Prospěšné projekty hledají investory. Rekolům a Opravárně, které chtějí do zahraničí, je pomůže najít Impact Hub
Vít Ježek, zakladatel bikesharingu Rekola
Zaujmout investory prospěšnými projekty je minimálně v tuzemsku obecně náročné, protože vůči tzv. impact first projektům často nemají velkou důvěru. Z tohoto důvodu vznikl program Climate Finance Community Lab (CFCL) evropské organizace EIT Climate-KIC, která podporuje projekty hledající nové možnosti financování a přispívají ke zmírnění klimatických změn nebo zlepšení životního prostředí.
V pilotním ročníku byly do CFCL vybrány dva české startupy – Rekola provozující bikesharing se známými růžovými koly a Opravárna.cz, která sdružuje největší tuzemskou síť odborných servisů i drobných opravářů. Obě firmy teď díky podpoře hledají investice, které jim pomohou nakopnout další rozvoj a expanzi.
„Víme, že startupy nemluví ‚jazykem investorů‘, často nejsou schopny investory vůbec oslovit nebo správně formulovat, co investorům nabízí. Investoři se naopak nezřídka dívají na potenciální investici skrze optiku, která nezohledňuje pozitivní dopad firem,“ říká Petr Vítek, spoluzakladatel sítě Impact Hub, která je v Česku partnerem programu.
„Zprůchodňujeme jejich vzájemný dialog, projektům pomáháme zorientovat se a poskytujeme jim cenné kontakty přímo z investorské branže,“ dodává Vítek.
Rekola letos překonala hranici 300 tisíc uživatelů
Startupy byly během výběru posuzovány kromě samotného fitu do programu také na základě rozvinutosti projektu, rozsahu jeho pozitivního dopadu nebo stability týmu. Rekola přitom fungují již sedm let, během kterých se z punkového projektu stal uznávaný bikesharing.
V loňské rekordní sezoně přilákala růžová kola čtvrt milionu uživatelů a v aktuální sezoně překonala hranici 300 tisíc. Letos podle vyjádření zakladatele Vítka Ježka navzdory pandemii koronaviru Rekola očekávají přibližně stejný počet jízd jako loni, tedy kolem 700 tisíc.
V některých, především studentských městech totiž provozovatel bikesharingu sledoval celkový úbytek lidí na ulicích, naopak v Praze se zmenšil provoz aut na silnicích, což mohlo lidi vést k vyzkoušení si kola jako dopravního prostředku. V letošní sezoně budou navíc Rekola fungovat i během zimy.
„Kvůli pokračující pandemii v kombinaci s globálními změnami klimatu budeme provozovat sdílená kola celoročně – kolo je často nejrychlejším dopravním prostředkem i v lednu. A během pěti minut na kole ani není zima,“ uvádí pro CzechCrunch Ježek s tím, že další letošní novinkou bylo nasazení nového druhu digitálního zámku v Praze, díky němuž je možné kola využívat ještě jednodušeji a rychleji.
Zároveň se Rekola rozrostla za hranice. Už před dvěma lety vstoupila do finského studentského města Vaasa, tentokrát ale šlo o mnohem bližší destinaci – slovenskou Bratislavu. „Dokonce překonala naše očekávání,“ pochvaluje si Ježek s tím, že expanze teprve začíná.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.