Komerční banka se dostala na Harvard. Studenti se na jejím příkladu učí, jak na agilitu v korporátech

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

juchelka-kb0Insider

Foto: KB

Jan Juchelka, CEO Komerční banky

0Zobrazit komentáře

Pokud bychom hledali trend, který v posledních letech významně rezonuje nejen v tuzemských korporacích, je to agilita. Řídit projekty tak, že jsou schopné rychle reagovat a měnit své plány takřka ze dne na den, právě největší společnosti často nedokážou. V Česku to chtěla změnit například Komerční banka, která do agilní transformace šlápla ve velkém a dostala se díky tomu až na Harvard.

Jan Juchelka nastoupil do čela Komerční banky v polovině roku 2017 a hned mu bylo jasné, že pokud finanční dům chce nejen udržet pozici na trhu, ale také zajistit, aby o ni do budoucna nepřišel, bude muset přijít s výraznými interními změnami, jelikož mnoho procesů nevyhovovalo moderním potřebám. Rok nato spustil rozsáhlý transformační proces, který měl agilitu vnést do stylu práce napříč všemi odděleními.

„Když jsme v roce 2018 začínali, tak jsme si řekli, že předěláme celou technologickou část banky na agilní řízení. Trvalo to rok a myslím, že jsme u nás spolu s Českou spořitelnou nejdál v šíři a hloubce implementace takového modelu,“ říká pro CzechCrunch Michal Vytiska, který se ve třetí největší české bance co do počtu klientů staral o agilní transformaci.

Transformační proces se týkal změn v systému fungování, firemní kultuře i organizačních strukturách společnosti. Pozitivní dopad měly změny dle zástupců banky i při nástupu pandemie, protože již v mnoha ohledech dokázali reagovali rychleji a pružně odpovídat na neustále se měnící podmínky a požadavky, ať už ze strany státu, nebo klientů.

vytiska-kb

Foto: KB

Michal Vytiska v Komerční bance řídí agilní transformaci

Významnou pomocí byl přechod na agilní řízení také v rozhodnutí o tom, odkud a jak fungují zaměstnanci. Komerční banka se i v reakci na pandemii koronaviru rozhodla zavést napříč firmou hybridní režimy, kdy mohou zaměstnanci část týdne pracovat z domova a část týdne jsou v kanceláři. Přestože agilní transformace dál probíhá, už teď její výsledky zaujaly výzkumníky z Harvardu.

Na prestižní Harvard Business School se snaží předávat zkušenosti na základě aktuálních příkladů z praxe a v tématu agilní transformace jim slouží jako referenční případ právě Komerční banka. Studie nazvaná Enterprise Agility at Komerční Banka vyšla v časopise Harvard Business Review a byla zařazena do školních osnov. Studentům MBA programů chodí popisovat své zkušenosti i sám CEO Komerční banky Jan Juchelka.

„Studie je primárně zaměřená na kulturní a lidský aspekt agilní transformace, tedy jak jsme se z tradiční pyramidální organizace překlopili do plochých struktur. Výzkumníci z Harvardu na tom pracovali zhruba tři čtvrtě roku, dělali s námi hloubkové rozhovory a teď už podle toho vyučují,“ popisuje proces Michal Vytiska.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nejdůležitější pochopitelně je, jak bude agilní transformace prospěšná pro samotnou Komerční banku, ale pokud to dává smysl, rádi v tuzemské společnosti předávají své zkušenosti i jinde. Do centrály banky v pražských Stodůlkách tak létají delegace z celého světa od Peru přes Uzbekistán až po Indonésii.

„Chtějí to vidět naživo, všichni mají kolem agilního způsobu práce plno dotazů. Pro nás je to potvrzením, že směr, jakým jsme se vydali, je správný. Pustili jsme se do transformace hodně rychle a razantně a celou dobu jsme si říkali, jestli to je ten správný směr. Teď se nám to vrací,“ říká Vytiska, který dává kredit i dalším českým společnostem.

Bankovnictví u nás patří v digitalizaci i moderním přístupu k řízení mezi evropskou špičku. „I my jsme v rámci naší skupiny Société Générale v implementaci agility nejdál. České bankovnictví je obecně hodně napřed, vedle nás rychle postupují i třeba v České spořitelně nebo Monetě,“ dodává Vytiska. Díky tomu, že se Komerční banka bude objevovat v hodinách na Harvardu, teď možná přijedou do její centrály i další zájemci.

Apple otevřel nový obchod v historickém centru Los Angeles. Umístil ho do filmového paláce ze zlaté éry Hollywoodu

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

apple-store-los-angeles-tower-theatre-10-min

Foto: Apple

Nový Apple Store je v budově historického filmového paláce

0Zobrazit komentáře

Jen před několika týdny jsme psali o novém Apple Storu v centru Říma, který v mnoha ohledech působí jako muzeum umění. Americká firma teď ale otevřela další obchod, tentokrát v historickém centru Los Angeles, který se s tím římským ve své opulentnosti může snadno poměřovat. Snad ještě více se pro něj hodí poznámky o tom, jak si Apple buduje svoje chrámy – a zároveň přitom obnovuje významná architektonická díla.

Apple Tower Theatre, jak se nový obchod jmenuje, totiž sídlí v budově bývalého kina z předválečné zlaté éry Hollywoodu. Ulice Broadway v Los Angeles tehdy byla jedním z globálních center filmové zábavy a dodnes je jediným místem s velkou koncentrací filmových paláců v celých Spojených státech. Apple jeden z nich renovoval do krásně historické podoby, ale s moderním nádechem technologického „svatostánku“.

Samotná firma projekt, podobně jako novou lokaci v Římě, označuje za jednu ze svých dosud největších restaurátorských akcí. Budova pochází z roku 1927, kdy ji navrhl renomovaný architekt kin S. Charles Lee. Apple podle vlastních slov pracoval s památkáři, restaurátory a městem Los Angeles, aby co nejvěrněji obnovil někdejší lesk exteriéru i interiéru významného kina. To bylo ve své době prvním, které umožňovalo projekce filmů se zvukem.

Tam, kde bývalo plátno, je nyní velká obrazovka pro konání akcí Today at Apple. Návštěvníci se zde, stejně jako v jiných Apple Storech, mohou účastnit přednášek a workshopů na mnoho různých témat, od efektivního využívání produktů přes programování až po uměleckou tvorbu. Velké hlediště, zabírající hlavní část prostoru, nahradily typické úhledné stoly s vystaveným zbožím. Rozsáhlý balkón v patře pak nově slouží jako Genius Bar pro řešení reklamací nebo konzultací.

apple-store-los-angeles-tower-theatre-8-min

Foto: Apple

Apple Tower Theater

apple-store-los-angeles-tower-theatre-1-min

Foto: Apple

Původní a současný vzhled interiéru

Ze schodů do patra je také nejlepší pohled na vitráž, kde lze rozeznat odkazy na film. Část zdobení je tvořená přímo celuloidem (materiál filmového pásu) a doplňuje ji fialový proužek, na kterém byly v počátcích zvukové kinematografie zaznamenány zvukové stopy. Tyto prvky, stejně jako bezpočet dalších napříč celým interiérem i exteriérem, byly v průběhu více než dvou let obnoveny do své původní podoby.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Předtím se Tower Theater mimo několika natáčení už od roku 1988 takřka nepoužíval a pomalu chátral. Představuje dávno mrtvou dobu Hollywoodu, kdy distribuci filmů dominovaly tzv. filmové paláce. Ty mají k dnešním jednosálovým kinům i multiplexům velmi daleko, a to jak designem, tak statusem. Jejich návštěva měla v předválečném USA spíš než k masové zábavě blíže návštěvě prestižního divadla nebo opery.

Ty největší nové snímky od věhlasných studií a režisérů neusilovaly o co nejšířeji dostupnou premiéru jako dnes, ale hlavně o vysoký kulturní status. Proto byly v prvních týdnech promítání dostupné pouze ve velkých filmových palácích se stovkami i tisíci míst, přičemž až později se dostávaly také do menších lokálních kin a za hranice. Mezi lety 1910 a 1940 odtud pocházela většina příjmů filmového průmyslu.

V období druhé světové války a po ní ale obří kina začala rychle ztrácet diváky, protože se lidé ve velkém stěhovali z měst na předměstí. Navíc se výrazným způsobem měnil vliv studií na distribuci, bylo jim totiž zakázáno vlastnit kina. Ztratily tak možnost svoje největší trháky uvádět jen vybranému publiku na úkor menších kinařů, kterým zároveň v balíčcích tlačily levnější béčkové filmy. Ničemu nepomohl ani silný nástup televize.

grok-2

Přečtěte si takéNoví virtuální společníci od Groka se utrhli ze řetězuNabízí režim pro dospělé a plánují únos papeže. Noví virtuální společníci od Groka se utrhli ze řetězu

Apple Tower Theatre se stává odkazem někdejší zlaté éry Hollywoodu a umožňuje jí přežívat ve formě krásné architektury. Zároveň však budovu přenáší do současnosti a zajišťuje její relevanci do budoucna jako jeden z hlavních amerických obchodů technologické firmy. Podobně jako římský obchod zajímavě zosobňuje mantru Applu o křižovatce technologie a umění.

Firma novou lokaci na prestižním místě otevřela ve čtvrtek, kdy díky postupující vakcinaci a uvolněním opatření mohly přijít stovky lidí. Dorazila také viceprezidentka retailu a lidí Deirdre O’Brienová a sám výkonný ředitel Applu Tim Cook.