Data z plateb kartou mají zajímavou cenu. České Dateio díky nim ztrojnásobilo příjmy z kampaní a míří na Slovensko

Iva BrejlováIva Brejlová

dateio-1

Foto: Dateio

Ondřej Knot a Ivan Dovica, zakladatelé startupu Dateio

0Zobrazit komentáře

Každý nákup o majiteli platební karty něco prozradí. A čím víc dat, tím lepší povědomí o zájmech člověka. Přeměnit tyto informace v ucelený profil uživatele – samozřejmě anonymizovaného – se v našem regionu ukázalo jako zajímavý byznys plán. České Dateio, které se na tento takzvaný card-linked marketing zaměřuje, za poslední rok ztrojnásobilo příjmy z kampaní a letos s nimi hodlá atakovat hranici 100 milionů korun. I díky tomu, že se právě rozšiřuje na Slovensko.

Platforma Dateio nabízí lidem odměny za nákup kartou přímo v jejich mobilním bankovnictví. Na druhou stranu, tedy pro firmy, slibuje vyšší útratu nebo získání nových zákazníků. V Česku ji pro své klienty využívají banky Unicredit, Airbank a Česká spořitelna. A právě s mateřskou společností České spořitelny, Erste Group, Dateio nedávno spustilo program Moneyback i pro zákazníky Slovenské spořitelny.

Tím se dosah marketingových kampaní spojených s platební kartou navýšil na víc než 2,5 milionu českých a slovenských klientů. „Ve všech zemích, kde působíme, tedy v Česku, na Slovensku a v Rumunsku, jsme přitom jediná platforma na card-linked marketing, celkově patříme mezi největší v Evropě. Nabídky našich partnerů oslovují nyní více než 3,4 milionů klientů,“ říká Ondřej Knot, spoluzakladatel startupu Dateio.

Zároveň dodává, že Erste je pro společnost strategický partner a Slovensko se tak stalo prvním státem, kde spolupráce přes centrální řešení skupiny odstartovala. „Integrace byla náročnější, než jsme čekali, ale o to jednodušší budeme mít otevření dalších společných trhů,“ věří Knot. Společné aktivity se teď napříč dalšími zeměmi škálují. „Již nyní jsme v daných zemích v pokročilých jednáních s dalšími bankami,“ dodává.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Dateio loni Deloitte ocenil v žebříčku Fast 50 jako jednu z nejrychleji rostoucích firem v regionu. Je jedním z příkladů, že i fintechovým startupům se daří spolupráce s bankami, dříve do něj vedle Erste investovala i Air Bank. „Věříme, že Dateio je už teď lídrem v regionu a časem možná i Evropě, proto jsme spojili síly. Společně pracujeme na rozšíření Dateia na všechny naše trhy a na zpřístupnění nové služby všem našim klientům,“ řekl tehdy Martin Kobza, ředitel digitálních iniciativ ve skupině Erste Group.

Startup původně chtěl svou platformu ještě loni spustit také v Rakousku, to se ale nepovedlo. Za poslední rok nicméně zvýšil počet uživatelů o 87 procent a měsíční počet aktivních uživatelů se víc než ztrojnásobil. Stejným růstem si prošly příjmy partnerů (tedy firem) z card-linked marketingu. „Síla naší platformy je v možnosti segmentovat kampaně na základě reálného spotřebního chování a chránit si tak marži,“ říká Knot.

Konkrétní obchodníci totiž mohou oslovit lidi, o kterých vědí, že je jejich zboží nebo služby zajímají. Uživatelé zase ve svém mobilním bankovnictví – typicky tedy v aplikaci George, pokud se budeme držet skupiny Erste – vidí odměny, které by měly nadchnout právě je. Po aktivaci odměny a zaplacení kartou se bonus přičte automaticky na účet, pokud jde o cashback.

moneyback-dateio

Program Moneyback od České spořitelny pohání Dateio

Mezi obchody, které odměny nabízejí, patří například Albert, Knihy Dobrovský, Pilulka nebo CZC, dohromady jde o víc než 100 partnerů. Do programu se na Slovensku hned ze startu zapojilo přes 80 značek, mezi nimi i Lidl, ÖMV, NAY Elektrodom, Panta Rhei nebo 101 Drogerie. V zemi dosáhne platforma na téměř milion klientů.

Jejímu rozvoji u nás pak nahrává fakt, že platební karty jsou obecně nejoblíbenějším platebním prostředkem Čechů a s pandemií také zájem o ně stoupal. Podle průzkumu České bankovní asociace lidé během uplynulých měsíců v obchodech začali jednoznačně upřednostňovat bezkontaktní placení a někteří rovnou omezili výběry z bankomatů, protože se hotovosti báli či ji jednoduše vůbec nepotřebovali.

Dateio se chce po Česku a Slovensku rozšiřovat i do dalších evropských států. Ve druhé polovině roku plánuje spustit svou platformu v už zmiňovaném Rakousku, dále pak v Chorvatsku a Maďarsku. Ve všech těchto zemích má být přitom první firmou, která tuto službu nabízí.

Svou firmu dovedl na burzu, investoval do Mews. Teď chce Izraelec Ory Weihs z Prahy pomáhat americkým studentům

Peter BrejčákPeter Brejčák

odeon-ventures_002

Foto: Odeon

Izraelec Ory Weihs z Prahy buduje startup Odeon

Narodil se v Izraeli, Ory Weihs však ve svých štacích dlouhodobě působí mezinárodně a posledních deset let navíc žije v Praze. Během tohoto období dostal z pozice ředitele britskou firmu na londýnskou burzu, investoval do několika společností včetně českého startupu Mews a se svou vlastní firmou se teď snaží nejenom mladým Američanům pomoci ve volbě profesní dráhy a vzdělávání.

Právě na oblast kariéry a vzdělání se zaměřuje startup Odeon, který Ory Weihs zakládal loni s cílem stát se předním vydavatelem obsahu, datově řízených informací a nástrojů zaměřených na trh vysokoškolského a odborného vzdělávání včetně jejich financování. Jako zkušený podnikatel a investor do firmy vkládá i své vlastní prostředky, pomocnou ruku mu navíc podávají další investoři.

V rámci prvního kola teď Odeon nabral investici celkem dva miliony eur, v přepočtu 50 milionů korun, na níž se kromě samotného Weihse podílely další dva private equity investoři z oblasti výkonnostního marketingu, bývalí Weihsovi kolegové a zároveň tuzemský venture kapitálový fond Lighthouse Ventures.

„Máme velkou důvěru v Oryho a tým Odeonu, že ovlivní vysokoškolské vzdělávání a zjednoduší volbu povolání stejně, jako to dříve udělala společnost XLMedia v oblasti her, sportu a osobních financí. Spolu s podnikatelskými schopnostmi přináší Ory obrovské zkušenosti a bezkonkurenční odbornost v oblasti srovnávání a výkonnostního marketingu. Odeon vyniká také svou mezinárodní DNA, o čemž svědčí jeho tým, cílový trh a globální kultura,“ říká Ravit Avidor, spoluzakladatelka a partnerka Lighthouse Ventures. 

ravit

Foto: Lighthouse Ventures

Partnerka ve fondu Lighthouse Ventures Ravit Avidor

Weihs si své profesní jméno vybudoval zejména díky společnosti XLMedia se sídlem v Londýně, kterou zakládal v roce 2003. Až do roku 2019 ve firmě, jež je jedním ze světově největších srovnávačů v oblasti gamingu, sportovních sázek či osobních financí, působil jako ředitel. Během tohoto období se s jejími akciemi začalo obchodovat na londýnské burze cenných papírů a pod Weihsovým vedením přesáhla valuaci 600 milionů dolarů.

Od roku 2010 se čtyřicetiletý podnikatel věnuje také investicím do startupů a podle svých slov je vášnivým podporovatelem českého startupového prostředí. Mezi nejznámější firmy z jeho portfolia patří Mews, kde byl prvním investorem mimo rodinu a je součástí jeho představenstva, a nedávno se podílel na investičním kole ve výši 40 milionů korun do tuzemského Accomanga, které modernizuje ubytovny.

„Po odchodu z výkonné funkce v XLMedia, kde jsem pořád akcionářem, jsem v roce 2019 udělal několik věcí. Jednou z nich bylo, že jsem se svou manželkou uzavřel sázku, jak dlouho vydržím bez jakékoliv funkce v byznysu. Samozřejmě jsem prohrál,“ směje se Weihs, když pro CzechCrunch vypráví, jak se dostal k založení vlastního startupu.

„Vzdělání je volba s jedním z největších dopadů na život, mnoho lidí při ní ale využívá intuici.“

Na dalším podnikání jej lákalo zejména to, že chtěl mít pozitivní dopad na svět. Zároveň přemýšlel, jaká nejdůležitější rozhodnutí v životě lidé dělají a jak je můžeme optimalizovat. Porovnávání produktů se přitom věnoval již téměř dvacet let, a to v extrémně konkurenční oblasti hazardních her a osobních financí, takže z produktového hlediska měl k oboru blízko.

„Rychle jsme si uvědomili, že vzdělání je volba s jedním z největších, ne-li přímo největším dopadem na život člověka, ale také rozhodnutím, při kterém mnoho lidí využívá intuici, rodinné zázemí, lokalitu a další nekvantifikovatelné nebo neoptimální faktory,“ popisuje Weihs své smýšlení.

Lidé ve školách tráví roky, v mnoha případech na studium vynakládají nemalé finanční prostředky, ale při rozhodování o výběru zaměření či konkrétní školy téměř nikdy do úvahy neberou v potaz, zda dosažený titul zvýší jejich potenciál získat zaměstnání nebo dobré platové ohodnocení.

„Myslíme si, že nám magisterský titul pomůže. Možná ano, ale jak to víme? Zajímá nás, zda tam, kde žijeme, je opravdu nadměrná poptávka a nízká nabídka například aplikovaných behaviorálních analytiků?“ pokládá Weihs řečnické otázky. A tím se dostává k jádru byznysu Odeonu, který chce lidem pomáhat právě v tomto rozhodování, a to na základě relevantních informací.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Oblast vzdělávání si zaslouží kvalitní informační zdroje a lidé by měli mít snadný přístup k dobře prozkoumanému obsahu, reálným datům a jedinečným poznatkům,“ věří Weihs, který v rámci startupu vytváří informační weby a do konce roku chce provozovat tři. Prvním z nich je na americký trh zaměřený DegreeChoices.com, který funguje od loňského prosince.

I když jsou koncovými uživateli webů potenciální studenti a další zájemci o vzdělávání, byznys model stojí na klientech v podobě škol a manažerů online vzdělávacích programů. Těm Odeon prodává tzv. obchodní leady. Jde tak o model výkonnostního marketingu, kdy neplatí za reklamu či imprese, ale pouze za uživatele s reálným zájmem o zakoupení služby.

Startup zatím není ve fázi generování tržeb, první očekává ve třetím nebo čtvrtém kvartálu letošního roku. Již teď však spolupracuje s více než třemi stovkami univerzit, mezi něž patří známá americká jména jako Simmons, NYU, Pepperdine, Yale a Northwestern.

degreechoices

Foto: Degreechoices.com/CzechCrunch

Portál Degreechoices.com

Aktuální investiční kolo v desítkách milionů korun má Odeonu pomoci rozvíjet informační systémy díky zapojení více datových zdrojů, podpořit schopnost generovat obsah na weby, ale také k rozšíření týmu. Většina z prostředků pak bude směřovat na zlepšení produktu, marketingu a obsahu.

„Naším cílem je nabízet víc než jen zajímavé a dobře napsané webové stránky. Z technického hlediska je toho v tuto chvíli ‚pod kapotou‘ mnohem víc, než se na první pohled zdá. Shromažďujeme data z mnoha různých zdrojů a extrapolujeme z nich jedinečné informace. Tým shromažďuje obrovské množství dat, z nichž vytváříme jedinečné a užitečné poznatky. V tomto směru nás toho čeká hodně,“ říká Weihs.

hp

Přečtěte si takéKdo je nový Harry Potter? HBO odhalilo jména tří hrdinůNový Harry Potter odhalen. HBO ukázalo, kdo si zahraje ústřední trojici v očekávaném seriálu

„I co se týče vstupu na burzu a dalších zkušeností, tak mohu říci, že pociťuji velkou důvěru ve schopnost našeho týmu dosáhnout stanovených cílů. Osobně jsem vybudoval firmu z nuly na mezinárodního lídra se 450 zaměstnanci, jako investor a poradce jsem se podílel na rozvoji mnoha různých startupů a byl jsem při tom, když uspěly, zkrachovaly nebo změnily směrování. Tyto zkušenosti budou pro nás v Odeonu klíčové,“ dodává Weihs.

Partnerem článku a celého CzechCrunche je Lighthouse Ventures. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.