Tesla slaví první ziskový rok a ukázala Model S s novým interiérem. Půjde o nejrychlejší sériové auto na světě
S tradičním očekáváním ohlásila Tesla výsledky svého hospodaření za poslední kvartál minulého roku, který byl pro kalifornskou automobilku minimálně v jednom ohledu výjimečný – poprvé se ji podařilo skončit v každém ze čtyř čtvrtletí v zisku. Zároveň Elon Musk nečekaně odhalil několik zajímavých novinek včetně závratně rychlých parametrů inovovaného Modelu S.
Minulý rok byl pro automobilové výrobce těžkou zkouškou, ze které se bez větších ztrát podařilo dostat jen hrstce z nich. Patří mezi ně například Porsche, kterému se dařilo s Taycanem, či Toyota a dá se říci, že vzhledem k okolnostem byl tento rok úspěšný i pro Teslu.
Jak automobilka Elona Muska potvrdila již začátkem letošního roku, poslední kvartál roku 2020 pro ni byl dalším rekordním obdobím. Musk svůj závazek dodat půl milionu vozů téměř dodržel, přičemž výrazný podíl na dosažení tohoto cíle měl právě poslední kvartál.
Celkové příjmy společnosti se proto za poslední tři měsíce roku vyšplhaly na rekordních 10,7 miliardy dolarů, tedy přibližně 230 miliard korun. Čistý zisk činí 270 milionů dolarů, tedy zhruba 5,8 miliardy korun. Zde na jednu stranu tak velké veselí nepanuje, jelikož se jedná o horší výsledek oproti předchozímu kvartálu, ale na stranu druhou se Tesle poprvé v historii podařilo dosáhnout zisku ve všech čtyřech kvartálech.
Podíváme-li se na výsledky za celý rok, v příjmech Tesla dokázala dosáhnout na 31,5 miliardy dolarů (677 miliard korun), přičemž čistý zisk se pohybuje okolo 721 milionů dolarů (15,5 miliardy korun). Tesla by zároveň v současné době by měla mít k dispozici téměř 20 miliard dolarů (428 miliard korun), které může využít na realizaci svých dalších plánů.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs
Plánů má pochopitelně Elon Musk mnoho. Zahrnují například ustálení průměrného růstu roční produkce o pravidelných 50 % s tím, že některé roky by měly být ještě silnější, což se mělo týkat i toho letošního. Automobilka totiž letos dokončí výstavbu dvou nových továren v německém Brandenburgu a Texasu, kam se nedávno přestěhoval i sám Musk. Může tedy počítat s vyšší výrobní kapacitou, ale také zvýšenou poptávkou po Modelech S a X, které modernizovala.
Superrychlý Model S
Velké novinky ve svých starších modelech představila Tesla během vyhlašování finančních výsledků poměrně nečekaně. Model S se dočká zcela nového pojetí interiéru, který se rozloučí s obří vertikálně orientovanou obrazovkou. Nahradí ji horizontální středový displej ve stylu Modelu 3.
Výraznou novinkou je také volant, který naopak sdílí design s volantem plánovaného Roadsteru druhé generace. Jinými slovy jde o futuristické pojetí bez uzavřeného věnce, které může připomínat například volant z formulí.
Do nabídky se dostane také nová panoramatická střecha, lepší audio systém, celá řada prvků zvyšující komfort během jízdy či prémiové připojení vozu na 1 rok zdarma. To přinese živé aktualizace tras, přístup ke službám, jako je Netflix, YouTube či Twitch a v neposlední řadě i karaoke. Tento obsah si lze navíc vychutnat i na dalším displeji, který je k dispozici posádce na zadních sedadlech.
S tím přichází i lehké přepracování exteriéru vozu a změny se dotkly i nabídky konfigurací Modelu S. V ní již nenajdeme verzi Performance, kterou nahrazují výkonné verze Plaid a Plaid+, které dělají z Modelu S opět velmi žhavé zboží. Na jedno nabití by mělo vrcholné Plaid+ ujet až 836 kilometrů, akcelerovat z 0 na 100 km/h za 1,99 sekundy a 1 100 koní by mělo být možné vybičovat k rychlosti až 320 km/h.
Díky těmto parametrům se inovovaný Model S hlásí o titul nejrychlejšího sériového vozu světa, respektive toho s nejrychlejší akcelerací. Zatímco ve zrychlení z 0 na 100 km/h porazí Porsche 918 Spyder, na čtvrt míli si zase vyšlápne na dosavadního krále v podobě Bugatti Chiron (9,3 vs. 9,4 vteřiny). Výroba inovovaného Modelu S by měla začít již v prvním čtvrtletí tohoto roku, a v českém konfigurátoru je k mání za 3 789 900 korun s odhadovaným dodáním koncem tohoto roku.
Inovovaný Model X
Inovace se dotkly i elektrického SUV Model X. Podobně jako u Modelu S se také Model X dočkal přepracovaného interiéru, který se nese ve velmi podobném duchu jako v případě elektrického sedanu. Opět zde najdeme futuristický volant, přepracovanou středovou obrazovku, lepší audio systém a mnoho dalších prvků zvyšujících komfort během jízdy. Model X si však zachovává i některé ryze vlastní prvky, jako je panoramatické čelní okno či možnost uvézt až sedm pasažérů.
Stejně jako u Modelu S se i SUV od Tesly dočká lehkých kosmetických úprav svého zevnějšku a také přepracované nabídky jednotlivých konfigurací. Plaid+ se v tomto případě do nabídky neprodralo. Dosavadní vrcholnou variantu Performance tak nahrazuje pouze verze Plaid za částku 3 304 900 korun s odhadovaným dodáním v září tohoto roku.
Model S i Model X se dočkají i některých nových komponentů, které se objevily již v Modelu 3. Konkrétně by se mělo jednat o lépe řešené pohonné jednotky a tepelné čerpadlo, kterým je vybaven Model Y i Model 3.
Daří se i sektoru energetických řešení
Závěrem ještě nahlédněme na výsledky energetického království Elona Muska. Podnikání v oblasti skladování energie a solárních technologií je pro Teslu sice vedlejším byznysem, ovšem i ten v minulém roce rostl.
Byť se Tesla v tomto případě dostala do mínusu 35 milionů dolarů, jelikož náklady přerostly výdělky ve výši 752 milionů dolarů, stále se jedná o rekordní číslo. To je podloženo dodanou kapacitou pro 3 022 MWh energie, co je téměř 83% meziroční růst.
Největší popularitě se těšily Megapacky, které nabízejí možnost skladování až 3 MWh, a roste i poptávka po řešení Powerwall. Tesla zaznamenala růst zájmu i o solární řešení, zde ovšem byla na informace skoupá. Celková čísla z energetického sektoru by mohla být daleko lepší, ovšem Tesla bojuje s omezenou výrobní kapacitou. Tu se však snaží postupně navyšovat, protože očekává, že trend růstu zájmu o její energetická řešení jen tak nepovolí.