Norsko je jedním ze světových lídrů v postupném přechodu na stoprocentní využívání energie z udržitelných zdrojů. S tím souvisí i ambiciózní projekt větrné elektrárny Windcatcher umístěné na vodní hladině, která by mohla energií zásobit nejméně 80 tisíc severských domácností.
Skandinávská země je známá svými snahami zkrotit sílu studených větrů či mořských vln a přetavit ji do energie pohánějící každodenní život svých občanů. Nejnovější projekt Windcatcher však překonává i ty nejdivočejší představy všech inženýrů, kteří vymýšlejí způsoby, jak se k obnovitelné energii dostat.
Za projektem stojí společnost Wind Catching Systems (WCS), která jej vyvinula ve spolupráci s dodavateli větrné energie získávané na moři Aibel a norským Institutem pro energetické technologie. Koncepce pracuje s 324 metry vysokou konstrukcí, jež stojí těsně nad otevřeným mořem a svou výškou tak překoná i pařížskou Eiffelovu věž.
Foto: Windcatcher
Porovnání mohutnosti elektrárny s jinými objekty
K mořskému dnu je Windcatcher ukotven pomocí pylonů, na nichž stojí například i ropné plošiny. V samotné konstrukci elektrárny jsou pak nainstalovány desítky větrných turbín schopných generovat masivní množství energie. Plocha, do níž se vítr může opírat, by měla podle WCS být až dvojnásobně větší oproti té, kterou mohou nabídnout lopatky největších turbín světa.
Windcatcher navíc využívá několik desítek menších rozptýlených turbín, což umožňuje elektrárně fungovat i v momentě, kdy rychlost vanoucího větru přesahuje přibližně 40 kilometrů v hodině. V takovém případě totiž standardní větrné elektrárny své obří lopatky odklání, aby nedošlo k jejich poškození.
Výsledkem by se podle WCS mělo stát navýšení ročního energetického výkonu elektrárny až o 500 %. To je dostatečné množství, díky kterému by mělo být možné zásobovat energií na 80 tisíc běžných evropských domácností, tedy pohánět město o velikosti Pardubic. Windcatchery jsou navíc modulární a plně škálovatelné, takže jednotlivá pole elektrárny lze skládat do celých bloků.
Konstrukce umožňuje i velmi snadnou instalaci. Na moři stačí jen vybudovat betonovou základnu, přičemž následná montáž se již obejde bez jakýchkoliv plavidel či jeřábů. Výhodou je i velmi snadná údržba, takto koncipovaná konstrukce je totiž méně náchylná na poruchy. Ostatně WCS stanovila dobu životnosti elektrárny na 50 let, zatímco u obřích větrných turbín je povětšinou odhadována pouze na 30 let.
V neposlední řadě jednoduchost znamená nižší náklady na realizaci, což dle WCS přináší srovnatelné sdružené náklady na výrobu energie s jinými způsoby získávání energie. V tomto ohledu se řešení stále nemůže rovnat nákladům na solární či větrné elektrárny instalované na pevnině, je ovšem konkurenceschopné vůči klasickým mořským větrným elektrárnám.
Celý projekt je prozatím jen ideou na papíře, respektive vizualizacích, avšak Wind Catching Systems pro realizaci první takové elektrárny již nalezlo investory v podobě severských společností North Energy a Ferd. Prozatím však není jasné, kdy a kde by mohl první Windcatcher vyrůst.
Hlasoví asistenti jsou rychle rostoucím fenoménem. Svým telefonům či reproduktorům diktuje příkazy stále více lidí, a to i v Česku. Háčkem však je, že žádný z asistentů největších technologických firem na světě neumí česky. A proto do hry vstupuje Seznam, který se chce velkým americkým hráčům v čele s Amazonem, Googlem a Applem postavit. Ostatně má s tím své zkušenosti. „Sezname, co je tvůj asistent vlastně zač?“
Vytvořit kvalitního hlasového asistenta, který by perfektně rozuměl řeči svých uživatelů a plnil bez problémů jejich rozkazy, není jen tak. V popředí globální bitvy o hlasové ovládání je Amazon, který boduje se svou asistentkou Alexou. Apple má vlastní Siri, Google zase Assistanta, ale nikdo z nich neumí česky. A tak ve smíchovských kancelářích české internetové jedničky vycítili příležitost a chtějí ovládnout tuzemský trh vlastním hlasovým asistentem.
„Máme nyní unikátní příležitost. Jsme jediní na trhu s asistentem, na kterého lze mluvit česky,“ říká pro CzechCrunch Adam Raška, seniorní produktový manažer v Seznam.cz, který má na starosti mimo jiné také vývoj hlasového pomocníka. Jmenuje se prostě Seznam a troufá si postavit se do souboje s Alexou a dalšími anglicky mluvícími asistenty, protože ty v Česku využívá jen omezená skupina lidí. Masově by je rád oslovil právě Seznam.
Zejména americký trh totiž ukazuje, že v hlasovém ovládání je budoucnost. Například třetina Američanů dnes již běžně na telefon nebo třeba chytrý reproduktor promlouvá, když potřebuje něco vyhledat, a potenciál hlasových příkazů je mnohem větší, než když jen něco nevíte a potřebujete se zeptat třeba Googlu. V Česku stále mnoho uživatelů vyhledává na Seznamu a nyní budou moci využít také hlas.
Čeština znovu rozdá karty
Česká internetová jednička si s hlasovým asistentem hraje zhruba od roku 2019. Tehdy do ní nastoupil také zmíněný Adam Raška, bývalý šéf rezervačního systému Bileto. Jako nadšeného příznivce Alexy ho zaujalo, že se již s takovou myšlenkou ve firmě pracovalo, a dal dohromady malý tým, který se vývojem asistenta začal intenzivně zabývat. Dnes jsou venku první betaverze a Seznam má s hlasovým ovládáním velké plány.
„Být první na našem trhu s asistentem, který umí česky, je podle mě klíčové. Zahraniční konkurence je sice velmi silná, ale věřím, že se u nás díky češtině karty rozdají znovu,“ je přesvědčen Raška. Podobně to bylo i ve Spojených státech, kde jako první přišla Alexa od Amazonu, a byť ji Google s vlastním řešením dohání, dlouho si držela výsadní postavení. Seznam teď chce získat podobný náskok v Česku.
Aplikaci Seznam.cz, v níž se nachází vyhledávač a další seznamácké služby, využívá každý den takřka 800 tisíc aktivních uživatelů. Měsíčně to je více než dvakrát tolik. Pokud by z těchto uživatelů měla výhledově podobně jako v USA využívat hlasové vyhledávání třetina, bavíme se zhruba o půl milionu lidí.
Potenciál je tedy velký, a proto právě do své hlavní mobilní aplikace nyní Seznam vkládá hlasového asistenta. Loni začal na Androidu a nyní dokončuje práce na operačním systému iOS. Zároveň mu s tímto krokem vtiskává vizuální identitu a rozvíjí jej směrem k dialogu s uživatelem.
Foto: Seznam.cz/CzechCrunch
Chystaná verze aplikace Seznam.cz hlasovým asistentem
„Zatím nám často lidé říkají: ‚To mám mluvit na telefon, když chci něco najít? Že nebudu psát?‘ Pokud to funguje dobře, lidé se to ale rychle naučí. Naší ambicí je jít rychle dopředu a zdokonalovat našeho asistenta, aby díky němu mohli jednoduše ovládat naše služby i mnoho dalšího, co běžně na telefonech dělají,“ popisuje plány Seznamu Adam Raška.
Hlasového asistenta si stačí aktivovat v nastavení telefonu, když máte staženou aplikaci Seznam.cz, a v Androidu se následně usadí nad všemi aplikacemi tak, že je vždy připraven přijímat povely. Stačí zvolat „Sezname“ a dodat, co od něj potřebujete. Tedy stejně, jako to již mnozí znají od Alexy, Googlu nebo Siri. Jen s tím rozdílem, že tady už jde všechno česky.
Naučit hlasového asistenta rozumět naší mateřštině není nic jednoduchého. Zatímco pro angličtinu (a několik dalších největších světových jazyků) existuje obrovské množství dat, na nichž jde stroje trénovat, a zároveň na tom pracují ty největší mozky světa s takřka neomezenými rozpočty, čeština zůstává stranou. „Logicky narážíme na to, že jsme málo používaný jazyk. Vyvinout hlasového asistenta s angličtinou už dnes není tak těžké,“ přiznává Raška.
V Seznamu proto delší dobu experimentovali s tím, jak vlastně svého asistenta naučit česky. Začínali s různými otevřenými řešeními a anglickými jazykovými modely, které překládali a ohýbali do češtiny. „Dali jsme dohromady kvalitní tým vývojářů, kteří mají background například v sémantice či fonetice, a dokázali jsme anglický model slušně vyladit,“ přitakává Raška. Oříškem je třeba i to, že zatímco v angličtině se mnohdy používá jedna fráze, v češtině je hned několik různých variant, jak o danou věc požádat.
Adam Raška popisuje, že kvalitní jazykový model by měl mít alespoň stovky hodin promluv, aby se z něj mohl hlasový asistent dobře učit a porozuměl co největšímu množství scénářů. Postupně tak zkoušeli několik přístupů, jak takový model zlepšit, až se jako nejefektivnější ukázalo vytěžit velké množství videí, která má Seznam na svých serverech uložená. Z tisíců hodin záznamů vývojáři vybírají ty správné, aby se asistent rychle a správně učil.
„Ukázalo se, že jedním z dobrých zdrojů dat pro tyto účely jsou reklamy. Mají jasný scénář, mluvčího, který má obvykle velmi dobrou výslovnost a který přesně v daném čase odříká, co je ve scénáři napsané. Na těchto krátkých promluvách teď náš model trénujeme a vylepšujeme,“ vysvětluje Raška. Na hlasové příkazy uživatelů dnes asistent Seznamu odpovídá především textem, ale do budoucna by měl s lidmi konverzovat, opět jako třeba Alexa.
Popovídat si s telefonem
Dialogy jsou ale ještě složitější disciplína, na které v Seznamu pracují s ČVUT a také s firmou PromethistAI vědce Jana Šedivého, který se problematice konverzační umělé inteligence věnuje celý život zde i v cizině. Konverzační bot Alquist z dílny jeho studentů byl již třikrát oceněn v prestižní celosvětové soutěži Alexa Prize, v níž Amazon hledá nejlepší nápady, které by mohly jeho asistentku rovněž posouvat.
Hlavní přidanou hodnotou technologické platformy Flowstorm vyvinuté startupem PromethistAI je právě pokročilejší zvládání konverzační stránky dialogu a s ní spojené obohacení běžných úkolově orientovaných interakcí stroje a člověka. Adam Raška si od spolupráce s týmem kolem Jana Šedivého slibuje, že brzy naučí plynule konverzovat i seznamáckého asistenta.
„Začali jsme s kalkulačkou a pokračujeme s počasím. Je to dobře definovatelná oblast z hlediska příkazů a odpovědí,“ říká Raška. Uživatel by zkrátka dotazem na počasí neměl asistenta překvapit. Pokud vše bude fungovat, půjdou vývojáři dál. Dnes je již možné přes asistenta Seznamu pustit písničku ve Spotify, pustit si pořad v aplikaci Stream, nastavit budík nebo časovač a nově také ovládat prvky chytré domácnosti standardem MQTT.
Foto: Seznam.cz/CzechCrunch
Chystaná verze aplikace Seznam.cz hlasovým asistentem
„Začít tímto standardem jsme se rozhodli zejména s ohledem na tělesně handicapované. S další českou firmou Inovura pracujeme na řešení, jak jim zjednodušit běžné činnosti, jako je otevírání oken, zapnutí televize nebo světel v místnosti. I zde již existují cesty, jak tyto prvky ovládat skrze Google nebo Apple, ale jazyková bariéra je i zde pro mnoho lidí nepřekonatelná,“ dodává Raška.
Již brzy by mělo být možné spustit hlasového asistenta od Seznamu také na iOS, oproti verzi pro Android ale dozná určitých změn. Mobilní operační systém od Applu, který běží na iPhonech, je totiž pro vývojáře třetích stran mnohem více omezený než Android. V iOS například nejde nahradit výchozí hlasovou asistentku Siri, a tak nebude jen stačit zvolat „Sezname“. Bude ho třeba vyvolat manuálně.
„Je to bohužel omezení, se kterým v iOS musíme pracovat. Pozitivní je, že Apple umožňuje od iOS 14 přidat na plochu widgety, takže uživateli bude stačit kliknout na widget a pak už může mluvit,“ popisuje překážky Raška. I tak věří, že věrné uživatele Seznamu, kteří chtějí na telefon mluvit česky, to neodradí. „Když bude asistent fungovat dobře, lidé si rychle zvyknou, protože je díky tomu mnoho úkonů rychlejších,“ říká produktový manažer.
V následujících měsících chtějí v Seznamu co nejvíce vyladit aplikace pro Android i iOS a pustit je do ostřejšího provozu. Z dosavadní betaverze, do níž se zapojily tisíce uživatelů, má tým velmi dobré ohlasy. Jelikož čeština pro Alexu, Google Assistant či Siri je zatím v nedohlednu, má Seznam dobrou příležitost, jak v Česku alespoň na čas ukázat americkým obrům záda.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.