Facebook má na krku další vyšetřování. Evropská unie a Velká Británie řeší jeho postavení na inzertním trhu

Jiří SvobodaJiří Svoboda

Mark Zuckerberg, zakladatel a šéf Facebooku a také společnosti Meta

0Zobrazit komentáře

Když v roce 2014 nastoupila do funkce eurokomisařky pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová, součástí její agendy se poměrně rychle staly velké technologické firmy a jejich výsadní postavení na různých trzích. Potom, co si několikrát došlápla například na Google či Apple, teď zahajuje vyšetřování Facebooku.

Evropská komise to v pátek oznámila v tiskové zprávě. Klíčovou otázkou vyšetřování bude, zda Facebook neporušuje evropské právo tím, že používá data sesbíraná o zadavatelích reklamy na trzích, kde proti nim následně působí. Kvůli stejné věci bude největší sociální síť světa vyšetřována také ve Velké Británii.

„Na Facebooku inzeruje celkem téměř sedm milionů firem. Podrobně se podíváme na to, zda údaje o nich neposkytují sociální síti neoprávněnou konkurenční výhodu v oblasti online inzerce. Na této části trhu Facebook konkuruje společnostem, od nichž shromažďuje údaje,“ uvedla Vestagerová s tím, že data by neměla být používána k narušování pravidel hospodářské soutěže.

Přesněji řečeno, Evropská komise svou argumentaci opírá o Facebook Marketplace, tedy právě místo, kde lidé mohou prodávat své zboží pomocí inzerátů. Konkurencí k takové platformě může být například portál eBay. Jestliže ale eBay inzeruje na Facebooku, Evropská komise tvrdí, že sociální síť může jeho data používat proto, aby zvýhodnila svou konkurenční službu Facebook Marketplace.

Margrethe Vestagerová, eurokomisařka pro hospodářskou soutěž Evropské komise

V širší otázce se tedy Evropská unie bude ptát, zda data, která Facebook sbírá o firmách, mohou být použita proti nim. Oficiální zahájení vyšetřování navazuje na předběžné závěry, které naznačují, že by tomu tak být mohlo. Marketplace je přitom pro Facebook zásadním místem, které ještě vzrostlo na důležitosti během pandemie. V dubnu během hovoru s akcionáři uvedl šéf Facebooku Mark Zuckerberg, že na měsíční bázi navštíví tuto nákupní platformu více než miliarda lidí.

Jak uvádí agentura Bloomberg, Facebook oznámil, že bude plně spolupracovat. Evropská unie už společnost Marka Zuckerberga jednou pokutovala kvůli neposkytnutí správných informací v případě spojení Facebooku a WhatsAppu. Kromě EU budou Marketplace sledovat i britské úřady. Ty navíc řeší i sběr dat ze služby Facebook Dating – toto vyšetřování spustily už loni. Zaměří se také na informace, které Facebook sbírá díky přihlašování přes facebookový účet do služeb třetích stran.

Velká čtyřka pod drobnohledem

Na konkurenční výhody Facebooku, Googlu, Amazonu i Applu, tedy takzvané velké technologické čtyřky, se čím dál tím více orientují úřady ve Spojených státech i Evropě. Je to ostatně jen pár týdnů, co byl ze zneužívání svého monopolu obviněn Apple. Ve sporu s Evropskou komisí mu hrozí pokuta až 27 miliard dolarů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Reálnou sílu EU i národních orgánů však zatím asi nejvíce pociťuje Google. Nedávno totiž přišla zpráva také od německých úřadů: ty se rozhodly stíhat největší vyhledávač světa kvůli službě Google News Showcase. Ta má podporovat žurnalistiku, ovšem regulátorům se nelíbí, že spolupracuje jen s vybranými vydavatelstvími. Podobný přístup aplikuje Google také v Česku.

Pokutování firem za porušování pravidel hospodářské soutěže patří k nejsilnějším pravomocem Evropské komise. V krajním případě může udělit pokuty až do výše 10 % celosvětových tržeb dané firmy. Facebook měl za loňský rok tržby 85,96 miliardy dolarů, pokuta v jeho případě by tedy mohla činit až 8,6 miliardy dolarů, přes 180 miliard korun.

Doktor v kapse. Síť praktických lékařů Moje ambulance chce pomocí aplikace změnit způsob poskytování zdravotní péče

Peter BrejčákPeter Brejčák

ma_lukes

Foto: Moje ambulance

Karel Lukeš, předseda představenstva Moje ambulance

Síť praktických lékařů Moje ambulance vznikla již v roce 2007. Od té doby se vypracovala na jedničku tuzemského trhu a pečuje o bezmála 200 tisíc pacientů v jednatřiceti pobočkách v devatenácti městech po Česku. Počet jejích klientů meziročně vzrostl o osm procent a nabízí služby lidem, kteří ve zdravotnictví chtějí využívat moderní komunikační technologie a požadují flexibilitu.

Z tohoto důvodu se Moje ambulance už před několika lety rozhodla představit mobilní aplikaci, pomocí níž by klientům i lékařům umožnila využívat technologie i v poměrně konzervativním oboru, jakým je medicína. „Každá banka má v dnešní době svou mobilní aplikaci, díky níž může klient ovládat své konto. Tak proč ne praktický lékař?“

Takovou řečnickou otázku si pokládá Karel Lukeš, předseda představenstva firmy, když pro CzechCrunch popisuje motivaci, která vedla k založení aplikace OnlineAmbulance. Ta dle jeho slov pomáhá změnit a doplnit způsob poskytování primární péče, a to díky snadné dostupnosti údajů o zdraví.

První verze aplikace byla představena už v roce 2013 a jejím cílem bylo klientům nabídnout především základní informace o pobočkách, možnost objednat se nebo zaslat svůj dotaz lékaři. Za necelých osm let fungování ji užívala přibližně desetina klientů. Doba se ale posunula a uživatelé již dnes chtějí víc.

moje-ambulance

Foto: Moje ambulance

Ordinace sítě Moje ambulance

„Obecné informace o pobočce a základní zdravotní data jsou dobrým základem, ale chceme mnohem víc. Hlavním mottem je nabídnout zabezpečenou a přísně personalizovanou extenzi klientovy zdravotní dokumentace a zároveň obousměrný komunikační kanál, kterým bude aktivně komunikovat nejen pobočka s klientem, ale hlavně klient s pobočkou,“ popisuje Lukeš.

Z tohoto důvodu se společnost v roce 2019 rozhodla vyvinout zcela novou verzi aplikace OnlineAmbulance, jež by dokázala nové funkcionality odrážející potřeby a možnosti dnešní doby nabídnout. Už během prvních prací však firma narazila na velký problém, jímž byla dnes již nevyhovující architektura používaného ambulantního informačního systému.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Během loňské pandemie koronaviru tak došlo k aktualizaci systému používaného lékaři a následnému vývoji aplikace, která je nyní dostupná všem klientům Mojí ambulance na zařízeních s operačními systémy Android i iOS. V nové verzi je kladen důraz především na zobrazení dat v reálném čase a na komunikaci s pobočkou.

Konkrétně tak na pár kliknutí nabízí například přehledné informace o osobních údajích a zdravotním stavu včetně možnosti editace nebo žádosti na všechny typy vyšetření, ať už se týkají zdraví, koronaviru, administrativy, očkování či předpisu léků se zobrazením receptu přímo v aplikaci. Díky tomu má klient neustále u sebe aktuální data a zabezpečený komunikační kanál se svou pobočkou.

Veškerá data jsou přitom podle Lukeše zabezpečena na nejvyšší možné úrovni, čemuž odpovídá i proces autorizace klienta. Ten si zažádá o aktivační klíč, vyplní osobní údaje a poté je vyzván k návštěvě pobočky, kde je mu oproti dokladu totožnosti klíč vydán. Pomocí něj a SMS proběhne dvoufázová autentizace, pro přístup do aplikace pak už klient volí pouze PIN. Díky tomuto postupu je vyloučeno, aby ji používaly třetí osoby.

„Zdravotní péči nelze poskytovat jen distančně a poradensky, ale lze ji takto zajistit.“

„Zdravotní péči nelze poskytovat jen distančně a poradensky, ale lze ji v konkrétních případech na dálku zajistit. Není potřeba chodit do ambulance s každou zprávou, naměřenými hodnotami, pro výsledky, sdělit svůj požadavek, poradit se o svém zdravotním stavu a získat rychlou radu,“ je přesvědčený Lukeš.

„Tyto principy vyhovují i současným epidemiologickým trendům, které budou platit vždy. Ambulance bude vždy otevřena pro ty, které je nutné fyzicky vyšetřit. Ale proč chodit mezi potenciálně infekčně nemocné, když nemusím? A přesto vyřeším, co potřebuji,“ doplňuje Lukeš a očekává, že by aplikaci v její plné verzi mohlo do pěti let využívat 78 procent všech klientů Mojí ambulance ve věku mezi 19 a 63 lety.

Logika aplikace, jejího používání a nabízených možností tak stojí na dlouhodobém vztahu registrovaného klienta a ošetřujícího lékaře s tím, že je určena na míru jeho potřebám. Zdravotnický personál i samotní uživatelé se přitom zatím učí, jak aplikaci vytěžit na maximum, aby ve snaze o co největší efektivitu opravdu docházelo k preferování komunikace přes ni místo osobních setkání.

mojeambulance

Foto: Moje ambulance

Aplikace OnlineAmbulance

„Všichni na obou stranách barikády se tyto ‚novoty‘ učíme. My zdravotníci uvnitř společnosti diskutujeme, stanovujeme pravidla, sdílíme zkušenosti. Klienti jsou na tom stejně. K tomu mají ještě nás, kdy jim pomáháme využívat aplikaci co nejefektivněji. A stále k dispozici jsou i už zavedené způsoby komunikace. Společně posouváme její možnosti kupředu,“ říká Lukeš.

Předseda představenstva sítě ambulancí zároveň vnímá, že konkurencí k OnlineAmbulanci může být v podstatě jakékoliv řešení, jež umožňuje komunikaci mezi klientem a lékařem. Jako důležité však zmiňuje, že většina současných aplikací je jen platformou nabízející uživatelům jednoduchou komunikaci a objednání, a aktuálně neexistuje na trhu podobný produkt, který by pracoval s reálnými zdravotními daty klienta.

Rozšíření o covid pasy

„Všechna podobná řešení vznikají jako reakce na aktuální covidovou situaci. Zdravotnictví se vyvíjí, přizpůsobuje, stále vznikají nové aplikace, ale o mnohých brzy už není ani slyšet. Nikdo z nás si netroufá ani odhadnout, co bude za půl roku,“ popisuje Lukeš s tím, že myšlenka představení nové aplikace v podání Mojí ambulance vznikla rok před příchodem pandemie.

Také OnlineAmbulance však reaguje na aktuální potřeby, a proto vyvíjí modul očkování, jenž má být klientům k dispozici na konci června. Jeho součástí bude plnohodnotný očkovací průkaz se všemi záznamy, zároveň bude připomínat termíny potřebných přeočkování či nabízet sezónní očkování a další možnosti, které jsou pro danou věkovou skupinu vhodné nebo nutné.

matej-barta-mvp

Přečtěte si takéZačínal trháním lístků v opeře, pak svou firmu dovedl k miliardámZačínal trháním lístků v opeře, pak svou firmu dovedl k miliardám. Teď vstupuje na pražskou burzu

Podle vývoje bude možná využitelný i na tzv. covid pasy, které umožní očkovaným proti covidu-19 jednodušeji cestovat přes hranice. „O covid pasech se nyní aktivně hovoří. Jejich existence bude po jistou dobu žádoucí pro usnadnění běžnějšího života v raně postcovidové době. Jejich forma je zatím neznámá, budeme však do možnosti participace aktivně vstupovat,“ dodává Lukeš.

Partnerem článku a celého CzechCrunche je společnost Moje ambulance. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.