Projekt Učíme online vznikl v začátcích nouzového stavu doslova za pár dní. Od začátku pandemie koronaviru a s ní spojenou ztíženou situací ve vzdělávání pomáhá s přechodem škol i žáků na online výuku. Ani po deseti měsících však práce neubývá, a tak nyní projekt pod taktovkou Česko.Digital pořádá také vánoční sbírku na často zoufale chybějící techniku.
Učíme online, nyní pod vedením projektového manažera Miroslava Vysušila, pomohlo jen za první měsíc 170 školám s překlopením do online režimu. Dnes už toto číslo přesáhlo pětistovku, a to i díky stovkám dobrovolníků, kteří se do projektu zapojili na různých frontách. Učitelé si zároveň nadále vyměňují zkušenosti na webinářích, celkem jich bylo už přes čtyřicet.
Ačkoliv si tým Učíme online přes léto trochu oddychl, na podzim se celý kolotoč roztočil znovu. Ukázalo se, že online výuka se ještě ani zdaleka nedostala v uspokojivé formě do všech koutů Česka.
Podle projektu Evropa v datech se na jaře neúčastnilo online výuky více než 200 tisíc žáků českých základních a středních škol. Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání evidovala dokonce 10 tisíc dětí, s nimiž se během první vlny koronaviru nepodařilo školám vůbec navázat kontakt.
Foto: Č.D / CzechCrunch
Sbírka projektu Učíme Online
Mezi hlavní důvody se řadí právě technické problémy – buď chybělo připojení k internetu, nebo k dispozici vůbec nebyl ani počítač. Podle Česko.Digital navíc i teď převyšuje poptávka nabídku. Nedostatečné počty jsou nejen na straně škol, ale i konkrétních rodin.
„Do problémů se po přechodu na online výuku dostaly nejen sociálně slabší rodiny či například matky samoživitelky, ale také rodiny, které mají více školou povinných dětí. I po několika měsících online výuky evidujeme poptávku po vyšších stovkách kusů počítačů,“ říká spoluzakladatelka Česko.Digital Eva Pavlíková.
Problémy s technikou i internetem
Od jara tým kolem Pavlíkové zprostředkoval darování více než tisícovky počítačů za pomoci partnerů a nyní se obrací s prosbou i na veřejnost. Vánoční sbírka s názvem Letos vzdělání, příště ponožkymá za cíl vybrat 300 tisíc korun. Vybrané peníze poputují jak na kompletní sady počítačů, tak třeba na příslušenství, jako jsou webkamery, sluchátka nebo klávesnice.
Celkem osmatřicet firem přispělo do Učíme online například svými vyřazenými počítači. U některých je ale třeba z bezpečnostních důvodů vyměnit pevné disky, což náklady pochopitelně zvyšuje. Co se týče peněz, k dnešnímu ránu bylo vybráno téměř 65 tisíc korun.
„Do sbírky nám často přicházejí nekompletní počítače. Chybí jim klávesnice, myš nebo kamera. Protože je dětem nemůžeme darovat v tomto stavu, chybějící příslušenství pořizujeme. Často se pak jedná o první počítač v domácnosti, který tak může rodině doslova změnit život,“ dodává Pavlíková.
Česko.Digital, respektive Učíme online, není jedinou organizací, která podobné sbírky v těchto dnech pořádá. Sbírku nazvanou Daruj notebook, která propojuje školy s dárci již nepoužívané techniky, pořádá Český červený kříž. Nadaci České spořitelny s společně s Člověkem v tísni se podařilo zapůjčit notebooky do 150 rodin. Svou sbírku techniky pořádala i Česká pirátská strana.
Projekt Učíme online rozšířil své aktivity i směrem ke zprostředkování internetového připojení v potřebných rodinách. Na této aktivitě spolupracuje s více než třiceti neziskovými organizacemi.
Ačkoliv mají za sebou dobrovolníci z Učíme online turbulentních deset měsíců a jejich práce ještě nekončí, první ocenění už postupně přicházejí. Tým Evy Pavlíkové nedávno získal i prestižní cenu Eduína za inovace ve vzdělávání. Porota ocenila především komplexní reakci na nastalou situaci.
Když může Bill Gates, tak my také, řekli jsme si v redakci a po vzoru spoluzakladatele Microsoftu dali dohromady seznam zajímavých knižních titulů, které se nám dostaly do rukou v tomto roce. Do našeho výběru se probojovala díla, která určitým způsobem ovlivnila naše vnímání světa, v němž se pohybujeme, pobavila nás, rozesmutnila, něčemu novému přiučila a odhalila neuvěřitelně silné příběhy, které jsme zhltli jedním dechem.
Nejde přitom o knihy z ranku beletrie. Ani o knihy, které musí nutně vonět novotou. Je to zkrátka pestrobarevná směsice tematicky různorodých děl, zpracovaných naprosto fenomenálním způsobem. Je to literatura, která se nám zaryla hluboko pod kůži a nápis „Konec“ na poslední stránce nám otevřel další kapitolu, kterou si píšeme sami v sobě perem pocitů, jež v nás kniha zanechala. A o pár úryvků z těchto kapitol se s vámi chceme podělit.
Michal Ptáček, energický spoluzakladatel CzechCrunche, doporučuje:
Extreme Ownership Jocko Willink & Leif Babint
Psychologicko-byznysová kniha od bývalých členů americké elitní vojenské jednotky Navy SEALs (Jocko Willink a Leif Babin), kteří transformují zkušenosti získané během neskutečně tvrdého tréninku a válce v Iráku/Afghánistánu do byznysu a osobního života. Ačkoliv nemám podobné knihy o řízení a leadershipu moc rád, toto je opravdu jiná, bullshit-free liga plná praktických rad. Kapitoly jsou vždy rozděleny na dvě části. Samotný popis mise/boje, kterým si oba prošli, a následnou aplikaci konkrétních věcí do světa byznysu či osobního života. Kniha vás naučí totálně zahodit ego, přijímat zodpovědnost, lépe komunikovat.
Až neskutečný popis vzestupu a pádu zakladatele coworkingů WeWork, Izraelce Adama Neumanna, který díky svému obrovskému charismatu a přesvědčovacím schopnostem získal od investorů desítky miliard dolarů při valuaci 47 miliard dolarů a vybudoval z WeWorku realitní kolos. Časem bohužel začaly na povrch vyplouvat i negativní aspekty: falšování účetnictví, daňové podvody, lhaní, divoké dekadentní večírky, nepovedený vstup na burzu a Neumann byl z WeWorku nakonec odejit, aby se firma zachránila před krachem. Kniha mě naučila, že byznysový svět je plný charismatických sociopatů a je třeba se mít na pozoru a nenaletět. A zároveň to, že každá bublina jednou splaskne.
Jiří Svoboda, mladý profík se zájem o sociální sítě a média, který si ulítává na věcech vesmírných, doporučuje:
No Filter: The Inside Story of Instagram
Sarah Frier
Příběh Marka Zuckerberga, který v roce 2004 dal základ jednomu z nejdůležitějších počinů v dějinách internetu, už je poměrně známý. Jenže nyní, o šestnáct let později, je největší kůň jeho impéria nikoliv Facebook samotný, ale Instagram. Právě o jeho desetileté historii vypráví kniha No Filter americké novinářky Sarah Frier.
Před čtenáři se v plné kráse objeví příběh dvou kreativců, Kevina Systroma a Mike Kriegera, kteří prostě chtěli vytvořit síť pro fotografy. Po fázi největší idylky a koupení Facebookem za miliardu dolarů nastává trochu smutné čtení. Velmi snadno totiž lze z knihy poznat, jak moc se Instagram oddálil od vize svých zakladatelů a jak velkou roli v celém procesu hrály Zuckerbergovy peníze a jeho agresivní taktika.
Ale právě proto je to tak důležité čtení. Instagram je dnes jednoznačně největší Zuckerbergovou sázkou na budoucnost a kniha od Sarah Frier pomůže pochopit, proč tomu tak je a co to znamená pro globální kulturu a společnost jako celek.
Because Internet: Understanding the New Rules of Language
Gretchen McCulloch
„Jazyk je největší open-source projekt lidstva a internet ho mění rychleji než kdy jindy,“ píše se v úvodu popisu knihy od lingvistky Gretchen McCullouch, která o sobě tvrdí, že žije v Montrealu, ale také na internetu. Nečekejte ale žádnou nudnou akademickou literaturu.
Za sebe jsem knihu začal číst, protože mi připadalo, že až příliš často nerozumím nějakému sdělení online tak, jak ho autor/ka zamýšlel/a. Pokud jste se někdy pozastavili nad tím, proč lidé na internetu komunikují tak, jak komunikují, proč používají konkrétní emoji nebo jste si kladli otázku, kde se vzaly memy, toto je kniha pro vás.
McCullouch se snaží také rozklíčovat, jak samotná nátura internetu – totiž to, že je psaný a digitální – mění způsoby mezilidské komunikace. Zároveň na velmi aktuálních příkladech ukazuje, jak se nám díky internetu mění angličtina před očima.
Because Internet: Understanding the New Rules of Language – Heureka/Nakladatel
***
Petra Hejduková, empatická dohazovačka těch nejlepších dream jobů pod sluncem, které najdete na CzechCrunch Jobs, doporučuje:
Komu se dá věřit? Jak nás technologie sblížily a proč by nás mohly rozeštvat
Rachel Botsman
Párkrát za život se mi při čtení stalo, že jsem se musela pozastavit nad tím, že kniha ještě není v seznamu povinné četby k maturitě. Tohle je ten případ. Mám ráda, když autor umí popsat komplexní problematiku na konkrétních příkladech, ale zároveň neopomene kontext, ve kterém se jev nachází. To se Botsmanové podařilo naprosto fenomenálně. Na příkladech ze světového byznysu a politiky vysvětluje, jak je možné, že si naši důvěru spíš získávají moderní technologie než lidé a tradiční instituce.
Jak taková důvěra funguje? Jak dokážeme věřit něčemu, co nedokáže myslet ani cítit? Co budeme dělat, až jednou technologie udělají chybu? Konkrétní kapitoly se věnují například dark webu, etice robotů, autonomním vozidlům nebo kryptoměnám. Myslím, že tahle kniha by neměla ujít nikomu, kdo se v současném světě chystá alespoň ještě chvíli žít. A navíc vyšla v nakladatelství Host, které knihy tiskne na ty nejvoňavější papíry na světě.
Komu se dá věřit? Jak nás technologie sblížily a proč by nás mohly rozeštvat – Host/Nakladatel
***
Ondřej Holzman, čarovný šéfredaktor, který do toho dává vše, doporučuje:
Pravidlo žádných pravidel: Převratná firemní kultura, díky níž Netflix dobyl svět Reed Hastings a Erin Meyerová
Najmeme jen ty nejlepší lidi na svých pozicích, štědře je zaplatíme a s ostatními se rozloučíme. A díky tomu, že budeme mít jen ty nejlepší lidi, zrušíme všechna pravidla a necháme dělat klíčová rozhodnutí prakticky kohokoliv ve firmě. Na první pohled zní taková představa asi až příliš radikálně, na druhou stranu si při jejím objevování musíte neustále opakovat, že tohle není jen utopická představa, ale obraz výjimečné kultury v Netflixu.
Reedu Hastingsovi se podařilo během více než dvaceti let vybudovat největší streamovací službu na světě, ale už málokdo ví, co se za tímto úspěchem skrývá. Odpověď dává právě nová kniha zakladatele Netflixu, u které mnohokrát kroutíte hlavou, že si takové fungování třeba u vás ve firmě nedokážete vůbec představit, abyste si následně udělali několik poznámek bokem, protože vám dojde, že něco si z radikální kultury Netflixu přeci jen vzít můžete.
Reed Hastings společně s Erin Meyerovou, expertkou na firemní kulturu, pojal novou knihu jednak jako pohled pod pokličku globálního streamovacího giganta, a také jako možný návod, jak kultury, jež firmu předurčuje k větší inovativnosti i pružnosti, dosáhnout ve vlastní firmě. Tak či tak je to must-have čtení pro všechny, které zajímá technologický svět i to, proč se práce v Netflixu v CV kohokoliv skutečně vyjímá. Navíc ji před pár dny v českém překladu vydal Melvil.
Pravidlo žádných pravidel: Převratná firemní kultura, díky níž Netflix dobyl svět – Melvil/Nakladatel
***
Tomáš Chlebek, filozof žijící světem stříbrného plátna, doporučuje:
The Design of Everyday Things Donald Norman
The Design of Everyday Things je sice trochu staršího data, rozhodně ale patří ke knihám, které stojí za to přečíst opakovaně. Když jsem ji četl poprvé, bez nadsázky mohu říct, že změnila můj pohled na svět. Její autor, který prací v Applu vlastně spoluzaložil moderní UX design, zábavným způsobem vysvětluje, jak se orientujeme ve světě věcí, jak jim rozumíme a jak by měly fungovat.
Používá přitom jak svoje znalosti v oblasti kognitivních věd, tak bezpočet příkladů z vlastního života, kdy třeba při vycestování do jiné země rázem nebyl schopný ovládat vypínače světel, záchody nebo vodovodní kohoutky (ne, nešlo o cestu do Japonska). Nic z toho nebyla nutně jeho, ani naše chyba, jako spíš chyba nevstřícného designu. Norman nám při tomto vysvětlování pomáhá porozumět naprosto zásadnímu aspektu každodenního života, a to z hlediska fungování našeho mozku i věcí kolem nás.
The Nolan Variations: The Movies, Mysteries and Marvels of Christopher Nolan Tom Shone
Bylo mi jasné, že nová kniha o Christopheru Nolanovi bude stát za přečtení, když hned v první kapitole citovala jak teorii o prostoru Immanuela Kanta, tak i v akademickém prostředí vysoce váženého filmového teoretika Davida Bordwella. The Nolan Variations představuje dosud nejrozsáhlejší náhled do mysli jednoho z nejznámějších žijících režisérů. I když nutně nemusíme být fanoušky všech jeho filmů, představuje dost možná jediného současného filmaře, který může za studiem přijít s obrovsky komplikovaným scénářem a dostat na něj stamilionový rozpočet.
Autor knihy ji napsal na základě desítek hodin rozhovorů s tvůrcem v průběhu několika let. Přibližuje přitom jak Nolanovo biografické pozadí, tak hlavně myšlenky, na nichž je jeho tvorba založená. Výsledkem je fascinující čtení, které nám umožní porozumět zásadnímu současnému umělci a zároveň filmové tvorbě v obecnějším měřítku. Neznamená to ale, že režisérovy snímky přijdou o svou určitou magii, právě naopak.
The Nolan Variations: The Movies, Mysteries and Marvels of Christopher Nolan – Amazon/Nakladatel
***
Vojtěch Sedláček, syn severu a redaktor s láskou k přírodě, udržitelnosti a nejapnému humoru, doporučuje:
Let My People Go Surfing: The Education of a Reluctant Businessman
Yvon Chouinard
Je možné přečíst jen jednu jedinou knihu, aby člověk věděl, jak vybudovat environmentálně uvědomělý brand? Po přečtení knihy, která je extraktem životní filosofie Yvona Chouinarda, zakladatele značky Patagonia, bude vaše odpověď pravděpodobně kladná. Nejen o tom, jak vybudovat světový brand z přestavěného slepičího kurníku, proč je dobré pít vodu z potoků a jak se stát rebelem konzumní společnosti vypráví kniha, která dává jasně najevo, že i sebemenší snaha být „eko“ se cení, a to i v době, kdy udržitelnost nebyla ani zdaleka tak cool.
Jako by se Chouinardovi do nepříliš tlustého svazku podařilo vměstnat celý vesmír odpovědí na otázky, které si člověk klade v momentě, kdy chce mít svůj byznys, ale nechce být byznysman. Kdy v sobě cítí pnutí tvořit dokonalý produkt, který se po letech užívání stane součástí identity svého majitele, jenž si při pohledu na něj pokaždé řekne: „To byla sakra dobrá investice!“
To, co dokáže surfař a horolezec z Kalifornie v člověku svým textem probudit, se popisuje jen stěží. Je to nástroj, který otevírá víčka oslněná blyštivým povrchem uvnitř prázdně laciného konzumu, před kterým máte chuť co nejrychleji utéct do lesů, k oceánům a skaliskům a poslouchat příběhy vyprávěné přírodou.
Let My People Go Surfing: The Education of a Reluctant Businessman – Heureka/Nakladatel
***
Adéla Pavlunová, vášnivá houbařka a sběratelka příběhů lidské mysli, doporučuje:
Waking Up in Time: Finding Inner Peace in Times of Accelerating Change Peter Russell
Kniha Petera Russella odhaluje vhledy do problémů, kterým čelí každý z nás a všichni společně. Našla si mě proto, protože se ráda zamýšlím nad podstatou bytí, udržitelným způsobem života a propojením vědomí s technologiemi.
Autor zdůrazňuje rychlost, s jakou proběhly všechny nedávné revoluce, které zásadně mění náš způsob života. Na jednoduchých příkladech vysvětluje, jak obrovská doba musela uplynout k tomu, aby se v přírodě poskládaly drobné změny, které nás přivedly až sem.
„Doba, za kterou proběhl veškerý lidský pokrok, je z evolučního hlediska naprosto bezvýznamná. Jsme produktem stále užší spirály vývoje, který stlačil časová měřítka z miliard let na pouhá desetiletí. A zdá se, že to nemá konce,“ píše.
Autor je britský fyzik, vystudoval experimentální psychologii a počítačovou vědu. Zajímá se o meditaci a pořádá přednášky zkoumající lidské vědomí. Propojuje technologické poznatky s východní moudrostí a poznáním o neurofyziologii.
Waking Up in Time: Finding Inner Peace in Times of Accelerating Change – Heureka/Nakladatel
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.