Tesla je v zisku díky zeleným kreditům. Její nová auta nemají mít volič převodovky, protože sama poznají směr jízdy
Je to tak trochu paradox. Tesla je zdaleka nejhodnotnější automobilkou světa, což jasně evokuje představu, že se její vozy prodávají jak teplé housky a zisky z těchto prodejů jdou do pohádkových čísel. Jenže to tak úplně neplatí. Firma Elona Muska sice dokázala minulý rok uzavřít s historickými zisky, tento úspěch by však nikdy nepřišel, pokud by nebylo emisních kreditů.
Těch má Tesla na rozdávání, ovšem štědrost se v tomto případě nekoná. Je si totiž velmi dobře vědoma ceny této komodity, za kterou ji také ostatním automobilkám nabízí. Důvod, proč konkurence klepe na vjezdovou bránu Tesly se zájmem o zakoupení kreditů, je jednoduchý: jejich flotily papírově nesplňují přísné emisní normy, za což hrozí tučné pokuty.
Proto jsou pro ostatní výrobce, jako je například koncern FCA, kredity nabízené Muskovou firmou cestou, jak se ze svých environmentální prohřešků vykoupit. Rok 2020 byl pro Teslu v tomto ohledu rekordní. Jak uvádí web The Motley Fool, automobilka si během něj měla prodejem emisních kreditů vydělat 1,58 miliardy dolarů (34 miliard korun). Podobnou částku Tesla prodejem kreditů neutržila ani za všechny tři předchozí roky dohromady.
Pokud se podíváme na čistý příjem automobilky z loňského roku, který činí 721 milionů dolarů, a odečetli finance utržené z prodeje kreditů, rázem by rok 2020 v podání Tesly nevypadal ani zdaleka tak úspěšně. Záleží ovšem, jakou optikou se na výsledky Tesly podíváme. Jak upozorňuje web Auto.cz, porovnáme-li celkové výnosy z automotive s výdaji přímo spojenými s výrobou, pak se opět dostáváme do černých čísel. A v těch se pohybuje i volný tok financí společnosti, který meziročně vzrostl o 158 %.
Přesto se objevují hlasy, že právě prodej emisních kreditů bude Teslu v budoucnu stát minimálně část její hodnoty. Tento zdroj financí totiž bude postupně vysychat v přímé úměře s modernizací konkurenčních automobilek, které masivně elektrifikují svou flotilu, díky čemuž budou efektivněji splňovat normy.
Inovace s otazníky
Tesla si tento problém jasně uvědomuje a ví, že je nutné šlapat do výroby a přinášet zákazníkům maximálně atraktivní modelové portfolio. V něm se nejvíce daří Modelu 3 a Modelu Y. Naopak lehce archaicky v něm začaly působit Model S a Model X, které se proto dočkaly výrazného omlazení.