Filip Horký: Udělali jsme chybu. Měli jsme vydavatelům lépe vysvětlit, že je s FlashNews nechceme ohrožovat
Filip Horký, šéf produktu v Livesport News
Vysoká očekávání, globální ambice a v zádech jedna z nejúspěšnějších technologických firem, která z Česka dobývá celý svět. Když Livesport před čtrnácti dny spouštěl svůj projekt FlashNews, v butovických kancelářích a na home officech byli jeho zaměstnanci patrně připraveni na náročné týdny. Ale asi ne na takové. „Udělali jsme chybu,“ přiznává Filip Horký.
Právě osmadvacetiletý bývalý novinář přišel do Livesportu před rokem, aby se pustil do ambiciózního projektu, z něhož se později staly FlashNews. Centrum veškerého dění, kde má člověk na jednom místě najít všechny zprávy z tisíců zdrojů, které ho zajímají. Jenže projekt hned po startu tvrdě narazil. Vydavatelské domy se okamžitě vzbouřily, že jim FlashNews kradou obsah.
Nejprve se strhla velká debata na Twitteru, do níž se zapojili i zástupci největších mediálních domů, a následně přišla také oficiální reakce. „Důrazně se vymezujeme proti chování provozovatele webů flashnews.com a flashsport.cz, při kterém dochází k nedovolenému přebírání autorského obsahu, včetně neoprávněného vytěžování databáze,“ uvedlo ve svém prohlášení Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR).
Členy SPIR jsou například CNC, ČTK, Economia, Mafra, Seznam.cz či Vltava Labe Media a právě největším hráčům tuzemského mediální trhu, k nimž se veřejně připojilo i několik menších (například Info.cz či Zdopravy.cz), se fungování FlashNews vůbec nelíbilo. Dle jejich názoru služba přebírala jejich obsah v takové míře, která je zásadně poškozuje.
Princip fungování FlashNews je založen na tom, že na jednom místě agreguje informace z tisíců zdrojů, přičemž z jednotlivých webů přebírá titulek, perex a fotografii a přidává odkaz na daný web. Právě to však dle vydavatelů zásadním způsobem zasahovalo do jejich práv duševního vlastnictví a po FlashNews žádali stažení jejich obsahu.
„Vykrádání obsahu způsobuje, že na našem obsahu profituje také provozovatel webů flashnews.com a flashsport.cz. Takové chování nese znaky nekalé soutěže a parazitování na naší pověsti. Přicházíme tak o naše čtenáře, o návštěvnost a tím i o příjmy ze zobrazené reklamy, která financuje tvorbu kvalitního obsahu,“ uvedl pro CzechCrunch mluvčí Economie Jakub Kašpar.
V tu chvíli se – opět zejména na Twitteru – rozhořela právnická přestřelka, kdy na jedné straně vydavatelé tvrdili, že mají od právníků stanoviska, že FlashNews porušují pravidla, zatímco druhá strana tvrdila, že postupuje v souladu s právem. Přestože si Filip Horký se svým týmem i nadále stojí za svým, po velkém mediálním tlaku nakonec obsah vybraných vydavatelů z aplikace FlashNews zmizel.
„Udělali jsme chybu. Nezvládli jsme hlavně komunikaci s vydavateli. Tedy s těmi, se kterými chceme od začátku jednat. Nejde jen o ty největší. Část veřejného prostoru jsme jednoduše nedokázali přesvědčit o tom, co přicházíme dělat a jak to chceme dělat,“ přiznává Horký v rozhovoru pro CzechCrunch, jehož celé znění si můžete přečíst na konci článku.
„V mém přístupu bylo příliš arogance a představ, že každý přece uvidí, že je to skvělé.“
„Čekali jsme, že ne všichni vydavatelé hned uvidí naši službu tak, jak ji vidíme my – tedy že z ní mohou profitovat, stejně jako z ní profitují uživatelé. Chtěli jsme je o tom přesvědčit, ale nečekali jsme, jak silný hlas proti nám zazní. A jak rychle,“ doplňuje Horký. Mnoho vydavatelů přitom jeden z hlavních problémů vidělo v tom, že s nimi z FlashNews před jejich spuštěním nikdo nekomunikoval.
„Zástupci projektu FlashNews nás před puštěním svého webu nekontaktovali s návrhem spolupráce,“ uvedla pro CzechCrunch mluvčí Seznamu Aneta Kapuciánová. „Komunikovali s námi, ale od samého počátku jsme jasně deklarovali, že o tento druh spolupráce nemáme zájem,“ sdělil Jakub Kašpar postoj Economie, pod níž patří například iHned.cz či Aktuálně.cz.
Byť evidentně se všemi hráči zástupci FlashNews před svým spuštěním nejednali, Filip Horký trvá na tom, že jeho cílem byla od začátku taková dohoda s vydavateli, která by dávala smysl pro pro obě strany. Způsob, jakým k tomu chtěl minimálně v některých případech dojít – tedy nejprve spustit a až pak jednat –, ale u vydavatelů zásadním způsobem narazil.
„Náš obsah bychom nechali zobrazovat na jiných portálech pouze v případě, že by s námi druhá strana podepsala licenční smlouvu, která by pro nás byla z finančního i právního hlediska výhodná,“ doplňuje za Economii Jakub Kašpar. K ničemu takovému zatím nedošlo a po několika dnech od spuštění nakonec ve FlashNews couvli a obsah vydavatelů, kteří se ozvali, stáhli.
„Nedokázali jsme vysvětlit naši vizi a i já osobně jsem v tomto selhal. V mém přístupu bylo příliš arogance a představ, že každý přece uvidí, že je to skvělé. A že ho nejdeme ohrožovat, ale že se chceme snažit dostávat k lidem věci, které by vědět měli a které třeba doposud míjeli,“ říká šéf FlashNews Horký s tím, že se již s částí vydavatelů nyní vedou jednání o možné cestě do budoucna.
Modelů, jak by taková spolupráce mohla vypadat, existuje vícero. V aplikaci FlashNews aktuálně z těch větších médií zůstávají například Deník N či CNN Prima News, ale Horký nastavený model spolupráce nechce prozrazovat. „S každým médiem jednáme individuálně, a proto bychom neradi o detailech spolupráce mluvili,“ říká a hovořit zatím nechce ani o monetizačních modelech, na jakých má být do budoucna postaveno fungování samotných FlashNews.