Programování ji okouzlilo. Tereza Vaňková teď v ReactGirls pomáhá dalším ženám v IT a sama to dotáhla až do Avastu

tereza-vankova2Story

Foto: Archiv TV

Tereza Vaňková, zakladatelka komunity ReactGirls

0Zobrazit komentáře

Studovala molekulární biologii zaměřenou na cytogenetiku a evoluci, ve vědě zkoumající minulost však šestadvacetiletá Tereza Vaňková postrádala hlubší smysl. V laboratoři pracovala se zastaralými technologiemi a narážela na rigidní způsob myšlení. V IT nalezla přesný opak – rychlý vývoj a směřování vpřed. Přihlásila se proto na programátorské kurzy pro začátečníky, začala chodit na meetupy, načež založila vlastní komunitu pro ženy ReactGirls a nyní pracuje jako juniorní vývojářka.

IT odvětví je stále převážně mužskou doménou, a právě proto se v ReactGirls zaměřují hlavně na vzdělávání žen. „Inspirovaly jsme se naší vlastní cestou. Holek v IT je málo a programátoři jsou ochotni jim pomáhat,“ vysvětluje Tereza. Sama studovala online kurz Learn to Code, úplně na počátku se však s programováním seznámila na kurzech pro ženy nejprve v Czechitas, následně v PyLadies.

Impuls založit komunitu kolem Reactu, což je javascriptová knihovna pro tvorbu uživatelského rozhraní, přišel po víkendové akci Rails Girls zaměřené pro změnu na framework Ruby on Rails. „Ta komunita není moc velká. Akci pořádala skupinka lidí, kteří nás učili programovat. Líbilo se mi to, ale byla to jen víkendovka,“ vzpomíná Vaňková.

Síla komunity

Již po několikáté ji tehdy zachvátily pocity, že sama se to nikdy nenaučí. Uvědomila si, že aby se někam posunula, potřebuje se mít na koho obracet s dotazy. Během jednoho z meetupů dostala tip od programátora, který sám založil frontendovou komunitu.

„Řekl mi, že by stálo za to založit React komunitu. Je to fajn technologie, ale komunita, která by na ni byla zaměřená, nikde po světě moc není,“ přemítá zakladatelka. V založení komunity ji následně podpořil zakladatel Edupunku a kouč Marek Velas a technický šéf Livesportu Petr Burian. V té době přitom o Reactu Tereza Vaňková sama nic moc nevěděla. Fakt, že jej používá Facebook a že hodně firem hledá právě React programátory, ji však ve volbě utvrdil.

reactgirls-tereza

Foto: ReactGirls

Tereza Vaňková během jedné z akcí ReactGirls

V červnu 2019 začala vznikající komunita chystat první víkendový workshop, který se uskutečnil za necelý půlrok. Protože se Vaňková hojně zapojovala do nejrůznějších meetupových akcí, nebyl pro ni problém sehnat koučky, kouče a lektory. „Šla jsem na meetup a hned se tam se mnou bavilo několik lidí. Zmínila jsem, že chystám workshop, a reakce byly: ‚Super, jak se můžu přidat?‘“ vzpomíná šéfka ReactGirls.

Událost organizátoři rozšířili přes sociální sítě a nasdílelo ji i dost firem. Obrovský zájem však i tak všechny překvapil. Kapacita workshopu byla třicet lidí. Zájemkyň bylo kolem dvou set. Všichni organizátoři, lektoři i koučové dělají svou práci pro komunitu čistě dobrovolně. Prostory i občerstvení na akci poskytli partneři, a tak účastnice nemusely nic platit.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Po úspěchu první akce organizátoři přemýšleli, jak vzdělávání posunout na vyšší level, a tak vznikla měsíční ReactGirls Akademie. Každý týden se třicet účastnic věnuje jedné technologii. Mají tříhodinové lekce základů HTML, CSS, JavaScriptu a samozřejmě Reactu. Na závěr je čeká celodenní workshop, kde si React vyzkouší a naprogramují jednoduchou webovou aplikaci.

První běh akademie se uskutečnil minulý rok na podzim, další se chystá na letošní duben. Cena Akademie včetně celodenního hackathonu je symbolických 490 korun. Účastnice mají po celou dobu podporu pěti lektorů a pomocných koučů, celkem již dnes s výukou Reactu pomáhá třicítka dobrovolníků. V závěru si mohou zájemkyně vyzkoušet také pracovní pohovor nanečisto.

Šikovné absolventky mají navíc po akademii možnost rozvíjet se dál za podpory mentorů. „Myšlenku přinesla jedna z našich absolventek Simona Toroková, která se nyní aktivně podílí na organizaci ReactGirls. Intenzivní spolupráci mezi mentorem a mentee znala z jiných komunit,“ objasňuje Tereza. Kromě Simony a Terezy stojí dnes ve vedení komunity ještě Zuzana Stavjaňová.

Od prvních krůčků až do Avastu

Za tříměsíční mentorování zaplatí účastnice 2 700 korun. „Je to čistě motivační cena. Chceme, aby holky, které se přihlásí, mentoring dotáhly do konce,“ vysvětluje programátorka Vaňková. ReactGirls je vedeno jako zapsaný spolek a peníze z mentoringu jdou na provozní náklady spojené s organizací a marketingem.

„Často se stane, že se člověk naučí základy, ale pak se zasekne v nějakém bodě a dál se sám neposune. Pokud ještě není v žádném týmu, je mentoring ideální volba,“ vysvětluje Tereza Vaňková s tím, že programátoři v rolích mentorů dokážou své mentee posunout až k první pracovní příležitosti.

Sama Vaňková svou první práci v IT získala loni na podzim. V létě absolvovala online kurz Web Rebel, který jí dodal odvahu rozeslat životopisy. „Hodně věcí z kurzu jsem již uměla. Povzbudilo mě to k tomu, že bych možná juniorní pozici mohla zvládnout,“ říká šestadvacetiletá zakladatelka, která se po studiu molekulární biologie na UK vydala na VŠE. Po několika pohovorech se nakonec úspěšně prosadila v Avastu.

reactgirls

Foto: ReactGirls

Záběry jedné z akcí ReactGirls

To je shodou okolností firma, která se v posledních letech výrazně zaměřuje právě na podporu diverzity. Tým pro diverzitu, inkluzi a spolupráci s komunitami od loňského roku vede v Avastu zakladatelka Czechitas Dita Formánková. Tuzemská antivirová firma se rovněž stala jedním z partnerů nově vznikající platformy Diversity Talent Pool, jež má za cíl propojit uchazeče o práci ze znevýhodněných skupin se společnostmi, pro něž odlišnost není překážkou.

Vaňková nyní v Avastu využívá mimo jiné i znalosti, které se naučila ve své React akademii. Její vizí v ReactGirls je rozšířit tým a do budoucna obohatit výuku o další frameworky, případně i datovou analýzu a zaměřit se také na vzdělávání dětí. „Ráda bych se rozvoji komunity věnovala víc,“ zamýšlí se. Přes fulltime práci a kombinované magisterské studium managementu na VŠE jí ale nezbývá tolik času, kolik by si přála.

Studovat IT na vysoké škole přitom nechtěla. „Bála jsem se, že mě to od programování odradí. Když už jsem si ke vzdělání v IT našla vlastní cestu skrze komunitu, nechtěla jsem si kazit chuť,“ přiznává. Podle jejích slov je navíc kombinace IT a řízení přesně to, co ji naplňuje. „Baví mě to propojení. Učím se technologii a zároveň pomáhám ostatním. Nevím, zda by mne bavilo dělat jen jedno, nebo druhé,“ uzavírá programátorka.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Yemi A.D. a Aspen spouští sérii akcí Moonshot. O budoucnosti vzdělávání promluví Švejnar, Plaga nebo Laurenčíková

Jiří SvobodaJiří Svoboda

Yemi A.D. ve spolupráci s Aspen Institute spouští sérii konferencí na téma vzdělávání

0Zobrazit komentáře

Už rok jsou vzdělávací systémy po celém světě vystaveny tlakům, na které se mohly jen stěží předem připravit. Pandemie koronaviru odhalila nové i dlouhotrvající problémy, které trápí i české školství, a znásobila potřebu rozsáhlé transformace. Alespoň tak nastálou situaci viděl i český kreativec Yemi. A.D. Dal proto hlavy dohromady s organizací Aspen Insitute Central Europe a vznikl nápad uspořádat první českou edici konference Moonshot. CzechCrunch je mediálním partnerem úvodní akce s podtitulem Future of Education i série setkání, která budou následovat.

O budoucnosti naší země rozhoduje kvalita vzdělání. Jenže to české není již dlouho v dobré kondici a pandemie mu zasadila další ránu,“ říká Yemi s tím, že je třeba proto školství transformovat. „Moonshot bude virtuálním místem pro všechny, kteří se na této proměně chtějí podílet nebo alespoň pochopit, kde je zakopaný pes,” doplňuje.

Pořadatelé se snažili přijít s co možná nejrůznorodějším panelem řečníků. Ve dvouhodinovém programu se tak představí například profesor z Kolumbijské univerzity Jan Švejnar, ministr školství Robert Plaga, youtuber Karel „Kovy“ Kovář, odborná konzultantka z nadačního fondu Eduzměna Lucie Plešková nebo Klára Laurenčíková, speciální pedagožka pro inkluzi. Na vůbec první konferenci Moonshot loni vystoupila i bývalá americká ministryně zahraničí Madeleine Albrightová.

moonshot

Foto: Moonshot

Yemi A.D. a Aspen Institute organizují sérii akcí Moonshot

První virtuální setkání Moonshot by Aspen CE se zaměří konkrétně na dvě oblasti vzdělávání, které rozebere v panelových diskuzích. Tou první je pedagogický leadership. Právě na ten totiž ředitelé škol často nemají čas a místo toho se musí věnovat administrativní zátěži, kterou pandemie koronaviru ještě zvýšila.

„Zároveň chybí střední článek v řízení školství, který by umožnil ředitelům se více věnovat pedagogickému leadershipu. Pedagogický leadership je jedna z nejdůležitějších činností ředitelů, protože má výrazný dopad na kvalitu výuky a na vzdělávací výsledky škol,“ říká anotace akce.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Druhým velkým tématem konference bude tzv. upskilling, jehož základem je celoživotní vzdělávání. Jeho cílem je vytvořit zaměstnanost i v rychle se měnící době. Upskilling podle pořadatelů nabírá na důležitosti zejména teď, tedy v době postupující robotizace a automatizace.

V tomto bodu programu tak bude řeč například o propojení byznysové sféry se státní správou, vytvoření platformy pro komunikaci mezi zástupci státu, byznysu, vzdělávacích institucí a akademické sféry nebo o tom, jak motivovat zaměstnance napříč firmami, aby si rozšiřovali kvalifikaci. Program pak bude zahrnovat i expertní příspěvky Moonshot Stories a Master Class nebo blok nazvaný Vision of the future.

moonshot_madleine

Foto: Moonshot

Yemi A.D. a Madeleine Albrightová, jež vystoupila na první loňské konferenci

„Aspen Institute CE se otázkám vzdělávání věnuje dlouhodobě. Jako jeden z klíčových parametrů pro změnu kvality našeho školství a vzdělávání vnímáme pedagogický leadership a rovněž reskilling a upskilling. I těmto tématům se budeme věnovat na konferenci Moonshot by Aspen CE – nové virtuální platformě, kde chceme předkládat a diskutovat témata, která jsou zásadní pro prosperitu naší společnosti,“ říká Milan Vašina, výkonný ředitel Aspen Institute Central Europe.

Konference Moonshot by Aspen CE s podtitulem Future of Education se uskuteční online už v úterý 23. března od 14:00. Registrovat na akci se lze přímo na jejím webu.