České AnyoneGo jde s pomůckami pro hendikepovaná zvířata dobýt Evropu. Díky 3D tisku chce vylepšit i lidský vozík

Peter BrejčákPeter Brejčák

Story

Foto: AnyoneGo

Zakladatelé AnyoneGo: Martin Schenk, Jan Jiránek a Ivan Lukáš

0Zobrazit komentáře

Český startup AnyoneGo začal budit pozornost médií a veřejnosti před několika lety, když se pomocí 3D tisku rozhodl vyrábět vozíky pro hendikepovaná zvířata, zejména pejsky. Trojice Jan Jiránek, Ivan Lukáš a Martin Schenk však už při zakládání firmy myslela na daleko větší cíl – vyrábět pomůcky také pro hendikepované lidi, a to zdaleka nejen vozíky.

„Snažíme se využít technologie, abychom bourali bariéru a hendikepovaným lidem pomáhali žít aktivní život,“ přibližuje pro CzechCrunch misi startupu Martin Schenk, ředitel AnyoneGo. Protože jsou ale zdravotnické pomůcky náročné na vývoj, trio zakladatelů se nejdříve rozhodlo vyzkoušet technologie na méně regulovaném trhu pro zvířata.

Vozíčky a ortézy od AnyoneGo v současné době nosí přibližně stovka klientů v České republice a na Slovensku, do velké míry jde přitom o psy. Jednotky dalších se nachází i v okolních zemích, přičemž kromě pejsků startup pomohl například i několika kočkám.

Aktuálně firma hlásí, že je s produkty pro zvířata připravena na mezinárodní expanzi, k čemuž pomůže i evropská patentová ochrana na vozík pro lidi, kterou získala. První lidští zákazníci by tak mohli mít invalidní vozík z dílny AnyoneGo v řádu několika let. Tím ale předbíháme.

Photo by Jan Schejbalhonzuv@email.cz

Foto: AnyoneGo

Zakladatelé AnyoneGo: Ivan Lukáš, Jan Jiránek a Martin Schenk

Myšlenky na založení firmy, která by dokázala využít nejnovější technologické poznatky pro zlepšení života hendikepovaných, se zrodily v hlavě průmyslového designéra Jana Jiránka již dávno. Sám má totiž po úrazu páteře s vozíkem více než třicetileté zkušenosti. Ideje se pak začaly přetavovat do reálného světa s oficiálním založením AnyoneGo v roce 2016, kdy se k Jiránkovi přidali technologičtí konzultanti a mentoři Ivan Lukáš a Martin Schenk.

„Od začátků jsme věděli, že vývoj lidského vozíku nebude jednoduchý. Existují různé konstrukce, pak schvalování, právní a lékařské předpisy. Všechno to jsou procesy i na několik let. Technologii jsme si chtěli nejdřív otestovat na něčem, kde není tolik předpisů,“ vysvětluje Schenk důvody, proč se startup rozhodl nejdříve zaměřit na zvířata.

Tvůrci si poté udělali průzkum trhu, ve kterém zjistili, že je v podobných řešeních mezera a současně je česko-slovenský trh hodně penetrovaný. Podle dat serveru Statista loni vlastnilo psa 41 procent českých domácností, což je po Rumunsku se 46 procenty nejvíce v celé Evropské unii.

AnyoneGo se proto v začátcích zaměřilo na československý trh, kde díky geografické blízkosti dokázalo fyzicky navštěvovat první zvířata s vozíky nebo ortézami a sbírat tak důležitou zpětnou vazbu pro zlepšování. „Když se ozval někdo ze zahraničí, nebránili jsme se tomu, ale hlavní bylo Česko a Slovensko,“ říká Schenk s tím, že měli jednotky zákazníků i v Polsku, Maďarsku, Německu či Rakousku.

Doteď totiž bylo při výrobě vozíčku nebo ortézy potřeba zvíře naměřit, aby mu startup vyrobil správnou velikost. Pokusy o vývoj aplikace s rozšířenou realitou, pomocí níž by si majitelé mohli zvířata naměřit sami, se kvůli aktuálnímu technologickému pokroku zatím neosvědčily.

Nyní však AnyoneGo vyřešilo i tento problém, a to prostřednictvím spolupráce s fyzioterapeuty, se kterými vypracovalo metodiku na měření psů, kdy dokáže vozík vyrobit na základě pěti základních měření. Na svém webu navíc spouští i individualizovaný konfigurátor.

Po naměření ještě dochází k individuálním konzultacím, díky kterým je AnyoneGo schopné vyvinout pomůcky také pro jiná zvířata – vozíček tak nosí například koza nebo kočky, které však stavbou těla fungují výrazně jinak než psi, tudíž jich není mezi zákazníky mnoho. Objevují se však i speciální poptávky.

orteza-na-zakazku-vlkodav-01-detail

Foto: AnyoneGo

Ortéza na zakázku pro vlkodava od AnyoneGo

„Raritou je například ortéza pro psa plemene vlkodav, na výšku má přes šedesát centimetrů. V minulosti jsme měli i poptávku na ortézu pro pštrosa z bratislavské ZOO, kterou jsme ale bohužel nestihli realizovat, protože v mezičase uhynul. Jde ale o specifickou poruchu, kterou pštrosy trpí často a neexistuje na to průmyslově vyráběné řešení, takže možná najdeme díru na trhu i tam,“ zamýšlí se Schenk.

Zájem o pomůcky AnyoneGo tak postupně roste, což se projevuje i na jeho finančních výsledcích. Loni dosáhlo na tržby ve výši několika stovek tisíc korun, protože zákazníkům pomůcky nabízelo za minimální cenu výměnou za aktivní zpětnou vazbu.

Čas na expanzi

Navzdory slabší poptávce související s pandemii během jarních měsíců se už ale tržby letos budou pohybovat na úrovni 750 tisíc korun s plánem toto číslo v příštím roce zněkolikanásobit. V prvních měsících 2021 se chce firma dostat do černých čísel.

K tomu má startupu pomoci i mezinárodní expanze. K Česku a Slovensku, kde pomůcky pro zvířata AnyoneGo aktivně prodává, má přibýt Německo, Velká Británie, Polsko či Maďarsko. Na těchto trzích si zakladatelé ověří předpoklady a schopnost dělat mezinárodní marketing, následně se rozšíří i do dalších zemí Evropské unie.

Zajímavý trh přitom vidí zejména ve Skandinávských zemích, kde jim do karet kromě silné kupní síly hraje také pokročilý systém pojišťoven pro zvířat. „Často fungují lépe než ty pro lidi,“ směje se Schenk a popisuje, že tamní pojišťovny běžně zvířatům proplácí postižení, rehabilitace i ortopedické pomůcky. Když AnyoneGo dobyje EU, ve třetí vlně expanze se pak chystá do celého světa.

Foto: AnyoneGo

Vozík pro psa od AnyoneGo

Díky tomu, že se se svými zvířecími vozítky a ortézami AnyoneGo pomalu dostává do zisku a expanduje, zároveň získává stále větší prostor na vývoj vozíku pro lidi. Na přelomu loňského a letošního roku si startup nechal patentovat řešení v České republice, které aktuálně prochází patentovým řízením pro celou Evropskou unii.

„Patenty jsou administrativně i finančně náročný proces, kvůli tomu také rovnou nejdeme do celého světa,“ přiznává Schenk. Aktuálně startup finišuje přípravu prototypu vozíku, aby jej mohl vyrábět jedna ku jedné. Prototyp však nebude funkční tak, aby na něm mohl jezdit člověk, nicméně poslouží k ověření všech jeho funkcionalit.

K prvním lidem by se tak mohl dostat zhruba za rok, kdy už bude mít firma vše připravené a otestované. „V současnosti nedokážeme odhadnout, jak dlouho potrvá schvalovací proces u úřadů, zároveň při načasování hodně záleží na tom, jak se nám podaří vymyslet sériová výroba s rozumnými náklady,“ doplňuje Schenk a jedním dechem dodává: „Rozhodně to ale pro lidi nebude extra levná záležitost. Bohužel.“

3d-pohled

Foto: AnyoneGo

Lidský vozík od AnyoneGo

Projít celým procesem nebude levná záležitost ani pro samotnou firmu. Ta se historicky financovala díky andělským investorům, kteří do ní v rámci dvou kol vložili něco přes tři miliony korun. Navzdory plánované ziskovosti už v prvním kvartálu 2021 chce AnyoneGo urychlit vývoj, a proto hledá další partnery.

„Spousta investic není o tom, že by to firma nezvládla sama, jde ale o rychlost vývoje, potřebujeme do toho šlápnout,“ popisuje Schenk. „Proto hledáme spíš strategického partnera, který má prošlapanou cestu schvalování zdravotních pomůcek. Know-how může být cennější než peníze jako takové.“

Lidský vozík pro lidi je totiž v mnohých funkcionalitách specifický. Tím, že je zaměřen na aktivní lidi, je koncept vozíku dělaný tak, aby byl skladný a lehký, což ulehčí možnost přesouvat jej snadno z místa na místo, vydat se za každého počasí do přírody, jezdit na kolo a podobně. „Zkrátka zůstat co nejvíce nezávislým na svém okolí,“ doplňuje Schenk.

Aktuálně mají na trhu vozíčkáři k dispozici zpravidla dva základní typy. Prvním jsou standardní skládací modely, které jsou ale těžké, ve složeném stavu zabírají hodně místa a špatně se ovládají. Druhou variantou jsou aktivní vozíky, které jsou lehké, umožňují snadné ovládání i pohyb, ale zpravidla mají pevný rám, proto je není možné skládat, což výrazně stěžuje jejich přepravu.

slozeny-stav-lidsky-vozik

Foto: AnyoneGo

Lidský vozík AnyoneGo ve složeném stavu

AnyoneGo představilo vozík, který prý dokáže skloubit výhody obou typů. Jeho klíčovou vlastností je možnost složení, což umožňuje nové zpracování konstrukce a tvaru kol. Ta nemají tradiční osu, ale rychloupínací náboj na hřídel, který prochází samostatným kolem patentování.

Díky variabilnosti je pak možné konstrukci využít i na jiných produktech, které by se daly skládat. Právě pomocí speciálního náboje mezi koly totiž vzniká dostatečný prostor, kam se vozík složí do kompaktnějších rozměrů. V případě vozíku má jít o rozměr 60x60x21 centimetrů.

„Nový koncept vozíku navíc díky speciálnímu uchycení kol umožňuje rychlé přizpůsobení aktivitě vozíčkáře nebo terénu, kde se chce pohybovat. Například výměna kol za jiná s úpravou na písek nebo naopak sníh zabere doslova jen několik vteřin,“ popisuje hlavní konstruktér a designér AnyoneGo Jiránek.

„Chceme lidem ukázat, že naše snaha není jenom o jednom produktu.“

„Na rozdíl od tradičních řešení navíc odpadá i nutnost častého seřizování brzd. Vozík lze také velmi snadno doplnit o elektromotor nebo připevnit na handbike, to všechno na stále stejné základní konstrukci,“ dodává.

Do budoucna má však AnyoneGo vypracované koncepty celé rodiny produktů, které se mají točit kolem popisovaného vozíku. Příkladem je speciální francouzská hůl založená na funkčním designu, díky němuž nebude lidem ničit kosti v zápěstí při chůzi během dlouhodobějšího používání.

Dalšími koncepty jsou pak designy do interiérů domů, aby hendikepovaní lépe dokázali pracovat a vařit v kuchyni, nebo například koncept jednoduchého výtahu do domu, ve kterém se „jen“ vyřízne díra do stropu. „Dá se to realizovat jednoduše, tedy i v domech, které na podobné zásahy nebyly stavěny od začátků,“ dodává Schenk.

forkys4-min

Přečtěte si takéLuboš Vidlička učí masožravé lidi být vegany. Jeho populární franšízy bistra Forky’s žádají po celém světěLuboš Vidlička učí masožravé lidi být vegany. Jeho populární franšízy bistra Forky’s žádají po celém světě

AnyoneGo chce navíc své produkty do budoucna dělat chytrými, tedy aby sbíraly a poskytovaly data, čímž by mohly pomáhat s léčbou. „Přesněji řečeno chceme do produktů postupně vložit senzory typu IoT, které budou provádět měření a dodávat data například pro fyzioterapeuty nebo lékaře,“ říká Schenk.

Ředitel startupu jednotlivé koncepty naplňující misi AnyoneGo, tedy zjednodušovat život aktivním hendikepovaným lidem, přirovnává například k elektrokolům. Ty starším lidem, kteří by jinak mohli mít s jízdou problém, umožnily na kole vůbec vyjet.

„Jde o doplnění něčeho, co by jim jinak nešlo,“ doplňuje Schenk. „My máme konceptů víc a neříkám, že je budeme na trh chrlit jeden za druhým. Nicméně tím chceme lidem ukázat, že naše snaha není jenom o jednom produktu. Chceme jim pomáhat v mnoha aspektech. Ještě nás čeká dlouhá cesta.“

Rubriku Startupy podporujíjt-retina