Konec opisování nebo nepřítomného koukání z okna. Tomáš Jízdný na své střední škole zavádí virtuální realitu

Jiří SvobodaJiří Svoboda

tomas-jizdnyStory

Foto: Futurum

Tomáš Jízdný, majitel Střední pedagogické školy Futurum v Praze

0Zobrazit komentáře

Když Tomáš Jízdný před rokem a půl oznámil, že koupil pražskou Střední pedagogickou školu Futurum, měl v plánu z ní za použití moderních technologií udělat hub pro moderní středoškolské vzdělávání. Po prvním, byť nestandardním, školním roce hlásí úspěšný start a již brzy chce školu vybavit i virtuální realitou, která by měla výuku posunout na novou úroveň.

Střední škola podnikatele Tomáše Jízdného na první pohled nevypadá ve srovnání s jinými pražskými institucemi tohoto typu nijak netradičně. Ve všech třídách jsou standardní lavice, židle, akorát klasické tabule už z většiny nahradily jejich interaktivní verze nebo projektory. K běžné výbavě školáků patří kromě učebnic i tablety.

V jedné ze tříd ale právě první učitelé dostávají školení na práci se zařízeními Oculus Quest, moderními headsety pro virtuální realitu. Škola jich z vlastních prostředků pořídila hned šestnáct a plánuje je využít napříč třídami i předměty. Chce totiž ukázat, že využití této technologie je velmi bohaté a nemusí sloužit jen pro zobrazování virtuálních modelů buněk nebo atomů.

„Děláme to hlavně proto, aby děti uměly udržet pozornost, těšily se do školy a říkaly si, co bude zítra a co objeví. Role učitele není ve frontální výuce, ale měl by být pro studenty spíše průvodcem,“ vysvětluje osmadvacetiletý podnikatel motivaci za celou svou iniciativou, když nám představuje virtuální realitu, která má být dalším stupínkem v celé vizi.

jizdyvr_4

Foto: Futurum

Tomáš Jízdý a Andrej Bracuga s novými VR sety

Se zaváděním nových technologií na Futuru pomáhá budějovická firma Virtual Lab, která už má podobné projekty za sebou na jihočeských průmyslových školách a posunout se snaží také tuzemské zdravotnictví. V jižních Čechách studenti využívají virtuální realitu především k vizualizaci mechanických modelů, ale cíl je jít ještě dál.

„Žáci si nasadí brýle, objeví se společně ve virtuálním prostředí a už spolu mohou interagovat. Je to stále Amosova škola hrou. Mohou se objevit na povrchu Marsu, prohlédnout si společně kostru plejtváka nebo se zblízka podívat na atomovou reakci,“ popisuje využití Andrej Bracuga z Virtual Labu. Sám se prý snaží tvořit školu prožitkem.

Podle Jízdného se nejvíce nabízí použití v chemii nebo biologii. Virtuální realita se ale dá používat i v předmětech, kde na první pohled není primárním zájmem 3D model, který si budou žáci zblízka prohlížet. Naopak se může objevit třeba u výuky jazyků.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Představte si virtuální hotelovou recepci a zadání, kdy má žák interagovat s recepční a v angličtině si objednat pokoj. Systém díky mikrofonům rozezná klíčová slova a žáka bude nadále posouvat v úkolu. Místo modelové situace před tabulí bude student postaven prakticky před věrnou scénu ze života.

Futurum vidí díky virtuální realitě příležitosti třeba také v kulturní výměně. Chce do budoucna najít školu v zahraničí, která už je podobnou technologií vybavena, a žáky napříč světem propojit, třeba v rámci jedné interaktivní virtuální třídy. Na stejném principu lze ostatně spojit žáky v budoucnu i třeba v případě, že by se znovu musely zavřít školy kvůli pandemii.

Virtuální realita má i další výhody, které jsou spíše procesního rázu. Oproti jiným technologiím, u nichž je dnes často trendem na školách zakazovat, totiž může díky své povaze zvýšit pozornost studentů, protože jednoduše v brýlích neuvidí nic jiného než to, co mají „před sebou“. O takovém pozitivním efektu ostatně hovoří i český projekt VR Education.

„Schopnost se něco naučit exponenciálně vzrůstá.“

„Zpočátku jsou studenti z virtuální reality naprosto odvaření, ale postupně jim už to přijde normální a reálně se učí. Rušivých faktorů je naopak méně, protože se úplně eliminujeme koukání z okna, bavení se se spolužáky nebo opisování. Schopnost se něco naučit tak exponenciálně vzrůstá,“ tvrdí Bracuga.

Přesné návody na to, jak se bude virtuální realita používat na SPŠ Futurum, Tomáš Jízdný nemá a ani je nehodlá zavádět. Vše bude záležet na konkrétních učitelích, kteří jsou podle jeho slov novinkám vesměs otevření, což je klíčová premisa.

„Přistupuji ke každému učiteli s velkým respektem a vše nechávám na nich. Beru jejich názory, sám jen doporučuji a dávám jim nástroje. Jestli virtuální realitu zapojí jednou týdně nebo každou hodinu, to už nechci rozhodovat,“ vysvětluje Jízdný s tím, že žádná novinka nesmí narušit chod školy a VR proto bere alespoň zatím jako doplněk.

Tablety jsou nový normál

Technologickou novinkou a původně jen doplňkem ostatně bylo na Futuru i nedávné zapojení tabletů, které si studenti prvních ročníků musí ke studiu koupit. Za rok si však podle Jízdného učitelé i studenti na nové nástroje zcela zvykli a naučili se je používat.

Učitelé tak například mohou jednoduše sdílet poznámky se svými studenty, kteří si je pak nemusí slovo od slova opisovat, ale mohou svou pozornost směřovat k samotnému výkladu a více se zapojit do hodin. Všichni mají k dispozici sdílené složky, dostupné odkudkoliv. Poměr papírových učebnic se postupně snižuje a děti už je ve většině případů ani nemusí nosit domů.

jizdyvr2

Foto: Futurum

S virtuální realitou se učili i učitelé

Ve všech záblescích moderního vyučování to skoro vypadá, že by jeden z nejmladších angel investorů v Česku rád zrušil veškeré papíry a tradiční prvky. Zdání ale klame. „Papírová učebnice má svoje místo, nechceme je určitě opustit. Poměr se snižuje s větší digitalizací, ale není to o tom, že bychom je dali pryč,“ říká Jízdný.

Digitalizace ale je patrná i na straně učitelů. „Kdybychom tady spolu seděli před rokem, tak na stole stojí velký počítač a monitor s displejem 4:3. Dnes už má každý učitel svůj notebook, a když přijde do hodiny, připojí se během vteřiny třemi kabely,“ doplňuje Jízdný s tím, že technologie sjednotili po celé škole.

Učitelé mají zároveň díky vlastním notebookům možnost kontrolovat žáky, zda na tabletech nedělají něco jiného, než by měli. Podle Jízdného se to ovšem stává minimálně a děti používají technologie zodpovědně, protože je výuka baví.

„Věřím tomu, že kdyby tady učitel celou hodinu psal výpisky na tabuli a děti je opisovaly, tak na těch tabletech skutečně budou dělat něco jiného, než mají. Ale my se frontální výuku snažíme omezovat a učitel by měl s dětmi interagovat,“ vysvětluje mladý podnikatel synergii moderní pedagogiky a technologií.

„Frontální výuku se snažíme omezovat.“

Celá iniciativa má logicky větší potenciál na pedagogické škole, protože když se zde budoucí pedagogičtí pracovníci naučí technologie používat z pozice studentů, sami je spíše budou používat i ve své praxi. Tím tak přispěji k digitalizaci celého školství, což byla i Jízdného původní idea.

„Už před pár lety jsem se setkal s absolventy pedagogických škol, kteří v životě neviděli interaktivní tabuli. To pro mě bylo alarmující a fakt, že prostřednictvím jedné školy můžeme být v různých koutech republiky, byl důvod, proč jsem se začal angažovat právě tady,“ vysvětluje Jízdný.

V Česku jsou podle něj učitelé v technologiích stálo málo vzdělávání, přitom se prý sám při zavádění nových přístupů nebo nástrojů nesetkal ze strany kantorů s negativní zpětnou vazbou. Naopak i mnozí rodiče vyžadují ještě výraznější zapojení technologií, než je nyní.

Střední pedagogická škola Futurum začíná virtuální realitu na ostro využívat od letošního školního roku. V příštích měsících se zaměří zejména na nový software, protože po hardwarové stránce je podle Jízdného vybavená dostatečně. S Virtual Labem tak bude nadále pracovat na implementaci nových prvků na základě zpětné vazby od učitelů.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Těžký životní osud odvrací podnikavostí. Evě Nemčkové se daří bořit tabu a vyrábí stylové pomůcky pro handicapované

Jiří SvobodaJiří Svoboda

nemckovaStory

Foto: Archiv EN

Eva Nemčková se nepřestává usmívat navzdory nepřízni osudu

0Zobrazit komentáře

Eva Nemčková se stále usmívá, sype ze sebe jeden nápad za druhým a neutuchající nadšení na ní poznáte hned na při pozdravu. Snad nikdo by proto do ní na první pohled neřekl, že jí před lety potkala rodinná tragédie, která jí život převrátila naruby. Byla to ale zároveň událost, která ji postupně dovedla až k vlastnímu podnikání, v němž se jí teď daří.

Mladší dceru Evy Nemčkové budou znát hlavně příznivci kulinářství, dnes devatenáctiletá Kristína se stala minulý rok nejmladší vítězkou soutěže MasterChef. Osud ale zamával hlavně se starší dcerou, jednadvacetiletou Paulínou, které byla po porodních komplikacích diagnostikována spastická forma dětské mozkové obrny. Dnes je tak upoutána na vozík, nemůže mluvit a vyžaduje neustálou péči.

Doktoři tehdy Evě řekli, ať dá Paulínu rovnou do ústavu. Neudělala to, přestože s ní první rok musela šestkrát denně cvičit a podle svých slov ji tím téměř týrala. „Zdravotní stav Paulíny nás denně nutí řešit inkontinenci, oblékání, stravování, slintání, ale i její dopravu a zábavu. Překonávání každé takové ‚bariéry‘ stojí hodně energie a trpělivosti. Jste potom vděčný za jakoukoliv pomoc a pomůcku, která vám řešení každé situace ulehčí,“ vypráví rodačka z Bratislavy.

needo6

Foto: Archiv EN

Eva, Paulína a Kristína Nemčkovi

Na nějaký čas po narození své první dcery tak byla Eva Nemčková paralyzovaná. Jak ale dnes sama říká, lítost nic nevyřeší, a tak se rozhodla svůj osud přetvořit v něco nového. „Můžete mít v životě rakovinu, třetí nohu nebo já nevím co. Ale důležité je se z toho nezbláznit,“ popisuje s nadsázkou.

Už předtím pro ni byla typická velká energičnost a workoholismus a ani takový životní osud na tom nic nezměnil. „Vesmír mi nejspíš nadělil Paulínku, abych se zklidnila, ale to se vůbec nestalo,“ směje se s odstupem času šestačtyřicetiletá podnikatelka.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ve své kariéře měla blízko k marketingu a e-commerce, a tak jakmile se už v útlém věku naplno projevil kuchařský talent mladší Kristíny, spustila značku Made by Kristína. Současně, jak dospívala Paulína, narazila na jinou díru na trhu – nutné pomůcky pro adolescenty a dospělé, které každý den potřebovala, prostě neexistovaly.

Z pozice matky však Eva Nemčková chtěla, aby její dcera vypadala pěkně a nemusela nosit kvůli slintání i v dospělém věku třeba infantilní bryndák s Medvídkem Pů. A tak se nejdříve snažila výrobky šít sama. V té době pracovala jako konzultantka v e-commerce a radila firmám, jak prodávat na internetu.

„Krejčové na to strašně nadávají, ale nějak to jde.“

Nakonec jí došlo, že by mohla zkušenosti využít i pro vlastní účely. A tak vznikl e-shop Needo, z anglického sousloví special needs a s misí přinést postiženým stylové speciální pomůcky. „Chtěla jsem přístup přesně obrátit, aby zákazníci ani nevěděli, který bryndák si vybrat,“ popisuje s úsměvem.

Při tvorbě sortimentu vycházela bývalá manažerka z vlastní potřeby. „Když někoho sundaváte z invalidního vozíku, vždycky mu vyhrnete triko. Takže jsme začali dělat stylové body, které jsou běžně pro děti, ale v dospělých velikostech a se zapínáním v rozkroku,“ říká Nemčková.

needo9

Foto: Archiv EN

Needo vyrábí třeba bundu, kterou lze rozepnout na rukávech

Dalším příkladem je třeba bunda, která má zipy na rukávech, aby se lépe nandávaly. „Nejjednodušší bylo prostě koupit bundu, rozpárat ji a našít zipy. Krejčové na to strašně nadávají, ale nějak to jde,“ vysvětluje opět se smíchem Nemčková. Vhod mohou přijít také vyhřívané talíře – krmení fyzicky postižených totiž může trvat i hodinu.

Sortiment produktů v e-shopu Needo se tak stále rozšiřuje a přidávají se i takové, které už sama Paulína nevyužije, ovšem jiní zákazníci ano. Textilní výrobky navíc vyrábí dvacítka mentálně postižených nebo drogově závislých z chráněné dílny v Uherském Hradišti, a to převážně z látek z Česka.

Nicméně postižených je málo a jakkoliv chladnokrevně to může znít, na zrovna dvakrát komerčním trhu Needo nepůsobí. To je ostatně důvod, proč se může pyšnit unikátními výrobky. Adaptivní kolekci vyrobila před časem například značka Tommy Hilfiger, některé výrobky vyrábí i řetězec Target, ten je ovšem nedováží do Evropy.

„V mé předchozí práci mi říkali, že jsem takový otvírač dveří.“

„O velikosti celého trhu neexistují spolehlivé statistiky. Víme pouze, jaký je přibližný počet lidí s daným stupněm postižení, ale to může být fyzické i psychické. Odhady jsou, že na celém světě je asi 15 % lidí se zdravotním postižením, jenže z těch zdaleka všichni nejsou moji potenciální zákazníci. Přibližně tři procenta z nich jsou na vozíku,“ počítá Nemčková a odhaduje, že v Česku tak může mít kolem 50 tisíc potenciálních zákazníků. Z tohoto počtu je však třeba odečíst děti, protože se orientuje na pomůcky pro dospělé.

Přes relativně malý trh letos Needo dosáhne v tržbách na milion korun. Má kolem pěti set stálých zákazníků, tedy těch, kteří se pravidelně vrací. Zatímco první objednávka je obvykle na jeden výrobek v řádu stovek korun, ve druhé už kupují opatrovníci nebo rodiče postižených věci za tři tisíce. Hitem letošního léta prý byly inkontinenční plavky. Za dva roky pak Nemčková hlásí jen 29 stornovaných objednávek.

Přestože na webu je hlavní modelkou u všech pomůcek právě Paulína, není to typický zákazník. Většinou dnes Needo dodává pro důchodce, kteří podle Nemčkové tvoří více než dvě třetiny z oněch 50 tisíc potenciálních klientů.

Jde to i bez marketingu

Přestože z Needa už je solidní malý byznys, za marketing prý Eva Nemčková zatím neutratila téměř nic, snad kromě offlinové komunikace nebo letáků ve stacionářích. „V mé předchozí práci mi říkali, že jsem takový otvírač dveří, co se nebojí někam přijít a o něco požádat nebo se zeptat,“ říká.

Takzvaný brand awareness, tedy znalost značky, buduje i díky svým přednáškám a výrobky chodí nabízet přímo do kamenných prodejen. Přestože má byznys výhradně online, doplňuje ho trochu netradičně offline marketingem.

Celé Needo buduje přes příběh své dcery, a pokud od Evy Nemčkové někdy dostanete e-mail, pravděpodobně vám ho odprezentuje. Přiznává, že bez Paulíny by Needo nejspíš nemohlo fungovalo, ale nevidí na tom nic neobvyklého. „V mém předchozím zaměstnání ve Feedo jsme také používali příběhy. Vždycky chcete vysvětlit, jak vás to napadlo,“ říká.

Během našeho rozhovoru zaznělo i slovo kalkul. Některé z aktivit tak sama nazývá, i když upozorňuje, že vždycky za svými byznysovými potřebami vidí potřebu pomoci. Podle svých slov je v tomto pohledu trochu jako literární doktor Jekyll a pan Hyde.

„Nikdy mě to v práci nebavilo více než teď. Naplňuje mě, že svými zkušenostmi a znalostmi dokážu pomáhat oběma dcerám, než abych Kristínu jen poučovala. V případě Paulíny ji zase dokážu zapojit do celého dění tím, že ji fotím. Dělám to přesto, že marketingově by mi více pomohlo fotit seniora,“ říká.

Obě dvě stránky svého byznysu se ji navíc občas podaří propojit. Když například Mixit oslovil Kristínu s nabídkou placené spolupráce, vzdala se honoráře a Needo v jeho výši vybavilo svými výrobky tři stacionáře. Právě v tomto smyslu chce Eva Nemčková s firmami spolupracovat víc – aby vybavovaly potřebná zařízení, protože rodiny s postiženými lidmi jsou často i sociálně slabí.

dalibor-farny-boxed

Přečtěte si takéPočítač ho nebavil, tak se pustil do výroby digitronek. Dalibor Farný rozžhavil výbojky a vypiplal je ve světový unikátPočítač ho nebavil, tak se pustil do výroby digitronek. Dalibor Farný rozžhavil výbojky a vypiplal je ve světový unikát

Kombinace Needo a Made By Kristína dnes zaměstnává celou rodinu Nemčkových. Manžel Evy řeší hlavně distribuci, Eva fotí výrobky a komunikuje. „Naše garáž vypadá tak, že na jedné straně mám látky a šicí stroje a na druhé straně jsou vyskládané kuchařky #Upgrade, které zpracovala moje druhá dcera s babičkou. Můj synovec je grafik, takže ten nám dělá grafiku,“ popisuje rodinný byznys Eva Nemčková.

Dnes už se nicméně do celého kolotoče dostávají pomalu i lidé zvenčí. Firma navíc roste nejen po personální stránce. Ze značky Needo se začíná stávat celá platforma, která má od září vedle e-shopu také vlastní podcast Needo Talks.

„Na jedné straně mám látky a šicí stroje a na druhé straně jsou vyskládané kuchařky.“

„Chci téma obsáhnout ze všech úhlů. Budeme si zvát lidi z rodin, jako je ta moje, zřizovatele stacionáře, sourozence. Máme i rodiny, kterým dítě zemřelo, nebo takové, které ho odložily do ústavu. A přestože to jsou vážná témata, chceme vlastně ukázat, že všechno je to v pořádku a skutečné,“ říká podnikatelka. Cílem je prý celou problematiku detabuizovat.

V nejbližších měsících pak přijdou na řadu nové produkty jako kalhoty s vysokým sedem, overaly nebo rukavice pro postižené. V plánu je i expanze do zahraničí a překlad webu. Needo prý vždycky Eva Nemčková zamýšlela jako globální projekt. V jednotlivých zemích jí chtějí pomoct i její známé.

Nabídky integrace jejího zboží do velkoobchodů zatím odmítá – nechce se totiž spokojit až se 40% marží, kterou velcí obchodníci vyžadují. Nikdy nepřijala ani peníze od investorů, v začátcích si na vše vydělala sama.

needo3

Foto: Archiv EN

Kristína je vítězkou Masterchefa a Paulína je tváří značky Needo

Eva Nemčková tak překonala životní i byznysové překážky a na závěr říká, že teď je pro ní největší bariérou paradoxně byrokracie. „Náš sociální systém je nastavený na to, že vám dokazuje, na co všechno nemáte nárok, místo toho, aby vám řekl, na co máte,“ říká s povzdechem.

Pomoc od státu žádá i proto, aby mohla snížit ceny. Ačkoliv jde o pomůcky pro postižené, platí na ně klasická sazba DPH ve výši 21 procent. Obrátila se proto na Ministerstvo financí. Eventuálně by se také ráda dostala do seznamu výrobků Veřejné zdravotní pojišťovny, aby její klienti měli výrobky proplacené. Plánů má zkrátka pořád více než dost.