Tomáš Čupr to dokázal. Rohlík překročil hodnotu miliardy dolarů a je prvním českým startupovým jednorožcem

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

tomas-cupr

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Tomáš Čupr, zakladatel online supermarketu Rohlik.cz

0Zobrazit komentáře

Jednorožec je bájný tvor s podobou koně s dlouhým rohem uprostřed čela, ale také startup, jehož hodnota překročí hranici jedné miliardy dolarů. V České republice šlo dosud o úkaz nevídaný, ale to už neplatí. Na jednorožci totiž nově sedí Tomáš Čupr, který oznámil, že pro svůj online supermarket Rohlik.cz získal další velkou investici a bájnou miliardovou hranici poprvé překonal. A teď plánuje dobýt celou Evropu.

Jsou to přesně čtyři měsíce od chvíle, kdy Tomáš Čupr do Rohlíku přilákal největší startupovou investici v české historii. Od té doby však vůbec nelenil, investory definitivně přesvědčil o tom, že se z jeho online supermarketu může stát přední hráč celé Evropy, a došel si pro několik dalších miliard korun. Díky tomu se zapisuje do české startupové historie znovu – tentokrát jako první čistokrevný jednorožec, jelikož hodnota Rohlíku se prozatím zastavila na 1,2 miliardy dolarů.

Může za to nejnovější příliv peněz v rámci financování série C, ve které skupina Rohlik Group, zastřešující podnikání online supermarketu napříč evropskými trhy, získala dalších 100 milionů eur, v přepočtu 2,5 miliardy korun. Investici vedl renomovaný fond Index Ventures a navázal na předchozí březnové kolo, v němž Tomáš Čupr dokázal vybrat dokonce 190 milionů eur. Letos už tak od investorů na rozvoj Rohlíku získal zhruba 7,4 miliardy korun.

„Tato investice ukazuje důvěru našich investorů v rychlý růst skupiny. Nyní jsme vnímáni jako evropská společnost schopná rychle expandovat na velmi náročných západoevropských trzích. Nově získané financování nám pomáhá akcelerovat ještě rychleji, než jsme původně zamýšleli. A to především v oblasti vstupování na nové trhy i automatizace fulfillment center,“ komentuje novou investici Tomáš Čupr, který je i součástí našeho výběru největších inovátorů Innovators 20.

Čistokrevný jednorožec z Česka

Osmatřicetiletý podnikatel založil Rohlik.cz v roce 2014 a po jeho etablování v Česku se postupně vydal za hranice. Začal v Maďarsku, nedávno přidal Rakousko a v nadcházejících měsících otevře také Německo, kde začne operovat v Mnichově. V roce 2020 dosáhla celá skupina na tržby přesahující 300 milionů eur, což je více než 7,6 miliardy korun, a podle všeho je to jen začátek. I díky nově získané investici by měl Rohlík ve svém růstu ještě zrychlit.

Už teď Tomáš Čupr osnuje plány na expanzi do dalších zemích včetně Rumunska, Itálie, Francie či Španělska a jeho kalendář je tak maximálně nabitý. Při příležitosti podpisu poslední investice, jež hodnotu jeho firmy katapultovala přes hranici miliardy dolarů, si ale jistě našel čas alespoň na menší oslavu, protože status prvního čistokrevného startupového jednorožce z České republiky mu již nikdo neodpáře.

cupr-rohlik2

Foto: Rohlik.cz

Zakladatel Rohlik.cz Tomáš Čupr

Přívlastek čistokrevný nezmiňujeme náhodou. Když se totiž u nás v posledních letech debatovalo o tom, kdo by se mohl stát oním prvním tuzemským jednorožcem, někteří namítali, že takového už přeci máme. Antivirový obr Avast skutečně vyrostl ve firmu, jejíž valuace se – dnes dokonce již na burze – počítá v miliardách dolarů, ale jako klasický startupový jednorožec obvykle vnímán příliš není.

Přestože neexistuje žádná univerzálně platná definice startupu, základním parametrem je, že jde o soukromou firmu, která rychle roste a nabírá pravidelně nový kapitál formou investic od venture kapitálových investorů. Právě ti v daném investičním kole vždy určí kýženou hodnotu firmy, a pokud přesáhne jednu miliardu dolarů, stane se ze startupu zmíněný jednorožec.

Avast, který vznikl už v roce 1988, sice poprvé dosáhl v hodnotě na miliardu dolarů ještě předtím, než vstoupil na burzu, avšak za trochu jiné, dnešním pohledem nestartupové situace. Blíže nespecifikovanou částku, která Avast ohodnotila na jednu miliardu dolarů, do Avastu poslali investoři z CVC Capital až v roce 2014, tedy více než pětadvacet let po založení firmy. I proto není většinou expertů považován za ryzího startupového jednorožce.

U Rohlíku každopádně o tomto označení není sporu a se silnými investory v zádech chce Tomáš Čupr dál posouvat celou skupinu. „Vždy se soustředíme na to, abychom pro zákazníky vytvořili co nejlepší nabídku. Nová investice nám pomáhá pokračovat v inovacích i vyvíjet nové technologické nástroje, které urychlí vývoj potravinářského průmyslu a přinesou digitální revoluci,“ říká zakladatel online supermarketu.

Vítězný recept

Do celého sektoru aktuálně proudí obrovský objem investic a Rohlík není zdaleka jedinou firmou, která se může pyšnit mnohamiliardovými injekcemi. Jen v Evropě roste několik dalších online supermarketů, nově jsou trendem služby, které dokážou doručit vybrané zboží včetně potravin už třeba do 10 minut, a do segmentu vstupují i hráči jako Dáme jídlo, které shodou okolností zakládal právě Tomáš Čupr.

Do německého online supermarketu Bringmeister nedávno investovala také tuzemská skupina Rockaway a právě s ním se brzy střetne na velkém trhu našich západních sousedů Rohlík. V Německu bude operovat pod značkou Knuspr.de a bude se jednat o klíčový test v jeho expanzních plánech. Německo totiž představuje zatím zdaleka největší a nejvíce konkurenční trh, na němž bude působit. Investoři však nepochybují o tom, že se prosadí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Společnost Rohlík, která je již na svém největším trhu zisková, zažívá silný růst v nových regionech a dosahuje lepších výsledků ve všech ukazatelích. Její jedinečný model, který spojuje pohodlí s kompletním sortimentem výrobků, od základního zboží až po vysoce kvalitní místní produkty, se ukazuje jako vítězný recept,“ říká Jan Hammer, český partner společnosti Index Ventures.

Jelikož Rohlik Group v posledních měsících proměnila svoji strukturu, již není veřejná informace o jednotlivých akcionářích skupiny, nicméně od poslední investice víme, že vedle Index Ventures se stal významným partnerem francouzský fond Partech Ventures. Podíly by měly ve firmě dál držet také Evropská banka pro obnovu a rozvoj, J&T Banka, R2G, Quadrille Capital a tuzemská investiční skupina Enern. Tomáš Čupr má nadále nadpoloviční většinu.

Vedle dalšího počínání samotného Rohlíku bude jistě zajímavé sledovat i to, kdo se k němu v exkluzivním klubu tuzemských jednorožců přidá. Podle dostupných indicií by měly být nejblíže patrně dva startupy, které spojují čeští zakladatelé i působení v USA. Blízko by měl být po nedávné velké investici Productboard Huberta Palána a Daniela Hejla a podle všeho také ShipMonk Jana Bednáře. Před pandemií byl dalším horkým adeptem rovněž startup Mews, za nímž stojí Richard Valtr.

iPrice rychle roste. Asijská Heureka Davida Chmelaře nabírá desítky milionů a potkává se v rodině s Dáme jídlo

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

chmelar

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

David Chmelař, spoluzakladatel asijského startupu iPrice

0Zobrazit komentáře

David Chmelař absolvoval v posledních měsících hned několikrát let na trase Praha–Kuala Lumpur. V hlavním městě Malajsie má centrálu jeho společnost iPrice, která je největším cenovým srovnávačem v jihovýchodní Asii, a proto se jí u nás přezdívá „asijská Heureka“. V roli výkonného místopředsedy představenstva musel devětatřicetiletý podnikatel mnoha lidem ukázat, že svoji roli zvládne i z Česka, ale přímo do centra dění odjel mimo jiné jednat o další investici. A úspěšně.

Skupina iPrice, která napříč regionem jihovýchodní Asie nabízí na sedm miliard produktů od více než dvou milionů prodejců, nabrala další kapitál na svůj rozvoj od Woowa Brothers. Jihokorejská obdoba tuzemského Dáme jídlo do iPrice poslala 1,5 milionu dolarů, což je v přepočtu přes 30 milionů korun. To není při pohledu na předchozí investiční kolo mnoho, ale tentokrát to podle Chmelaře nebylo primárně o penězích.

„Nejde o součást standardního investiční kola, ale byla to oboustranně výhodná příležitost,“ komentuje pro CzechCrunch David Chmelař, který iPrice založil před šesti lety spolu s Němcem Heinrichem Wendelem. Standardní bylo loni na podzim uzavřené investiční kolo Series B, které do cenového srovnávače přineslo přes 10 milionů dolarů. Současná investice má hlavně strategický charakter.

Ve stejné rodině jako Dáme jídlo

„Nový kapitál, který je součástí dohody, je ale samozřejmě fajn. Zlaté startupové pravidlo říká, nikdy neříkej ne, pokud máš možnost nabrat další peníze,“ usmívá se Chmelař. Pro pochopení strategického rozměru je třeba vysvětlit, kdo to vlastně jsou Woowa Brothers. Jedná se o společnost, která rozváží jídlo v Jižní Koreji a před několika měsíci ji pohltila skupina Delivery Hero. Do ní shodou okolností od roku 2014 patří i tuzemské Dáme jídlo.

„Kdyby mi někdo před pěti lety řekl, že jednou budeme s iPrice součástí stejné rodiny jako Dáme jídlo, tak bych řekl, že to je naprostý nesmysl,“ říká opět s úsměvem Chmelař. Na rozdíl od firem Dáme jídlo či Woowa Brothers, jež byly Delivery Hero pohlceny ze sta procent, jde v případě iPrice pouze o minoritní investici. I tak ale bude moci využívat potenciálních synergií německé skupiny, která se s doručovacími službami rozpíná ve více než 40 zemích po celém světě.

iprice1

Foto: CzechCrunch

Asijský cenový srovnávač iPrice

„Woowa Brothers jsou součástí Delivery Hero, které má silné zastoupení v jihovýchodní Asii zejména přes značku Foodpanda. Chtějí se postupně vydat nad rámec doručování jídel a e-commerce jako obrovsky rostoucí trh u nich rezonuje. V iPrice jsme unikátní v tom, že dokážeme e-commerce do jednotlivých ekosystémů dodat,“ popisuje David Chmelař s tím, že přesně vytyčenou podobu spolupráce zatím obě strany nemají.

Jako příklad však dává partnerství s Home Creditem v Indonésii, kterému iPrice dodává na pozadí obchodní platformu, díky níž může firma svému klientovi po splacení úvěru automaticky nabídnout k nákupu další zboží. „Lidé jsou tady na takové chování zvyklí, žijí v takzvaných super aplikacích, kde najdou všechno, a očekávají, že nákupy na ně vyskakují prakticky všude,“ popisuje specifikum tamního trhu spoluzakladatel iPrice. O jeho trochu skryté asijské misi jsme se před časem bavili i v našem podcastu.

„S rozvojem e-commerce trhu v jihovýchodní Asii se zostřuje konkurence mezi jednotlivými platformami a zároveň roste počet prodejců. Věříme, že role společnosti iPrice, která pomáhá uživatelům najít správnou platformu a ušetřit peníze, bude pro tento region i nadále zásadní,“ uvedl k investici Joshua Dhong z Woowa Brothers, kteří již v regionu podnikli několik podobných minoritních investic, aby dokázali zachytávat nejnovější trendy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V iPrice sice umí poskytnout svým partnerům již zmíněnou obchodní část, ale primárně slouží jako cenový srovnávač a vyhledávač pro desítky milionů uživatelů. „Loni na náš web přišlo 100 milionů unikátních uživatelů, to už je velká masa lidí, a meziročně dál rosteme,“ podotýká Chmelař a dodává, že díky přetrvávajícím lockdownům v regionu se již přesunula do onlinového světa většina prodejců.

oli

Přečtěte si takéVzácná nemoc jejich syna je nezlomila. Na výzkum vybrali milionyRodiče „andělského dítěte“ spojili vědu a veřejnost. Na vývoj léčby vzácné nemoci vybrali desítky milionů

Předpokládaná hodnota zobchodovaného zboží (GMV), které přes platformu iPrice projde, je proto pro letošní rok na úrovni 300 milionů dolarů, což je zhruba 6,4 miliardy korun. Loni šlo přitom zhruba o polovinu, což dokazuje rychlý růst jak samotného iPrice, tak i celého regionu a oblasti e-commerce. Ostatně sedm miliard dostupných produktů, které firma na své platformě napříč sedmi zeměmi má, hovoří za vše.

I proto již v iPrice Group pracují na dalším investičním kole Series C, které by mělo být uzavřeno pravděpodobně během příštího roku a přinést další potřebný kapitál pro rozvoj i expanzi. Prozatím startup od investorů nabral přes 21 milionů dolarů, tedy necelou půl miliardu korun, a další kolo by mohlo tuto sumu zdvojnásobit.