Brněnské herní studio Ashborne Games má 150 milionů na historickou strategii. Chce spolupracovat i s Warhorse
Brněnské studio Ashborne Games vede veterán herního vývoje Petr Kolář
Videoherní průmysl v Česku má silnou tradici, solidní současnost – a nyní se přidává další část ještě zajímavější budoucnosti. Loni v Brně totiž vzniklo studio Ashborne Games, a to hned jako součást silného vydavatele THQ Nordic. Navzdory svému mládí však Ashborne disponuje bohatými zkušenostmi, většinu týmu tvoří veteráni z největšího tuzemského studia Bohemia Interactive.
Že se u nás dělají dobré hry, dokazují velké firmy i menší projekty. Zmíněná Bohemia Interactive se proslavila sérií vojenských simulací Arma a zažila nesmírně úspěšný rok i miliardový prodej podílu čínskému holdingu Tencent. Ve Warhorse Studios zase vytvořili výjimečně věrný středověký zážitek Kingdom Come: Deliverance a za 1,1 miliardy firmu koupila společnost Koch Media, součást stejné skupiny jako THQ Nordic.
Na opačné straně spektra pak nejde nezmínit tvůrce z Amanita Design, kteří i v menším počtu vydávají chytré hry jako Chuchel nebo Samorost s dechberoucí, ale i hororovou atmosférou, nebo nedávný počin Nebuchadnezzar od pouhé dvojice českých autorů vystupujících pod značkou Nepos Games.
Do takto hvězdné společnosti se nyní pokusí proniknout nový hráč. Ashborne Games vznikly loni na podzim v Brně jako interní studio významného videoherního vydavatele THQ Nordic. Ten má na financování vývoje herní prvotiny Ashborne – strategické hry z historického prostředí – prozatím připravených zhruba 150 milionů korun.
„Ale nejedná se o žádnou jednorázovou investici. Velmi hrubým odhadem to je cena provozu studia po dobu tvorby prvního projektu,“ upřesňuje pro CzechCrunch Petr Kolář, jednatel firmy. „S THQ Nordic máme uzavřenou standardní smlouvu, kdy nám průběžně hradí náklady studia, zatímco my dodáváme jednotlivé milníky vývoje,“ doplňuje.
Rodinná pouta
Během loňských jednání došlo na schůzky i s dalšími společnostmi a na stole byly i jiné varianty spolupráce. Například přímá investice nebo začlenění do existujícího herního studia. Nicméně THQ Nordic si Koláře a kolegy získalo svým přístupem. „Nejvíce nás zaujala skoro až rodinná atmosféra. O svá interní studia se poctivě starají a podporují je v tom, co vývojáři umí nejlépe – tvořit hry. I jejich portfolio je zaměřené na žánry, které nás zajímají,“ poodhaluje Kolář.
V definitivním rozhodnutí navíc pomohly i dobré reference. „Většinou jsme jednali na základě nějakého kontaktu přes lidi, které známe. V případě THQ Nordic to byl David Durčák, se kterým se známe už dlouho,“ říká Kolář s odkazem na slovenského videoherního vývojáře, jenž od začátku loňského roku vede bratislavské Nine Rocks Games také pod hlavičkou THQ Nordic.
„Vysvětlil nám, jak fungují, a diskuze s jejich producenty a vedením nám naznačila, že tohle je cesta, kterou se chceme vydat,“ přibližuje šéf Ashborne. Takříkajíc rodinná pouta v rámci THQ Nordic se pak posílila i tím, že Durčák nově vzniklému subjektu pomáhá coby druhý jednatel. „Pravidelně spolu řešíme chod firmy a od začátku nám dává skvělé rady. Řeší spíš běh studia jako takového, má samozřejmě dost práce s vývojem vlastního projektu,“ doplňuje Kolář.
S jistou mírou nadsázky se dá říct, že od THQ Nordic je založení Ashborne Games sázka na jistotu. Tým Petra Koláře se totiž může pochlubit zkušenostmi například z vývoje legendární Mafie, jednoho z dílů hororových videoher Silent Hill nebo akčních titulů Vigor a Arma. A právě z „Bohemky“, která stojí za posledními dvěma zmíněnými hrami, přišla do Ashborne většina pracovníků.
Působil v ní i Kolář, situace ve společnosti ho však po více než deseti letech přiměla k odchodu. „Bohemia Interactive prochází nějakou přeměnou a myslím si, že je to pro ni jen dobře. Jen jsem si nedokázal v její budoucnosti představit i svou roli. A podobně to měla část lidí, co se rozhodli odejít,“ říká ředitel studia. Zároveň upozorňuje, že nedávná investice čínského Tencentu do bývalého zaměstnavatele na rozhodnutí neměla vliv.
Do Ashborne tak Petr Kolář přivedl ještě přibližně tři desítky exbohemáckých kolegů a zatím v Brně pracují celkem v osmatřiceti lidech. Plány na větší rozšiřování však nemají, naopak by si rádi udrželi status menšího studia, ve kterém se budou lidé navzájem stále dobře znát. Ostatně takovou filozofii preferuje i THQ Nordic.
Vznik hry? Jako sledovat sochaře
Nikterak obří tým by rád vytvořil strategii s prvky RPG, tedy „hry na hrdiny“, v níž se postupně vylepšují herní postavy a jejich vlastnosti. „Ale zatím jsme ve fázi vývoje, kdy se představa o hře může rychle měnit. Máme skvělé designéry, kteří přichází se zajímavými nápady, ty je teď potřeba ověřit. Na papíře sice spousta věcí vypadá skvěle, ale ve hře nemusí sedět dohromady. Proto je těžké cokoliv bližšího říkat,“ vysvětluje Kolář.
„Je to občas jako sledovat špičkového sochaře – i když v hlavě kreativního ředitele sídlí jasná vize, kterou sdílí s týmem, ještě zbývá hodně času, než beztvará hmota dostane jasné obrysy,“ přibližuje vznik hry Kolář. Šéfem pomyslných herních sochařů je v Ashborne jeho někdejší kolega z Bohemia Interactive Karel Kališ, kterého hráči mohou znát jako jednoho z designérů Army nebo Vigoru.