Přes Balíkobot projde desetina zásilek v Česku. Vyrostl na 30 milionů korun a letos chce integrovat výdejní boxy

Peter BrejčákPeter Brejčák

balikobot-sauer

Foto: Balíkobot

Martin Šauer, CEO Balíkobotu

0Zobrazit komentáře

Služba Balíkobot vznikla na tuzemském trhu v roce 2014 s cílem usnadnit a zrychlit expedici zboží. S růstem e-commerce, která loni v Česku dosáhla na téměř 200 miliard korun, přitom roste i poptávka po přepravě balíků. A právě to hraje do karet Balíkobotu, jenž hlásí rekordní výsledky.

V roce 2020 technologická firma podle svého vyjádření dosáhla obratu ve výši 30 milionů korun, což představuje meziroční nárůst o 100 %. Počet klientů Balíkobot navýšil o polovinu na 2 373 a přes jeho aplikaci bylo přepraveno 18,6 milionu zásilek, tedy o zhruba 10,2 milionu více než předloni. Podle odhadu firmy tak přes Balíkobot projde přibližně desetina zásilek v Česku.

„Obrat internetových obchodů se navyšuje, nové vznikají jako houby po dešti. Aby e-shopy nebo výrobní firmy, které distribuují své zboží, v obrovské konkurenci obstály, musí neustále zlepšovat své služby a náklady držet pod kontrolou. Základem úspěchu do budoucna je automatizace logistických procesů, stejně jako zlepšení kvality a rychlosti doručení zboží,“ komentuje výsledky Martin Šauer, ředitel Balíkobotu.

Technologické řešení firmy funguje na propojování více než stovky interních podnikových systémů, což pak umožňuje automatizaci expedice zásilek a agregaci aktuálně již dvaatřiceti dopravních služeb. Klienti by tak měli šetřit čas i náklady a zároveň snižovat chybovost.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Letos chce Balíkobot zdvojnásobit všechny klíčové ukazatele. Obrat by se tak měl dostat na úroveň 60 milionů korun, počet klientů přiblížit k hranici pěti tisíc a objem přepravených zásilek dosáhnout 40 milionů. Cílem je také expanze na zahraniční trhy a rozšíření služeb, zejména v oblasti integrace výdejních boxů, a to přes novou službu Lockers.ai.

Ta by měla umožnit využívat jednotlivé výdejní boxy od různých provozovatelů, a to v kombinaci s běžnými dopravci. Zákazníci tak mohou získat přístup k většímu množství výdejních boxů ve svém okolí, dopravci ušetřit na poslední míli a provozovatelé boxů profitovat z jejich větší vytíženosti. Výsledkem by tak mohla být situace, že nákup z Alzy si bude moci zákazník přebrat v Mall Boxu, pokud pro něj bude dostupnější.

Tržby se sice propadly o 60 %, ale Skrz.cz se přesto udržel v zisku. Čísla zachraňovaly dovolené v Česku

Peter BrejčákPeter Brejčák

skrz-cz

Foto: Skrz

Matěj Dvorský, výkonný ředitel Skrz.cz

0Zobrazit komentáře

I když se jí tržby propadly o bezmála 60 procent, dokázala se platforma Skrz.cz zaměřující se na prodej cestovních zážitků a dovolených udržet nad vodou, tedy v zisku. A to si rok 2020 malovala úplně jinak. Když oznamovala výsledky za rok 2019, během kterého utržila miliardu korun, očekávala, že obdobný růst bude pokračovat i další. Pandemie ale vystavila slušnému růstu stopku.

Skrz.cz se proto – podobně jako jeho sesterský Slevomat britské skupiny Secret Escapes – rychle transformoval z prodejce zahraničních dovolených na ty tuzemské. Meziroční propad tržeb byl v případě platformy pod taktovkou Matěje Dvorského sice pořád výrazný, a to o 59 procent na 364 milionů korun, ale i tak se firma dokázala udržet v zisku ve výši jednoho milionu korun.

„Ještě loni jsme touto dobou plánovali růst v segmentu zahraničních zájezdů a spolupráce s cestovními kanceláři. Všechno směřovalo k podpoře tohoto cíle, v březnu jsme ale museli udělat dramatickou otočku a zaměřit se víc na Česko, což se povedlo. Díky tomu jsme uspěli,“ hodnotí ředitel Skrz.cz Matěj Dvorský, který na této pozici v roce 2018 vystřídal zakladatele služby Petra Kováčika, který dnes buduje Blabu.

„Na jaře jsme spíš počítali, jak dlouho nám vydrží peníze na účtu a dělali úsporná opatření – krátily se úvazky a osekaly se zbytné náklady. Léto bylo silné. V domácím cestování došlo ke kompenzaci propadu z jara, mohli jsme lidem dát odměny a tím jim vynahradit ušlé výdělky z jara,“ doplňuje podrobnosti Dvorský.

matej-dvorsky-ceo-skrz

Foto: Skrz

Matěj Dvorský, výkonný ředitel Skrz.cz

Podle čísel Skrzu krize v cestovním ruchu loni srazila prodeje zahraničních dovolených na úplné minimum, když trh cestovních kanceláří spadl až o 85 %. Skrz.cz si v tomto ohledu stál lépe a klesl „jen“ o 70 %. „Dá se říct, že jsme vůči trhu vlastně vyrostli. Předloni jsme měli zisk 13 milionů, loni to byl jeden milion, takže propad o 92 %. Ale velký úspěch je v tom, že jsme vůbec zisk udrželi,“ vyzdvihuje Dvorský s tím, že loni zamířilo do bankrotu 150 z celkových 800 fungujících cestovek na českém trhu.

Platformu tedy zachránila transformace nabídky na segment domácí turistiky. Ještě v roce 2019 z něj do firmy tekla méně než čtvrtina obratu, loni to už byla téměř polovina. Obdobnou situaci zaznamenal také Slevomat, který díky rekordně silné poptávce po vnitrostátní dovolené loni utržil 1,8 miliardy korun a vykázal zisk na úrovni 90 milionů korun.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zajímavostí je, že obě firmy na trhu původně prorazily jako slevové portály, ovšem s postupnou konsolidací trhu a úpadkem poptávky po slevách se transformovaly na zážitky a cestování. Stejná situace se týká i jejich konkurenčního Travelkingu, jenž začínal jako Slevoking a během loňského léta díky sázce na domácí turismus hlásil raketový růst.

copy-of-dejvice-catering

Přečtěte si takéSnaží se byznys skloubit s mateřstvím. Tady jsou její čtyři tipyVybudovala mentoringový byznys, teď se ho snaží skloubit s mateřstvím. Sepsala čtyři tipy, jak na to

„Růst vůči trhu máme v plánu i letos, kdy cestovní kanceláře odhadují objem prodejů na 60 % roku 2019. Už teď vnímáme velký zájem o naše služby. Velká část prodeje zájezdů se přesune online, což je přesně to, kde umíme cestovkám pomoct oslovit nové klienty,“ komentuje Dvorský.

„Návrat na ‚normální stav‘ pravděpodobně začne později, takže první půlrok bude ještě těžký. V létě ale očekáváme, že se poptávka bude zvyšovat, tudíž očekáváme růst oproti loňsku o nějakých 40 %,“ doplňuje ředitel Skrz.cz.