Při prodeji startupů nesmí být zřejmé, že prodáváte. Kirill Juran ze SimpleLaw radí, jak najít kupce a na co si dát pozor
Kirill Juran z vedení pražské pobočky právnické kanceláře SimpleLaw
Za většinou startupových příběhů je jednoduché vidět hezká čísla, získaný kapitál, expanzi a nekonečný růst, ale často se opomíjí stinná stránka věci, která ukrývá vydřené večery a víkendy u práce, množství proměnných a nejistoty. A zároveň množství vedlejších věcí, které mohou úspěch zásadním způsobem ovlivnit.
Jedním z takových faktorů jsou i právní záležitosti, které při nabírání kapitálu, vpouštění investorů do společnosti nebo jakékoliv další transakci či prodeji mohou hrát roli v tom, jestli na svém nápadu ve výsledku vyděláte a odnesete si zaslouženou odměnu, nebo toho budete do konce života litovat.
Vzniká tak množství právnických kanceláří a uskupení, které se věnují čistě startupovému a obecně technologickému právu (jež je poměrně specifické), a které v takových transakcích pomáhají vše správně nastavit. Jednou z nich je i SimpleLaw, jejíž pražskou pobočku vede Kirill Juran spolu s Michalem Hanychem.
Právě v SimpleLaw dali dohromady bezplatný ebook Korporátní struktury a transakce, který se zabývá nastavením struktury společnosti, nabíráním investice, vyplácením peněz, ale také hledáním potenciálního kupce, dotažením prodeje a určením správné hodnoty firmy. A Kirill Juran ve svém komentáři vystihuje to nejzásadnější, co potřebujete vědět, když hledáte kupce.
***
Prodej společnosti se typicky skládá z hledání kupce a dohody podmínek, procesování samotné transakce a post-transakčního období. V následujícím textu se budu věnovat pouze první fázi, a to hledání kupce v kopce sena a dohodnutí dobrých podmínek.
Při prodeji platí univerzální pravidlo. Nesmí být zřejmé, že prodáváte. O potenciálních kupcích přemýšlejte široce, nejsou to jen vaši přímí konkurenti. Jsou to i velké skupiny a nadnárodní společnosti, kterým se bude váš byznys hodit do portfolia. Motivace kupce přitom bývá různá, například akvizice talentů, nákup strategického assetu nebo nákup technologie či zákaznického kmene.
Ze zkušenosti mohu říci, že velmi často se takovým kupcem stane společnost, se kterou spolupracujete delší dobu a která váš byznys zná. Pokud jednáte o prodeji, nezapomínejte na byznys. Vaší úlohou je vytvářet fungující společnost. Jednání o prodeji mohou být vleklá a nesmí se podepsat na výsledcích vašeho podnikání.
Buďte v kontaktu s potenciálními kupci, i pokud zrovna prodej společnosti nezamýšlíte. Máte tak šanci vybudovat základ pro budoucí akvizici. Navíc pokud neprodáváte, tak prodáváte dráž.
Soustředit se na term sheet?
Když už seženete potenciálního kupce a začínáte se bavit více do detailu, je čas podepsat NDA (dohodu o mlčenlivosti) a v některých případech i NSA (dohodu o nepřetahování klientů a pracovníků). Dejte si pozor na to, jakým právem se tyto dokumenty řídí. Volte právo české a sudiště v České republice.
Ujistěte se, že jednáte s osobou, která je způsobilá přijímat rozhodnutí. Vyhněte se dohadování s pěšáky. Váš term sheet = váš deal. Term sheet je základ celé byznysové dohody a účelem je stanovit základní podmínky transakce.
Pokud nemáte zkušenosti, zde vám skutečně doporučuji kontaktovat zkušeného byznys konzultanta či transakčního právníka s podnikatelským přesahem. Term sheet není jen o stanovení ceny a splatnosti. Existuje zde nespočet podmínek, které je třeba upravit a které mají podstatný byznysový dopad.