Konopné prvenství pro Karla Janečka. Jako první na světě začne prodávat zdravotnické prostředky na bázi CBD

cbpharma

Foto: CB21 Pharma

Lenka Průšová, Jan Storch a Karel Janeček z CB21 Pharma

0Zobrazit komentáře

Matematik a filantrop Karel Janeček slaví další úspěch. Jeho společnost CB21 Pharma jako první na světě uvede do lékáren zdravotnické prostředky na bázi kanabidiolu neboli CBD, aktivní látky izolované z konopí, která oproti hojněji zastoupenému kanabinoidu THC nezpůsobuje žádné psychotropní účinky. Má však potenciál příznivě ovlivnit zdraví. Čípky od CB21 Pharma z extrahovaného kanabidiolu bude možné zakoupit ve vybraných lékárnách již od února.

Do výzkumu CBD investoval vizionář Karel Janeček několik desítek milionů korun již před šesti roky, avšak během prvních let firma nevykázala žádné hmatatelné ani obchodní výsledky. Rozhodl se proto pro restrukturalizaci a vedení firmy svěřil do rukou Jana Storcha, českého organického chemika z Akademie věd.

Storch se chopil potenciálu CBD v medicíně naplno a začal se svým týmem vyvíjet farmaceutické zdravotnické prostředky. Kromě již schválených čípků, na něž firma nyní získala certifikaci, plánuje CB21 Pharma vyvinout v následujících letech další produkty určené do oblastí stomatologie a neurologie. Investice do vývoje, výzkumu a výroby CB21 Pharma financuje sám miliardář Janeček.

V roce 2019 firma uvedla na trh 15 kosmetických přípravků pod značkou Canneff, jejichž vývoj řídí chemička a absolventka VŠCHT Praha v oboru kosmetologie Lenka Průšová. Z hlediska farmacie byl však přelomový až minulý rok, kdy Storchův tým obdržel certifikát správné výrobní praxe pro výrobu CBD pro farmaceutické účely. Ještě v témže roce pak přišel s finálním produktem – rektálními a vaginálními čípky.

cb21pharma2

Foto: CB21 Pharma

Lenka Průšová a Jan Storch z CB21 Pharma

Od února budou tyto zdravotnické prostředky volně v prodeji v lékárnách Dr. Max, Alphega a na e-shopu Canneff. Pomoci mají s hojením po porodu, po gynekologických zákrocích a po chemoterapii. Přináší také úlevu od příznaků zánětu, hemoroidů či mykózy. K dostání budou v baleních po třech až deseti kusech. Cenu zatím výrobce nechce prozradit.

„Na celém světě je registrované jediné léčivo na bázi CBD s názvem Epidiolex pro těžkou formu epilepsie. Zdravotnický prostředek na trh však uvedeme jako první,“ potvrzuje pro CzechCrunch Storch. Epidiolex je registrován ve Spojených státech amerických, které pomalu upouští od přísné protidrogové politiky a postupně legalizují užívání konopí nejen pro léčebné účely.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jak léčiva, tak zdravotnické prostředky mají pozitivně ovlivnit lidský organismus a k dostání bývají pouze v lékárnách či u výrobce. Schvalovací proces léčivých přípravků bývá mnohem delší. Systém řízení výroby a jakosti zdravotnických prostředků však v podstatě kopíruje správnou výrobní praxi pro finální léčivé přípravky. Hlavní rozdíl mezi léčivem a zdravotnickým prostředkem spočívá v intenzitě působení a možných rizik či nežádoucích účinků.

Pro vývoj a výrobu je tedy nutné nastavit systém, který musí být dokonalý, aby nedovolil žádnou odchylku ve složení či kvalitě. „Až po úspěšném dvoufázovém testování jsme mohli zažádat o registraci zdravotnického prostředku. Testování se skládá nejprve z preklinického hodnocení zkoumající toxicitu a bezpečnost mimo jiné na potkanech, a dále z klinického hodnocení a prokázání efektivity v daných indikacích,“ popisuje Storch, který by rád produkty CB21 Pharma do pár let viděl již na seznamu léčiv.

Prozatím půjde v případě schválených rektálních a vaginálních čípků o zdravotnické prostředky, jež budou volně dostupné v lékárnách. Vaginální čípky je možné použít například jako pomocnou léčbu při procesech hojení poševní sliznice, po porodu, gynekologické chirurgie či v případech dystrofie po chemoterapii. Rektální čípky taktéž slouží především pro pomocnou léčbu, a to při hojení po proktologických operacích, vnitřních a vnějších hemoroidech, ragádách a perianálních píštělech.

Čínské Nio představilo působivý elektromobil, se kterým se postaví Tesle. Ujet má až 1 000 kilometrů

nio2

Foto: Nio

Elektromobil Nio ET7

0Zobrazit komentáře

Automobily sjíždějící z linek čínských výrobců byly pro zákazníky z Evropy a dalších kontinentů povětšinou nezajímavé. S rostoucí silou tamních výrobců a jejich pronikáním na zaoceánské trhy se to však začíná měnit. Řeč je zejména o automobilce Nio, o které se i díky silnému roku 2020 mluví jako o další Tesle. Velkou novinkou navíc Číňané načínají i rok nový – elektrickým sedanem s mimořádným dojezdem.

Nio se těší oblibě nejen u zákazníků, ale také u investorů. Za minulý rok se jí podařilo dosáhnout rekordů v prodejích a nebývale dobře se vedlo i hodnotě akcií. Prodeje sice nejsou tak objemné jako v případě americké Tesly, ke které je Nio často přirovnáváno, meziročně se však firmě podařilo doručit více než dvojnásobné množství kusů. Navíc funguje zatím teprve šest let.

Celkový objem dodávek činil v loňském roce 43 728 vozů, přičemž ze tří nabízených modelů bylo nejoblíbenější elektrické SUV ES6 s 27 945 dodanými kusy. Přesto se dá tvrdit, že se zbylým dvěma modelům, EC6 (SUV kupé) a ES8 (sedmimístná varianta SUV), dařilo více, jelikož se meziročně číslo dodaných kusů výrazně navýšilo, zatímco u SUV modelu kleslo o dvě procenta.

Růst o 1 000 procent

Vůbec nejsilnějším měsícem byl prosinec, kdy automobilka dodala rekordních 7 007 vozů, což napomohlo i k vůbec nejsilnějšímu kvartálu v její historii s více než 17 tisíci dodanými auty během října, listopadu a prosince. S těmito úspěchy jde ruku v ruce také růst akcií společnosti a spokojenosti jejích investorů.

nio1

Foto: Nio

Elektrické SUV Nio ES6

Akcie automobilky totiž mají za sebou nevídaný růst hodnoty. Zatímco se před rokem obchodovaly za necelé 4 dolary za kus, aktuálně je jejich cena o 55 dolarů vyšší. Díky tomu se hodnota firmy navýšila na více než 90 miliard dolarů (1,9 bilionu korun). To znamená, že například z pohledu Evropanů má nenápadný čínský výrobce vyšší tržní hodnotu než Ford či BMW. Ty pravé úspěchy však na automobilku ze Šanghaje dost možná teprve čekají.

Nio hned na startu nového roku představilo svou nejčerstvější novinku v podobě elektrického vozu ET7, který se profiluje jako vážný konkurent Modelu S, případně i Modelu 3 od Tesly, která se na čínském trhu prosazuje stále víc. Sportovně laděný sedan Nio ET7 láká na řadu technologických vychytávek, jež dělají z elektromobility na čínský způsob atraktivnější i efektivnější záležitost.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Po optické stránce zůstává novinka věrná designovému jazyku automobilky, tentokrát ale s nižším odporem vzduchu. To nahrává lepším dojezdům, které jsou v případě tohoto vozu doslova závratné, alespoň z pohledu současných standardů. Podle Nio je verze s akumulátorem o kapacitě 70 kWh schopna dojezdu až 500 kilometrů. V případě instalace nově vyvinuté solid-state baterii o kapacitě 150 kWh by se ovšem tato vzdálenost měla zdvojnásobit až na jeden tisíc ujetých kilometrů na nabití.

nio3

Foto: Nio

Elektromobil Nio ET7

nio7

Foto: Nio

Vzhled Nio RT7 může evokovat křivky Porsche Taycan

Dva elektromotory nabízejí kombinovaný výkon 480 kW, který se přenáší na všechna čtyři kola. Díky tomu je vůz schopen zrychlit z klidového stavu až na 100 kilometrů za hodinu za 3,9 sekundy. Vzduchové odpružení by se mělo postarat o to, aby každá cesta byla maximálně pohodlným zážitkem.

Součástí je i příjemný interiér vozu s relativně minimalistickým, ale potřebným vybavením. Vévodí mu digitální přístrojový štít o rozměru 10,2 palce, na který navazuje o 2,6 palce větší centrální obrazovka. Automobil nabízí 5G připojení, Wi-Fi i audiosystém skládající se ze 23 samostatných reproduktorů.

Za povšimnutí stojí také technologie Nio Pilot 2.0, díky níž má ET7 autonomní schopnosti, údajně na úrovni vozů Elona Muska. Mimo jedenácti kamer a desítek senzorů se systém bezpilotního řízení spoléhá také na data získávaná díky senzoru LiDAR umístěném na vybouleném vrcholu čelního skla. Technologie autonomního pilota je řešena formou předplatného, což není tím jediným, co si mohou zákazníci Nia pronajmout.

Baterie jako služba

Model pronájmu se týká také baterií vozů. Při nákupu elektromobilu není nutné platit za akumulátory plnou částku, ale jen jeho měsíční část. Pořizovací cenovka je tak díky tomu daleko nižší. Tato možnost navíc není nabízena jen u novinky ET7 – o stovky tisíc korun lze tímto způsobem zlevnit i další modely značky Nio, do kterých lze nejnovější typ zmíněné solid-state beterie o výkonu 150 kWh instalovat.

nio6

Foto: Nio

Interiér vozu je strohý, ale funkční

nio8

Foto: Nio

Elektromobil Nio ES8 se stanicí, ve které se vyměňují baterie

S tím úzce souvisí také řešení, s jakým chce Nio bojovat s dlouhým vyčkáváním u nabíjecích stojanů. Zatímco majitelé jiných elektromobilů musí své vozy nabíjet desítky minut, vlastníkům vozů Nio postačí na plně nabitou baterii tři minuty. Automobilka sice nevyvinula zcela přelomový systém bleskového nabíjení, ale místo toho pracuje na službě a technologii, které umožní baterii ve vozech měnit.

Takzvaná BaaS služba, tedy baterry-as-a-service (baterie jako služba), staví na systému stanic, které jsou vybavené více než tisícovkou patentovaných technologií umožňujících plně automatickou výměnu baterie. Stanice nazývané jako Power Swap se navíc mohou pochlubit kompaktními rozměry, které zabírají pouze tři běžná parkovací místa.

Brzy také v Evropě

Co je ovšem vůbec nejzajímavější, je to, že by podobné stanice mohly již od poloviny příštího roku začít růst i v Evropě. Nio se na evropskou expanzi chystá již delší dobu a celý proces má být zahájen v tomto roce. Kde přesně budou otevírány první pobočky, zatím nebylo upřesněno, lze ale předpokládat, že se tak stane nejdříve v západních zemích.

bavi-1x

Přečtěte si takéJiří Vosýnek učí Čechy na rostlinnou stravu. Veganská jídla vozí ve vratných miskách, aby šetřil příroduJiří Vosýnek učí Čechy na rostlinnou stravu. Veganská jídla vozí ve vratných miskách, aby šetřil přírodu

To znamená, že by měl nejnovější sedan dorazit i na starý kontinent. Datum jeho uvedení na trh je momentálně stanoveno též na rok 2021, přičemž cenovka má startovat na částce 448 tisíc čínských juanů, tedy přibližně 1,5 milionu korun. Tuto částku lze však díky možnosti pronajímání baterií snížit v přepočtu přibližně o 250 tisíc korun s pravidelnou měsíční platbou ve výši 3 200 korun.

Verze s 100kWh akumulátorem a dojezdem 700 kilometrů by měla dorazit o rok později. Dostupná bude za částku 1,7 milionu korun, opět s možností jejího ponížení v rámci pronájmu baterií, které bude dostupné i pro vrcholnou verzi, jež se chystá na trh vstoupit koncem roku 2022.

nio4

Foto: Nio

Příď modelu ET7