Prospěšné projekty hledají investory. Rekolům a Opravárně, které chtějí do zahraničí, je pomůže najít Impact Hub

Peter BrejčákPeter Brejčák

vitek-jezek-rekolaEvent

Foto: Rekola

Vít Ježek, zakladatel bikesharingu Rekola

Zaujmout investory prospěšnými projekty je minimálně v tuzemsku obecně náročné, protože vůči tzv. impact first projektům často nemají velkou důvěru. Z tohoto důvodu vznikl program Climate Finance Community Lab (CFCL) evropské organizace EIT Climate-KIC, která podporuje projekty hledající nové možnosti financování a přispívají ke zmírnění klimatických změn nebo zlepšení životního prostředí.

V pilotním ročníku byly do CFCL vybrány dva české startupy – Rekola provozující bikesharing se známými růžovými koly a Opravárna.cz, která sdružuje největší tuzemskou síť odborných servisů i drobných opravářů. Obě firmy teď díky podpoře hledají investice, které jim pomohou nakopnout další rozvoj a expanzi.

„Víme, že startupy nemluví ‚jazykem investorů‘, často nejsou schopny investory vůbec oslovit nebo správně formulovat, co investorům nabízí. Investoři se naopak nezřídka dívají na potenciální investici skrze optiku, která nezohledňuje pozitivní dopad firem,“ říká Petr Vítek, spoluzakladatel sítě Impact Hub, která je v Česku partnerem programu.

„Zprůchodňujeme jejich vzájemný dialog, projektům pomáháme zorientovat se a poskytujeme jim cenné kontakty přímo z investorské branže,“ dodává Vítek.

Rekola letos překonala hranici 300 tisíc uživatelů

Startupy byly během výběru posuzovány kromě samotného fitu do programu také na základě rozvinutosti projektu, rozsahu jeho pozitivního dopadu nebo stability týmu. Rekola přitom fungují již sedm let, během kterých se z punkového projektu stal uznávaný bikesharing.

V loňské rekordní sezoně přilákala růžová kola čtvrt milionu uživatelů a v aktuální sezoně překonala hranici 300 tisíc. Letos podle vyjádření zakladatele Vítka Ježka navzdory pandemii koronaviru Rekola očekávají přibližně stejný počet jízd jako loni, tedy kolem 700 tisíc.

V některých, především studentských městech totiž provozovatel bikesharingu sledoval celkový úbytek lidí na ulicích, naopak v Praze se zmenšil provoz aut na silnicích, což mohlo lidi vést k vyzkoušení si kola jako dopravního prostředku. V letošní sezoně budou navíc Rekola fungovat i během zimy.

rekola

Foto: Rekola

Český bikesharing Rekola

„Kvůli pokračující pandemii v kombinaci s globálními změnami klimatu budeme provozovat sdílená kola celoročně – kolo je často nejrychlejším dopravním prostředkem i v lednu. A během pěti minut na kole ani není zima,“ uvádí pro CzechCrunch Ježek s tím, že další letošní novinkou bylo nasazení nového druhu digitálního zámku v Praze, díky němuž je možné kola využívat ještě jednodušeji a rychleji.

Zároveň se Rekola rozrostla za hranice. Už před dvěma lety vstoupila do finského studentského města Vaasa, tentokrát ale šlo o mnohem bližší destinaci – slovenskou Bratislavu. „Dokonce překonala naše očekávání,“ pochvaluje si Ježek s tím, že expanze teprve začíná.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„V Evropské unii je stále hodně měst, které nemají žádné řešení sdílené mobility. Proto vidíme velký potenciál v naší expanzi dále za naše hranice. K tomu budeme potřebovat kapitál na nákup kol, a proto sháníme investici,“ doplňuje dvaatřicetiletý zakladatel růžového bikesharingu. A právě v tom má Rekolům pomoct i zapojení do projektu CFCL.

„Rekola jsou unikátní koncept, se kterým spolupracujeme již delší dobu, skutečně mají jasný a propracovaný plán expanze na další trhy, a tomu věříme. Jsou velmi rozvinutí a také pro nás je jejich účast v programu příjemnou výzvou,“ hodnotí Vítek z Impact Hubu.

Opravárna.cz letos vyrostla desetinásobně v tržbách i zisku

Do zahraničí se chystá také další český společensky prospěšný projekt Opravárna.cz, největší síť odborných servisů i drobných opravářů v tuzemsku. Přes 1 800 kutilů už díky platformě, která oficiálně vznikla v roce 2014, vyřešilo 6 200 zakázek. A podobně jako Rekola si zakladatel Opravárny Jan Charvát letošní rok pochvaluje.

Silný start roku, ve kterém Opravárna.cz rozjela nový B2B model pro velké řetězce jako Mall nebo Decathlon, však hned na jaře během první vlny pandemie vystřídaly problémy, protože například pobočky sportovního řetězce musely být zavřené a zákazníci tak nemohli reklamovat nakoupené zboží.

„Na to jsme nebyli připravení, mzdy technikům jsme však platit museli,“ přiznává Charvát. „Ale podařilo se to překonat a opět jedeme na plné obrátky, teď mají totiž shopy alespoň otevřená výdejní okna, čili se dostaneme k náhradním dílům,“ doplňuje s tím, že zejména díky spuštění B2B servisu firma letos v obratech i zisku vyrostla téměř desetinásobně.

dsc00059

Foto: Impact Hub

Jan Charvát, zakladatel Opravárna.cz

Letos se navíc Opravárně podařilo vyhrát kategorii Produkt v soutěži Eon Energy Globe, hned druhý den po předání cen se pak dostala do CFCL. Teď i díky pomoci programu přichází na řadu doladění byznys modelu, nalezení kontaktů a zejména hledání investora. Firma je nyní před prvním kolem investic, ve kterém hledá nižší jednotky milionů korun.

„Nahrává nám i fakt, že od března 2021 začne platit nová evropská legislativa, kdy by výrobky dodané na evropský trh měly být opravitelné, čili například rozložitelné a opět složitelné. Výrobci by také měli dodávat náhradní díly,“ říká Charvát s odkazem na nedávno schválené „právo na opravu“.

Následně by firma chtěla získat peníze na expanzi do okolních zemí, aktuálně se však ještě soustředí na zlepšování své platformy. Aktuálně si na ní zákazníci mohou objednat profi servis telefonů, notebooků, zahradní techniky nebo fitness strojů. K nim by měly přibývat i další kategorie jako ledničky, pračky, myčky, sporáky a podobně.

dsc00095

Foto: Impact Hub

Zakladatel Rekola Vítek Ježek, programová koordinátorka CFCL Kamila Buráňová a zakladatel Opravárna.cz Jan Charvát

„Web Opravárna by se měl stát prvním místem, co si člověk vybaví, když se mu něco rozbije. Buď si bude moci najít hobby opraváře z okolí, to hlavně na levnější věci, nebo mu my nabídneme naše profi služby. Jednoduchým způsobem a za rozumnou cenu. Chceme také spustit možnost platit za opravy u zákazníků doma platební kartou,“ prozrazuje Charvát.

„Opravárna je taktéž jedinečný koncept, radikálně a rychle roste a má neskutečný potenciál. Děláme vše proto, aby sehnali vhodné investory, kteří by tento potenciál pomohli rozvinout,“ doplňuje Vítek z Impact Hubu.

Tématu, jak se obecně daří impactovým projektům a s jakými nástrahami musí bojovat, se navíc 15. prosince bude věnovat také online event, který kromě zástupců Rekol, Opravárny a organizačního Impact Hubu představí i estonské prospěšné projekty včetně investorů.

Partnerem článku a celého CzechCrunche je společnost Impact Hub. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.

Raketa jménem Airbnb. Jeho akcie při IPO vystřelily na dvojnásobek a hodnota přesáhla 100 miliard dolarů

Peter BrejčákPeter Brejčák

brian-chesky

Foto: Airbnb

Brian Chesky, spoluzakladatel a šéf Airbnb

0Zobrazit komentáře

Myšlenka neubytovat se během dovolené v hotelu či penzionu a místo toho dát přednost lůžku v cizím pokoji byla ještě před několika lety pro mnohé nepochopitelná. Platforma Airbnb, která v roce 2008 začala propojovat cestovatele s možností noclehu u domácích rezidentů, však vsadila na správnou kartu a za posledních dvanáct let dokázala radikálně změnit způsob, jakým lidé tráví své dovolené i pracovní cesty po celém světě.

Jeden ze světově nejhodnotnějších startupů začíná svou další životní kapitolu. Dnešním úpisem akcií na newyorské burze cenných papírů Nasdaq se stává veřejně obchodovatelnou firmou. Navzdory silně negativnímu dopadu pandemie na globální cestovní ruch Airbnb v posledních dnech dokonce několikrát hodnotu akcií při úpisu navyšovalo. Ta se dostala na 68 dolarů, ale okamžitě po startu obchodování vystřelila na více než dvojnásobek.

Ještě minulý týden se měla jejich hodnota pohybovat v rozmezí 44 až 50 dolarů za akcii, následně došlo k navýšení na 50 až 60 dolarů, aby se nakonec zastavila na 68 dolarech za kus před spuštěním obchodování. To sanfranciskou firmu ocenilo na 47 miliard dolarů, tedy o 12 miliard více než před týdnem. Se startem obchodování a díky obrovskému zájmu investorů se aktuálně obchoduje Airbnb za zhruba 147 dolarů na akcii.

Hodnota Airbnb se tak posunula lehce nad hranici 87 miliard dolarů. Krátce se dokonce akcie firmy obchodovaly nad 160 dolary, což vedlo k valuaci oscilující nad 100 miliardami. Během letošního jara, kdy investoři do Airbnb vložili dvě miliardy dolarů, se přitom valuace pohybovala na úrovni 18 miliard. Při posledním investičním kole Series F před třemi lety byla firma oceněna na 31 miliard dolarů.

airbnb-founders

Foto: Airbnb

Zakladatelé Airbnb Joe Gebbia, Nathan Blecharczyk a Brian Chesky

Ke snížení valuace před vstupem na burzu došlo především kvůli dopadům pandemie, stejně jako kvůli nim došlo k odkladu samostatného vstupu. Platforma zprostředkovávající ubytování či zážitky cestovatelům sice měla během krize opravdu namále, nakonec se ale opět začala nadechovat. I díky úsporným opatřením či částečnému obnovení cestovního ruchu se ve třetím letošním kvartále dostala do černých čísel.

Airbnb díky úpisu přibližně 50 milionů akcií získalo 3,5 miliardy dolarů, podle deníku The New York Times tak jde o největší IPO (primární úpis akcí na burze) letošního roku. Platforma přitom prodává méně než deset procent všech stávajících akcií, což znamená, že většina prvních investorů firmy zatím své pozice nemůže prodat, upozorňuje portál Barrons.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

david-konecny-dreadline-express-lovecraft

Přečtěte si takéGood Game: Český horor Dreadline Express je jako od LovecraftaVývojář z Olomouce dělá horor jako od Lovecrafta. Už sbírá ocenění, předčil i simulátor psa a husity

Analytici přitom ještě před zahájením obchodování na burze očekávali, že stanovená hodnota akcií na úrovni 68 dolarů za kus je pořád podhodnocená, což se následně projevilo růstem jejich hodnoty o téměř 120 procent k času publikace tohoto článku.

Jen den před IPO Airbnb přitom na burzu vstoupila společnost DoorDash specializující se na rozvoz jídla. Během prvního dne obchodování její akcie vystřelily o 85 procent, což firmu ocenilo na celkových 65 miliard dolarů. Podobný scénář potkal i další podobné firmy na burze, které tam letos vstoupily, včetně Asany nebo Snowflake. Často ale jejich nadhodnocená hodnota zanedlouho po úpisu projde korekcí.