Spotify dále roste a pokořilo hranici 300 milionů uživatelů. Na vrchol podcastů už vystřelil Joe Rogan
Zatímco na Netflix dolehl propad způsobený velkým zájmem na začátku pandemie, Spotify neohroženě roste téměř exponenciálně. V posledním čtvrtletí tak jako první ze streamovacích služeb pokořilo hranici 300 milionů aktivních posluchačů a vyšplhalo se až na 320 milionů. Úspěch zaznamenala také více než stomilionová akvizice oblíbeného podcastu Joea Rogana, jehož pořad je už nejposlouchanějším na platformě.
Online prodeje fyzických nosičů a jednotlivých alb díky snaze lidí podpořit umělce v době pandemie zažívají nárazové nárůsty zájmu, dlouhodobě ale stabilně klesají. Vlastně skoro stejně rychle, jako roste zájem o streamovací služby. Apple Music používalo už v polovině loňského roku přes 60 milionů lidí, což s uvedením balíčků služeb Apple One může být jen začátek. Na něj se dotahuje zase Amazon Music s 55 miliony posluchačů na počátku tohoto roku.
Za nedostižného krále v samotných číslech uživatelů ale platí (a v dohledné době nejspíš bude platit) švédské Spotify. Jeho publikum od loňského roku narostlo téměř o třetinu a nyní se firma pochlubila 320 miliony pravidelných posluchačů. Růstu přitom tentokrát pomohly velké marketingové kampaně v Indii a vstup na ruský trh, který prý byl „zatím nejúspěšnějším v historii firmy.“
Je nutno podotknout, že obrovský náskok Spotify před ostatními není zcela upřímný – více než polovina jeho uživatelů totiž za službu neplatí. Na jednu stranu to často bývá předmětem kritiky spojené s nízkým vyplácením umělců. Na stranu druhou se to ovšem opakovaně ukazuje jako poměrně efektivní taktika k získávání nových uživatelů a později také jejich proměny v předplatitele.
I těch je v současnosti výrazně více než u konkurence, konkrétně 144 milionů. Ve srovnání s loňským rokem je to o 27 % více a téměř dvojnásobek oproti počátku roku 2018, kdy už bylo Spotify jako streamovací služba velmi dobře zavedené. Zvyšování počtu uživatelů je pro něj nyní důležitější než zisky – před rokem zaznamenalo ve třetím čtvrtletí zisk 241 milionů eur (zhruba 6,6 miliardy korun), letos ztrátu 101 milionů eur (zhruba 2,8 miliardy korun).
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsZa to mohou především rozsáhlé slevové kampaně ve vybraných zemích. Na rozvinutých trzích firma naopak zvažuje nárůst cen předplatného v případě, že vnímaná hodnota jejích služeb přesahuje cenu. Jedním z indikátorů pro to mají být neustále rostoucí interakce uživatelů.
„Sice je stále brzy, počáteční výsledky z testů zvýšení cen ale naznačují, že na daných trzích si uživatelé hodnoty Spotify cení a jsou ochotni připlatit,“ říká šéf firmy Daniel Ek, který nedávno investoval první část z miliardy eur slíbené evropským startupům.
Jednou z hlavních přidaných hodnot oproti konkurenčním streamovacím službám mají být podcasty, do nichž Švédové v posledních pár letech masivně investují. Naposledy tak za více než 100 milionů dolarů uzavřeli exkluzivní smlouvu s populárním Joem Roganem, díky které budou jeho podcasty od konce tohoto roku dostupné pouze na Spotify, a to včetně videí, které fungují už teď.
Ačkoliv Rogan rychle vystřelil na vrchol nejpopulárnějších anglicky mluvených podcastů na platformě, v posledních dnech se opět stal středem kontroverze. Do svého podcastu si totiž kromě vědců, umělců nebo politiků zve i poněkud problematické hosty. Naposledy to byl Alex Jones, moderátor vlivného konspiračního média InfoWars.
Úspěch ale zaznamenaly i jiné pořady. V prvních dvou měsících od spuštění se na první místo popularity vyšplhal The Michelle Obama Podcast, kde si bývalá první dáma Spojených států povídá se známými lidmi a odborníky o aktuálních společenských tématech. V blízké době by se pak měly objevit první výsledky spolupráce Spotify s DC Comics ve formě podcastu Batman Unburried.