Odpad má hodnotu, jeho prodejem firmy ušetří až 45 % nákladů, říká Cyril Klepek z digitálního odpadového tržiště Cyrkl

Peter BrejčákPeter Brejčák

cyril-klepek-cc-onlajn-min

Foto: CzechCrunch

Cyril Klepek z Cyrklu na konferenci CzechCrunch Onlajn

0Zobrazit komentáře

Lidstvo každý rok ze země vytěží asi 100 miliard tun materiálu, ze kterého se asi 30 miliard tun stane odpadem a zbytek je využit jen velmi lineárně. Podle Cyrila Klepka, zakladatele digitálního odpadového tržiště Cyrkl, jde o velmi excesivní vytěžování zdrojů a existují i lepší způsoby jejich využití. Materiály totiž mají velkou hodnotu a často končí tam, kde vůbec nemusí – na skládkách.

„Cirkulární ekonomika je chytrý systém nakládání se zdroji této planety. Snaží se na tento materiál a odpad koukat jako na zdroj a nacházet pro něj lepší využití. Snažíme se uzavřít cyklus, abychom znovu používali věci, recyklovali a ideálně se vyhnuli tomu náročnému využívání,“ popsal Klepek na konferenci CzechCrunch Onlajn na téma udržitelného byznysu.

Konference se konala v návaznosti na speciál CzechCrunche Udržitelný byznys roku, v němž jsme hledali nejinspirativnější ukázky firem, které svými aktivitami pomáhají naplňovat cíle udržitelnější budoucnosti. Cyrkl je jedním z desítky vybraných zástupců, v loňském roce činil jeho meziroční skok v obratu 750 procent na 2,5 milionu korun s letošním plánem vyrůst na 12 milionů.

Za fungováním Cyrklu přitom stojí relativně jednoduchá myšlenka – jako digitální tržiště na jednom místě odpady nakupuje a následně je prodává tam, kde budou opět využity. Firma vznikla v roce 2018, samotný Klepek se však spojení inovací a cirkulární ekonomiky začal věnovat už před šesti lety.

***

Podívejte se na záznam konference CzechCrunch Onlajn, kde o udržitelnosti mluvil i Cyril Klepek, zakladatel digitálního odpadového tržiště Cyrkl.

Jak popsal na CzechCrunch Onlajnu, narazil na velkou černou díru, kterou byl právě odpadový svět. Oboru chyběla jakákoliv inovace, využívání dat nebo transparentnost, proto Klepek se svým týmem spustil neziskový pilotní projekt burzy druhotných surovin. Po necelém roce úspěšného testování reálného zájmu se pak dostal k vlastnímu byznysu.

„My jsme přišli s digitálním odpadovým tržištěm ne jako s obrovskou inovací, co se týče nápadu, ale s dobrou exekucí. Byli jsme schopni propojit mé zkušenosti a zkušenosti kolegů z jiných světů a dnes máme opravdu funkční řešení. Nebyl to však nápad nás jako prvních na světě,“ říká Klepek.

„V odpadech je možnost ušetřit velké peníze, což v dnešní době škrtání rozpočtů firmy vítají,“ zmiňuje pak hlavní motivaci společností, proč se vůbec do takového tržiště zapojují. Aktuálně je jich na Cyrklu už více než pět tisíc, a to z různých zemí po celé Evropě. Podle Klepka správným nastavením materiálových toků přitom firmy dokážou díky prodeji odpadů dalším společnostem, pro něž je důležitým zdrojem, ušetřit i 15 až 45 procent ročních nákladů.

Proč tedy firmy cirkulární ekonomiku neřeší více? „Problém je hodně ve statusu quo. Jsme zvyklí dělat něco nějakým způsobem, kdy zahazujeme odpady do díry. Dnes jich má přitom drtivá část nějakou hodnotu, především v průmyslu, kde vniká 85 procent odpadu v Česku. To znamená, že na skládku není třeba zavážet skoro nic,“ říká Klepek s tím, že nejčastější výzvou pro firmy je najít někoho, kdo tento odpad dokáže využít jako materiál i náležitě ocenit.

***

Jak konkrétně Cyrkl funguje? Jak a proč digitální tržiště dlouho hledalo byznys model, na jaké překážky přitom naráželo a jak je dokázalo vyřešit? A jak k cirkulární ekonomice mohou přispět běžní spotřebitelé? To se dozvíte na konferenci CzechCrunch Onlajn o udržitelné budoucnosti.

Vedle Cyrila Klepka zde vystoupili i šéf českého Rohlíku Petr Pavlík, autor Českého soběstačného domu Pavel Podruh, spoluzakladatelka Frusacku Hana Fořtová nebo Lucie Mádlová z Asociace společenské odpovědnosti.

Partnerem pátého CzechCrunch Onlajnu je online supermarket Rohlik.cz, pro který je udržitelnost zásadním tématem, a to včetně kompenzace uhlíkové stopy u vlastních značek produktů nebo zapojení elektromobilů do rozvozu potravin.

Udržitelný byznys roku ’21

Pokud vás zajímá téma udržitelnosti, podívejte se na náš speciál Udržitelný byznys roku ’21, kde jsme vybrali desítku firem, které berou udržitelnost jako klíčovou součást svého podnikání. Celý žebříček najdete zde.

udrzitelny-byznyscc

Foto: CzechCrunch

CzechCrunch hledá Udržitelný byznys roku