Bezpečnostní nástroje Avastu pomáhaly i v pandemii. Český antivirový obr loni dál rostl a vydělal téměř 11 miliard korun

Peter BrejčákPeter Brejčák

vlcek-autor-david-sheppard-2-min

Foto: David Sheppard/Avast

Ondřej Vlček, CEO Avastu

0Zobrazit komentáře

Už kvartální výsledky v průběhu loňského roku Avastu naznačovaly, že globální antivirový gigant dokáže během pandemie koronaviru růst. S nárůstem práce lidí z domova se zvýšila aktivita kybernetických útočníků a dalších hrozeb, což zároveň zvyšuje poptávku po bezpečnostních řešeních.

Upravené tržby tuzemského Avastu za rok 2020 díky tomu dosáhly 892,9 milionu dolarů, tedy 19,3 miliardy korun. Při aktuálních měnových kurzech to znamená meziroční růst o 2,3 procenta a v organickém růstu o 7,9 procenta. Provozní zisk EBITDA (před zdaněním, úroky a odpisy) vzrostl o 2,6 procenta na 495,5 milionu dolarů, tedy 10,7 miliardy korun, a upravená EBITDA marže činila 55,5 procenta.

„Skupina Avast předvedla další rok silného organického růstu, vysoké úrovně ziskovosti a generování cash flow,“ komentuje výsledky CEO Avastu Ondřej Vlček a jako hlavní faktor vysokého organického růstu firmy označuje dvouciferný růst v segmentu Consumer Direct Desktop.

„V roce, kdy se lidé obraceli k technologiím, aby udrželi své životy i práci v chodu, hrál Avast významnou roli v zabezpečení dat a soukromí svých zákazníků. Jsem hrdý na to, že se firma pandemii postavila čelem a středobodem jejího přístupu se stalo rozhodnutí chovat se jako odpovědný byznys,“ doplňuje Vlček, který v loňském létě v pozici ředitele Avastu oslavil jeden rok a během jeho hodnocení ve velkém rozhovoru přiznal, že se rozhodně nenudil.

avast-office-praha-hq-min

Foto: Avast

Pražské sídlo Avastu

Antivirovému gigantu z Prahy se dařilo naplňovat strategii globálního růstu, přičemž počty zákazníků dokázal zvýšit jak na zavedených trzích jako Spojené státy nebo Rusko (oba po 6 procentech), tak v zemích s nižší mírou penetrace jako Mexiko (růst o 33 procent) a Brazílii (19 procent). Zároveň si společnost pochvaluje expanzi řešení pro více různých zařízení a více předplatných mobilních produktů, které lze uhradit přes desktop.

„Jádro podnikání Avastu a naše klíčové silné stránky se nemění. Nadále efektivně využíváme rozsahu a propracovanosti naší platformy na trhu spotřebitelských produktů a produktů pro malé a střední podniky. Svoji sílu vnímáme ve schopnosti objevovat nové růstové příležitosti, neustále inovovat produkt i technologie a zlepšovat uživatelskou zkušenost našich zákazníků,“ říká Vlček.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Avast zároveň vyvíjí rozšíření News Companion pro svůj prohlížeč, díky kterému chce pomoci bojovat s fake news a za který jsme ho ocenili v rámci našeho žebříčku Inovace v korporacích 2020. V letošním roce společnost, která se loni zařadila mezi stovku nejhodnotnějších firem obchodovaných na londýnské burze, očekává organický růst tržeb v rozmezí od šesti do osmi procent. Podpořený by měl být silným růstem fakturace v předchozím roce.

Dále Avast podle svého vyjádření očekává, že upravená EBITDA marže skupiny zůstane ve srovnání s rokem 2020 víceméně stejná, a to navzdory nárůstu provozních nákladů v souvislosti s vyšší mzdovou inflací a plánovanou migrací z on-premise firemních systémů do cloudu.

Skupina si zároveň dle svého vyjádření nadále udrží silnou schopnost generovat cash flow, kromě jiného díky menším investicím do datových center a nižším úrokům po dodatečném splacení půjčky v loňském roce.

Nio poprvé utržilo za čtvrtletí přes miliardu dolarů. Čínský konkurent Tesly se teď chystá do Evropy

nio-ec6

Foto: Nio

Elektrické SUV kupé Nio EC6

0Zobrazit komentáře

Automobilka Nio je některými označována za čínskou obdobu Tesly. Určitou podobu neevokuje jen produkce technologicky přelomových vozů, ale i vysoká atraktivita firmy pro investory. Ti napjatě očekávali hospodářské výsledky za poslední kvartál minulého roku, ve kterém tržby čínské automobilky poprvé překonaly magickou hranici jedné miliardy dolarů. Dařilo se ale i v jiných ohledech. Ztráta na akcii přesto byla vyšší, než se očekávalo.

V řeči čísel se tržby společnosti Nio v posledním kvartálu roku 2020 vyšplhaly na 1,18 miliardy dolarů (26 miliard korun), což je meziroční nárůst o 133 procent a mezičtvrtletní růst o 46,7 procenta. Za minulý rok se tak celkové příjmy automobilky dostaly na 2,32 miliardy dolarů (50 miliard korun).

Celkově bylo Nio za poslední kvartál schopno dodat 17 353 kusů svých elektrických vozidel, přičemž největší zájem byl o SUV model ES6, který byl dodán ve více než 7 500 exemplářích. Zbytek dodaných vozů si mezi sebe rovnoměrně rozdělily modely ES8 (4 873 kusů) a nový crossover EC6 (4 906 kusů). Za celý loňský rok se firmě podařilo dodat 43 728 vozidel, což je více než 50% nárůst oproti necelým 21 tisícům dodávek za rok 2019.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Se stálým zvyšováním dodávek, stabilní průměrnou prodejní cenou, zlepšováním materiálových nákladů a efektivitou výroby dosáhla naše marže ve čtvrtém čtvrtletí 17,2 procenta. Navíc jsme ve čtvrtém čtvrtletí a v celém fiskálním roce 2020 dosáhli kladných peněžních toků z provozních činností,“ oznámil finanční ředitel Wei Feng.

Oficiální zpráva také hovoří o snížení meziroční ztráty podniku o více než 50 procent, zároveň však prozrazuje neočekávanou výši ztráty na akcii. Zatímco analytici očekávali 7 centů, reálná ztráta se dostala na dvojnásobek. To je také důvod, proč cena akcií firmy na newyorské burze NYSE po zveřejnění výsledků zareagovala až 10% poklesem na hodnotu kolem 44 dolarů za kus. Jde o zhruba 30% propad proti absolutnímu maximu, na němž bylo Nio před necelým měsícem.

nio1

Foto: Nio

Elektrické SUV Nio ES6

Přestože se únorové dodávky vozidel oproti těm lednovým propadly o více než 1 500 dodaných elektromobilů, Nio počítá s tím, že v následujících kvartálech dosáhne počet dodávek přibližně 20 tisíc, což by mělo přinést meziroční nárůst o více než 400 procent. Největší naděje jsou v tomto případě vkládány do modelu EC6, který je konkurentem pro Model Y od Tesly. Je ovšem otázkou, jak s kartami zamíchá daleko dostupnější ID.4 Volkswagenu, který dorazí na čínský trh koncem března.

Svižnou dynamiku chce Nio udržet také, co se tržeb týče, a počítá s 1,14 až 1,17 miliardy dolarů za první kvartál tohoto roku. V současné době by automobilka, jejíž tržní hodnota se díky nebývale silnému růstu v minulém roce pohybuje okolo 70 miliard dolarů, měla disponovat finančním zůstatkem 6,5 miliardy dolarů, který se jí bude hodit pro nadcházející plány.

cebia-eag

Přečtěte si takéVelký obchod na trhu s ojetými vozy. Majitel Carvaga přikupuje CebiiVelký obchod na českém trhu s ojetými vozy. Majitel Carvaga přikupuje za stovky milionů prověřovatele vozů Cebia

Nio chce ve druhé polovině tohoto roku odstartovat expanzi do Evropy a v roce následujícím chystá výpady i do dalších částí světa. V jakých evropských státech se začne Nio angažovat, není jasné. Lze však předpokládat, že bude mířit na trhy, které jsou elektromobilitě výrazně otevřené – typicky Norsko a země západní Evropy.

Nio by zde mělo nabídnout nejen své elektrické SUV a crossover, ale také nedávno představený elektrický sedan, který se prezentuje jako konkurent pro inovovaný Model S od Tesly.

nio2

Foto: Nio

Elektromobil Nio ET7