Jan Barta a spol. věří v obnovení cestovního ruchu. Do českého startupu Daytrip proto posílají 15 milionů korun
Globální cestovní ruch se v loňském roce kvůli pandemii koronaviru téměř zastavil, což působilo velké problémy mnoha firmám. Jednou z nich byl i tuzemský startup Daytrip, který již od roku 2015 turistům zajišťuje meziměstské transfery s místními řidiči a nabízí jim tak alternativu k zažitým způsobům přepravy i autentičtější cestovatelský zážitek. V Daytripu věří, že to nejtěžší mají za sebou, a jako vzpruhu teď získávají novou investici.
Do tuzemského travel startupu investuje venture kapitálový fond Pale Fire Capital, za nímž stojí trojice Dušan Šenkypl, David Holý a Jan Barta. Nová investice doplňuje financování z loňského ledna, kdy investovaly fondy Nation 1 a J&T Ventures napůl celkově 25 milionů. Daytrip pro CzechCrunch potvrdil, že aktuální investice navyšuje loňské kolo celkově na 1,5 milionu eur, tedy zhruba 40 milionů korun.
„Daytrip vnímáme jako vynikající produkt s globální ambicí a silným týmem. A bez ohledu na to, že při současné pandemii s celým travel sektorem velmi trpí, chceme podpořit jeho další růst a věříme v jeho ještě vyšší relevanci ve světě se zvládnutým COVID-19,“ komentuje transakci David Holý, jeden z partnerů Pale Fire Capital (PFC).
Vrátit peníze byla priorita
„V roce 2020 se nám podařilo uřídit cash flow i v rekordním čase refundovat zrušené rezervace a posílit tak důvěru zákazníků. Díky tomu máme skvělou pozici pro opětovný růst cestování v ‚příštím normálu‘, který představuje obrovskou příležitost pro náš unikátní produkt a jeho další rozvoj. Potvrzuje to i zájem dlouhodobě uvažujících investorů,“ říká Tomáš Turek.
Dvaatřicetiletý podnikatel zakládal Daytrip společně s Jiřím Sváčkem, Markétou Bláhovou a Janem Prokopem a společně museli ve firmě radikálně snížit náklady nezbytné na provoz, i tak se jim ale podařilo udržet většinu produktového týmu a pokračovat ve vývoji. Klíčové bylo zvládnout refundace, s čímž stále bojuje například brněnské Kiwi.com.
„Část rezerv jsme využili na refundace – pomohl k tomu i náš marketplace model, který je i s ohledem na regulace nastavený tak, že neprojídáme 100 procent přijatých záloh. Vrátit peníze zákazníkům a udržet si tak dobrou reputaci a zákaznickou přízeň pro nás byla priorita,“ doplňuje pro CzechCrunch Bláhová, provozní ředitelka Daytripu.
Ještě za rok 2019 přitom startup, který působí ve více než 60 zemích světa a nedávno expandoval i do Spojených států, odbavil přes 100 tisíc cestujících při obratu 400 milionů korun. Loni pak Daytrip plánoval na agresivní expanzi kromě zmiňované investice od J&T Ventures a Nation 1 vybrat dalších 100 milionů korun – pandemie však tyto plány zatrhla.
„Začátek roku 2020 ukazoval na další násobný růst, ale další události ho samozřejmě přibrzdily,“ potvrzuje Bláhová. „Registrovali jsme hlavně výraznou změnu v regionech, ve kterých zákazníci o službu měli zájem, jak se vyvíjela epidemická situace a omezení cestování ve světě. Například Mexiko, na rozdíl od Evropy, zůstává oblíbenou destinací pro turisty z USA,“ přidává podrobnosti o vývoji na trhu.