Slovensko-český startup CloudTalk modernizuje call centra a teď oznámil získání investice ve výši šest milionů eur, tedy zhruba 155 milionů korun. Do firmy zaměstnávající šedesát lidí v Bratislavě a Praze vložil kapitál fond henQ Capital Partners, v tuzemsku známý díky investici do startupu Mews, s přispěním Point Nine Capital, do jehož investičního portfolia spadá například Merxu Václava Lišky, Revolut nebo Typerfome.
Nové kolo navazuje na předešlou seed investici z roku 2019, kdy do startupu vložil 34 milionů korun tuzemský fond Presto Ventures. Celkově tak investoři podpořili CloudTalk v dalším rozvoji již téměř 190 miliony korun. Podle vyjádření zakladatelů se během toho osminásobně zvýšila valuace startupu, ale přesnou částku říct nechtějí.
„V CloudTalku jsme začínali jako pár jedinců posedlých novou cloudovou technologií. Dnes náš tým čítá 57 členů devíti různých národností. Přitom obsluhujeme tisíce zákazníků z více než 80 zemí světa. Naším plánem je ztrojnásobit počet zaměstnanců a vyvinout několik nových integrací k produktu. Zároveň míříme k zřízení inovativní laboratoře, která se zaměří na umělou inteligenci,“ popisuje Martin Malych, spoluzakladatel firmy.
Mladý startup, který má hlavní sídlo v Bratislavě, hlásí, že v loňském roce jeho tržby vyrostly na dva miliony eur, což je v přepočtu přes 50 milionů korun a meziroční růst o více než 220 procent. CloudTalk je prozatím ve ztrátě, což však považují jeho zakladatelé zejména v prvních letech za součást hry.
„Náš záměr pro tento rok ani ten následující není budování ziskovosti. Chceme tržbami narůst meziročně o 150 % a na to určitě utratíme více peněz, než vyděláme. Je to standard pro jakýkoliv jiný SaaS byznys po investičním kole Series A,“ říká pro CzechCrunch Martin Malych. Nejprve totiž musí CloudTalk investovat do toho, aby získal nové zákazníky, od nichž mu pak budou plynout příjmy.
Foto: CloudTalk
Martin Malych a Viktor Vanek, spoluzakladatelé startupu CloudTalk
CloudTalk zakládal v roce 2018 Malych společně s Viktorem Vanekem jako jednoduchou aplikaci k volání. Brzy si však uvědomili potenciál na trhu call center a svůj produkt tak přizpůsobili novému užití. Aktuálně mají klienty z osmdesáti zemí světa a obecně se soustředí zejména na týmy zákaznické podpory a salesu menších a středních firem do tří tisíc uživatelů.
Poptávka po cloudových call centrech je přitom podle vyjádření zakladatelů větší než kdykoliv předtím, trend lidí pracujících na dálku rostoucí zájem ještě umocňuje. I v době e-mailů, live chatů a chatbotů je totiž právě telefonování jedním z nejrychlejších způsobů, jakým zákazníci řeší své problémy.
Většina call center je však podle CloudTalku pořád postavena na zastaralém řešení. Dlouhodobě stagnující telekomunikační trh s globální velikostí 50 miliard dolarů ročně tak chce bratislavský startup posunout směrem k moderním technologiím. Hlavním cílem je poskytovat dlouhodobě nedotčenou kvalitu hovorů a automatizaci pracovních postupů.
Přední výhodou produktu je podle zakladatelů propojení s CRM programy a helpdeskem. Zaměstnanci zákaznické péče nebo sales oddělení mají neustálý přehled o svých zákaznících a podle interních statistik startupu tak ušetří dvě až tři minuty každého hovoru, jelikož operátorům odpadá nadbytečné vyhledávání informací či aktualizace systémů.
„Museli jsme se vypořádat s různými technickými překážkami, abychom mohli poskytovat prvotřídní telefonní hovory. Nechtěli jsme jít tradiční cestou a být závislí na třetí straně, jako je třeba Twilio,“ říká Malych s odkazem na amerického giganta, který v tuzemsku vzbudil pozornost miliardovou akvizicí startupu Ytica. „Místo toho jsme se rozhodli vybudovat vlastní infrastrukturu, která nám dává možnost lepší kontroly nad kvalitou hlasu,“ doplňuje spoluzakladatel.
V pražských kancelářích CloudTalku pracuje dvacítka zaměstnanců, současně zde sedí i šéfové oddělení salesu a developmentu. Ze současných celkově 60 lidí chce startup i díky investici navýšit tento počet na trojnásobek, nové posily do týmu se stanou součástí interního Innovation Labu zaměřeného na vývoj a implementaci umělé inteligence do call center.
Jsou v tom Slováci, Češi, Američané i Číňané a celé je to pořádně velké. Rastislav Turek, jemuž se neřekne jinak než Rasty, hlásí obří investici, kterou se mu podařilo zajistit pro jeho startup Pex. Velcí investoři v čele s Tencentem do něj posílají 57 milionů dolarů, což je v přepočtu 1,2 miliardy korun. Na tuzemské poměry zkrátka suma nevídaná, byť Pex je především americký.
Slovenský podnikatel buduje Pex již osmým rokem. Prozatím nabral jen jednu investici, v rámci seedového kola v roce 2017 získal od investorů 7 milionů dolarů (tehdy 154 milionů korun). Nyní to je více než sedminásobek, což potvrzuje velké ambice losangelské firmy, která vyvíjí software pro ochranu autorského obsahu tvůrců na internetu.
Přestože teď investoři ukázali, že vizi Rastyho Turka věří a jsou na ni ochotni vsadit mnoho peněz, samotný zakladatel Pexu zůstává při zemi. Trh, na kterém působí, se totiž aktuálně zásadně proměňuje, načež svůj produkt překopali i v Pexu, a tak se teprve ukáže, jak dobře to celé bude fungovat. Vykročeno ale má Turek se svými kolegy solidně a cílem je, aby mělo ideálně každé dílo na internetu uznání, jaké mu patří.
„Když jsme se začali před třemi roky bavit s investory, tak nám všichni říkali, že neví, jak se vlastně trh vyvine a jestli to bude celé fungovat. Osmnáct měsíců nás všichni odmítali a my měli relativně velký problém sehnat jakékoliv peníze. Pak se to úplně brutálně otočilo a my jsme prakticky ze dne na den začali být bombardováni nabídkami ze všech stran,“ popisuje pro CzechCrunch Rasty Turek.
Tolik peněz nechceme
Pro jeho samotný startup se prý tolik nezměnilo. Investoři však patrně pochopili, kam se trh s digitální autorskými právy posouvá a že právě myšlenka pětatřicetiletého Slováka, který dlouhodobě žije za mořem, může být případným jackpotem. Letos totiž v jednotlivých členských státech naplno vstoupí v platnost evropská směrnice o autorském právu na jednotném digitálním trhu.
Konkrétně její článek 17 fakticky přenáší odpovědnost za porušení autorských práv od uživatelů směrem k platformám pro sdílení obsahu, které si tak budou muset ověřovat, zda náhodou právě nahrávaný obsah neporušuje nějaká práva. A na to je připraven propracovaný software Pexu, který se dosud zaměřoval hlavně na hledání autorské tvorby napříč internetem a teď chce změnit, jak funguje na internetu licencování.
Foto: Pex
Část týmu startupu Pex v Los Angeles
„Fungujeme v tomto oboru jako například Visa, tedy jako prostředník mezi online platformami, majiteli práv a tvůrci obsahu. Dnes se musí vše dohadovat napřímo a manuálně. V našem systému okamžitě po nahrání videa zjistíme, o jaký jde obsah, jaká jsou na něj práva a za jakých podmínek ho může autor využít,“ popisuje Turek fungování služby zvané Attribution Engine.
Právě zmíněná směrnice o autorském právu by měla být letos v červnu transponována do právních řádů jednotlivých členských států, a tak budou muset platformy začít řešit, jaký obsah na ně uživatelé nahrávají. Například YouTube má své řešení v podobě Content ID, které právě autorská práva řeší, ale Pex tyto možnosti nabídne všem dalším platformám, kterých jsou jen po Evropě stovky.
Teď Rasty Turek na svou misi nabírá investici ve výši 57 milionů dolarů, a přestože minimálně tuzemskou optikou jde o velké peníze, před Pexem ležel na stole ještě mnohem větší balík peněz. „My jsme původně chtěli jen 10 milionů dolarů, ale najednou se začali objevovat investoři, kteří říkali, že 10 milionů je nesmyslně málo, že kvůli tomu ani nevstanou z postele,“ směje se Turek.
„Začali nám nabízet dvacet, třicet, čtyřicet milionů, až jsme skončili na téměř 300 milionech dolarů. My jsme jim ale říkali, že to nepotřebujeme a nedává to pro nás žádný smysl,“ usmívá se nad paradoxní situací Turek, který musel investory přesvědčovat, aby mu dali co nejméně peněz. Jedním z důvodů takové mánie, která se kolem Pexu strhla, byl hlavní investor.
Čínský Tencent je nejen v investorském světě těžká váha, a když začal kroužit kolem Pexu, začala narůstat i čísla. „Tencent je obří firma, která běžně nedělá seedová kola nebo Series A. Chtějí buď velký výsledek, nebo nic, a tak investují obrovské částky. Byli jsme tak jedna z mála firem, která si u Tencentu vybrala nejnižší možnou investici i související valuaci,“ popisuje zajímavou zkušenost Rasty Turek.
Vedle stávajících investorů se do nového kola zapojili mimo Tencentu také Tencent Music Entertainment, CueBall Group, NexGen Ventures Partners, Amaranthine a několik dalších hráčů. A jak Turek znovu s úsměvem dodává, 57 milionů dolarů bylo skutečně nejméně, na kolik se dokázali všichni domluvit. „Pokud bychom potřebovali další peníze, mají je pro nás připravené, stačí prý říct,“ dodává.
Jednorožec, co tě zažene do kouta
Slovenský zakladatel měl pro odmítnutí několikanásobně většího balíku peněz dva hlavní důvody. Jednak by došlo k ještě většímu rozředění podílů a druhým problémem by byla příliš vysoká valuace. Rasty Turek přiznává, že kdyby byla investice větší, už se klidně mohlo mluvit o Pexu jako o dalším jednorožci, ale pro firmu by prý hodnota přesahující miliardu dolarů zároveň znamenala značné riziko.
„Naše aktuální valuace je v řádech stovek milionů dolarů. Jednorožec ještě nejsme, ale nejsme mu zas tak daleko. Aktuálně je to suma, za kterou bych byl v případě potřeby či nějakých problémů ještě schopen celou firmu prodat, zájemci tu jsou. Pokud by se ale teď z firmy stal jednorožec, který ale zároveň nemá alespoň stomilionový obrat, mohla by být neprodejná. Zbytečně bychom se tím mohli zahnat do kouta,“ přemítá Turek.
Ne že by snad své vizi nevěřil, ale nechtěl jít do zbytečného risku, že by firmu díky obří investici zbytečně nafoukl, aby třeba za pár let zjistil, že celý trh se nevyvinul tak, jak se nyní očekává. „Jelikož se celý trh mění přímo pod našima nohama, ještě si nejsme úplně jistí, že budeme v tom, co děláme, úspěšní. Máme indikace a prvotní úspěch, ale je to pro nás nový byznys,“ říká.
Foto: Pex
Zakladatel a šéf startupu Pex Rastislav Turek
Tím novým byznysem je zmíněný Attribution Engine, na něhož se začal Pex v posledních letech naplno soustředit a do kterého by mu měli od léta začít nastupovat první klienti a platformy. Celý byznys je však do značné míry ovlivňován směrnicemi a zákony, takže pomyslný chleba se teprve bude lámat. Je nicméně jasné, že nástroje na ověřování autorských práv budou potřeba, a Pex bude připraven.
Nová investice teď celému týmu dodává dostatečný komfort, aby se v následujících letech mohl soustředit právě na vývoj Attribution Enginu a nemusel tolik řešit další záležitosti. Dosud do firmy přitékaly ročně desítky milionů dolarů a Pex byl díky nástrojům na vyhledávání autorského obsahu napříč internetem několik let v černých číslech. Loni se to však se otočením produktu změnilo.
„Tencent dokáže zařídit prakticky cokoliv.“
Teď má tak před sebou americký startup další výzvu, v němž mu pomůže i čínský Tencent. Ten měl prý o investici do Pexu eminentní zájem, protože mu skvěle zapadá do portfolia. Před pár týdny totiž vstoupila na hongkongskou burzu aplikace Kuaishou, která je druhým TikTokem, a hned se objevila celá řada žalob za porušování autorských práv. Pex tak může Tencentu a dalším akcionářům vytrhnout trn z paty.
„Tencent má investice v tolika firmách a má takový network a jméno, že dokáže zařídit prakticky cokoliv. Když ostatní investoři zjistili, že máme na palubě Tencent, okamžitě psali, že kdybychom dělali jakékoliv další kolo, připojí se prakticky okamžitě bez ohledu na výsledky firmy. Tak silný Tencent je,“ popisuje Turek s tím, že zároveň nikdy nezažil tak důkladné due dilligence, které ze strany čínského investora trvalo téměř 11 měsíců.
Byl to právě Tencent, který minulý týden shodou okolností investoval do českého herního studia Bohemia Interactive, přičemž se v tomto ohledu řešily i možné negativní dopady, když přiberete investora z Číny. Rasty Turek v tom problém nevidí, ale uznává, že v Číně musí s Pexem našlapovat s rozmyslem. „Rozhodně nemáme zájem dělat nic s čínskou vládou, oni mají jakékoliv filtrační technologie velmi rádi, takže musí být opatrní,“ říká.
Při jednáních se samotným Tencentem ale prý nikdy řeč na spolupráci s čínskou vládou či nějaké tamní regulace nepřišla a investoři nechávají Pexu volné ruce. Na produktu, který může zásadně ovlivnit licencování obsahu na internetu do následujících let, dnes pracuje přes sto lidí, kteří jsou rozesetí po celém světě.
Před dvěma lety sice začal Pex budovat velkou pobočku v Praze, ale pandemie kanceláře uzavřela a firma se už do nich zřejmě nevrátí. „Pracujeme teď kompletně na dálku. Najali jsme sice původně dost lidí v Česku, ale můžou teď být kdekoliv. Máme unifikované platby podle kontinentů, takže mají stejné peníze, ať dělají například kdekoliv v Evropě,“ dodává Turek.
Právě samotní zaměstnanci dnes mají ve firmě největší podíl, další část drží samotný zakladatel a investoři jsou zatím v menšině. I dle toho, jak probíhaly současné investiční námluvy, je však možné, že o investicích do Pexu neslyšíme naposledy.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.