Pro rychlejší pomoc zraněným ve městech. V Paříži do ulic vyjíždí první elektrická cyklosanitka

Filip HouskaFilip Houska

cykloambulance-1

Foto: Wunderman Thompson Paris

V Paříži můžete narazit i na „sanitky“ na dvou kolech

0Zobrazit komentáře

Asi vám je jasné, proč někteří kurýři volí ve městech kolo namísto auta. Pokud zrovna nemusí převážet objemný náklad, ale třeba menší balíky nebo jídlo, je pro ně kolo zpravidla rychlejší, jelikož na něm mohou lépe zvládnout nástrahy přecpaných silnic. Nehledě na to, že mohou využívat cyklostezek a různých úzkých zkratek. Paříž ovšem na své cesty vysílá i takzvané cyklosanitky.

Jak už název tohoto prostředku napovídá, jedná se o upravená silniční kola, která se využívají výhradně pro včasné ošetření zraněných i návštěvy pacientů. Ostatně je to patrné hned na první pohled – „ambulance“ na dvou kolech má zkrácenou rámovou trubku a řídítka posunutá blíže k jezdci, aby se do přední části vlezl box s kapacitou 150 litrů, kam se vkládá potřebné lékařské vybavení.

Vybavení ovšem není to jediné, co záchranky potřebují. Mimo jiné musí být slyšet a vidět, což u klasických vozů zajišťují blikající majáky, siréna a výrazné barvy. Pařížská cyklosanitka nabízí podobné prvky, akorát v menším měřítku. Modrý maják je umístěn na boxu pro vybavení, siréna dosahuje 140 decibelů a modro-bílé barvy sice nejsou tak výrazné jako odstíny žluté, ale i tak poslouží.

cykloambulace-1

Foto: Wunderman Thompson Paris

Cykloambulace mají být na místě nehody až dvakrát rychleji než klasické sanitky

Samozřejmostí je i integrovaná GPS navigace pro co nejpřesnější lokalizaci zraněných, několik USB portů a elektrický motor. Novinka, za kterou stojí francouzská agentura Wunderman Thompson Paris spolu s přepravní firmou Ecox a výrobcem nákladních kol Urban Arrow, vychází z trendu elektrických kol a rozhodně nechce, aby se lékaři při svých výjezdech tolik nadřeli šlapáním.

Elektromotor je poháněn dvěma lithiovými bateriemi s kapacitou 500 Wh a díky tomu, že slouží primárně jako elektrická asistence při šlapání, má na jedno nabití vydržet až 160 kilometrů. Co se dalších parametrů týče, cyklosanitka má i hydraulické brzdy pro spolehlivé brždění a obecně hliníkový rám, který ma zajišťovat relativně nízkou hmotnost.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

I když se jedná výhradně o urgentní doplněk ke klasickým sanitkám, jelikož na kole půjde jen stěží převézt pacient do nemocnice, v kontextu přecpaných měst dává logiku. Lze s ním totiž snadněji projíždět dopravními zácpami, respektive mezi auty, v případě nutnosti pak s dávkou opatrnosti vůči kolemjdoucích využít chodník nebo cyklostezky. Nehledě na to, že se s ním bude dát dostat i do těch nejzapadlejších lokalit.

Wunderman Thompson Paris pro magazín New Atlas uvádí, že tyto modely poskytne jakékoliv záchranné službě, která si o ně zažádá, přičemž letos v létě už proběhl jeden z prvních testů, kdy elektrickou cyklosanitku vyzkoušel lékař z praxe. Obecně nelze pochybovat o užitečnosti tohoto prostředku, který ideálně zapadá do rostoucího trendu moderní městské mobility, ve kterém se zkouší mimo jiné ryze nákladní elektrokola. Třeba doplní i autonomní letouny, které se jako záchranáři mohou taktéž osvědčit.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=97&v=jlBgLNsIC7w&feature=emb_title

Jako taxi nebo záchranář. EHang v Jižní Koreji demonstroval schopnosti svého autonomního elektroletounu

ehang1

Foto: EHang

EHang demonstroval, že autonomní eVTOL letouny již jsou schopny nabídnout své služby

0Zobrazit komentáře

Společnosti, které vyvíjí vlastní vzdušné taxíky budoucnosti, se prozatím pohybují jen na úrovni vývoje a grafických vizualizací. Jen hrstka z nich je schopna dostat své stroje do vzduchu, natož pak nad střechy městských budov, kde bychom se s nimi měli v budoucnu setkávat nejčastěji. Neplatí to však o čínské společnosti EHang.

Ta svůj futuristický letoun s označením EHang 216 vyslala na tři dobrodružné výpravy, během kterých měl tento autonomní prostředek prokázat, že letouny eVTOL, tedy elektrické letouny s kolmým vzletem a přistáním, již dávno nejsou jen myšlenkou uvězněnou na papíře. A podařilo se.

První let se odehrál z ostrova Yeouido, který je nazýván Manhattanem Soulu. V této lokalitě by měly letouny sloužit především jako vzdušná taxislužba propojující hustě osídlené oblasti s bankovní a finanční čtvrtí města. Druhý zkušební let proběhl nad městem Tegu, při kterém byl letoun pověřen úkolem dodat záchranné hasičské a lékařské vybavení.

ehang4

Foto: EHang

EHang 216 nad městem

ehang6

Foto: EHang

EHang 216 je schopen zajistit městskou mobilitu

Během posledního testu pak letoun obletěl i pobřeží kolem ostrova Čedžu, což je oblíbená trasa mnoha vyhlídkových letů. Ve všech těchto lokalitách by měly stroje běžně nabízet své služby od roku 2023, potažmo o dva roky později, EHang ovšem musí vyřešit veškeré úřední náležitosti s tamním ministerstvem, jež orgány pro leteckou přepravu zastřešuje.

Mimo jiné probíhají jednání s partnery, přičemž je potřeba navázat spolupráci s jednotlivými obcemi, ve kterých bude dopravce své letecké služby nabízet. Konkrétně město Tegu již o tyto služby projevilo zájem a ostrov Čedžu hledá finance na podporu a rozvoj operací spojených s městkou mobilitou. A o vzdušné mobilitě s nadšením mluví i samotný starosta Soulu Seo Jeong-hyup.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Z technického hlediska by pak měly autonomní letouny nabízet místo pro dvoučlennou posádku, která by se do vzduchu dostávala s pomocí šestnácti rotorů namontovaných na osmi ramenech. A pokud se vše podaří podle plánu, stroj bude schopen vyvíjet rychlost až 130 km/h, přičemž standardní letová rychlost je 100 km/h. Na jedno nabití pak zvládne zhruba 20 minut a vzdálenost 30 kilometrů.

Screenshot

Přečtěte si takéHollywood se pouští do AI. Aronofsky ukazuje první generovaný filmHollywood se pouští do AI. Režisér Rekviem za sen založil studio a ukazuje první generovaný film

Celkově by měl mít EHang za sebou přes dva tisíce letů ve více než 21 městech a šesti zemích světa. Model EHang 216 si dokonce na konto připsal i vůbec první let autonomního eVTOL letounu s živou posádkou na palubě. Tato událost se odehrála letos v červnu v Číně a celý let dopadl nad očekávání dobře. Firma má proto v plánu již brzy začít svůj letoun vyrábět v Rakousku a naplno rozjet novou budoucnost nejen městské mobility.

K tomu mají velmi blízko i společnosti Volocopter a Lilium, jejichž stroje se v rámci nejrůznějších letových testů také pravidelně odlepují od země. Obě původem německé společnosti zároveň ve velkém pracují i na infrastruktuře, která je pro poskytování městské letecké mobility stejně důležitá jako samotné stroje. Lilium plánuje zahájit přepravu okolo roku 2025, Volocopter by pak první odvážlivce chtěl převážet již za dva roky.