Revolut potřebuje začít vydělávat, a tak zdražuje. Omezí i obchodování na burze a výběry z bankomatů

Peter BrejčákPeter Brejčák

revolut-card-top

Foto: Revolut

Platební karta Revolut

0Zobrazit komentáře

Britský startup Revolut dlouhodobě rychle roste. V létě oznámil překonání hranice deseti milionů uživatelů s tím, že během roku 2019 jejich počet meziročně ztrojnásobil. Jak ale ukázaly jeho účetní závěrky za tentýž rok, stejným tempem rostla i jeho ztráta. Fintech s valuací 5,5 miliardy dolarů se tak snaží hledat další možnosti, jakým způsobem vylepšit své cash flow.

To může být důvodem, proč se Revolut, který pro české uživatele otevřel loni v červnu domácí účty, rozhodl zvednout poplatky související s výběrem hotovosti i mezinárodními převody a omezit bezplatné obchodování na burze. Většina změn, jež vejdou v platnost 23. dubna, se týká základního, neplaceného účtu Standard. U placených účtů Plus a původních Premium a Metal změny nejsou tak výrazné.

Aktuální plán Standard v současnosti zahrnuje měsíční limit 4 500 korun pro výběry z bankomatu zdarma – poté uživatelé platí poplatek dvě procenta. Limit zůstává nadále stejný, nově však Revolut přidává maximální limit počtu výběrů z bankomatů na pět, u šestého a dalších výběrů tak bude uživatel platit poplatek, i když zmiňovaný limit nepřekročí.

„Oba tyto limity platí nezávisle na sobě. Jakmile jeden překročíte, začnete platit poplatek, i když nepřekročíte druhý. Poplatek jsou stále dvě procenta, ale přidáváme minimální poplatek 30 korun. To znamená, že za výběr zaplatíte 30 korun, nebo dvě procenta podle toho, která částka je vyšší,“ vysvětluje změny Revolut.

revolut-cards1

Revolut nabízí jeden bezplatný a tři placené plány s platební kartami

Pro uživatele využívající plány Plus, Premium a Metal zůstanou stávající měsíční limity stejné a počet výběrů nebude omezen. Poplatky za výběry z bankomatu po překročení limitů zůstanou na dvou procentech, i u těchto účtů však budou nově vždy minimálně ve výši 30 korun za každý nadlimitní výběr.

Dražší mezinárodní převody

Výrazné změny se týkají také mezinárodních převodů peněz. Britský fintech přitom ubezpečuje, že zdarma i do budoucna zůstanou místní bankovní převody v domácí měně, místní a mezinárodní převody v eurech do jakékoliv země v oblasti SEPA i převody jiným uživatelům Revolutu (tzv. peer-to-peer) kdekoliv na světě.

Co se týče mezinárodních převodů, Revolut nabízí dva typy – přeshraniční převody a platby SWIFT. Každý z nich je omezen dvěma samostatnými limity, přičemž zákazníci s plánem Standard a Plus mají jeden přeshraniční převod měsíčně zdarma, poté zaplatí 15 korun za převod. Převody SWIFT stojí v závislosti na měně 90 nebo 150 korun.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Uživatelé s plány Premium a Metal neplatí poplatky za přeshraniční převody a mají jeden převod SWIFT měsíčně zdarma, poté v závislosti na měně zaplatí 90 nebo 150 korun. Nově se tyto přeshraniční převody a platby SWIFT sloučí do jedné kategorie s názvem mezinárodní platby. Změny se pak týkají uživatelů, kteří posílají peníze mimo oblast SEPA (Česká republika do ní patří) nebo sjednávají přeshraniční převody v jiné měně než v eurech.

Právě to do velké míry může ovlivnit transfery uživatelů v českých korunách do jiných zemí a obráceně. Poplatky za přeshraniční převody se nově budou pohybovat mezi 10 a 150 korunami v závislosti na tom, jakou částku uživatel posílá a kam. Uživatelé s plány Standard a Plus přitom budou poplatky platit při každé z těchto mezinárodních transakcí, zákazníci s Premium mají zdarma jednu mezinárodní platbu za měsíc. Účet Metal pak měsíčně nabídne tři mezinárodní platby bez poplatků.

Změny v obchodování na burze už od března

Třetici nejdůležitějších změn pak Revolut představil v oblasti obchodování na burze, které začnou platit už od 1. března. Nově uživatelé plánu Standard obdrží jeden bezplatný obchod za měsíc (dříve tři), uživatelé Plus mají tři obchody, lidé využívající Premium obdrží pět (dříve osm) a zákazníci s plánem Metal mají obchodování nadále bezplatné.

„Poplatek za úschovu se mění z jednoho bazického bodu (0,01 %) z tržní hodnoty vašich aktiv za rok na dvanáct bazických bodů (0,12 %) z tržní hodnoty vašich aktiv za rok. Při obchodování amerických akcií mohou být účtovány platné poplatky SEC a FINRA,“ dodává Revolut.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Travelking přepnul na lokální turismus a díky silnému létu rok 2020 ustál. Sice klesl na polovinu, ale udržel se v zisku

Peter BrejčákPeter Brejčák

img_4069-min-1

Foto: Travelking

Spoluzakladatelé Travelkingu Tomáš Čmelík a Peter Kóša

0Zobrazit komentáře

Rok 2020 byl zatěžkávací zkouškou pro celý segment cestovního ruchu. Mezinárodní turismus se téměř zastavil a tuzemské zážitkové portály byly nuceny se přeorientovat na domácí zájezdy, čímž alespoň částečně dokázaly udržet svůj byznys v chodu. Taková situace nastala i v případě českého Travelkingu, jenž na jaře spadl na úplnou nulu, kterou pak díky zaměření na domácí pobyty v létě vystřídal raketový růst.

Firma aktuálně finalizuje svá čísla za loňský rok, ovšem podle předběžných údajů, které prozradila pro CzechCrunch, se v tržbách meziročně propadla o polovinu na úroveň necelých 200 milionů korun. Díky úsporným opatřením zaměřeným na efektivitu fungování se však navzdory propadu dokázal Travelking udržet v zisku, což je obdobná situace jako u konkurenčního Slevomatu i agregátoru Skrz.

„Naší filozofií je fungování v zisku a jsme nesmírně rádi, že se nám zisk, i když jen kosmeticky, podařilo udržet i v roce 2020,“ komentuje výsledky Peter Kóša, který je společně s Tomášem Čmelíkem jedním ze zakladatelů Travelkingu, jehož příběh odstartoval ještě pod názvem Slevoking, aby v roce 2019 prošel rebrandingem.

img_4084-min

Foto: Travelking

Peter Kóša, spoluzakladatel a ředitel Travelkingu

„Jednotková ekonomika v Travelkingu funguje za standardních podmínek velmi dobře. Proto v momentě, když se situace začne dávat do pořádku, předpokládáme, že budeme efektivní a zisková firma. Zužitkujeme projekty, na kterých makáme během této krize, a budeme dál růst, rozvíjet se a bavit se naší prací,“ popisuje Kóša.

Podle devětadvacetiletého podnikatele přitom v loňském roce bylo škrtání nákladů nutné. Období propadu tak firma, jež je podle svých zakladatelů dlouhodobě ekonomicky zdravá, využila k ještě větší optimalizaci, aby byla schopna obsluhovat více úkonů v menším počtu lidí. Díky tomu si Travelking dokázal na jaře naplánovat ranvej do konce roku 2020 v takovém formátu, že by krizi přežil, i kdyby nepřišla jediná objednávka.

Snížení nákladů o 75 procent

„To se naštěstí nestalo. Léto jako naše hlavní sezona bylo nadprůměrně dobré, ale zbytek roku za mnoho nestál. Rozhodli jsme se rozložit naše rezervy tak, abychom vydrželi v podobném režimu i letos, a snížili jsme firemní náklady o 75 procent. Nikdy bychom netušili, že firmu dokážeme při zachování všech klíčových lidí až tak zefektivnit,“ přidává podrobnosti Kóša.

Na trhu Travelking zaznamenal letní boom, který ustal v polovině srpna, a od té doby cestování zažívá velký útlum. Prodej je od podzimu na pěti až deseti procentech normálu, nakupující zákazníci si přitom kupují dovolené s dlouhou platností využití nebo si rezervují konkrétní a zároveň velmi vzdálený termín.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

I tak však pořád panuje nejistota a například cílová skupina Travelkingu se často obává o své zdraví. Na druhé straně hotely vůbec nevědí, jestli a kdy budou cestování a možnost sjednat si ubytování povolené, jestli do té doby přežijí, a pokud ano, za jaké ceny budou prodávat.

„V zásadě všichni řeší jen vnitrostátní cestování. Tato strategie však není vždy účinná, kvanta zákazníků si takto nakoupili například silvestrovské pobyty, které se později všechny do jednoho vystornovaly kvůli nemožnosti jejich využití,“ říká Kóša a doplňuje, že v souvislosti s tím Travelking vyslyšel přání klientů a pro přehlednost sjednotil storno podmínky hotelů, čímž ulehčuje vyhledávání informací.

img_4135-min

Foto: Travelking

Tým Travelkingu

Mezi velkými novinkami cestovního portálu je také nová produktová řada související s primárním produktem, tedy pobyty. Konkrétně jde o prodej vstupů do aquaparků, koupelí, wellnessů a dalších atrakcí, mezi kterými jsou i plavba lodí či skipasy. Zákazníci si tak mohou koupit pobytový balíček a k němu dodatečné služby, které budou přibývat podle vývoje poptávky.

Zároveň se Travelking víc pustil do zahraniční expanze, což je i součástí jeho dlouhodobé vize. Už na jaře začala firma pracovat na otevření maďarského trhu s lokalizovaným webem, což bylo logickým krokem díky už existujícímu personálnímu i produktovému zázemí.

„Jako první vždy ožije vnitrostátní cestování, takhle jsme schopni nabídnout naše maďarské portfolio i maďarským klientům. Zároveň oproti tamním portálům máme určitou technologickou výhodu a největší portfolio v příhraničních zemích,“ popisuje Kóša s tím, že další expanzní kroky Travelkingu budou směřovat do Polska, Rakouska a Německa. Cílem firmy je tak perfektní připravenost na spuštění lokalizovaných webů, když bude cestování opět možné.

„Ze státní pomoci pro cestovní ruch jsme nedostali ani korunu.“

V mezičase se tak musí Travelking postarat sám o sebe. Jak totiž říká Kóša, portál prodává výhradně dovolené v hotelích, jež stát zavřel. „Nás sice nezavřel, ale de facto nám znemožnil podnikání. Jsme tak jedním z podniků, které propadly sítem,“ popisuje s tím, že v tomto ohledu do budoucna optimistický není.

Firmu totiž úplně obešla pomoc lázním i hotelům, které jsou zavřené, zároveň Travelking neměl nárok ani na kompenzační bonusy pro cestovní kanceláře, protože ty byly podle Kóši šité na míru cestovkám prodávajícím zájezdy k moři a společnostem specializovaným na příchod zahraničních turistů.

„Ze státní pomoci pro cestovní ruch jsme nedostali ani korunu. Kontinuálně navíc kontaktujeme kompetentní orgány, zatím však bez jakékoliv odezvy. Místo toho, abychom dostali efektivní podporu, jsme nedostali nic. Roste nám jen časový náklad, který do procesu investujeme,“ popisuje spoluzakladatel cestovního portálu.

„Je nutno dodat, že Travelking je od začátku řízený příkladně. Firma je registrovaná v Česku, bez zahraničního kapitálu, zahraničních vlastníků a jakýchkoliv státních dotací. Bez dluhů vůči státu či komukoliv jinému. Řízená transparentně, zveřejňujeme všechny účetní závěrky. Na daních a odvodech jsme už státu odvedli desítky milionů korun. A v momentě, kdy nám stát znemožní podnikání, na nás zapomene a na naše výzvy nereaguje,“ dodává s povzdechem Kóša.