České herní studio Bohemia utržilo 1,6 miliardy a zažilo prodejně druhý nejúspěšnější rok. Dařilo se DayZ i Arma 3

Filip HouskaFilip Houska

dayz-1

Foto: Bohemia Interactive

Útok zombie ve hře DayZ

0Zobrazit komentáře

Vývojářská společnost Bohemia Interactive patří k matadorům české herní scény a stojí za tituly, které hrají miliony lidí napříč celým světem. Své silné postavení potvrdila i během loňského roku, jenž se jí navzdory pandemii vydařil a dostala se na tržby přes 1,6 miliardy korun. Dohromady navíc prodala 5,7 milionu kopií svých her a má za sebou historicky druhý nejúspěšnější rok po stránce prodejů.

Příběh „bohemky“ se začal psát už v roce 1999, kdy ji založili bratři Španělé. Dva roky nato vyrukovali s titulem Operace Flashpoint, který nastínil jejich budoucí směřování – vojenské simulace. Ačkoliv dnes už Bohemia Interactive proniká i do jiných žánrů, nastupující série pod názvem Arma se stala jejich vlajkovou lodí a velké oblibě se těší dodneška.

Svědčí o tom i výsledky za rok 2020. Poslední (a nejúspěšnější) díl této série, Arma 3, který hráče přenáší do fiktivního prostředí plného vojenských operací, jen za minulé období čítal přes 2,3 milionu aktivních hráčů, přičemž dohromady se ho prodalo na 1,13 milionu kusů. Dobře se dařilo i dodatečnému obsahu, který si lze ke hře přikupovat.

arma-3

Foto: Bohemia Interactive

Vojenský sandbox Arma 3 od Bohemia Interactive

Takzvaných DLCček se za loňský rok prodalo 2 240 483 kusů, na které slyšeli především její skalní hráči. Právě komunita fanoušků postavená okolo Arma 3 pomohla Bohemii k těmto výsledkům, jelikož pravidelně produkuje nový obsah, kterým se titul doplňuje. Ostatně pro ně studio v červnu uvedlo nový update zahrnující více nástrojů a assetů pro tvoření.

V uplynulých dvanácti měsících si Bohemia našla čas i na vykopnutí dvou dalších aktualizací a mimo jiné oznámila důležité rozšíření. To bude zaměřeno na období studené války, ve kterém hráči dostanou vojenskou techniku Československé lidové armády 80. let a jejích západních protějšků ze zemí NATO.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pro někoho smutnější zprávou je, že nepadla zmínka o podpoře Xboxu nebo PlayStationu – Arma 3 tak stále zůstává jen počítačovým titulem. I tak ale v souhrnném měřítku generuje solidní prodeje. Připočteme-li počet prodaných základních kusů k celkové sumě, o které jsme psali loni, jde o přibližně 6,6 milionu kusů.

Dařilo se i postapu DayZ

Postapokalyptický svět ovládaný nelítostnými zombies s chutí po lidském mase. Takto stručně by se dala shrnout hra DayZ, kterou Bohemia Interactive představila v roce 2018 a zavedla hráče do prostředí, ve kterém si musí vybrat, zda se chtějí schovávat, nebo se spojovat s ostatními hráči a usilovně bojovat.

I této oblíbené multiplayerové pařbě se v minulém roce dařilo, což potvrzuje téměř 1,3 milionu prodaných kusů a bezmála 760 tisíc prodaného dodatečného obsahu (DLC). Mimo jiné dosáhla i rekordního počtu aktivních hráčů, který se přehoupl přes hranici 6,4 milionu. Jen na číslech ale DayZ v roce 2020 nestálo.

dayz

Foto: Bohemia Interactive

DayZ, krásné výhledy, ale v zádech hordy zombies

Vzhledem k tomu, že je hra dostupná i na Xboxu, zařadila ji Bohemia do nabídky předplatitelského programu Xbox Game Pass, což teoreticky mohlo přilákat více hráčů. Pražští vývojáři pak slibují, že v tomto roce má DayZ projít vylepšením stability, vyvážeností herních mechanik a hratelnosti a dorazí i nový obsah.

Co se srovnání s rokem 2019 týče, postapokalyptickému titulu se dařilo o něco lépe. V předminulém roce se totiž prodalo o zhruba 200 tisíc kusů méně a přibližně třetinový počet DLCček. Dohromady pak DayZ sedí na okolo 7,1 milionu zakoupených kopií základní verze hry.

Dobročinný podtext Vigoru

Ačkoliv se nejedná o ryze vlajkový titul Bohemie, i free-to-play střílečka Vigor, která se odehrává v poválečném Norsku, se těšila značné oblibě. Tvůrci do ní v roce 2020 přidali pět velkých sezónních aktualizací, rozšířili sortiment zbraní a doplňků a přilákali 4,6 milionu aktivních hráčů. Navíc tento titul po Xboxu zpřístupnili i na Nintendo Switch a PS4 i PS5.

Vigor se mimo jiné stal i produktem pomoci. Během dubna totiž Bohemia uvedla speciální charitativní balíček herních doplňků a všechny výdělky, které v tentýž měsíc proběhly, poslala Fakultní nemocnici Brno. Primárně jako podpora v těžkém koronavirovém období, ale i na boj proti hackerským útokům, kterým brněnská nemocnice čelila. Šlo o 250 tisíc korun.

V neposlední řadě si uznání zaslouží i počítačová a mobilní hra Ylands, která cílí na děti s cílem rozvíjet jejich kreativní schopnosti a učit je programátorským dovednostem. Vedle toho, že si odnesla dvě ocenění v soutěži Česká hra roku, se dočkala čtyř nových updatů a statistiku bezmála 646 tisíc aktivních hráčů za loňský rok.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Zásilkovna po sedmi letech končí spolupráci s Českou poštou. Poškozovala naši pověst, říká Kijonková

Peter BrejčákPeter Brejčák

kijonkova-posta

Foto: CzechCrunch/Česká pošta

Zásilkovna Simony Kijonkové končí spolupráci s Českou poštou

0Zobrazit komentáře

Na jedné straně konkurenti, na straně druhé dlouholetí partneři. Minimálně to druhé už ale v případě České pošty a Zásilkovny platit nebude. Tuzemská logisticko-technologická společnost Simony Kijonkové oznámila, že s koncem letošního ledna po sedmi letech ukončuje s Českou poštou spolupráci. Hlavním důvodem má být dlouhodobá nespokojenost Zásilkovny s kvalitou služeb státního podniku a navyšování cen.

Přestože si obě společnosti stále více konkurovaly, když například před necelými dvěma lety Zásilkovna začala přepravovat balíky i přímo mezi fyzickými osobami, dokázaly zároveň na některých úrovních spolupracovat. Dosud šlo o oblast takzvané první míle, kde Zásilkovna fungovala jako spojka mezi e-shopem a Českou poštou.

Internetoví obchodníci díky tomu mohli podávat zásilky na kterémkoliv výdejním místě Zásilkovny, která je následně předávala České poště na jejích třídících depech pro doručení konečným adresátům. Pro CzechCrunch Zásilkovna uvedla, že hlavním důvodem její spolupráce se státním podnikem byla snaha o pomoc provozovatelům malých e-shopů, kteří neměli s poštou smlouvu napřímo.

V takových případech totiž může být pro menší hráče komplikované a zatěžující podávat zásilky, jelikož je posílají na pobočce jako běžní zákazníci a musí například čekat ve frontách. Pokud měl e-shop kupříkladu jednu zásilku pro poštu a pět zásilek pro Zásilkovnu, mohl všechny zásilky předat na výdejním místě Zásilkovny, která za ně vše vyřídila.

zasilkovna

Foto: Zásilkovna

Dodávka Zásilkovny v logistickém centru v Nehvizdech

„My jsme je roztřídili a poště jejich zásilky předali přímo na depech. Zásilkovna na této službě nikdy příliš nevydělávala, především jsme se snažili pomoci menším hráčům na trhu e-commerce a usnadnit a podpořit jejich podnikání. Postupovali jsme zcela v duchu jednoho z našich podnikatelských principů, a to je podpora byznysu e-shopů a tím i celé české e-commerce,“ uvedla pro CzechCrunch Kijonková.

„Je mi velmi líto, že Česká pošta nevnímala Zásilkovnu jako partnera, který jí dlouhodobě pomáhá a je vstřícný ke spolupráci, stejně jako fungují státní a komerční firmy v oblasti logistiky v zahraničí,“ doplnila ředitelka logistické skupiny Packeta, pod níž Zásilkovna spadá.

Česká pošta prý neustále zvyšovala ceny, které neodpovídaly objemu podaných zásilek, a v důsledku zdražování se Zásilkovna dostala do bodu, kdy na každé zásilce tratila. „Česká pošta nám navíc sdělila, že od ledna 2021 dochází k dalšímu zdražení, čímž bychom se dostali na zcela nepřijatelné podmínky s ohledem na roční počet zásilek, které jsme České poště předávali,“ doplnila Kijonková.

600 tisíc zásilek ročně

„Jedním z klientů, pro které Česká pošta přepravuje zásilky, je Zásilkovna. S tou Česká pošta vedla jednání o podobě cen na rok 2021. Podle vzájemné dohody měla jednání, která nebyla dokončena, pokračovat v lednu tohoto roku. Z veřejného vyjádření se Česká pošta dozvídá, že pravděpodobně žádná další jednání nebudou a Zásilkovna již o její služby nemá zájem,“ uvedl v reakci pro CzechCrunch mluvčí České pošty Matyáš Vitík.

„Jsme rádi, že jsme svojí silnou logistickou sítí mohli Zásilkovně pomoci v růstu. Ač už Zásilkovna nebude naším klientem, ale konkurentem, vážíme si naší dosavadní spolupráce a přejeme mnoho úspěchů v další celosvětové expanzi, kterou Zásilkovna deklarovala. Svým přístupem dokázala změnit návyky zákazníků a určitě se jí to bude dařit i bez podpory České pošty,“ doplnil Vitík.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zásilkovna v loňském roce dle svého vyjádření v rámci spolupráce předala státnímu podniku 600 tisíc zásilek. Logistická společnost Simony Kijonkové zároveň na základě interní analýzy loňského roku tvrdí, že Česká pošta v nastaveném režimu spolupráce (doručení do druhého dne) doručila jen necelých 15 procent zásilek, které ji Zásilkovna předala k přepravě na adresu.

„Nespokojení zákazníci se pak právem obraceli na nás, což zásadním způsobem poškozovalo naši pověst spolehlivého a kvalitního logistického partnera. V rámci naší široké sítě výdejních míst jsme i v době před Vánoci oproti tomu doručovali do druhého dne 97 procent zásilek,“ tvrdí zakladatelka Zásilkovny. Česká pošta na otázky související s těmito čísly nereagovala.

ceska-posta

Foto: Česká pošta

Pobočka České pošty

„Ze strany České pošty jsme navíc postrádali proaktivní a partnerský přístup, bylo tomu spíše naopak. Česká pošta ve vánoční sezóně navíc veřejně prezentovala lživé informace poškozující naši značku. V takovémto partnerství nebylo možné dále setrvat, a proto jsme byli nuceni přijmout rozhodnutí o jeho ukončení,“ doplnila Kijonková.

Zásilkovna ujišťuje své zákazníky poptávající službu doručení na adresu, že ukončení spolupráce s Českou poštou na ně nebude mít negativní dopady, ale naopak prý může vést ke zlepšení služeb a vyššímu zákaznickému komfortu. Kijonková dále doplnila, že podnikání Zásilkovny není a nikdy nebylo závislé na České poště – prý šlo o minoritní doplňkovou službu, u které firma sledovala zmíněnou pomoc menším internetovým obchodům.

„Zásilkovna pomohla v loňském roce státnímu podniku přepravit 600 tisíc zásilek, z celkového počtu přepravených zásilek Zásilkovnou je to jen zlomek. Z toho vyplývá, že spolupráce, kterou jsme ukončili, byla pouze doplňkovou službou určenou pro menší e-shopy. Je také důležité říct, že jsme na ně nezapomněli a připravujeme pro českou e-commerce náhradní řešení,“ dodala Kijonková.