Odpověď Volkswagenu na Model Y od Tesly je tu. Elektrický ID.4 má uhrančivý pohled i velké ambice

The new Volkswagen ID.4

Foto: Volkswagen

Nový elektrický Volkswagen ID.4

0Zobrazit komentáře

Automobilka Volkswagen má za sebou oficiální odhalení druhého člena své elektrické rodiny ID. pod označením ID.4. Nyní si tak můžeme dát dohromady poslední dílky skládačky kompletního obrazu vozu, jenž je německou odpovědí například na Model Y od Tesly.

ID.4 je vůbec prvním plně elektrickým SUV značky Volkswagen, který se v potravním řetězci modelů automobilky z Wolfsburgu staví nad další relativně čerstvou elektrickou novinku v podobě kompaktního hatchbacku ID.3. Ten se netají tím, že by rád zopakoval úspěchy takových velikánů modelové palety Volkswagenu, jakých dosáhly vozy Beetle či Golf.

Podobné ambice má také ID.4, který bude mít za úkol reprezentovat jméno VW v segmentu elektrických SUV, což nebude vůbec jednoduchý úkol. Jde totiž o segment, v němž bude co nevidět pořádně těsno. Proto Volkswagen propůjčil své elektrické novince nepřehlédnutelný světelný podpis, který mají na svědomí přední světlomety i světelná lišta, jenž je opticky propojuje.

volkswagen-id-410

Foto: Volkswagen

Světelný podpis vozu

Volkswagen dokonce mluví o světle jako o novém chromu, o čemž něco ví i nedávno představené elektrické SUV Enyaq od Škodovky. Právě tento vůz je mimochodem jeden z dalších vážných rivalů ID.4, který dokonce stojí na stejné koncernové platformě pro elektromobily MEB.

Uhrančivý pohled a dynamické tvary

Světlomety ID.4 jsou vybaveny technologií IQ.Light, tedy LED světly, která umí víc než jen osvětlovat cestu před vozem. Celkem jej tvoří jedenáct samostatných modulů, které lze různě vypínat a jinak nastavovat. Celé pojetí světlometu výrazně připomíná lidské oko, což byl od Volkswagenu záměr.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nejenže díky tomu umí automobil s řidičem lépe navázat kontakt a dokonce jej i při odemknutí stylovým pohledem přivítat, ale také se tím odlišuje od konkurence.

Příď, ve které jsou světlomety zasazeny, má poměrně přísný výraz, jenž přechází do aerodynamicky působících křivek. Ty měly hledat inspiraci v přírodě, a přestože nezapřou svou příslušnost k rodině ID, daří se jim od podoby ID.3 držet jistý odstup.

volkswagen-id-42

Foto: Volkswagen

Design vozu působí spíše racionálním dojmem, než excentiŕickým

volkswagen-id-44

Foto: Volkswagen

Zadní lampy mohou nabídnout technologii 3D ukazatelů

Rozměry vozu činí 4 584 mm na délku, 1 852 mm na šířku a 1 612 mm na výšku, přičemž rozvor dosahuje délky 2 766 mm. Zavazadlový prostor vozu nabobtnal na 543 litrů a po sklopení zadních sedadel je k dispozici velkorysých 1 575 litrů. Přesto by měl vůz dosahovat velmi dobrých aerodynamických schopností, které u elektromobilu vždy přijdou vhod.

Dvě limitované verze

Vůz je schopen na jedno nabití ujet vzdálenost dle cyklu WLTP až 520 kilometrů. Energie pro takový výlet je uskladněna v baterii o kapacitě 77 kWh uložené v podlaze vozu. Články lze nabíjet rychlonabíječkou s výkonem až 125 kW, díky čemuž je vůz schopen za 30 minut načerpat dostatek sil na výlet dlouhý 320 kilometrů.

Při něm bude řidiči dělat společnost elektromotor o výkonu 150 kW a točivý moment 310 N.m. Akcelerovat z nuly na 100 kilometrů dokáže ID.4 za 8,5 sekundy a v případě potřeby jej lze vybičovat k rychlosti až 160 km/h. Tyto údaje jsou platné pro představené limitované verze 1st a 1st Max. Druhá jmenovaná přichází s o něco bohatší výbavou a také vyšší cenovkou.

volkswagen-id-43

Foto: Volkswagen

Dynamické tvary mají mít organický základ

volkswagen-id-48

Foto: Volkswagen

ID.4 lze nabít na více než 300 kilometrů za půl hodiny

V případě verze 1st mluvíme o částce začínající na 49 950 eur, tedy v přepočtu 1 356 000 korun. U verze Max se tato částka zvyšuje o 10 tisíc eur – vůz je tedy k mání přibližně za 1 627 000 korun. Za tuto cenu dostane zákazník v základní výbavě jak výše zmiňované světlomety s LED matrix technologií, tak i zadní svítilny s diodovými 3D ukazateli a také střešní okno.

Příjemný interiér a požitek z jízdy

Vůz nabídne poměrně bohaté vnitřní prostory, uspořádání interiéru známé z modelu ID.3 a široký výběr čalounění. U verze Max by mělo být v nabídce „bezklíčové“ otevírání i startování, třízónová klimatizace, ambientní osvětlení s bohatým barevným výběrem, 3D parkovací kamery či head displej s rozšířenou realitou.

Klasický displej bude k dispozici buď ve velikosti 10 či 12 palců a lahůdkou budou masážní sedadla s pneumatickou bederní opěrkou. Ta dokonce získala certifikaci v péči o zdraví zad posádky.

volkswagen-id-49

Foto: Volkswagen

Interiér vozu

Mimo masáže bude jízdu zpříjemňovat i řada asistenčních systémů z paketu IQ.Drive, mezi kterými nechybí ani adaptivní tempomat pracující s daty z navigace. Samozřejmostí je hladké propojení automobilu s mobilními zařízeními a řidič v kabině nalezne také volič jízdních režimů, kterým půjde nastavovat tlumiče, elektronický diferenciál i adaptivní podvozek.

Výroba ID.4 již běží na plné obrátky. Děje se tak v německém Zwickau, a to dokonce zcela bezemisně díky využívání energie získané z obnovitelných zdrojů a šetrným nakládáním s teplem i elektřinou. Běžné verze vozu, které budou představeny později, by se měly na trh dostat v průběhu příštího roku.

tesla-musk-modely2

Přečtěte si takéVelké novinky Tesly. Elon Musk jde vstříc masové elektromobilitě a s novými bateriemi chystá auto za půl milionuVelké novinky Tesly. Elon Musk jde vstříc masové elektromobilitě a s novými bateriemi chystá auto za půl milionu

Aktuálně představené 1st edice to stihnou ještě letos, nikoliv však u nás, kde oficiálně nabídnuty nebudou. Potěšit by ovšem mohla zpráva, že základní verze bude startovat na částce 1 milion korun.

Rodina ID. by se měla postupem času rozrůst na šest členů. Volkswagen nedávno oznámil, že má v úmyslu začít vyvíjet ID.1, tedy nejkompaktnější model z celé elektrické nabídky. Dále se rodina dočká elektrického sedanu, minibusu a také většího SUV. Nejdříve však budou automobilku zajímat úspěchy ID.4.

volkswagen-id-41

Foto: Volkswagen

Elektrický Volkswagen ID.4

volkswagen-id-46

Foto: Volkswagen

Nový Volkswagen ID.4

Velké novinky Tesly. Elon Musk jde vstříc masové elektromobilitě a s novými bateriemi chystá auto za půl milionu

tesla-musk-modely2

Foto: Tesla/CzechCrunch

Elon Musk a elektromobil Tesla Model Y

0Zobrazit komentáře

Tesla je právem označována za průkopníka elektromobility. V poslední době se však na její výsadní postavení začali dotahovat další výrobci, kteří si vzali za cíl sesadit Elona Muska z jeho pomyslného elektrického trůnu. Ovšem díky novinkám představeným během akce Tesla Battery Day to vypadá, že si kalifornská automobilka bude schopna udržet své postavení i nadále.

Když Elon Musk před časem tweetoval, že v úterý 22. září bude odhalena spousta zajímavých věcí a že to bude doslova šílené, zase tolik nepřeháněl (jak je občas jeho dobrým zvykem). Událost Tesla Battery Day, konaná v rámci odloženého výročního setkání s akcionáři, by se dala označit za velmi důležitý moment v cestě dopravního průmyslu vstříc masové elektromobilitě.

Na tento den se bude vzpomínat jako na představení 4680. Za tímto číselným označením se ukrývá zcela nová generace tvarově inovovaného bateriového článku, který si staré články Tesly přímo maže na chleba. Oproti nim totiž nabízí až šestkrát vyšší výkon a pětkrát větší energetickou kapacitu.

tesla-baterie-2020

Foto: Tesla

Bateriový článek od Tesly

V řeči čísel se jedná o článek o rozměrech 46 na 80 milimetrů, který by měl dojezdovou schopnost vozů zvýšit o 16 %, a to jen na úrovni samotného článku. Drew Baglino, viceprezident Tesly pro oblast pohonů a energetických řešení, proto uvedl, že by díky novým technologickým postupům a designovým změnám mohl inovovaný článek v budoucnu pomoci navýšit dojezd vozů o více než polovinu.

Článek nahradí stávající články 2470, které Tesla odebírá od Panasonicu. Výroba 4680 bude probíhat v závodě v Kato Road, přičemž do jednoho roku by zde Muskova automobilka chtěla vyrobit články o objemu 10 gigawatthodin. Do roku 2030 by se měl tento objem zvýšit na 3 terawatthodiny energie ročně.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jak ovšem Elon Musk poznamenal, aby bylo možné uskutečnit elektrický přerod světového vozového parku, je zapotřebí roční produkce nejméně 10 terawatthodin, a to po dobu 15 až 20 let.

Tesle se navíc podařilo navrhnout článek tak, že se díky efektivitě jeho výrobního procesu snižují náklady na 1 kWh o 14 %. I zde si Tesla klade za cíl postupem času snížit výrobní náklady na 1 kWh až o 56 %, čehož by mělo jít dosáhnout pomocí rozšíření podnikových továren či využíváním účinnějších materiálů v článku. Chce například omezit využívání problematicky těženého kobaltu.

Elektromobil od Tesly za půl milionu

Efektivnější a levnější bateriové články otevírají Tesle dveře ke zcela novým a především levnějším elektrickým modelům. Mělo by trvat přibližně tři roky, než se nová technologie dostane plně na trh, ovšem až se tak stane, má být elektromobilita opět výrazně dostupnější.

Tento fakt Tesla rovnou potvrdila oznámením příchodu nového modelu do svého portfolia, který by měl být nabízen už za 25 tisíc dolarů, tedy v přepočtu přibližně 575 tisíc korun. A to i přes původní Muskovo tvrzení, že se jeho automobilce nejspíše nepodaří vyrobit automobil s cenovkou pod 35 tisíc dolarů. Vývoj jde ale mílovými kroky kupředu.

tesla-tajemny-model2a

Foto: Tesla

Již dříve představená skica kompaktu, na kterém pracuje čínská pobočka Tesly

Novinka by měla představovat elektrický hatchback a zároveň nejmenší model v nabídce automobilky, jehož vývoj a výroba bude svěřena do rukou čínské Gigafactory. Podle již dříve uvedených informací by měl být vůz na jediné nabití nové generace bateriových článků schopen ujet přes 200 mil, tedy více než 320 kilometrů. Musk uvedl, že se novinka na trhu objeví za tři roky, přičemž je možné, že jsme ji již zahlédli na tajemné skice.

Ani tento model by neměl být ochuzen o plně autonomní schopnosti nabízené v rámci výbavy Full Self-Driving. Jak již název napovídá, tato výbava by měla automobilům propůjčovat plně autonomní schopnosti řízení, a jak nyní Elon Musk prozradil, stát by se tak mělo již za měsíc v rámci vypuštěné betaverze.

Rychlík jménem Model S Plaid

Tři roky jsou poměrně dlouhá doba. Tesla ji však zaplní řadou jiných příjemných novinek. Jednou z nich je již představený Cybertruck, na který podle aktuálních informací drží 600 až 700 tisíc předobjednávek. Masivní pick-up by měl dorazit i do Evropy, a to ve speciální verzi, která co nejvíce odpovídá evropským směrnicím.

Další novinkou je inovovaný Model S s přídomkem Plaid. O existenci tohoto modelu se ví již delší dobu, ostatně je držitelem neoficiálního rychlostního rekordu mezi elektromobily na legendární části Nordschleife na okruhu v Nürburgringu. Tu překonal v čase 7:13, čímž si podrobil i elektrický model Taycan od Porsche, který překonal hned o 29 sekund.

tesla-model-s

Foto: Tesla

Verze Plaid by měla být podobná aktuálnímu Modelu S

A podíváme-li se na technické parametry této novinky, není se čemu divit. Výkon 1 100 koňských sil, maximální rychlost 320 km/h a neuvěřitelná akcelerace z klidového stavu na rychlost 100 km/h v čase pod 2,1 sekundy. To jsou trumfy, o kterých si může nechat zdát i kdejaký hypersport. Navíc je k tomu potřeba přičíst i dojezd dosahující vzdálenosti přes 840 kilometrů.

Co se vzhledu týče, ten je nakonec trochu odlišný od testovaných prototypů a více se blíží aktuální podobě Modelu S, což může být pro někoho zklamáním. Kdo takové pocity postrádá, může si svůj Plaid již předobjednat. Je ovšem nutné počítat s tím, že se jej dočká nejdříve ke konci příštího roku. Cena automobilu začíná na částce 139 990 dolarů, v českém konfigurátoru pak na 3 789 900 Kč.

To nejdůležitější pro akcionáře

Nejenže Tesla včera stihla představit bateriový článek nového věku a dva modely, ale při setkání s akcionáři předložila i řadu zajímavých čísel týkajících se výroby. Ta hovoří o nárůstu počtu dodávek vozů Tesla v roce 2020 o 30 až 40 % oproti loňskému roku, a to i koronavirové pandemii navzdory. Musk očekává dodávky v počtu 477 až 514 tisíc kusů vozidel, což by naplnilo cíl, ve kterém si Tesla během letoška stanovila dodat půl milionu vozů. Dlouhodobým cílem je však produkce až 20 milionů vozů ročně.

tesla-berlinx

Foto: Tesla

Vizualizace chystané Gigafactory Tesly v Berlíně

Musk náběh na rekordní čísla potvrdil také ve svém dopise zaměstnancům. Zároveň uvedl, že pro překonání rekordů je nyní nutné napnout veškeré síly. Posledním rekordem automobilky byla dodávka 112 tisíc kusů vozidel v posledním kvartálu minulého roku. Pro třetí kvartál roku aktuálního analytici odhadují možnost dodání až 121 tisíc vozidel.

Do značné míry se na těchto pozitivních číslech odráží produkce továrny v Šanghaji, která je jedinou čínskou továrnou, kterou drží ze 100 % zahraniční vlastník. Musk potvrdil, že je pro úspěch Tesly zásadní, aby měl vlastní továrnu na každém kontinentu. Zatím si může odškrtnout Ameriku a Asii, ke kterým se již brzy přidá také evropská Gigafactory.