Kuchyně za cenu domu. Robotický systém značky Moley je splněným snem všech, které nebaví vaření

moley

Foto: Moley Robotics

Robotická kuchyň od Moley dokáže sama uvařit oblíbené jídlo

0Zobrazit komentáře

Pro někoho vášeň, pro jiné otravná rutina u plotny s výsledkem, který nemusí být podle představ. Spíše než na své kulinářské schopnosti se proto mnozí spoléhají na služby Dáme jídlo nebo Wolt (o to víc v dnešní době), případně jdou za jídlem do ulic. Již brzy by se ovšem mohlo začít vařit i u těch nejortodoxnějších odpůrců domácího vaření. Společnost Moley Robotics totiž míří na trh s robotizovanou kuchyní, která zvládne tisíce receptů.

Díky řešení Moley by mohla příprava jídla v domácích podmínkách v budoucnu vypadat tak, že si dotyčný nasadí teplé ponožky, nalije si sklenku vína a bude sledovat, jak mu robotické rameno míchá s omáčkou, smaží maso a k tomu dusí zeleninu. Moley Robotics ovšem nejprve začínalo u klasických spotřebičů, typicky mixérů a chytrých lednic.

Svůj první prototyp robotické kuchyně firma představila před pěti lety, aby začátkem tohoto roku byla s přepracovanou verzí připravena na první komerční instalace přímo v domácnostech. Tím se zásadně liší od ostatních firem, které též vyvíjejí systémy automatizace přípravy jídla, ovšem jejich řešení jsou určena především do komerčního provozu.

moley-roboticka-kuchyn6

Foto: Moley Robotics

Robot je schopen vařit z předem připravených surovin

Takovou kuchyň nedávno představila třeba společnost Karakuri, jejíž jednotka DK-One funguje jako robotická kantýna nabízející nutričně vyvážené pokrmy. Vraťme se však k řešení společnosti Moley, která sází na dvojici robotických ramen zavěšených na stropních kolejnicích, díky nimž se zvládnou pohybovat nad pracovní plochou a sporákem.

Na něm vaří za pomocí speciálního nádobí stejné značky, přičemž design kuchyně byl navržen tak, aby byl co nejpřívětivější pro úchop robota. Ten je schopen nádobí detekovat optickou kamerou a senzory, přidávat do něj přísady a vše zahřívat na indukční varné desce. Po uvaření pokrmu umí robot jídlo nandat na talíř i si po sobě uklidit. Vaří však jen z vybalených, očištěných, nakrájených a jinak zpracovaných surovin.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Uvařené jídlo by mělo dosahovat těch nejvyšších kvalit, na hony vzdálené od polévek z automatu. Moley totiž spolupracuje s šéfkuchaři, kteří mu pomáhají sestavovat recepty. Výpisem jednotlivých ingrediencí a postupem přípravy však tato spolupráce ani zdaleka nekončí – kuchaři své pokrmy rovnou pro Moley vaří pod dohledem technologie 3D snímání.

Díky ní je zařízení schopno vnímat i ty nejmenší nuance v pohybech kuchaře, které si pomocí algoritmů převádí do svého rejstříku pohybů. Postupem času chce firma nabídnout až pět tisíc receptů a jejich postupů přípravy, takže výběr toho, co si dát k večeři, bude velkou výzvou.

Tento proces probíhá skrze displej, na kterém si majitel zařízení může vybírat ze světové kuchyně, volit si jídla vyhovující nejrůznějším dietám, popřípadě vybírat dle svých oblíbených surovin. U každého pokrmu vidí, jak dlouho bude dané jídlo připravováno, kolik porcí při něm vznikne a jaká je jejich nutriční hodnota.

moley-roboticka-kuchyn2

Foto: Moley Robotics

Systém úchopu vznikl ve spolupráci se společností Schunk

moley-roboticka-kuchyn5

Foto: Moley Robotics

Nádobí je ergonomicky tvarované pro potřeby robota

Recepty ovšem nemusí přidávat jen profesionálové. Vzhledem k tomu, že jsou kuchyně koncipovány tak, aby je mohl obsluhovat i člověk, chce Moley časem umožnit komunitě přidávat vlastní recepty. To je také důvod, proč není vizuální stránka kuchyní Moley jen čistě užitková.

Lze o ní mluvit jako o vysoce designové záležitosti, ve které nechybí luxusní doplňky v podobě mramorových či onyxových desek, nádobí z mosazi, leštěný hliník či pozlacená nerezová ocel, přičemž vše lze dále personalizovat pomoci různých povrchových úprav linky i přídavných lišt.

Kuchyň v hodnotě domu

Je jasné, že pořízení podobné kuchyně nebude levnou záležitostí, a lenost se v tomto případě skutečně prodraží. Podle společnosti se cena instalace některé z prémiových kuchyní, označených jako Moley R, pohybuje okolo 248 tisíc liber, tedy přibližně 7,3 milionu korun. V nabídce je však i levnější řešení, Moley X, které nestojí tolik, co rodinný dům, ale jen jeho půlku.

moley-roboticka-kuchyn4

Foto: Moley Robotics

Kuchyně spadají do kategorie maximálního luxusu

Jedná se o konfiguraci, která neobsahuje onu technologii robotických ramen, svému uživateli však nadále nabízí vychytávky, které mu pomohou s vařením. Jedná se například o inteligentní spotřebiče či vybavení, jako je dotyková obrazovka zprostředkovávající recepty. Tato dostupnější verze vychází na 99 tisíc liber, tedy zhruba tři miliony korun.

Podle Moley jsou takto vysoké cenovky v pořádku, jelikož jde o „průlomovou technologii určenou především pro profesionály a nadšence, kteří neváhají za inovace platit“. Zakladatel a ředitel Moley Mark Oleynik dodává, že ceny nabízených řešení by měly časem klesat s tím, jak bude narůstat objem výroby.

Má se vylepšovat i efektivita celého procesu a k lepšímu budou posouvány i některé funkce produktu. Přesto se očekává, že spíše než ze strany soukromníků budou mít o řešení společnosti Moley Robotics největší zájem hotely, restaurace a další podobné podniky.

Sony nakonec elektromobil prodávat nebude. Dál ale testuje autonomní technologie a PlayStation v autech

sony-vision-s3

Foto: Sony

Sony drží projekt Vision S při životě. S jeho masovou výrobou však nepočítá

0Zobrazit komentáře

Je tomu více než rok, co se Sony na veletrhu CES postaralo o pořádné pozdvižení, když představilo svůj vlastní elektromobil Vision S. Informace prolétla médii jako blesk a všichni si kladli otázku, kam s tímto projektem Sony míří. Chce se stát plnohodnotnou automobilkou, nebo jen demonstruje své technické schopnosti? Nyní je ovšem jasno. Vision S zůstane pouhým konceptem, na kterém Sony testuje své technologie s přesahem do automotive.

Tuto informaci se však dozvídáme až nyní, po roce plném otázek, testování a kusých informací, které neustále podněcovaly zvídavost. Po premiéře vozu Sony oznámilo, že se projekt přesouvá zpět do Štýrského Hradce, kde bude dále vyvíjen v rámci partnerství se společností Magna Steyr. Následně se projekt na půl roku odmlčel, aby automobilka zničehonic v červenci oznámila jeho testování na silnicích v okolí Tokia.

To opět probudilo živé diskuse. Pokud Sony vůz testuje na veřejných silnicích, je jeho produkce poměrně reálná, ozývalo se z řad některých expertů. Jenže informace o tom, že provádí testy v okolí japonské metropole, byla tím jediným, s čím si veřejnost musela vystačit na dalších šest měsíců. Vision S se totiž opět odmlčelo. Jeho poslední výstup proběhl tam, kde to všechno začalo.

sony-vision-s2

Foto: Sony

Vozy vznikají ve Štýrském Hradci

Na letošním CES Sony uvedlo nové video, v němž dává jasně najevo, že Vison S neposlalo k ledu, ale do zasněženého průsmyku kdesi v Evropě. Vůz na klikaticích ukázal, že jeho autonomní technologie dokáže fungovat i na úzkých silnicích v ledovém sevření. Sony se navíc nechalo slyšet, že plánuje další podobné testy v jiných regionech. Ta nejdůležitější otázka však stále nebyla zodpovězena: stane se Vision S produkčním vozem?

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jasnou odpověď získal až web Car and Drive od jednoho z mluvčích společnosti, který řekl: „V současnosti neplánujeme masovou produkci či prodej vozu. S očekáváním, že se mobilita stane do budoucna významným megatrendem, zkoumáme, jak může Sony smysluplně přispět do éry autonomního řízení.“

Sony by chtělo sehrát svou úlohu hned na dvou frontách. Vision S pro něj představuje testovací mulu technologií autonomního řízení vozidla. Sony však i jako významný hráč na poli entertainmentu hledá možnosti, jak posádku, která se již nemusí věnovat řízení, mohla na dlouhých cestách zabavit.

sony-vision-s1

Foto: Sony

Interiér konceptu elektrického sedanu Vision S od Sony

O autonomii schopnosti vozu se stará zhruba 40 senzorů, které sledují interiér i exteriér vozu. Sony tvrdí, že vůz momentálně nabízí autonomní schopnosti odpovídající úrovni 2+. Ve své výbavě má například adaptivní tempomat, automatické parkování a systém pro autonomní změnu jízdního pruhu. V budoucnu by Sony chtělo systém upgradovat až na čtvrtou úroveň, ve které by měl vůz zvládnout většinu situací bez nutnosti lidského zásahu.

Screenshot

Přečtěte si takéHollywood se pouští do AI. Aronofsky ukazuje první generovaný filmHollywood se pouští do AI. Režisér Rekviem za sen založil studio a ukazuje první generovaný film

Co se zábavy týče, Sony využívá Vision S pro testování audiosystému nazvaného 360 Reality Audio. Jeho jednotlivé reproduktory jsou rozmístěny ve voze tak, aby měl každý z cestujících vlastní zvukový zážitek v co možná nejvěrnější podobě. Z dlouhodobého hlediska chce Sony do vozů implementovat technologii z PlayStationů a 5G připojení pro co nejlepší herní zážitek.

Se Sony Vison S se tak určitě definitivně neloučíme, ale dělat si na něj místo v garáží je v tuto chvíli zbytečné. Smutnit ovšem nemusíme. Představa cest v autonomním režimu strávených hraním her v doprovodu pořádného audia je neméně lákavou záležitostí.