Floridská pohádka Jana Bednáře. Za více než 6 miliard korun prodává část svého logistického startupu ShipMonk
Když Jan Bednář začínal před šesti lety krátce po studiu se svým logistickým startupem ShipMonk budovat byznys na Floridě, měl v zádech ušetřené peníze z provozu svého předchozího byznysu a podnikatelských soutěží, a ještě asi úplně nedokázal dohlédnout, kam až se dostane. Z jeho skromného projektu se nakonec vyklubal obrovský byznys, který byl od začátku v černých číslech a nikdy aktivně nevyhledával investory.
V předminulém roce se ale situace změnila. ShipMonk, který poskytuje fulfillment třetím stranám, tedy balení, skladování a dopravu balíků, nabral 10 milionů dolarů (tehdy přes 220 milionů korun) od skupiny investičních fondů v rámci kola Series A. Tehdy bylo součástí transakce i vyplacení části podílu Jana Bednáře, který byl do té doby ve firmě jediným vlastníkem, a získal tak kapitál pro další investice mimo vlastní firmu.
V letošním roce byl ShipMonk vidět především díky svému pokračujícímu růstu a také najmutím Davida Pavlíka do role technologického ředitele. Pavlík do ShipMonku přešel z Kiwi.com, kde působil na obdobné pozici. A teď je o startupu Jana Bednáře slyšet znovu, protože hlásí další masivní investici ve výši 290 milionů dolarů, respektive 6,3 miliardy korun. Stojí za ní fond Summit Partners, který získává minoritní podíl.
Ohlášení přichází po zhruba osmi měsících vyjednávání a dotahování celého dealu. „Je to úleva. Celý proces jsme začali už někdy v březnu a pak nám to covid přerušil, takže byl docela stres vše dokončit. Nakonec se nám to povedlo dva dny před nákupním svátkem Black Friday,“ popisuje pro CzechCrunch devětadvacetiletý Bednář.
I po druhé zásadní investici si ale Bednář ve své firmě, jejíž hodnota se odhaduje na vyšší stovky milionů dolarů, stále drží majoritní podíl a v nejbližší době by se na tom nemělo nic změnit. Summit Partners má pomoci ShipMonku nejen finančně, ale také s další expanzí. „Je to pro nás velký strategický partner, který disponuje pěti miliardami dolarů ve vlastním fondu pro oblast e-commerce, navíc mají spoustu zkušeností s tech a růstem firem,“ doplňuje Bednář.