Futuristický odvaz značky Hyundai. Ioniq 5 je čistě elektrický crossover s řadou netradičností

ioniq-boxed

Foto: Hyundai

Elektromobil Hyundai Ioniq 5

0Zobrazit komentáře

Hledí do budoucnosti, ale zároveň vzpomíná na minulost. Tak by se dal popsat Ioniq 5, nový čistě elektrický crossover od Hyundai, jehož tvář si prošla radikální proměnou. Ta vzpomíná na časy dávno minulé a zároveň přináší ochutnávku zcela nového futuristického směru, kterým se chce asijská automobilka vydávat.

Ioniq 5 představuje první krůček zcela nové podznačky Ioniq, spadající pod automobilku Hyundai. Pod ní chce jihokorejský výrobce automobilů produkovat čisté elektromobily, které stojí na zcela nové platformě vytvořené jim na míru. V případě modelu Ioniq 5 přináší nebývale dlouhý rozvor náprav, díky kterému vůz nabízí bohatý vnitřní prostor.

Tím nejnápadnějším je ovšem inovativní design vozu, který již nehovoří aktuálním designovým jazykem Hyundai, ale kombinuje futuristické prvky s křivkami, které nás mají zavést do minulosti. Hyundai hovoří o odvážném stylu, který před 45 lety předvedl první sériově vyráběný model značky jménem Pony a o odkazu na tuto prvotinu.

ioniq-53

Foto: Hyundai

Netradiční příď jihokorejského elektromobilu

ioniq-55

Foto: Hyundai

Zájemci mohou zvolit i střechu posetou solárními panely

Design Ioniqu 5 odvážný rozhodně je, a to ze všech úhlů. Příď evokuje některé nasupené americké muscle klasiky. Dominuje jí čtveřice světel pro denní svícení, které sahají až do boků vozu, podobně jako u Land Roveru. Světla jinak zasazená do hluboké černi opticky propojuje světelná mřížka, která připomíná tradiční mřížku chlazení. Záď naopak působí lehce retro, díky hranatým LED lampám zasazeným do jednoho panelu.

Bočním liniím 4,6 metru dlouhého, 1,8 metru širokého a 1,6 metru vysokého vozu vévodí výrazný prolis táhnoucí se od konce prahu u zadních kol až téměř k bočním zrcátkům. Ty designéři, kteří zde dostali skutečně velké množství volnosti, vzali na milost a na voze je ponechali. Neplatí to už však o klasických klikách, které jsou v případě Ioniq 5 zapuštěné, aby co nejméně rušily tvary vozu a přispěly k lepší aerodynamice. Ve jménu jejího zlepšení se nese i design kol a také široké střešní C sloupky.

Prozatím neotestované parametry

Lepší aerodynamika nahrává vyšší úspoře energie, která může být ukládána do baterie o kapacitě 58 či 72,6 kW. Možnost výběru se týká také pohonného ústrojí, které může být tvořeno buď jedním elektromotorem vzadu, pohánějícím dvě kola, případně jsou nabízeny dva elektromotory pro pohon všech kol.

Vrcholná verze s pohonem všech kol a větší z dvojice baterií nabízí výkon 225 kW a zrychlením z 0 na 100 km/h za 5,2 sekundy. Verze s pohonem dvou kol v kombinaci s větší baterií nabízí odhadovaný dojezd 470 až 480 kilometrů dle režimu WLTP. Všechny varianty by měly dosahovat maximální rychlosti 185 km/h.

ioniq-52

Foto: Hyundai

Futuristický design se bude objevovat i u dalších modelů značky Ioniq

ioniq-54

Foto: Hyundai

Pohled na boční line vozu Ioniq 5

Akumulátory vozu lze nabíjet výkonem až 350 kW. V takovém případě se kapacita baterie doplní z 10 na 80 % již za 18 minut, pro získání energie na 100 kilometrů stačí u dobíjecího stojanu s vozem setrvat pouhých 5 minut.

Ioniq 5 navíc přichází se zajímavou vychytávkou v podobě dvou V2L zásuvek, díky kterým je možné, a to i za jízdy, nabíjet elektrické spotřebiče s příkonem až 3,6 kW. Vůz tak lze použít i jako pojízdnou nabíječku a s jeho pomocí nabíjet například elektrokola či spotřebiče využívané při pobytu v divočině. Během něho se rozhodně hodí i objem 531 litrů, potažmo 1 591 litrů zavazadlového prostoru vzadu a 57 litrů pod přední kapotou.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Hyundai Ioniq 5 je zároveň vůbec prvním modelem značky Hyundai, který nabídne asistovanou jízdu po dálnici. Doplní ji také systém autonomního nouzového brzdění či asistenti pro rozpoznávání únavy řidiče, hlídání rychlostních limitů či sledování mrtvého úhlu.

Interiér plný udržitelnosti

Množství inovací najdeme také přímo v interiéru. Tou největší je bezpochyby pohyblivá středová konzole, kterou Hyundai nazývá jako Universal Island. S ní lze pohybovat až o 14 centimetrů dopředu a dozadu, což má usnadňovat například vystupování z vozu.

ioniq-56

Foto: Hyundai

Novinka přináší i pohyblivý středový tunel

ioniq-57

Foto: Hyundai

Vůz nabízí prostor i pro polaroidové fotografie

Na tuto konzoli navazuje relativně strohá palubní deska vozu, která nabízí multifunkční volant, dva displeje o velikosti 12 palců a také několik fyzických tlačítek sloužících například pro ovládání klimatizace či osmi reproduktorů značky Bose. Informace řidiči zprostředkovává také head-up displej s volitelnými funkcemi rozšiřitelné reality.

aptera-23

Přečtěte si takéSolární Batmobil si rezervovaly tisíce lidí a startup Aptera na něj nabírá desítky milionů korunSolární Batmobil si rezervovaly tisíce lidí a startup Aptera na něj nabírá desítky milionů korun

Celý kokpit se přitom nachází v obklopení udržitelných materiálů získávaných například recyklováním plastových lahví, z rostlinných materiálů, jako je vlna, a v nabídce je také ekologicky zpracovaná kůže či bio PET. Na to všechno může dopadat světlo skrze jednolitý skleněný panel panoramatické střechy vozu, který ovšem mohou nahradit solární panely. Jimi vyrobená energie se ukládá do akumulátorů, a tím prodlužuje dojezd vozu. Přesnější údaje však u tohoto řešení nejsou známy.

Otazníky se prozatím vznášejí také nad cenou vozu a datu vstupu na trh. Již nyní je však jasné, že na model Ioniq 5 časem naváže elektrický sedan Ioniq 6 a později také velké elektrické SUV Ioniq 7, které se budou řídit podobnou filozofií jako jejich starší bratříček.

ioniq-51

Foto: Hyundai

Minimalistický interiér vozu

 

Solární Batmobil si rezervovaly tisíce lidí a startup Aptera na něj nabírá desítky milionů korun

aptera-23

Foto: Aptera

Solární vůz společnosti Aptera

0Zobrazit komentáře

Umístit solární panely na elektromobil se jeví jako logické řešení, o které by mohli mít zájem zákazníci i investoři. Byť se stále jedná o velkou technologickou výzvu, už se objevují první firmy, které chtějí solární mobilitu dostat i ke koncovým zákazníkům. Je mezi nimi i Aptera, která v prvním kole financování nabrala přes čtyři miliony dolarů a na svůj elektromobil hlásí více než sedm tisíc objednávek. Minimálně jeden exemplář by navíc měl jezdit i v Česku.

Aptera je americký automobilový startup, který funguje od roku 2005. Pořádně o něm bylo slyšet ale až v poslední době, kdy představil svůj vehikl jménem Paradigm. Ten by měl na jedno nabití poskytnout dojezd okolo 1 600 kilometrů a v případě příznivých podmínek ujet až 72 kilometrů jen a pouze na energii získanou ze slunce.

Představa ukrajování kilometrů bez nutnosti dobíjení je lákavá, a to dokonce i v tak netradičním vozítku, s jakým přichází Aptera. Tříkolový Paradigm totiž připomíná klasický vůz opravdu jen vzdáleně. Přesto společnost oznámila již sedm tisíc držených rezervací na modely Paradigm a Paradigm+, přičemž výroba má začít ještě letos ve výrobním závodu v Sorrento Valley nedaleko San Diega.

Na vývoji se podílí také Sandy Munro, legenda světa inovací v automobilovém průmyslu, který by měl Apteře pomáhat s navržením co možná nejefektivnějšího výrobního procesu vozidel, jak dříve informoval web InsideEVs.

aptera-pradigm3

Foto: Aptera

Solární vůz Aptera Pradigm

„Sázím na solární budoucnost a sázím na Apteru. Toto odvětví potřebuje více kreativního inženýrství, aby postupovalo vpřed. Jsem rád, že mohu pomoci Apteře při přechodu do výroby i mimo ni,“ říká střílený inženýr, který má za sebou mnohaletou praxi ve společnostech, jako je General Motors či Ford, a který rád do šroubku dekonstruuje vozy od Tesly.

Munro, respektive jeho společnost Munro & Associates, se do projektu zapojuje také coby akcionář. Účastnil se totiž prvního kola financování solárního startupu, ve kterém Aptera vybrala přes čtyři miliony dolarů (85 milionů korun). Tato částka by měla firmu přiblížit k zahájení produkce a startu odbavování prvních objednávek. V nich má Aptera celkově 250 milionů dolarů (5,3 miliardy korun).

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Očekává se, že Aptera bude do budoucna spoléhat především na strategii budování menších výrobních podniků. Ty by měla zřizovat v oblastech, ve kterých bude po solárních vozítkách největší zájem, čímž se vyhne potřebě velkých závodů exportujících stroje na určené trhy.

Zajímavostí je, že minimálně jedno vozítko od Aptery by mohlo být k vidění i na českých silnicích, nejčastěji v Ústeckém kraji. Objednávku tohoto vozítka totiž začátkem prosince oznámil podnikatel a filantrop Martin Hausenblas.