Tomáš Čupr opět vydá dluhopisy. Pro Rohlik.cz chce získat 1,7 miliardy korun a další miliardy jsou na cestě

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

cupr-rohlik

Foto: Rohlik.cz

Zakladatel Rohlik.cz Tomáš Čupr

0Zobrazit komentáře

Jak zakončil rok 2020, tak chce odstartovat i ten nový. Tomáš Čupr a jeho online supermarket Rohlik.cz za sebou mají rok velkého růstu, který podpořila i pandemie a s ní související opatření či uzavření kamenných obchodů. Nakupovat potraviny na internetu začali i ti zákazníci, kteří do té doby o něčem podobném ani nepřemýšleli. Letos má pozice Rohlíku dál posilovat, a to i díky nové emisi dluhopisů.

Poprvé vydával dluhopisy Tomáš Čupr prostřednictvím svého vehiklu Rohlik.cz Finance a.s. v roce 2019. Investoři nakonec rozebrali cenné papíry v celkovém objemu téměř 1,2 miliardy korun, a jelikož šlo o značný úspěch, chce to nyní osmatřicetiletý podnikatel zkusit znovu. Kapitál potřebuje Čupr nejen na posilování značky v Česku, ale také v zahraničí.

„Od prvního oslovení investorů Rohlík výrazně zvýšil své tržby a upevnil svou pozici lídra na maloobchodním trhu online prodeje a rozvozu potravin v Česku a Maďarsku,“ popisuje Tomáš Čupr, který se loni přesunul do pozice skupinového CEO a řídí tak expanzi Rohlíku po Evropě.

„Pandemická situace urychluje akceleraci našich růstových plánů a po úspěšném vstupu na maďarský trh expandoval loni Rohlik.cz i do Rakouska. V letošním roce bychom rádi vstoupili i na německý trh. Věřím, že investoři již naši společnost znají a využijí této možnosti podílet se na našem úspěšném příběhu,“ doplňuje.

Dluhopisy doplní velká investice

O finálních výsledcích za rok 2020 prozatím Rohlik.cz hovořit nechce (fiskální rok mu navíc končí až později), nicméně jeho cílem bylo překonat v tržbách jen v Česku 8 miliard korun. Do toho je navíc třeba připočítat i rychle se rozvíjející Maďarsko a první tržby přicházejí také z Rakouska. S ohledem na pozitivní výsledky každopádně firma dle svého vyjádření využije možnosti předčasně splatit stávající emisi Rohlik Fin. 6,60/23.

Pro investory v rámci toho chystá prémii ve výši jednoho ročního kupónu a začátkem února jim hned nabídne dluhopisy nové. Plánovaný objem nové emise, kterou Čupr opět realizuje ve spolupráci s J&T Bankou a zastavuje ji akciemi Rohlíku, je minimálně 1,7 miliardy korun, tedy zhruba o půl miliardy víc než u předchozího bondu. Výtěžek z nové emise přitom bude využit především ke splacení té stávající.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Její struktura byla pro rychle expandující firmu limitující. Nová emise je součástí strategie flexibilního financování společnosti, která lépe odpovídá aktuální situaci na trhu. V současné chvíli společnost také připravuje organizační restrukturalizaci a významné kapitálové posílení, které jí umožní rozvoj do dalších evropských měst i v nadcházejícím období,“ vysvětluje poslední kroky Rohlik.cz.

O nové investici zatím Tomáš Čupr podrobněji mluvit nechce. Podle informací CzechCrunche by se však mělo uzavření velkého investičního kola finalizovat v následujících týdnech s tím, že by venture kapitáloví investoři měli do firmy výměnou za podíl v Rohlíku poslat několik miliard korun.

Magazín Forbes v lednovém vydání píše o investici přesahující 100 milionů eur (přes 2,6 miliardy korun), která má Rohlík ocenit zhruba na 600 milionů eur, což je téměř 16 miliard korun. Součástí by měla být i francouzská investiční společnost Partech Ventures, jak prozradil zápis ÚOHS.

Aktualizace 12. 1. 2021 13.00: V textu jsme opravili výši nově chystané emise dluhopisů, která má být minimálně ve výši 1,7 miliardy korun. Za chybu se omlouváme.

Česko.Digital chce nastartovat více prospěšných nápadů. S Nadací OSF proto spouští inkubátor pro neziskové projekty

Jiří SvobodaJiří Svoboda

cesko-digital

Foto: Natalia Bubochkina

Eva Pavlíková, Radka Horáková a Jakub Nešetřil z Česko.Digital

0Zobrazit komentáře

Pandemická doba dala vzniknout novým iniciativám, které mají šanci v těžké situaci pomoci společnosti. Někdy jim ale chybí přesné zadání nebo dostatek odborníků, kteří by nápadům pomohli na svět. Tento problém chce nově řešit komunita Česko.Digital ve spolupráci s Nadací Open Society Fund (OSF).

Spolu s ní spouští vlastní inkubátor určený pro společensky prospěšné neziskové projekty, které směřují k digitálnímu řešení. Přihlašovat se do něj mohou organizace i jednotlivci s tím, že jim inkubační program pomůže projekt kompletně připravit na realizaci.

„Inkubačním programem budou provádět dobrovolníci – seniorní experti. Vybrané projekty, které programem provedeme, budeme v rámci komunity Česko.Digital rovnou realizovat, ostatním pomůžeme najít vhodného partnera, který jim s realizací pomůže, nebo se tvůrci budou moci s připraveným projektem pustit do realizace sami,“ říká spoluzakladatelka Česko.Digital Radka Horáková.

Inkubovaný projekt by měl splňovat tři základní kritéria Česko.Digital: společenský dopad, neziskovost a udržitelnost. Navíc je třeba mít definovaný problém a cílovou skupinu, minimálně tříčlenný tým a podporu externího partnera, který projektu dá odbornou garanci a může ho po dokončení převzít. Přihlášku bude posuzovat vedení Česko.Digital.

jakub-nesetril2

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Jakub Nešetřil, zakladatel Česko.Digital

Expertní dobrovolníci z komunity, která v roce 2019 vznikla kolem Jakuba Nešetřila, jenž předtím úspěšně prodal svůj startup Apiary, navrhovaný nápad provedou všemi kroky metodiky tzv. lean canvasu – od definování problému, který projekt řeší, přes návrhu řešení až po specifikaci cílových skupin.

Celý inkubační proces už přitom v Česko.Digital testovali od loňského léta. Od té doby je oslovilo zhruba šedesát projektů, díky kterým se podařilo proces vyladit do současné podoby. Řadě z nich Česko.Digital jednorázově pomohlo a tři z nich jsou už připravené na realizaci. Do realizace prvních dvou projektů se komunita pustila ihned po inkubaci a připojila je k více než desítce dalších, které jsou v rámci Česko.Digital aktuálně rozběhnuté.

Nové projekty se už realizují

V projektu ‚Inovace zpravodajského storytellingu‘ dobrovolníci vytvářejí technologické řešení, které pomůže českým redakcím zvýšit čtenost zpravodajství. V projektu ‚Začni učit‘ připravujeme expertní systém pro profesionály z praxe, kteří mají zájem začít učit. Projekt tak podporuje tolik potřebné zapojení profesionálů do českého školství,“ popisuje nové iniciativy Romana Pokorná, koordinátorka příchozích projektů Česko.Digital.

Třetí projekt, nazvaný Moje česká škola, si tvůrci realizují sami. Zaměřuje se na české krajany žijící v zahraničí, pro které staví portál Moje česká škola. Na něm přehledně najdou materiály, které jim pomohou učit děti česky a udržovat kontakt s českou kulturou a národní identitou.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

splendid-bar-9

Přečtěte si takéV Grandhotelu Pupp otevřeli tajný bar inspirovaný BondemV Grandhotelu Pupp otevřeli tajný bar. Je inspirovaný Bondem a mají tu aktuálně nejdražší drink v Česku

Odborným garantem inkubátoru je i zmíněná Nadace OSF, která se od roku 2012 věnuje mimo jiné otevírání dat a digitalizaci. Jedním z cílů nadace je vybudovat podpůrnou síť pro zástupce občanské společnosti, kteří mají zájem využít možnosti digitalizace při své práci.

Česko.Digital je komunita IT profesionálů, kteří pro-bono pomáhají neziskovým organizacím, samosprávě i státu dělat Česko lepším místem k životu. Od svého založení v květnu 2019 sdružila přes 3 600 vývojářů, designérů, projektových a produktových manažerů nebo marketérů. Od začátku pandemie se zasloužila o rozběhnutí několika projektů, včetně Učíme online nebo vládního Covid Portálu.