Tržby se sice propadly o 60 %, ale Skrz.cz se přesto udržel v zisku. Čísla zachraňovaly dovolené v Česku

Peter BrejčákPeter Brejčák

skrz-cz

Foto: Skrz

Matěj Dvorský, výkonný ředitel Skrz.cz

0Zobrazit komentáře

I když se jí tržby propadly o bezmála 60 procent, dokázala se platforma Skrz.cz zaměřující se na prodej cestovních zážitků a dovolených udržet nad vodou, tedy v zisku. A to si rok 2020 malovala úplně jinak. Když oznamovala výsledky za rok 2019, během kterého utržila miliardu korun, očekávala, že obdobný růst bude pokračovat i další. Pandemie ale vystavila slušnému růstu stopku.

Skrz.cz se proto – podobně jako jeho sesterský Slevomat britské skupiny Secret Escapes – rychle transformoval z prodejce zahraničních dovolených na ty tuzemské. Meziroční propad tržeb byl v případě platformy pod taktovkou Matěje Dvorského sice pořád výrazný, a to o 59 procent na 364 milionů korun, ale i tak se firma dokázala udržet v zisku ve výši jednoho milionu korun.

„Ještě loni jsme touto dobou plánovali růst v segmentu zahraničních zájezdů a spolupráce s cestovními kanceláři. Všechno směřovalo k podpoře tohoto cíle, v březnu jsme ale museli udělat dramatickou otočku a zaměřit se víc na Česko, což se povedlo. Díky tomu jsme uspěli,“ hodnotí ředitel Skrz.cz Matěj Dvorský, který na této pozici v roce 2018 vystřídal zakladatele služby Petra Kováčika, který dnes buduje Blabu.

„Na jaře jsme spíš počítali, jak dlouho nám vydrží peníze na účtu a dělali úsporná opatření – krátily se úvazky a osekaly se zbytné náklady. Léto bylo silné. V domácím cestování došlo ke kompenzaci propadu z jara, mohli jsme lidem dát odměny a tím jim vynahradit ušlé výdělky z jara,“ doplňuje podrobnosti Dvorský.

matej-dvorsky-ceo-skrz

Foto: Skrz

Matěj Dvorský, výkonný ředitel Skrz.cz

Podle čísel Skrzu krize v cestovním ruchu loni srazila prodeje zahraničních dovolených na úplné minimum, když trh cestovních kanceláří spadl až o 85 %. Skrz.cz si v tomto ohledu stál lépe a klesl „jen“ o 70 %. „Dá se říct, že jsme vůči trhu vlastně vyrostli. Předloni jsme měli zisk 13 milionů, loni to byl jeden milion, takže propad o 92 %. Ale velký úspěch je v tom, že jsme vůbec zisk udrželi,“ vyzdvihuje Dvorský s tím, že loni zamířilo do bankrotu 150 z celkových 800 fungujících cestovek na českém trhu.

Platformu tedy zachránila transformace nabídky na segment domácí turistiky. Ještě v roce 2019 z něj do firmy tekla méně než čtvrtina obratu, loni to už byla téměř polovina. Obdobnou situaci zaznamenal také Slevomat, který díky rekordně silné poptávce po vnitrostátní dovolené loni utržil 1,8 miliardy korun a vykázal zisk na úrovni 90 milionů korun.

Zajímavostí je, že obě firmy na trhu původně prorazily jako slevové portály, ovšem s postupnou konsolidací trhu a úpadkem poptávky po slevách se transformovaly na zážitky a cestování. Stejná situace se týká i jejich konkurenčního Travelkingu, jenž začínal jako Slevoking a během loňského léta díky sázce na domácí turismus hlásil raketový růst.

„Růst vůči trhu máme v plánu i letos, kdy cestovní kanceláře odhadují objem prodejů na 60 % roku 2019. Už teď vnímáme velký zájem o naše služby. Velká část prodeje zájezdů se přesune online, což je přesně to, kde umíme cestovkám pomoct oslovit nové klienty,“ komentuje Dvorský.

„Návrat na ‚normální stav‘ pravděpodobně začne později, takže první půlrok bude ještě těžký. V létě ale očekáváme, že se poptávka bude zvyšovat, tudíž očekáváme růst oproti loňsku o nějakých 40 %,“ doplňuje ředitel Skrz.cz.