Twisto odkrývá vývoj e-shopů. Přibývají metody placení i doručení, ale stále chybí lepší data o dostupnosti zboží
Český fintech Twisto po několikaleté přestávce obnovuje studii Český Košík Roku, v níž analyzuje tuzemský e-commerce trh. Společně s daty od Heureky hodnotí české e-shopy, které v minulém roce dohromady dosáhly na obrat ve výši téměř 200 miliard korun. Motivací pro opětovné vypracování studie je zásadní nárůst nákupů na internetu v roce 2020 a konkrétní výsledky za stovku zkoumaných prodejců představí 22. února.
Už nyní ale startup odkrývá některé trendy hýbající celou e-commerce oblastí. „Pandemie udělala z online nakupování nezbytnou součást života. Zároveň už přes 50 procent nákupů v českých e-shopech je uskutečňováno přes mobilní zařízení,“ vysvětluje chief portfolio officer Twista Lukáš Hurych, který za studií stojí a aktuální trendy rozebere se zástupci e-shopů na webináři v úterý 23. února.
„Proto jsme se rozhodli studii obnovit a zaměřit se na mobilní rozhraní e-shopů,“ dodává Hurych. Poslední Český Košík Roku, jehož letošního ročníku je CzechCrunch mediálním partnerem, Twisto organizovalo před čtyřmi lety. Od té doby však e-commerce ušla dlouhou cestu a posunula se také v dalších oblastech.
Příkladem je rozšiřování alternativních platebních metod. Například odložené platby, na kterých si tržní pozici buduje právě Twisto nebo konkurenční Mall Pay a naskakuje na ně také Equa bank, nabízí dle dat českého fintechového startupu už 22 procent e-shopů. V roce 2015 to přitom bylo méně než 10 procent.
Nejrozšířenější platební metodou je nadále tuzemský fenomén v podobě platby na dobírku, kterou nabízí 97 procent e-shopů, přičemž bankovní převod a platba kartou drží okolo 90 procent. Stále více internetových obchodů nabízí také Apple Pay a Google Pay – aktuálně kolem jedné čtvrtiny z celkového počtu.
Na popularitě získávají i kryptoměny, které však zatím podporuje pouze hrstka e-shopů. Do budoucna však lze očekávat další rozšiřování, a to i s ohledem na včerejší překonání historického maxima v případě bitcoinu a jejich akceptace na stále více místech obecně.
Podobně jako platební metody se zlepšují i možnosti doručování. Již 58 procent e-shopů například nabízí doručení na výdejní místa Zásilkovny, Uloženky, Balíkovny a obdobných služeb. Jako zajímavý příklad pak Twisto zmiňuje službu Zoot Taxi, kdy kurýr zákazníkovi doručí oblečení a zároveň počká, než si ho zákazník vyzkouší a případně vrátí nevyhovující kousky.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.