České inovace v intimním světě. Rodinná firma Sayu boduje s menstruačními kalhotkami a sází na udržitelnost

sayuStory

Foto: Sayu

České menstruační kalhotky Sayu

0Zobrazit komentáře

Jana Mohlová se považuje za ekologicky smýšlející osobu, která se snaží mít co nejmenší negativní dopad na životní prostředí. Představa, že vyprodukuje každý měsíc nerozložitelný odpad kvůli menstruaci, jí vadila. Pátrala proto na trhu po alternativách, a když zjistila, že jí nic nevyhovuje, vyrobila vlastní menstruační kalhotky pod značkou Sayu, které již využívají tisíce spokojených zákaznic.

Menstruace přestává být tabu posledních pár dekád, což se odráží i na rozrůstající se nabídce prostředků, které umožňují tyto dny zvládnout bez zbytečného odpadu. Žena, která používá jednorázové vložky či tampony, vyprodukuje za život tisíce kusů nerozložitelných hygienických pomůcek. Alternativou jsou pratelné vložky, menstruační kalíšky nebo nejnovější trend – menstruační kalhotky.

Když se v roce 2018 objevily na trhu první takové české výrobky, byla Jana Mohlová z nápadu zcela ohromená. Když je však vyzkoušela, přišlo velké zklamání. Nevyhovoval jí materiál, střih a k tomu všemu se jí ani nelíbily. „Byla jsem nadšená z toho, jak to může fungovat, ale chtěla jsem něco lepšího. Došlo mi, že když nejsem spokojená já, těch žen bude asi víc,“ popisuje, co stálo za vznikem Sayu.

sayu3

Foto: Sayu

České menstruační kalhotky Sayu využívají merino vlnu

V nápadu založit firmu Janu podpořila takřka celá rodina a podle jejích slov se skládala jedna věc ke druhé v podstatě sama. Syn navrhl logo a vytvořil web, jeho přítelkyně, absolventka technické textilní univerzity Magdaléna Gucfová, se stala další jednatelkou firmy. Pro Sayu navrhuje střihy a šije prototypy. Třetím zakladatelem se stal Janin bratr Pavel Hník, který do rodinné firmy z Husince zainvestoval a i nadále řeší finance.

„Kdyby na českém trhu existoval produkt, který by mi vyhovoval, rozhodně bych do vlastní výroby nešla,“ přemítá osmačtyřicetiletá zakladatelka. Kalhotky, které dnes Sayu vyrábí, přesně odpovídají jejím požadavkům na ekologickou a etickou výrobu, estetiku, savost i pohodlnost. Její vysněný produkt přitom oslovuje stále více žen, od kterých navíc přichází pozitivní zpětná vazba. Pro jejich praktičnost si je velmi oblíbily také vozíčkářky.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Kalhotky jsou oproti jednorázovým vložkám příjemné, jednoduché a pohodlné,“ říká nadšeně podnikatelka. Na první pohled přitom menstruační kalhotky nepůsobí odlišně od klasického dámského spodního prádla. Až když je člověk vezme do ruky, pozná rozdíl. Váží totiž výrazně víc, neboť je do nich všitá vložka z merino vlny.

„Merino je přírodní multitalent. Je heboučké, měkké, velmi nasákavé a má termoregulační i antibakteriální vlastnosti, díky čemuž zamezuje vzniku pachů,“ popisuje zakladatelka Sayu. Vlna, která pochází výhradně z ekologických chovů australských ovcí, se stala neodmyslitelnou součástí kalhotek Sayu.

sayu2

Foto: Sayu

Jana Mohlová, zakladatelka značky Sayu

Merino podle Jany Mohlové vydrží suché, a to i v případě plného nasáknutí. Další výhodou této vlny je dlouhá životnost. Opakovaným praním merino neztrácí na svých sacích vlastnostech, právě naopak. Vyžaduje však péči a šetrné praní s přípravky bez enzymů, které by vlákno mohly poškodit.

Výzkum potenciálních materiálů a jejich vlastností trval v Sayu tři čtvrtě roku. „Konkurence vyrábí menstruační kalhotky třeba z bavlny. Ta je příjemná jen do doby, než jde žena na záchod. Po opětovném nasazení totiž kalhotky chvíli studí a navíc také po pár hodinách zapáchají,“ zmiňuje Mohlová.

Další materiál, který využívají jiní výrobci, je umělé vlákno coolmax. To nestudí, a dokonce absorbuje krev rychleji než merino. Díky přidaným biocidům, jako je aktivní stříbro, nehrozí ani vznik nežádoucích pachů. V Sayu však hledali šetrnější cestu.

„Ještě před dvěma lety menstruační kalhotky nikdo neznal, dnes už je to skoro norma.“

„Nanostříbro může mít vliv na mikroflóru v intimních partiích. Během praní se navíc stříbro dostává do koloběhu vody a do spodních vod. To jsem nechtěla,“ vysvětluje Mohlová volbu, která nakonec padla na merino vlnu. Ta je oproti bavlně či coolmaxu o něco dražší, její vlastnosti však pro zakladatelku Sayu byly klíčové. A ukazuje se, že to tak vnímají i zákaznice.

„Ženy ve facebookové skupině Menstruační kalhotky nás hodnotí velmi pozitivně. Řeší se tam výhody a nevýhody různých výrobků a vycházíme jako jedna z nejlepších značek, co se týče kvality zpracování, provedení, ale i výdrže,“ usmívá se Jana, přičemž její slova potvrzují i čísla.

Kalhotky Sayu lze nosit po celý cyklus

První rok prodeje firma dosáhla obratu pěti milionů korun. Letos měla již za první tři měsíce obrat 2,7 milionu. „Nárůst je velký. Potvrzuje to, že je náš produkt dobrý,“ zamýšlí se bratr zakladatelky Pavel Hník, jenž má na starosti finanční záležitosti.

Cena kalhotek se pohybuje kolem 800 korun v závislosti na modelu a jeho savosti a jen za únor prodalo Sayu přes 1 500 kusů kalhotek. Přitom ještě v roce 2018, když firma začínala, dostávala často dotazy, co to menstruační kalhotky vůbec jsou a jak fungují.

sayu4

Foto: Sayu

Kalhotky od Sayu jsou k dostání v různých variantách

sayu5

Foto: Sayu

Kalhotky z merino vlny mají termoregulační i antibakteriální vlastnosti

„Dnes už je to skoro norma. Minimálně ženy je již většinou znají. Doba je tomu otevřená, lidé více slyší na kvalitní udržitelný produkt,“ poznamenává Jana Mohlová a dodává, že velkou zásluhu na zvýšení povědomí o menstruačních kalhotkách sehrála i konkurence, mezi kterou patří třeba kalhotky Snuggs.

Kromě kvalitních materiálů si jinak v Sayu zakládají také na dokonalých střizích. „Kalhotky musí přesně sedět,“ říká Mohlová, která společně s Magdalénou Gucfovou řeší i samotné návrhy kalhotek. Poté, co Gucfová ušije prototypy, předává Sayu štafetu české firmě Triola, která má s šitím prádla zkušenost již sto let.

bozena-rezab

Přečtěte si takéČeské Gamee spouští vlastní tokeny a nabídne roboty v NFTČeská herní služba Gamee nasedá na blockchain. Spouští vlastní tokeny a nabídne i roboty jako NFT

Výdrž kalhotek během dne záleží na hustotě a síle krvácení. Někdy je nutné kalhotky vyměnit po čtyřech hodinách, jindy vydrží celý den, přičemž krev postupně odsychá. Podle Mohlové jsou kalhotky Sayu vhodné také v období mimo menstruaci. „Light verzi nosím po celý cyklus. Žena má skoro vždy nějaký výtok a s našimi kalhotkami zamezí množení bakterií,“ zmiňuje zakladatelka.

Kromě rozšíření sortimentu menstruačních i nemenstruačních kalhotek a jejich dalšího technologického vylepšování si Mohlová umí do budoucna představit rozšířit portfolio také o další funkční oblečení. A řeší i další expanzi do ciziny, ve velkém zatím firma obchoduje jen na Slovensku, spolupráci nyní navazuje také ve Švédsku.

A protože rodina Mohlových žila dříve v Německu a sahají tam i jejich kořeny, rádi by své produkty dostali na tamní trh. „Německá žena dbá na udržitelnost a ekologii. Stříbro tam není chtěné, merino se bude prodávat dobře,“ myslí si podnikatelka. V Německu již ostatně působí i konkurenční výrobce Snuggs a jak jeho spoluzakladatelka Linda Šejdová na konferenci CzechCrunch Onlajn dodala, považuje naše největší sousedy za „dobrou počáteční stanici“.

Hravá výuka španělštiny v pandemii. Václav Bolech si postavil web a učí s pomocí virtuální tabule

Jiří SvobodaJiří Svoboda

onlinespanelsky5-minStory

Foto: Vojtěch Roušar

Václav Bolech si v pandemii vytvořil vlastní způsob, jak učit

0Zobrazit komentáře

S loňským březnem začala těžká situace mnoha oblastem vzdělávání včetně jazykových škol i lektorů. Mnozí přesunuli své lekce na Zoom, avšak Václav Bolech se rozhodl jít inovativnější cestou. Po večerech postavil z nuly vlastní portál Onlinespanelsky.cz a začal nabízet levné lekce španělštiny, které vyučuje svým specifickým stylem.

Španělsko ostatně Václava Bolecha uchvátilo, už když mu bylo patnáct let a měl možnost strávit v zemi pod Pyrenejemi celý půlrok. Když přijel na místo, neuměl prý španělsky ani slovo, ale z tamní kultury nasál, co se dalo.

„Byl jsem kluk z hokejové třídy, neuměl jsem ani pořádně anglicky. Španělština se mi ale zalíbila – ten jazyk, nádech, emoce, charisma. Bylo to oproti Česku úplně jiné smýšlení a otevřenost,“ říká Bolech. Nedlouho poté začal španělštinu studovat a při studiu románských jazyků přibral i italštinu. Do Španělska vyjel i na několik stáží.

Současně dnes dvaatřicetiletý Václav Bolech vystudoval marketing a ten ho živí doposud. Učení jazyků však zůstalo jeho velkým koníčkem a láskou. Možná právě proto, že se při lektorování nemusí tolik strachovat o výdělek, pak učí ještě s větším entuziasmem. Zároveň až později zkrátka zjistil, že ho baví učit lidi.

onlinespanelsky1-min

Foto: Vojtěch Roušar

Václav Bolech se ve své výuce snaží o individuální přístup

„Učil jsem ráno před prací a večer po práci. Často spontánně jsem vymýšlel otázky na základě situace a moje klienty to vždycky bavilo. Měl jsem dobrou zpětnou vazbu a mnozí se mnou vydrželi několik let,“ říká Václav Bolech, který si pro účely španělských lekcí říká Vasco.

Klientů a studentů za léta působení nastřádal kolem pěti stovek. Učil na volné noze jak jednotlivce v rámci jazykových škol, tak třeba vysoké manažery v Unipetrolu, O2 nebo v Kanceláři prezidenta republiky. Ve své lektorské praxi byl vždy tak trochu rebel – ostatně i proto, že nikdy nešlo o jeho hlavní příjem, si to mohl dovolit. Navíc se pokoušel udržovat se studenty neustálý kontakt nejen při lekcích jednou za čas a při hodinách se vždy snažil předávat nadšení, které ke španělštině sám chová.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jenže počátkem pandemie se všechno změnilo. Začaly chodit zprávy o tom, že výuka se ruší, mnozí studenti odpadali a nezbylo nic jiného než hledat alternativy. „S některými jsme sice přešli do skypového módu, ale u většiny to moc dobře nešlo. Nebyl najednou čas, chuť nebo chyběla technika,“ popisuje lektor zkušenosti z prvních dní pandemie. Onlinovou formou dokázal zprovoznit zhruba třetinu svých hodin.

Podle jeho mínění pak mnozí opustili i samotné řemeslo lektorování, protože nabídky na kurzy v online módu byly i méně finančně zajímavé. Bolech se místo toho pustil do vymýšlení a napadlo ho dát vzdělání do jeho typické hravé formy, která by byla „instantnější“ a přístupná všem.

Při dlouhých karanténních večerech začal vymýšlet, jak dá celý koncept dohromady. „Dal jsem si večer víno a přemýšlel, jak lekce budu dávkovat, jak budou strukturované a dělal si velké skici, ze kterých vzešlo Onlinespanelsky.cz,“ popisuje marketér a lektor v jedné osobě, jak se nápad postupně rýsoval.

onlinespanelsky6-min

Foto: onlinespanelsky.cz

Onlinespanelsky.cz nabízí dávkované lekce za nízké ceny

Videokurzy různého typu, včetně učení jazyků, jsou i na českém internetu ostatně běžnou záležitostí a pandemická doba jejich vznik ještě více podpořila. „Většinou to ale byla videa, kde jen někdo mluví do kamery. To se mi nelíbilo. Chtěl jsem studentům předat znalosti jinak, prakticky a v ryzí formě,” vysvětluje Bolech.

Napadlo ho, že místo svého obličeje (jak to dělají mnozí ostatní) do svých video lekcí zapojí virtuální tabuli. Na tu kreslí, píše či podtrhává vše důležité a věří, že tím přináší do lekcí nový, zajímavý a zároveň užitečný prvek.

Při svém typickém entuziasmu a svérázném učení držel v paměti i praktičnost. Veškeré učivo rozkouskoval do pětatřiceti minutových lekcí tak, aby si je zájemci mohli pustit i při kratších přestávkách během dne. Videa rozdělená podle různých situací a témat lze zakoupit za příznivých 70 korun.

Noví studenti od Aše po Karvinou

Právě cena jednotlivých lekcí může mnohé překvapit, navíc když běžné lekce s profesionály stojí stovky korun na hodinu. I tady se ale projevuje především fakt, že Bolech má španělštinu jako koníček a je srdcař. „Mohl bych být dražší, ale pro mě by to nebylo uspokojení,“ říká a doplňuje, že cílem je přilákat i ty, pro které by vyšší cena představovala bariéru.

A podle prvních poznatků se mu to daří. Zatímco dříve měl studenty výhradně v Praze, dnes se k němu hlásí a komunikují s ním lidé různých generací od Aše až po Karvinou. „To jsou lidé, kteří by podle mě za normálních okolností nikdy nevyhledali španělského lektora,“ popisuje vývoj cílové skupiny.

„Chtěl jsem, aby lidé nemuseli nic domlouvat a okamžitě se mohli začít vzdělávat. Třeba proto, že zítra se chtějí podívat nový díl Narcos nebo za pár týdnů jedou na víkend do Barcelony. Tak proč by si nekoupili třeba první tři lekce celkem za 210 korun,“ říká inovativní lektor.

onlinespanelsky4-min

Foto: Vojtěch Roušar

Václav Bolech učí španělštinu už 14 let

V offlinových lekcích se podle svých slov snaží o intenzivní kontakt se studentem, a byť je taková komunikace těžko uchopitelná v online podobě, snaží se i tak posluchače chválit a dávat jim prostor na rozmyšlenou, aniž by je viděl. Vytvořit hravý a efektivní obsah byl díky letitým zkušenostem ten menší problém. Bolech si po večerech zcela sám vytvořil i web s e-shopem a infrastrukturou okolo. I přesto, že nikdy předtím na podobném projektu nepracoval.

Poprvé v životě tak řešil technikálie typu propojení platební brány. S pomocí youtubových tutoriálů, redakčního systému WordPress, různorodých nástrojů a bez velkých financí či jediného řádku napsaného kódu se mu vše nakonec podařilo.

„Na internetu je dnes pro začátek podobného projektu opravdu všechno, důležité je mít do toho chuť a nebát se ptát. Protože jsem nic nevěděl, zúčastnil jsem se diskuzí o DNS a API, volal jsem na finanční úřad ohledně EET, volal jsem do banky,“ popisuje proces tvorby. Byť přiznává, že web není vizuálně dokonalý, považuje za hlavní, že funguje.

„Lidi si tu písničku broukají, ale vlastně neví, o čem to je.“

E-shop Onlinespanelsky.cz má dnes už třiadvacet samostatných lekcí a kromě tradičně pojatých tematických bloků nabízí i speciální lekci na španělská sprostá slova (i tu jsme vyzkoušeli a můžeme potvrdit, že na sledování španělských seriálů se celkem může hodit) nebo situační lekce na objednání si jídla v restauraci či pro orientaci ve městě.

Postupně na e-shop přibyly i balíčky podle úrovní evropského referenčního rámce s několika lekcemi naráz. Velmi svérázně a humorně pojímá Bolech také instagramový účet přidružený k projektu. Nejenže ochotně odpovídá studentům na všemožné dotazy o španělštině, ale v jednom z postů například rozebírá refrén populárního hitu Despacito.

„Lidi si tu písničku broukají, ale vlastně neví, o čem to je. Vytvořil jsem i jednoduchý styl fotky, kdy ukazuju prstem na věc, co lidi zajímá, a jen říkám, jak se řekne španělsky. A když je tento obsah zajímavý, lidi jej rádi sledují,“ říká lektor.

skodaenyaq

Přečtěte si takéProjeli jsme se Enyaqem, prvním ryze elektrickým autem od ŠkodovkyProjeli jsme se Enyaqem. První ryze elektrické auto od Škodovky je přesně takové, jaké by mělo být

S přibývajícími objednávkami začala vznikat i zpětná vazba, která je prý veskrze pozitivní – studenti si nejvíce pochvalují právě unikátní formu lekcí. Do dnešního dne služeb portálu Onlinespanelsky.cz využilo několik stovek lidí, ale jeho tvůrce už přemýšlí nad tím, jak jej posune dál. Lekce tak převedl i do audio podoby podcastů. Zcela separátně namluvil také hodiny španělštiny pro nevidomé a slabozraké.

Bolech vytváří rovněž anglický ekvivalent WantToSpeakSpanish.com, který postupně plní výukovým obsahem pro anglicky mluvící a otevírá si tak několikanásobně větší trh. Chystá se také spustit Onlineitalsky.cz – i tento jazyk ostatně ovládá a učí. To vše stále dělá každý den před prací i po práci jako svou hlavní volnočasovou aktivitu. Postupně chce rozšiřovat jak klientelu, tak počty lekcí. Doposud se soustředil na balíčky spíše pro začátečníky, ale nabídku rozšíří i o pokročilé úrovně.

„Do online kurzů nás trochu dotlačila doba. Ale věřím, že alespoň část studentů u této formy vzdělávání zůstane dlouhodobě, protože jim bude připadat smysluplná. Vznikne podle mě určitý kompromis nebo hybridní modely,“ uzavírá Bolech.