Travelking přepnul na lokální turismus a díky silnému létu rok 2020 ustál. Sice klesl na polovinu, ale udržel se v zisku
Rok 2020 byl zatěžkávací zkouškou pro celý segment cestovního ruchu. Mezinárodní turismus se téměř zastavil a tuzemské zážitkové portály byly nuceny se přeorientovat na domácí zájezdy, čímž alespoň částečně dokázaly udržet svůj byznys v chodu. Taková situace nastala i v případě českého Travelkingu, jenž na jaře spadl na úplnou nulu, kterou pak díky zaměření na domácí pobyty v létě vystřídal raketový růst.
Firma aktuálně finalizuje svá čísla za loňský rok, ovšem podle předběžných údajů, které prozradila pro CzechCrunch, se v tržbách meziročně propadla o polovinu na úroveň necelých 200 milionů korun. Díky úsporným opatřením zaměřeným na efektivitu fungování se však navzdory propadu dokázal Travelking udržet v zisku, což je obdobná situace jako u konkurenčního Slevomatu i agregátoru Skrz.
„Naší filozofií je fungování v zisku a jsme nesmírně rádi, že se nám zisk, i když jen kosmeticky, podařilo udržet i v roce 2020,“ komentuje výsledky Peter Kóša, který je společně s Tomášem Čmelíkem jedním ze zakladatelů Travelkingu, jehož příběh odstartoval ještě pod názvem Slevoking, aby v roce 2019 prošel rebrandingem.
„Jednotková ekonomika v Travelkingu funguje za standardních podmínek velmi dobře. Proto v momentě, když se situace začne dávat do pořádku, předpokládáme, že budeme efektivní a zisková firma. Zužitkujeme projekty, na kterých makáme během této krize, a budeme dál růst, rozvíjet se a bavit se naší prací,“ popisuje Kóša.
Podle devětadvacetiletého podnikatele přitom v loňském roce bylo škrtání nákladů nutné. Období propadu tak firma, jež je podle svých zakladatelů dlouhodobě ekonomicky zdravá, využila k ještě větší optimalizaci, aby byla schopna obsluhovat více úkonů v menším počtu lidí. Díky tomu si Travelking dokázal na jaře naplánovat ranvej do konce roku 2020 v takovém formátu, že by krizi přežil, i kdyby nepřišla jediná objednávka.
Snížení nákladů o 75 procent
„To se naštěstí nestalo. Léto jako naše hlavní sezona bylo nadprůměrně dobré, ale zbytek roku za mnoho nestál. Rozhodli jsme se rozložit naše rezervy tak, abychom vydrželi v podobném režimu i letos, a snížili jsme firemní náklady o 75 procent. Nikdy bychom netušili, že firmu dokážeme při zachování všech klíčových lidí až tak zefektivnit,“ přidává podrobnosti Kóša.
Na trhu Travelking zaznamenal letní boom, který ustal v polovině srpna, a od té doby cestování zažívá velký útlum. Prodej je od podzimu na pěti až deseti procentech normálu, nakupující zákazníci si přitom kupují dovolené s dlouhou platností využití nebo si rezervují konkrétní a zároveň velmi vzdálený termín.