Český startup Revolt končí. Došly mu peníze, a tak jeho elektrické skútry a koloběžky zmizí ze všech měst
Když před téměř třemi lety vstupoval do Prahy elektrický carsharing Revolt, vzbudil zájem, protože přijel s miniaturními žlutými autíčky, která připomínala spíše golfové vozíky. Postupně svou flotilu doplnil o elektrické motorky, skútry i koloběžky a z hlavního města se v posledních měsících přesunul na východ České republiky, kde měl opět velké plány. Teď však oznámil, že končí.
Spoluzakladatel a šéf Revoltu Pavel Kuchta uvedl, že důvodem je hned několik faktorů, které vedly k dlouhodobé ztrátě firmy, již nebyli majitelé společnosti dál schopni financovat. Všechny žluté koloběžky i skútry by měly začátkem června zmizet z ulic Brna, Ostravy, Nového a Starého Jičína, Příboru i Kopřivnice, tedy měst, kam se Revolt vydal teprve nedávno a kde chtěl restartovat svůj byznys.
Zatímco v Praze se nedokázal Revolt mimo jiné domluvit na rozumných podmínkách s představiteli města, aby mohl provozovat své sdílené stroje tak, jak by si představoval, expanzí do Brna, Ostravy a několika okolních menších měst chtěl ukázat, že sdílení skútrů či koloběžek dává smysl i mimo hlavní metropoli, kde doplatil i na odliv turistů. Reagoval tím i na těžkosti v uplynulém roce, kdy ho v rozletu zásadně přibrzdila pandemie.
„Covid nás zasáhl zrovna v době, kdy jsme začínali krásně růst, získávali investory a vymýšleli další vylepšení, expanzi a měli velké sny. Současná doba nám ale zkrátka nachystala překážky, které jsme v takto dlouhém měřítku nebyli schopni překonat. Vláda nám sice nezakázala provozovat jako mnohým jiným, ale zastavilo se vše ostatní, hlavně pohyb lidí. Na žádné kompenzace jsme bohužel nedosáhli a vyčerpali jsme k přežití všechny prostředky, které jsme měli k dispozici,“ říká Pavel Kuchta.
Přestože ještě v březnu hovořil o tom, že jakmile se Revolt rozjede v nových městech a spustí chystanou službu pro sdílení automobilů mezi uživateli, tak plánuje sehnat investora a začít expandovat. Nakonec je ale vše jinak. Jízda na elektrických skútrech a koloběžkách se v nových městech rozjížděla mnohem pomaleji, černá čísla zůstávala v nedohlednu a situace se stala neudržitelnou.
„Žádného dalšího investora se nám za této situace nepodařilo najít, a tak jsme všechny karty vsadili na začátek sezóny 2021. Doufali jsme, že se covid již podaří dostat pod kontrolu. To se ale moc nepovedlo a start sezóny navíc provázelo nepříznivé počasí. Dle aktuálních statistik bychom potřebovali, aby lidé jezdili asi třikrát tolik. S dobou předcovidovou se to nedá srovnat,“ popisuje stav věcí Kuchta.
„I přes náš neúspěch zůstává rozhodně sdílená mobilita budoucností přesunu po městech.“
V rozvoji Revoltu, respektive rozšiřování jeho flotily, pomohl i alternativní obchodní model, kdy firma umožnila zákazníkům, aby si elektrické skútry či koloběžky sami koupili a následně je nechali v rámci aplikace Revoltu sdílet a vydělávat. V březnu Kuchta říkal, že ve vyplácení odměn investorů je Revolt na dvou třetinách plánů, přičemž se alespoň pokryjí provozní náklady. I to však přestalo platit.
„Jelikož stroje nyní nevydělají ani na provozní náklady a společníci již nejsou schopni dále financovat generovanou ztrátu, rozhodli jsme se po důkladných úvahách s těžkým srdcem ukončit provoz a činnost k 6. červnu,“ říká Pavel Kuchta s tím, že v současné době probíhá vypořádávání s investory, kteří si u Revoltu sdílené stroje koupili. Uživatelé s nabitým kreditem v aplikaci ho mohou dle vyjádření firmy do začátku června vyčerpat.