Aby se nevyhazovaly peníze z okna. Radek Petr z MoroSystems radí, jak nastavit spolupráci s dodavatelem softwaru
Radek Petr, Head of Delivery v MoroSystems
Jejich finančně-technologická řešení pomáhají milionům zákazníků denně zaplatit na benzínových pumpách po celém světě nebo vzdáleně monitorovat 120 tisíc pokladen nejznámějších obchodních řetězců. Česká společnost MoroSystems má s vývojem softwaru na všech úrovních velké zkušenosti a teď se je rozhodla sdílet s ostatními. Zjistila totiž, že se opakují pořád ty stejné chyby.
V brněnských kancelářích MoroSystems se vyvíjí také například nástroj, který pomáhá řídit spolupráci marketingových týmů jedné z největších e-commerce platforem světa, a technologie dodávají i do několika inovativních startupů. Po 14 letech na trhu už zkrátka v MoroSystems zažili leccos a teď chtějí, aby jejich zkušeností s vývojem a dodávkou softwaru mohli využít i další firmy.
Proto brněnská technologická společnost spustila iniciativu No Paskvil Agile, která se zabývá tím, aby v dodavatelsko-odběratelském prostředí vývoje softwaru vše fungovalo a aby se z agilního řízení projektů nestal paskvil. Firmy totiž často vyhazují peníze z okna tím, že si například nedokáží optimálně nastavit spolupráci s dodavateli nebo neumí celý projekt efektivně odřídit.
Své dlouholeté zkušenosti z praxe v e-booku Jak vyvíjet software a nevyhazovat peníze z okna sepsal Radek Petr, Head of Delivery v MoroSystems. Bezplatně si ho můžete stáhnout zde. Největší problémy při vývoji a dodávce softwaru pak přímo s Radkem Petrem rozebíráme v našem rozhovoru.
Jaká byla vaše hlavní motivace pro to, abyste se pustili do iniciativy No Paskvil Agile?
Cítíme, že ve vztahy mezi dodavateli vývoje softwaru a jejich zadavateli nefungují dobře. Nacházejí se často v nerovnováze, což zabraňuje vzniku použitelných řešení. Vypozorovali jsme řadu opakujících se vzorců, které to způsobují, a máme chuť s tím něco udělat. Týká se nás to nejen proto, že jsme sami dodavatelé řešení, ale především máme vizi, která chce udávat standard ve spolupráci mezi byznysem a IT.
V MoroSystems máte zkušenosti s vývojem softwaru na všech úrovních. Co všechno chcete předávat dál?
Ve společnostech se vyskytuje velké množství technických expertů. Je však nutno zajistit, aby fungovali efektivně v jednom týmu s byznysem. To na jedné straně umožní maximálně vytěžit jejich potenciál v podobě technologicky vyzrálého řešení a na druhé straně umožní modelovat takové byznysové očekávání, které bude skutečně plnit potřebu a řešit problém zadavatele. Pokud totiž nemáte dobrý nápad, je vysoká technická kvalita na nic. Stejně tak nejlepší byznysový nápad nemůžete stavět na technologicky vratkých základech.
Jelikož máme s řízením dodávek vývoje softwaru (neboli delivery) v byznysovém prostředí dlouholeté zkušenosti, chceme je předávat dále. Soustředíme se zejména na prostředí, kde se potkávají zadavatelé vývojových zakázek s externími dodavateli softwarových řešení, ale aplikovatelný může být tento způsob organizace delivery i v prostředí interního vývoje.
Říkáte, že firmy při vývoji softwaru často vyhazují peníze z okna. Kde vidíte ty největší problémy?
Vidíme především tři roviny: byznysovou, technickou a delivery. V případě byznysové roviny často vznikají zadání či požadavky, které neřeší danou potřebu či problém. V rámci technické roviny vznikají řešení, která jsou postavená na vodě a nedovolují naplnit potenciál byznysového záměru. Jsou často chybové, neškálovatelné či pomalé. A v rámci delivery pak není vytvořeno takové prostředí, kde se mohou výše uvedené roviny setkat a efektivně fungovat.
Bavíme se především o případech, kdy si firma na vývoj softwaru najímá externího dodavatele, nebo to platí o vývoji softwaru obecně?
Většina toho, co říkáme, se dá zobecnit. My jsme se ale zaměřili a akcentujeme více externí vývoj, protože je sám o sobě více náchylný k problémům. Má svoje dvě klíčová specifika. Jednak má nižší toleranci chyb než v případě interního vývoje, protože dodavateli zkrátka tolik neodpustíte, když za něj zaplatíte mnohem víc než za interního zaměstnance. A v potaz je třeba vzít také rozdílné kultury, přístupy, mindsety, hodnoty, které se zpravidla odhalují až v průběhu spolupráce a mohou být pro obě strany likvidující.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.