Miliardy pro Rohlík i Productboard. Investice do českých startupů patří mezi největší v regionu

Peter BrejčákPeter Brejčák

cc25-hdt

Foto: CzechCrunch

Zakladatelé Productboardu Daniel Hejl a Hubert Palán a zakladatel Rohlíku Tomáš Čupr

0Zobrazit komentáře

Rychle rostoucí startupy běžně potřebují externí kapitál od investorů, aby dokázaly tempo růstu vůbec ustát, zůstaly o pár kroků před konkurencí a díky tomu obsadily co největší část trhu, případně dobyly několik mezinárodních trhů zároveň. Také v Česku v posledních letech vznikají firmy s ambiciózními plány, jejichž vizím věří i investoři. To se projevuje na rostoucích částkách, které do nich vkládají.

Letos jde přitom o opravdu velké sumy, na což upozornila platforma Vestbee podporující startupovou a investorskou komunitu napříč regionem střední a východní Evropy. V reportu shrnujícím investice ve druhém kvartálu tohoto roku se o to zasloužil tuzemský online supermarket Rohlik.cz a Productboard, který pomáhá firmám po celém světě zlepšovat vývoj digitálních produktů.

CzechCrunch obě tyto rychle rostoucí firmy zařadil do výběru 25 startupů, které se v následujících letech vyplatí sledovat. Prošli jsme přitom stovky privátních technologických společností, které nedávno od investorů získaly peníze, dělo se v nich něco zásadního z pohledu byznysu, a i díky tomu od nich můžeme očekávat zajímavé globální investice nebo exity. Podívejte se na celý výběr.

Rohlík přibližně před měsícem oznámil investici ve výši 100 milionů eur, tedy přes 2,5 miliardy korun. Valuace firmy se přitom přehoupla nad hranici jedné miliardy dolarů, čímž se online supermarket zakladatele Tomáše Čupra jako první český zástupce zařadil mezi takzvané startupové jednorožce.

tomas-cupr2

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Tomáš Čupr, zakladatel online supermarketu Rohlik.cz

Investiční kolo přišlo jen čtyři měsíce poté, co Rohlík přilákal vůbec nejvyšší investici historie českých startupů. V březnu získal celkem 190 milionů eur, v přepočtu asi pět miliard korun. Dohromady do firmy investoři vložili už devět miliard korun.

Online supermarketu mají získané prostředky umožnit zejména mezinárodní expanzi na nové trhy. Aktuálně působí v Česku, Maďarsku a Rakousku, v nejbližší době začne potraviny doručovat také v Německu a v dohledném plánu je také Itálie, Rumunsko nebo Španělsko.

Výraznou investici na poměry regionu střední a východní Evropy přitom ve druhém čtvrtletí letošního roku získal také Productboard, když v dubnu od investorů obdržel 72 milionů dolarů, v přepočtu přibližně 1,5 miliardy korun. Dohromady startup nastřádal bezmála již tři miliardy korun.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zmiňované investice však ani v prvním, ani ve druhém letošním kvartálu nepostačovaly na to, aby se staly vůbec nejvyššími v regionu. Během prvních tří měsíců roku se podle Vestbee o prvenství postaral rumunský UiPath s investičním kolem o velikosti 750 milionů dolarů (16 miliard korun).

I tento startup má však výraznou českou stopu. Jedním z prvních jeho investorů byl v roce 2015 tuzemský venture kapitálový fond Credo Ventures. Od získání zmiňované investice přitom už UiPath stihl v dubnu vstoupit na burzu, díky čemuž si Credo přišlo na zhodnocení své investice o tisíce procent a v miliardách korun.

Ve druhém čtvrtletí pak v regionu drží prvenství další z řad jednorožců, a to litevský Vinted, který vyvíjí i v tuzemsku známé tržiště a komunitu pro kvalitní oblečení z druhé ruky. Startup v květnu od investorů získal 250 milionů dolarů, tedy asi 5,3 miliardy korun, a byl tak ohodnocen na celkových 3,5 miliardy dolarů (75 miliard korun).

CC25

Tour de France z obýváku. Jan Barta a spol. kupují českou aplikaci Rouvy pro domácí jízdu na kole

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

rouvy2

Foto: Rouvy / CzechCrunch

Aplikace Rouvy umožňuje domácí cyklistický trénink

0Zobrazit komentáře

Sedíte na kole, máte na sobě přiléhavý trikot a právě ve strmém stoupání předjíždíte soupeře etapového závodu. Nepotřebujete ale na sobě mít helmu a soupeře míjíte jen na obrazovce, protože šlapete na trenažéru ve svém obýváku. Velmi věrný zážitek, jako byste skutečně závodili někde v horských kopcích, zajišťuje česká aplikace Rouvy, která rychle roste a teď získává silného investora.

Popularita indoorového trénování jízdy na kole stoupá. Lidé sice jedou po virtuálních silnicích, ale neochuzují se tím o žádnou fyzickou námahu, naopak. Na propojeném cyklistickém trenažéru si díky tuzemské aplikaci Rouvy mohou upravovat zátěž, náklon i výškový profil trasy, načež při šlapání nemusí jen koukat do zdi, ale sledují reálné scenérie, které kopírují třeba slavné závody jako Tour de France.

„Od počátku jsme motivováni myšlenkou reálného cyklistického zážitku přímo doma. Ušli jsme obrovský kus cesty a nyní tento pocit umožňujeme i díky unikátní technologii Augmented Routes. Jsme přesvědčeni, že nabízíme uvěřitelný zážitek a skvělou zábavu, a to chceme dokázat dalším pokročilým, ale i příležitostným cyklistům, triatlonistům a běžcům po celém světě,“ říká Petr Samek, CEO společnosti VirtualTraining.

Právě vimperská firma VirtualTraining za aplikací Rouvy stojí a nově do ní vstupuje investiční skupina Pale Fire Capital (PFC), kterou řídí Jan Barta, Dušan Šenkypl, David Holý a Petr Krajíček. Majoritní podíl kupují za blíže nespecifikovanou částku, ale podle odhadu CzechCrunche by se mělo jednat o vyšší desítky či nižší stovky milionů korun. Hodnota firmy se totiž dle vyjádření investorů pohybuje v desítkách milionů dolarů.

rouvy2

Foto: Rouvy

Česká aplikace Rouvy nabízí cyklistický trénink z pohodlí domova

„Věříme, že společně vybudujeme silný globální byznys, který dokáže propojit svět indooru a outdooru a přitáhne ke sportu ještě více lidí různých zkušeností a věku,“ doplňuje Petr Samek. Plány nových spolumajitelů sportovní aplikace nejsou vůbec malé. Do pěti let chtějí zvýšit počet aktivních uživatelů na více než dva miliony a stát se jedničkou mezi světovými mobilními aplikacemi virtuálních tréninků pro cyklisty i běžce.

Dosavadním lídrem na trhu online tréninkových aplikací pro cyklisty je americký Zwift, ale Rouvy teď chce i díky nové finanční síle nakopnout svůj růst. V loňském roce uživatelé v tuzemské aplikaci najeli přes 58 milionů kilometrů, letos stihli téměř 49 milionů už za půl roku a na konci roku by chtěli ve Vimperku pomyslné počítadlo ujeté vzdálenosti zastavit na čísle 150 milionů kilometrů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„S Rouvy jsem se jako uživatel seznámil během lockdownu. Že jde o český projekt, jsem zjistil až po ujetí stovek kilometrů ve virtuálním prostředí Alp a Itálie. Petr Samek s kolegy odvádí skvělou práci, která může směle konkurovat těm nejlepším na světových trzích. Ambice dostat se na úplnou světovou špičku a extrémně zábavný a pozitivní produkt nás následně spojily a vyústily v úzkou spolupráci,“ říká Dušan Šenkypl, zakládající partner skupiny PFC.

Nejvíce uživatelů má Rouvy aktuálně ve Spojených státech, Kanadě, Anglii, Německu, Itálii, Francii či Španělsku. V posledních třech zmíněných zemích se jezdí nejslavnější cyklistické etapové závody, přičemž se španělskou La Vueltou už ve Vimperku spolupracují a připravují unikátní koncept digitálního závodu, který ještě více propojí fanoušky a amatérské sportovce s profesionálními jezdci.

pale-fire-capital-min

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Dušan Šenkypl, David Holý a Jan Barta z Pale Fire Capital

eric-topol

Přečtěte si takéKašlete na léky i na DNA. Lékař má klíč k dlouhému životuKašlete na léky, zapomeňte na DNA. Špičkový lékař našel klíč k dlouhému životu, pomohli super starci

Spolupráci má tréninková aplikace navázanou také s největším seriálem triatlonových závodů na světě Ironman, etapovými závody Tour de Suisse a čistě digitálním seriálem závodů Digital Swiss 5. Cyklisté si přitom pro „domácí“ ježdění potřebují vedle aplikace Rouvy, která stojí 325 korun měsíčně, pořídit ještě chytrý trenažér, s nímž aplikaci propojí, připojení k internetu a případně obrazovku, na které svou jízdu sledují.

Zakladatelé firmy Jiří a Petr Samkovi se nyní v rámci rozvoje chystají rozšířit z Vimperka a Prahy také do Brna, protože plánují zvětšit svůj tým na všech frontách. Spolupráce s PFC jim nabídne nejen finanční kapitál, ale také zkušenosti investorů z online prostředí, kde se Jan Barta a spol. dlouhodobě pohybují. Aktuálně mají v portfoliu například Aukro, Favi, Scuk, Davinci Travel System či Mobilní rozhlas, přičemž ani do sportu se nepouští poprvé. Nedávno investovali do české aplikace Sportlito.