Bezpečnostní nástroje Avastu pomáhaly i v pandemii. Český antivirový obr loni dál rostl a vydělal téměř 11 miliard korun

Peter BrejčákPeter Brejčák

vlcek-autor-david-sheppard-2-min

Foto: David Sheppard/Avast

Ondřej Vlček, CEO Avastu

0Zobrazit komentáře

Už kvartální výsledky v průběhu loňského roku Avastu naznačovaly, že globální antivirový gigant dokáže během pandemie koronaviru růst. S nárůstem práce lidí z domova se zvýšila aktivita kybernetických útočníků a dalších hrozeb, což zároveň zvyšuje poptávku po bezpečnostních řešeních.

Upravené tržby tuzemského Avastu za rok 2020 díky tomu dosáhly 892,9 milionu dolarů, tedy 19,3 miliardy korun. Při aktuálních měnových kurzech to znamená meziroční růst o 2,3 procenta a v organickém růstu o 7,9 procenta. Provozní zisk EBITDA (před zdaněním, úroky a odpisy) vzrostl o 2,6 procenta na 495,5 milionu dolarů, tedy 10,7 miliardy korun, a upravená EBITDA marže činila 55,5 procenta.

„Skupina Avast předvedla další rok silného organického růstu, vysoké úrovně ziskovosti a generování cash flow,“ komentuje výsledky CEO Avastu Ondřej Vlček a jako hlavní faktor vysokého organického růstu firmy označuje dvouciferný růst v segmentu Consumer Direct Desktop.

„V roce, kdy se lidé obraceli k technologiím, aby udrželi své životy i práci v chodu, hrál Avast významnou roli v zabezpečení dat a soukromí svých zákazníků. Jsem hrdý na to, že se firma pandemii postavila čelem a středobodem jejího přístupu se stalo rozhodnutí chovat se jako odpovědný byznys,“ doplňuje Vlček, který v loňském létě v pozici ředitele Avastu oslavil jeden rok a během jeho hodnocení ve velkém rozhovoru přiznal, že se rozhodně nenudil.

avast-office-praha-hq-min

Foto: Avast

Pražské sídlo Avastu

Antivirovému gigantu z Prahy se dařilo naplňovat strategii globálního růstu, přičemž počty zákazníků dokázal zvýšit jak na zavedených trzích jako Spojené státy nebo Rusko (oba po 6 procentech), tak v zemích s nižší mírou penetrace jako Mexiko (růst o 33 procent) a Brazílii (19 procent). Zároveň si společnost pochvaluje expanzi řešení pro více různých zařízení a více předplatných mobilních produktů, které lze uhradit přes desktop.

„Jádro podnikání Avastu a naše klíčové silné stránky se nemění. Nadále efektivně využíváme rozsahu a propracovanosti naší platformy na trhu spotřebitelských produktů a produktů pro malé a střední podniky. Svoji sílu vnímáme ve schopnosti objevovat nové růstové příležitosti, neustále inovovat produkt i technologie a zlepšovat uživatelskou zkušenost našich zákazníků,“ říká Vlček.

Avast zároveň vyvíjí rozšíření News Companion pro svůj prohlížeč, díky kterému chce pomoci bojovat s fake news a za který jsme ho ocenili v rámci našeho žebříčku Inovace v korporacích 2020. V letošním roce společnost, která se loni zařadila mezi stovku nejhodnotnějších firem obchodovaných na londýnské burze, očekává organický růst tržeb v rozmezí od šesti do osmi procent. Podpořený by měl být silným růstem fakturace v předchozím roce.

Dále Avast podle svého vyjádření očekává, že upravená EBITDA marže skupiny zůstane ve srovnání s rokem 2020 víceméně stejná, a to navzdory nárůstu provozních nákladů v souvislosti s vyšší mzdovou inflací a plánovanou migrací z on-premise firemních systémů do cloudu.

Skupina si zároveň dle svého vyjádření nadále udrží silnou schopnost generovat cash flow, kromě jiného díky menším investicím do datových center a nižším úrokům po dodatečném splacení půjčky v loňském roce.