Chtěla být diplomatka, ale po životním obratu teď Vanda Horáčková Seidelová vede digitální revoluci ve školkách
Vanda Horáčková Seidelová, zakladatelka startupu Twigsee
Dlouhou dobu si Vanda Horáčková Seidelová myslela, že bude pracovat jako diplomatka. Přes bezpečnostní studia a život v Číně i Spojených státech se postupně dostala až do finančně-technologického sektoru, život jí ale změnily zdravotní komplikace a uvědomění, v jak zoufalém stavu je digitalizace v mateřských školkách. Založila proto projekt Twigsee, s nímž se chystá do zahraničí. Podrobnosti teď jednatřicetiletá podnikatelka popsala exkluzivně pro CzechCrunch.
Pracovat začala už ve čtrnácti a díky tomu měla v životopise již jako teenagerka cenné zářezy. „Příležitosti mi přicházely do cesty a já se jich chytala. Výhodou bylo, že už zhruba v sedmnácti jsem měla velkou praxi ve studentských iniciativách,“ vzpomíná dnes jednatřicetiletá podnikatelka.
Následná kariéra Vandy Horáčkové Seidelová by vydala na knihu. Dostala se do Číny, kde pracovala ve vzdělávací instituci. Strávila čas na stážích ve Washingtonu D.C. a chvíli to vypadalo, že tam zůstane natrvalo. Byla součástí výzkumného centra Prague Security Studies Institute a díky tomu i napsala bakalářskou práci na téma vesmírné bezpečnosti. Podílela se také na organizaci konferencí v nadaci Forum 2000 a v Praze se například starala o dalajlámu.
„Jela jsem naplno a ničeho nelitovala. Později jsem se podílela na jednom projektu ve fintechu, ačkoliv jsem o tom nic moc nevěděla. Aspirovali jsme tenkrát na licenci ČNB v rámci PSD2. Ale pokud máte chuť makat, takovéto výzvy vás nejvíc naučí,“ říká s úsměvem. Práci obětovala hodně a další studia se kvůli ní rozhodla přerušit.
Po čase plného nasazení ale přišel životní obrat, který jí dočista změnil perspektivy. „Nezhoubný, pěticentimetrový nádor v čelistní dutině. To v devětadvaceti fakt chcete,“ posteskne si při ohlédnutí zpět Horáčková Seidelová. Po ročních peripetiích vyhořela a řekla si, že začne dělat úplně něco jiného – něco, co ji skutečně naplňuje.
Inspirací byl pro Horáčkovou Seidelovou její syn Filip. Už dříve spustila komunitní server Mom4moms.cz a vybudovala kolem něj úspěšný byznys. Nové prozření přišlo ve chvíli, kdy syn začal chodit do školky a z pozice matky byla svědkem zastaralých a neefektivních praktik v předškolním vzdělávání.
„Školky fungují stejně dnes, jako fungovaly v roce 1975.“
„Ve školkách se všechno řeší na papíře a fungují stejně dnes, jako fungovaly v roce 1975. Učitelky jsou zatěžovány obrovským množstvím administrativy místo toho, aby se více věnovaly dětem,“ nastiňuje problémy Horáčková Seidelová. Začala se tak porozhlížet po možnostech digitalizace a využití moderních nástrojů, ale nenašla žádné, které by se jí líbily.
Druhým impulsem bylo, když se – asi jako každá máma – ptala svého syna, co dělali dnes ve školce. Odpovědí jí bylo obvyklé a neurčité „nevím“ nebo „hráli jsme si“. Chtěla proto jednoduše vědět, co se ve školce děje. A právě proto vzniklo Twigsee.
Během šesti letních týdnů s pomocí najatých vývojářů přetvořila Horáčková Seidelová svůj nápad v realitu, se začátkem školního roku spustila první pilotní provoz, v němž měla už sedm platících zákazníků.
A co vlastně Twigsee dělá? Aplikace propojuje rodiče s institucemi, které se jim starají o děti. Ve stylu sociální sítě zde najdou informace či fotografie o tom, co jejich děti dělají, s různými lidmi ze školky přímo komunikují a posílají omluvenky, přihlašují na kroužky nebo vyplňují ankety, třeba o školním výletě.
„Zrovna včera jsem u svého Filípka v Twigsee vyplňovala anketu, jaké dny v příštím týdnu bude chodit do školky. V době covidu to školkám pomáhá lépe plánovat kapacity,“ ukazuje autorka svůj nápad na reálném příkladu. Škole hned vyjíždí grafy s výsledky, podle nichž může snadno rozhodovat. „Je to úplně blbuvzdorné, žádné luštění v e-mailech nebo jiné složitosti,“ doplňuje.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsPro rodiče to je v podstatě digitální školka v kapse. Místo toho, aby se tříštila komunikace s hospodářkou, učitelkou a ředitelkou na různé platformy, všechny funkcionality najdou na jednom místě. Na straně učitelů je pak výhodou digitální matrika, kompletní karty dětí online a jednoduchá komunikace na jednotlivé rodiče nebo po třídách.
„Pokud chce učitelka zavolat mamince Janičky, tady má jednoduše číslo, tady najde soupis alergií a tady docházku,“ ukazuje Vanda Horáčková Seidelová, jak funguje Twigsee v praxi. Vedení má k dispozici přehled o veškeré aktivitě a doplňující desktopovou administrativní platformu.
Díky čistě internímu, cloudovému systému dodržuje Twigsee také platnou českou legislativu a GDPR. To přesto, že podle Horáčkové Seidelové je v Česku hned několik typů institucí na předškolní vzdělávání rozprostřených mezi tři různá ministerstva, a tak musela být celá služba připravena na všechny možnosti.
Svůj nápad sice držela Horáčková Seidelová rok a čtvrt pod pokličkou, ale i tak se jí podařilo získat téměř stovku vzdělávacích institucí. Každá za službu platí měsíční poplatek podle počtu zaměstnanců, kteří Twigsee využívají. Poprat se musela i s prvotní nedůvěrou na straně školek, ale hlavně se strachem z digitalizace nebo bolestí ručního přepisu papírové školní dokumentace do digitální podoby. Pro některé školy to je pořád dost velký problém.
Velká aktivita rodičů i školek
Dosavadní čísla přitom svědčí o tom, že tam, kde již Twigsee používají, funguje více než dobře. Na zhruba dva a půl tisíce aktivních uživatelů připadá 65 tisíc interakcí denně. Přibližně stovka aktivních školek vyprodukuje za den v aplikaci neuvěřitelných 1 400 fotek. Autorka celého nápadu přiznává, že byla z takové aktivity zaskočena, a tak se dnes kvůli stále se zvyšujícímu provozu věnuje hlavně nastavení síťové infrastruktury, aby Twisgee takzvaně nespadlo.
Jednou ze škol, která nový systém pro komunikaci zástupců školy s rodiči používá, je i pražská jazyková školka Bumble Bee. Do jejího rozvoje se před časem vložila bývalá provozní ředitelka letenkového startupu Kiwi.com Lucie Brešová a deklarovala, že chce vytvářet školku budoucnosti.
„Nasazení Twigsee je součástí modernizace naší školky. Od rodičů máme pozitivní feedback. Oceňují jak živější vhled do každodenního dění ve školce, tak přímější komunikaci vedení, která nezapadá v záplavě e-mailů. Já si zase cením možnosti spoluutvářet aplikaci na základě našich potřeb,“ pochvaluje si Lucie Brešová.
„Bez Twigsee člověk moc nevěděl, co se ve školce děje.“
Ne všichni ale vidí Twigsee bezproblémově. „Líbí se mi tam evidenční list, máme na jednom místě i dokumentaci pro doktora. Je to ale ze začátku časově náročnější, máme tu jednoho administrátora, co musí údaje zadávat,“ doplňuje ředitelka školky Hrášek při Mendelově univerzitě Martina Schroříková.
I na úvodní náročnost v Twigsee mysleli a za školky tak záznamy přepisují do digitální podoby „Je to manuální práce, převezmeme si podklady v originálním stavu, často se jedná o šanony plné ručně psaných dokumentů, a přepíšeme je. Systém pak sám vygeneruje všechny potřebné tiskopisy,“ upřesňuje Horáčková Seidelová.
Do brněnské školky Hrášek každý den svěřuje své dítě i Petra Nečasová. „Bez Twigsee člověk moc nevěděl, co se ve školce děje. Kolikrát se mi stalo, že jsem ráno odevzdávala uplakané dítě a za chvíli už jsem měla v aplikaci fotku, že je všechno v pohodě,“ říká maminka s tím, že za nejhodnotnější funkci považuje právě sdílení fotek.
Komunikace na nové úrovni
Jeden z vedlejších efektů, který si pražská podnikatelka slibuje, má být i zvýšení společenského statusu učitelů z mateřských škol. Ti jsou totiž podle ní často vystaveni od rodičů velké kritice za zbytečnosti typu špatně zapnutá bunda. Nyní ale díky Twigsee vidí z fotek, že učitelé jsou skutečně učitelé, ne jen hlídači, a každý den připravuji pro jejich ratolesti nové hry. To se doposud dělo za zavřenými dveřmi.
Na stranu druhou se tak ale učitelé dostávají pod větší, možná až nezdravý drobnohled. Velká aktivita na síti svědčí o tom, že rodiče skutečně rádi kontrolují své potomky a Twigsee hojně využívají. Podle zakladatelky v současnosti průměrný uživatel otevře Twigsee třiktát za den a stráví v něm 38 minut denně.
Pražská podnikatelka si to uvědomuje, a proto mezi školkami šíří větší osvětu. „Snažíme se školkám vysvětlovat, aby obsahem nepřehlcovali a dávali ho na síť v takové kadenci jako doteď. Je tam samozřejmě velký rozdíl ve věku dítěte, ale doporučujeme dávat jednu nosnou informaci o náplni programu za den. S organizačními příspěvky a dalšími posty je pak aktivity dostatek,“ říká.
Právě jedna nosná informace totiž úplně může stačit a posloužit účelu celé služby. Od svého syna Filipa už totiž neurčitou odpověď nedostane. „Trik je v tom, že já už vím, že probírali rozdíl mezi listnatými a jehličnatými stromy. Takže se Filípka po škole nezeptám, co dělali, ale jak že to s těmi stromy je, a on mi v ideálním případě začne nadšeně vyprávět,“ vysvětluje.
S Twigsee po celém světě… kromě USA
Už v momentě, kdy se Twigsee objevilo ke stažení v obchodech Google Play a App Storu, bylo ve čtyřech jazycích, což jasně značí, že jen v Česku nezůstane. „Kdyby mi dnes zavola školka z Austrálie, tak jsme schopni ji zítra nasadit,“ říká Horáčková Seidelová.
Twigsee už začíná aktivně fungovat na Slovensku, ve finálních přípravách je i Německo. Podnikavá zakladatelka a její tým ale přemýšlí i nad vzdálenějšími regiony. „Východní Evropa, vybrané africké země či jihovýchodní Asie. V těchto regionech je velký hlad po technologiích a důraz na soukromé vzdělávání,“ analyzuje.
Jedním z největších světových hráčů v oblasti systémů pro správu předškolního vzdělávání je aplikace Brightwheel ze Spojených států. „Americký trh je pro nás no-go. Než se pouštět do souboje s americkou korporací, raději se zaměříme na méně exponované regiony. Ty mě navíc baví nejvíc, protože můžete rychle sledovat skutečnou změnu,“ přiznává Horáčková Seidelová.
Ani na domácím trhu to ale nebude mít Twigsee lehké. Mezi českými školami už funguje několik podobných platforem, jako je Naše MŠ, Lyfle nebo Karellen. Ty ovšem podle Horáčkové Seidelové řeší pouze jednu z potřebných agend.
„Pokud chtěla být dodnes školka digitální, potřebovala k tomu integraci až osmi nástrojů, aby pokryla své potřeby. V Twigsee jsme tento problém eliminovali a vše agregovali do jediného systémů. Díky mobilní aplikaci jsme navíc zapojili i samotné rodiče, na které většina našich konkurentů nemyslí,“ vysvětluje zakladatelka výhody Twigsee.
Věří, že školky postupně objeví velké benefity aplikace, načež budou ochotné i více platit. Statistiky už teď podle Horáčkové Seidelové hovoří v její prospěch. Twigsee má každé učitelce ušetřit až hodinu času denně, kterou by jinak strávila administrativními úkony.
Nad rámec toho, co si školky platí už nyní, by měly postupně přibývat i příplatkové funkce. „Třeba automatizace. Dnes už Twigsee umí spočítat podklady na stravné a školkovné. Chystáme také integraci s bankami nebo digitální podpisy,“ říká zakladatelka s tím, že ve finále chce automatizovat až 80 % agendy ředitelů.
Twigsee ale začne podle zakladatelky ztrácet svůj efekt ve chvíli, kdy je dítě dost staré na to, aby mělo svůj mobil a začalo s rodiči komunikovat samo. To už může být ve věku devíti let, s nástupem na základní školy se navíc přidává nutnost například softwaru na známky. Má ale nápad, jak rozšířit aplikaci do šířky.
„Rozhodli jsme se naplno šlápnout do expanze.“
Přeprogramovala aplikaci tak, že jedno dítě lze zařadit do více institucí, třeba do kroužků nebo sportovních aktivit. „Máme příklad rodiny s dvěma dětmi v různých školkách. Holčička začala navštěvovat kroužek, syn cvičí v Sokole. A protože všechny čtyři instituce již využívají Twigsee, rodiče mají všechny informace, omluvenky i fotky doslova v kapse,“ popisuje realitu. Příští rok pilotně přibudou i letní příměstské tábory.
Doposud Twigsee zakladatelka financovala z vlastního třemi miliony korun. Expanze už se ale bez dalších zdrojů neobejde, proto v současné chvíli dokončuje jednání o vstupu prvního investora.
„Mohli jsme nabírat finance už před rokem. Ale sami jsme chtěli mít jistotu a důkaz trhu, že je o produkt zájem a že je obor na digitalizaci připravený. Oboje se potvrdilo a tak jsme se rozhodli naplno šlápnout do expanze,“ uzavírá s entuziasmem Horáčková Seidelová.