Bez švindlů, zcela online a s doručením až před vrata. České Carvago chce změnit nákup ojetých vozů

jakub-sulta-1crop

Foto: Carvago

Jakub Šulta, spoluzakladatel startupu Carvago

0Zobrazit komentáře

Byť by většina Čechů ráda do rodiny zakoupila zcela nový automobil, maximální částka pod hranicí 250 tisíc korun, které jsou do vozu obvykle ochotni investovat, je nutí vybírat buď mezi základními modely těch nejlevnějších automobilek, nebo z ojetých vozů. Jenže výběr té správné ojetiny je často komplikovanou záležitostí, která může mít při neopatrnosti velice drahé důsledky. Přesně to chce změnit český startup Carvago, díky kterému půjde online zakoupit skutečně ověřený vůz, přistavený přímo před jejich dveře.

Běžný nákup ojetého automobilu může připomínat ruskou ruletu. Ještě stále se totiž najdou tací prodejci, kteří praktikují agresivní prodejní praktiky, čarují s čísly na tachometru nebo zatajují divokou minulost vozu. Vlastní mechanik přítomný u prohlídky vozu na parkovišti autobazaru je tak často jediným způsobem, jak alespoň povrchově prověřit technický stav vozu a do nabídky jít, nebo raději z autobazaru rychle utéct.

To je důvod, proč od mnohých profesionálů uslyšíte jednoduchou radu, která říká, že nejlepší je koupit ojetinu od soukromníka, pokud možno takového, kterého znáte osobně, a máte tak přehled o historii kupovaného vozidla. Carvago Jakuba Šulty však chce dokázat, že existují cesty, jak koupit vůz od poctivého prodejce s širokým výběrem vozů, a navíc úplně online.

Prodejní model, s nímž Carvago vstupuje na trh, se tak dvaatřicetiletý zakladatel online supermarketu Košík.cz, který po prodeji do rukou Mall Group v roce 2018 opustil, nezdráhá označit za největší inovaci na poli s ojetými vozy za posledních 30 let. A to nemluví jen o České republice.

Auditem kvality projdou dvě auta z pěti

Je tomu více než rok, co tato tuzemská platforma Carvago otevřela své služby B2B partnerům. Nyní však chce zacílit i na koncové zákazníky a spouští autotržiště, které je unikátní v celoevropském měřítku. Zákazníkům umožňuje vybírat z více než 1 milionu ojetých a podle Šulty skutečně prověřených vozidel, která budou zákazníkovi přistavena až před dveře jeho domu.

carvago7

Foto: Carvago

Carvago chce změnit hru na poli ojetých vozů

„Kompletní online prodej včetně doručení od dveří ke dveřím dosud nikdo v Evropě nespustil a jedná se tak o největší disrupci v oboru automotive za posledních 30 let. Máme za sebou přes jeden rok testování, pilotní fázi z období koronakrize, zkušenosti z B2B programů a zázemí skvělého týmu v našich řadách,“ hlásí Jakub Šulta.

Po otevření několikrát denně aktualizované nabídky od tisíce prodejců z celé Evropy se zájemci představí vozy, jejichž nájezd nepřekračuje hranici 160 tisíc kilometrů. Žádné z nich navíc nesjelo z tovární linky déle než před deseti lety. Starší vozy s větším kilometrovým nájezdem zde zkrátka nabízeny nejsou. Výběr je navíc doprovázen vodítkem, při kterém se u každé nabídky zobrazuje její výhodnost.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V momentě, kdy si zájemce vybere svého favorita, mu Carvago vybraný vyčištěný vůz přiveze do 15 dnů až před dveře jeho domu, přičemž známý automechanik u toho nemusí být vůbec přítomen. Za částku 990 korun si totiž může zájemce nechat vůz prověřit komplexní kontrolou CarAudit, která je složena z 270 revizních fází.

Výsledkem této kontroly je certifikát s detailním popisem technického stavu vozidla. Prověření pro Carvago zajišťují partneři jako TÜV, Dekra či Pirelli. Klíčová důvěryhodnost v technický stav vozidla je navíc podpořena faktem, že Carvago každé z vozidel před prodejem novému majiteli kupuje do osobního vlastnictví, takže může na vozidlo za příplatek poskytnout prodlouženou záruku. Kupující navíc může do 14 dnů odstoupit od smlouvy bez udání důvodu.

carvago5

Foto: Carvago

Prověřený automobil si mohou zákazníci nechat přivézt až před dům

„Jsme si vědomi, že přicházíme se zásadní inovací a budeme si muset získat důvěru zákazníků. I proto máme velmi striktní pravidla nákupu vozů a zákazníkům nabízíme jen ta, která projdou přísným auditem kvality, což jsou průměrně jen dvě auta z pěti. Prakticky již není jediný důvod, proč by si zákazník měl v dnešní době kupovat auto v kamenné prodejně,“ je přesvědčen Šulta.

I proto firma vozy, které tímto testem neprojdou, nebo se k němu ani nedostanou, posílá zpět prodejci a zájemci vyhledá kvalitnější alternativy. Vybraný kus následně opět projde CarAuditem, a to již na náklady Carvaga.

adam-hejl

Přečtěte si takéČeská startupová štika ze Sydney. Adam Hejl chce zjednodušit investování do akcií a má na to první milionyČeská startupová štika ze Sydney. Adam Hejl chce zjednodušit investování do akcií a má na to první miliony

Celý proces nákupu probíhá skutečně online, a to včetně podepsání kupní smlouvy spolu se všeobecnými obchodními podmínkami. Online si zájemce může také vůz rovnou přihlásit, případně vozu dopřát některé drobné servisní zásahy. Carvago také nabízí možnost financování vozidla, a to i pro vozy ze zahraničí, a je zde i možnost rovnou nechat vůz pojistit.

Až 17 států z celé Evropy

Nová služba se prozatím otevírá zákazníkům z Česka, Slovenska a Německa, ale ambice Carvaga sahají mnohem dál. V nejbližší době by měli mít možnost nakupovat ojeté vozy online také zákazníci v zemích Beneluxu, Francii, Itálii, Švédsku, Španělsku a Rakousku. Další státy by měly časem přibývat a dostat se až na číslo 17.

Carvago sází nejen na poctivost svých služeb, ale také na bezpečí zákazníků. V době koronavirové krize je totiž nakupování automobilů ještě ošemetnější než dříve. Nejenže hrozí, že budou autobazary zavřeny tak, jako se stalo na jaře tohoto roku, ale zároveň se díky vozu přistavenému přímo před dveře šance nákazy výrazně snižuje.

Mimo to bude Carvago i nadále pokračovat ve svém programu pro B2B partnery a pomáhat jim oslovovat nové zákazníky. „Chceme se stát technologickým a logistickým lídrem a naši platformu postupně nabídnout i dalším hráčům na trhu. Do pěti let bychom chtěli dosáhnout obratu miliardy eur a prodeje 150 tisíc aut ročně napříč celou Evropou,“ doplňuje dlouhodobé plány spoluzakladatel Jan Kranát, který v Carvagu působí jako provozní ředitel.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Monstrózní vozy ve službách OSN i vlády USA. Nenápadná značka Torsus z Prahy definuje oblast extrémní přepravy

torsus-minStory

Foto: Torsus

Torsus Praetorian je monstrózní vozidlo do každého terénu

0Zobrazit komentáře

Automobilový výrobce Torsus je v základu ukrajinská společnost s hlavním sídlem v Česku a výrobou na Slovensku. Její vozy jsou však populární nejen v Evropě, ale také v oblasti střední Afriky či Jižní Americe. Ve své výbavě je má i několik vlád včetně Spojených států, přesto jde o stroje, které jsou laické veřejnosti relativně neznámé. Na běžných silnicích totiž nejsou příliš často k vidění. Pokud na ně však přeci jen vyjedou, rozhodně mezi ostatními vozy nezapadnou.

Moc často se totiž nestává, abyste na cestách narazili na téměř tři metry vysoké monstrum, které je schopno převést raněné civilisty i po zuby ozbrojené jednotky, ochránit politické špičky nebo zprostředkovat netradiční zážitek skupině turistů. Řeč je o extrémním autobusu (minibusu, chcete-li) od Torsusu, kterého nepřekvapí v podstatě žádný terén od písečných dun až po zasněžené pláně či koryta řek.

Za značkou stojí dvojice Vachtang Džukašvili a Julia Chomičová. Zatímco Džukašvili coby člověk s mnohaletými zkušenostmi v oblasti prodeje a obchodu zaujímá post generálního ředitele, jeho pracovní i životní partnerka Julia Chomičová má na starostí vše okolo financí a strategie.

torsus13

Foto: Torsus

Aktuálně nabízená modelová paleta značky Torsus

Ještě předtím, než spolu Torsus založili, se v rámci její mateřské společnosti Pulsar Expo zaměřovali na dodávky vysoce užitkových automobilů pro nejrůznější sektory. Během osmi let postupně nabírali zkušenosti a začali si všímat poptávky po typu vozidla, který nenabízel žádný z tehdejších výrobců. Realizace myšlenky zaplnit díru na trhu následně dostala reálné obrysy i díky ozbrojenému konfliktu, který se rozhořel mezi Ukrajinou a Ruskem.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„V době rusko-ukrajinské války jsme si uvědomili, že některé vojenské síly mají potíže dostat se na místa, protože používají klasické autobusy. Z toho jsme pochopili, že můžeme postavit terénní autobus, který by mohl být potenciálně využit pro vojenské účely, například k eskortě civilistů z válečné oblasti,“ vysvětluje pro CzechCrunch Džukašvili.

Tak v roce 2016 vznikla pod Pulsar Expo značka Torsus, jejíž hlavní náplní se stala výroba extrémních autobusů Praetorian, které nedávno doplnily i neméně dobrodružné dodávky Terrastorm. Podle šéfa Torsusu dnes na světě neexistuje žádný jiný výrobce, který by nabízel stroje podobné těm, jež vyrábí jeho značka.

torsus2

Foto: Torsus

Vachtang Džukašvili, spoluzakladatel značky Torsus

torsus9

Foto: Torsus

Julia Chomičová, spoluzakladatelka značky Torsus

Praetorian využívá některé díly z modelu MAN TGM, zbytek je však ryzím dílem přibližně stovky zaměstnanců z řad inženýrů, designérů a dalších odborníků, které firma zaměstnává. Celkem je tento monstrózní vehikl se světlou výškou 400 milimetrů schopen najednou uvézt až 35 osob a přitom zdolávat terén plný výmolů, prudkých stoupání i vodních toků do hloubky až 70 centimetrů.

Aby byl vůz schopen prostupovat náročným terénem bez obtíží, je vybaven vznětovým přeplňovaným šestiválcem o objemu 6,9 litru a výkonu 176 kW, taktéž z produkce společnosti MAN.

Celosvětová oblíbenost

Společnost Torsus svůj vůz nabízí ve více než dvaceti konfiguracích, které jsou určeny pro širokou škálu zájemců z celého světa, jak dokazuje i zákazník z daleké Papuy-Nové Guineje. Výjimku tvoří jen Spojené státy, z důvodu jiných standardů, a ty země, které jsou na blacklistu Organizace spojených národů (OSN).

„Pokud je vozidlo ideální pro těžební průmysl v Chile, víme, že bude ideální pro jakoukoli jinou těžební oblast po celém světě, z důvodu podobných procesů a úkolů, které zde bude provádět,“ zmiňuje Džukašvili a připomíná, že každý kus je vždy něčím originální.

torsus-praetorian-car-min

Foto: Torsus

Obří autobus Torsus Praetorian na silnici rozhodně nepřehlédnete

„Každý zákazník má jedinečné požadavky. Například pokud pracují v těžebním průmyslu, základ vozu bude stejný, ale vždy existuje několik drobností, které dělají požadavek jedinečný. To je dáno lokalitou, kde je vůz provozován, i typem klienta. Mezi hlavní průmyslová odvětví, na která se zaměřujeme, patří těžební průmysl, cestovní ruch a pořádkové síly,“ přibližuje Vachtang Džukašvili zaměření Praetorianu.

„Většinu našich prodejů tvoří modely B2G (Business to Government) a B2B, přímý prodej koncovým uživatelům představuje spíše menší část obchodů,“ dodává zakladatel Torsusu. A není se čemu divit – monstrózní autobus potřebuje v garáži jen málokdo. Jeho základní cena navíc přesahuje dva miliony korun. Může být ale i daleko dražší, vše se totiž odvíjí od zmíněných požadavků zákazníka, které mohou být velmi náročné.

torsus12

Foto: Torsus

Praetorian je oblíbený například u důlních společností, které s ním dopravují dělníky do těžko přístupných míst

Mezi odběratele, na které je automobilka nejvíce hrdá, patří především OSN a vláda Spojených států amerických, které vůz dodává přes společnost Pulsar Expo. Vachtang Džukašvili je patřičně hrdý i na spolupráci se společností MAN SE.

Dodávka na tisíc způsobů

Firma k Praetorianu nedávno přidala i model Terrastorm, tedy neméně nebojácnou dodávku, kterou lze proměnit do nesčetných podob. Ve svém základu se jedná o model Crafter od Volkswagenu s pohonem na všechna čtyři kola a nabídkou motorizací o výkonu 103 či 130 kW, které jsou párovány s manuální šestistupňovou či automatickou osmistupňovou převodovkou.

Že je i Terrastorm vozidlem určeným do nepohody, prozrazuje nejen světlá výška 290 milimetrů, ale také masivní přední nárazník s navijákem na přídi. Podobných vychytávek ovšem může mít automobil celou řadu. Například verze Empty Shell je dokonalým vozidlem pro úpravy typu Overlander, lze jí předělat na laboratoř či mobilní dílnu.

torsus8

Foto: Torsus

Podobně jako větší bratr Praetorian je i Terrastrom ideálním vozem do nepohody

Torsus nabízí Terrastorm také v čistě nákladní verzi nebo jako vybavenou ambulanci. Možností je ale daleko víc. „Pokud k nám zákazník přijde se zvláštním požadavkem, budeme společně pracovat na vytvoření toho nejlepšího vozidla, jaké si bude přát,“ říká Džukašvili. Cena Terrastormu začíná na částce přibližně 1,5 milionu korun. Ovšem podobně jako u Praetoriana může být i zde cenovka na základě specifických požadavků daleko vyšší.

Výrobce unikátních vozidel obřích rozměrů si však od modelu slibuje daleko výraznější prodeje než u svého autobusu, činící až stovky kusů ročně. Proto nyní zkoumá i možnosti začlenění elektrických pohonných jednotek do svých automobilů, aby dokázaly vyhovět i těm nejpřísnějším požadavkům v otázce ochrany životního prostředí.

bionicka-vize

Přečtěte si takéBiologie se setkává s technologií. Australští vědci testují bionické oko, kterým chtějí vracet zrak nevidomýmBiologie se setkává s technologií. Australští vědci testují bionické oko, kterým chtějí vracet zrak nevidomým

To může automobilce pomoci v plnění jejího cíle prosadit se na trhu s užitkovými automobily a vymanit se ze škatulky výrobce vozů pro speciální účely. „Věříme, že tato vozidla by neměla být určena pouze pro pracovní nebo rekreační účely. Proč nemohou být obojím? Vozidlo, které zvládne práci od pondělí do pátku, se může o víkendu postarat o příjemné rodinné kempování,“ nastiňuje Vachtang Džukašvili univerzálnost, jakou by měly jeho vozy časem nabízet.

Pracujeme na tom, aby se Torsus stal mezinárodně uznávanou značkou díky přítomnosti v nejrůznějších částech světa a celé řadě průmyslových odvětví,“ dodává šéf značky.

torsus6

Foto: Torsus

Terrastorm je nabízen i jako ambulance

torsus5

Foto: Torsus

Doručovací služby se díky Torsusu mohou dostat i na ta nejodlehlejší místa