Úspěch Cyberpunku 2077 přinesl CD Projektu rekordní zisk ve výši 6,5 miliardy. Pomohl však i nestárnoucí Zaklínač
Bojovat proti nadvládě globálních megakorporací všemi dostupnými prostředky od krádeží přes demolice až po hackování se velice vyplácí. Tedy alespoň ve videohrách. Společnost CD Projekt, pod kterou patří vývojářská divize CD Projekt Red zodpovědná za herní hit Cyberpunk 2077, ohlásila za uplynulý rok rekordní finanční výsledky. Čtyřnásobný meziroční růst obratu, a dokonce šestkrát vyšší zisk jsou především zásluhou vynikajících prodejů Cyberpunku, a to navzdory technickým problémům a kritice, které jeho vydání doprovázely.
K povedenému roku polské firmy přispěla taktéž rekordní čísla obchodu GOG nebo úctyhodný úspěch šest let starého, avšak stále velmi dobře prodávaného Zaklínače 3. Obrat CD Projektu za rok 2020 činil 2,14 miliardy polských zlotých, v přepočtu 12 miliard korun. Zisk pak dosáhl 1,15 miliardy zlotých, tedy více než 6,5 miliardy korun. Jedná se o nejlepší výsledky společnosti od jejího založení v roce 1994.
Za předloňský rok přitom firma utržila zhruba tři miliardy korun a vykázala zisk ve výši jedné miliardy korun. Zajímavější je však porovnání s rokem 2015, kdy vyšel Zaklínač 3, doposud nejúspěšnější titul vývojářského studia. Tehdy příjmy CD Projektu dosáhly v přepočtu přibližně 4,5 miliardy korun se ziskem okolo dvou miliard. A právě třetího Zaklínače navíc Cyberpunk 2077 nyní překonal svým raketovým startem.
Zatímco fantasy dobrodružství vycházející z knih polského autora Andrzeje Sapkowského na metu 10 milionů prodaných kopií čekalo od svého vydání v květnu 2015 téměř rok, dystopická sci-fi akce s kořeny v tradičním „papírovém“ RPG nalákala 13 milionů zákazníků už koncem loňského roku. Nyní CD Projekt hovoří o více než 13,7 milionu prodaných kusů jen za rok 2020 a je jisté, že toto číslo od té doby narostlo a ještě naroste.
Zaklínač stále láká, Cyberpunk se opravuje
Nicméně ani Zaklínač se podle vzoru hlavního hrdiny Geralta z Rivie s přibývajícími léty nevzdává. Po premiérovém roce 2015 byl v roce 2020 dokonce druhým nejúspěšnějším rokem z hlediska prodaných kusů (a třetím v tržbách). Celkově bylo za téměř šest let na trhu zakoupeno už 30 milionů kopií finální části trilogie napříč všemi platformami. Jak uvádí zpráva CD Projektu, spolu s prvním a druhým dílem se tak prodalo už 50 milionů krabiček i digitálních klíčů zaklínačské ságy v herní podobě.
Jen následující roky potvrdí, zda se do podobných výšin vyšplhá i Cyberpunk 2077, silná čísla od prosincového vydání tomu však nasvědčují. Úspěšný start navíc hra zaznamenala i přes technické nedostatky, které vyústily v neobvykle vysoký počet refundací, a dokonce v naprosto výjimečný krok v podobě stažení verze pro konzoli PlayStation 4 z prodeje pouhý týden po uvedení na trh.
„Loňský rok pro nás byl nesmírně náročný a vyvrcholil vydáním našeho dosud největšího projektu. Ne všechno se povedlo podle plánu, ale byla to pro nás obrovská lekce, kterou jen tak nezapomeneme. Teď je ale čas hledět do budoucnosti. Děláme všechno pro to, abychom Cyberpunk dostali do stavu, ve kterém si ho naplno užije každý bez ohledu na platformu,“ říká k porodním bolestem i dalším plánům Adam Kiciński, prezident a co-CEO společnosti.
Návrat na PlayStation Store zatím ohlášený nebyl, ale CD Projekt už vydal několik aktualizací, které opravily technický stav i hratelnost hry, a to nejen na dnes již starší generaci konzolí. Navíc pracuje na optimalizacích pro next-gen platformy, kterých by se měli majitelé novějších Xboxů a PlayStationů dočkat ve druhé polovině roku. Tedy zhruba v době, kdy by se nedostatkové zboží jako PlayStation 5 mělo začít ve větší míře objevovat skladem v obchodech.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsKromě úprav a oprav technického rázu se stejně jako v případě předchozího vlajkového titulu dá také tušit, že se i Cyberpunk dočká dodatečného příběhového obsahu, který jeho popularitu ještě znásobí. V případě Zaklínače 3 a jeho rozšíření Srdce z kamene a O víně a krvi šlo o velice rozsáhlá, prodejně úspěšná a fanoušky i recenzenty skvěle hodnocená díla, jež by vydala na samostatné hry.
CD Projekt sice potvrdil práce pouze na menších doplňcích – a dokonce přímo popřel informace, které před několika týdny unikly na veřejnost a údajně odhalovaly názvy chystaných větších přídavků – nicméně vzhledem k zaměření hry na silný příběhový zážitek a objevování velkého světa, tedy přesně jako v Zaklínači se zmiňovanou dvojicí rozšíření, je jejich ohlášení zcela očekáváno.
Úspěch starých dobrých her a plány na nové
Radost CD Projektu pak kromě kyberpunkové novinky a (ne)stárnoucího lovce fantastických příšer dělá i projekt GOG.com. Online obchod, původně zaměřený na zpřístupňování starých dobrých her na novější počítače (jak také prozrazuje jeho původní název Good Old Games), se na obratu firmy za rok 2020 podílel osobním rekordem 343 milionů zlotých, tedy skoro dvěma miliardami korun, a přinesl v přepočtu zhruba 120 milionů korun z celkového zisku.
Oproti svým retro počátkům dnes už GOG slouží jako klasická distribuční platforma, na které si hráči mohou kromě nostalgických hitů pořídit i nově vydávané tituly. Nemůže se sice chlubit tak širokou nabídkou jako gigantický Steam, ale už běžně nabízí novinky od různých studií a samozřejmě od CD Projektu Red. I za jeho úspěšným rokem tak stojí především poslední kvartál poháněný Cyberpunkem.
V Polsku však nežijí jen z minulosti, spolu s uveřejněním finančních výsledků připomněli také plány o obě své největší značky nadále pečovat. „Kromě dalších updatů pro Cyberpunk chystáme na druhou polovinu roku verze Cyberpunku a Zaklínače 3 upravené pro next-gen konzole. Navíc se blíží vydání The Witcher: Monster Slayer, což je mobilní hra využívající rozšířenou realitu. A samozřejmě pracujeme i na dalších projektech pro následující roky,“ prozradil viceprezident a finanční ředitel Piotr Nielubowicz.
Už dříve vývojáři CD Projektu hovořili o další, blíže nespecifikované hře ze světa Zaklínače. Nikoliv však coby o čtvrtém dílu dnes již legendární série, ale jako o zbrusu novém dobrodružství. Na více detailů si však budeme muset ještě nějakou chvíli počkat, ať už se zaklínačským mečem v ruce, nebo s elektronickou výbavou kyberpunkového hackera.