Agentura Symbio dostává české značky do světa. Na cestu jim balí marketingový design systém
Marketingový design systém Mºlekula obsahuje klíčové prvky grafické práce se značkou, aby komunikace byla jednotná a tvorba materiálů rychlejší.
Když dojde na mezinárodní expanzi, firmy čekají dvě bitvy. Jedna za udržení jednotné vizuální identity a druhá za konzistentní používání značky. Každý trh znamená víc lidí, grafiků i marketérů, a když neexistují jasná pravidla, každý trh začíná žít vlastním životem. Ohýbání pravidel pro práci se značkou nebo míchání barev a fontů pak vede k tomu, že firma ztrácí vizuální jednotu a v hlavách zákazníků nastává zmatek.
A to je skoro to nejhorší, co se značce může stát. „Jakmile firma ví, čím chce na trhu být a jak má na zákazníky vizuálně působit, je srozumitelná a jakýkoli prodej je jednodušší,“ tvrdí Marcel Papp, Head of Product české agentury Symbio, která pracuje pro klienty jako Sazka, ČEZ nebo PPF a tvoří ji v současnosti tým 40 lidí.
„Aby firma dokázala vytyčený směr dlouhodobě udržovat a případně škálovat, potřebuje podle nás dvě zdánlivě neslučitelné věci – agilitu a perfekcionismus. Oboje se snažíme spojit v našem marketingovém design systému Mºlekula,“ vysvětluje Papp. Marketing v digitální době podle jeho zkušeností vyžaduje pružné reakce, kdy rychlost bývá důležitější než dokonalost provedení. Absence pečlivosti v dlouhém horizontu může ale značku zcela rozložit.
Marketingový design systém (MDS) je způsobem, jak zafixovat značku tak, aby všude, kde s ní zákazníci přichází do kontaktu, působil jednotně, profesionálně a posiloval vnímání kvality. Zároveň s jeho pomocí vzniká grafický materiál rychleji a může na něm spolupracovat více lidí.
Je to jednoduše kuchařka receptů, podle kterých celá firma vaří. A podle výsledku přímo z prostředí společnosti Figma MDS zrychluje produkci grafických materiálu až o 34 procent, což by v tomto příkladu odpovídalo přidání 3,5 designérů do sedmičlenného týmu.
V komunikaci na webu, v newsletterech i na sociálních sítích, kde zákazníci čerpají informace před nákupem, se prolínají podobné prvky. Ty MDS rozdrobí na nejmenší částice a udá jasná pravidla pro jejich budoucí kombinování. Podle Pappa přitom není cílem vytvořit nový brandový manuál nebo jiný strategický dokument. MDS jde do mnohem většího detailu a řeší i souhru a komunikaci mezi interními a externími týmy.
Neztratit při expanzi tvář
Aby MDS firmě skutečně pomohlo, mělo by splňovat tři podmínky. Systém musí pokrývat všechny komunikační kanály značek i jejich podznaček, nabízet dostatek komponent a měl by být tokenizovaný. Poslední ze zmíněných vlastností se přímo odráží na reakční rychlosti, protože veškeré tokenizované prvky MDS, například barvy, písma nebo mezery, mohou být „živé“ a napojené skrze rozhraní přímo na web i jiná místa, kde značku zákazníci vidí.
Firmě se pak otevírají dveře k opravdu rychlým a relativně levným iteracím, pivotům a testování positioningu, protože veškeré změny se automaticky propisují k zákazníkům. „Ať už se jakýkoli trh rozhodne pro vytvoření nového grafického materiálu, s využitím MDS bude sdělení vždy on-brand, tedy v souladu se značkou a jejím positioningem. A díky tokenizaci je pak možné velice snadno provádět i dříve nákladné rebrandy a redesigny,“ doplňuje Papp.
MDS od agentury Symbio, Mºlekula, všechno zmíněné splňuje. Používá standardizovaný jazyk, obsahuje knihovnu grafických komponent, nastavuje pravidla pro chování grafických prvků po akci uživatele a narovnává komunikaci napříč týmy. V současnosti ho využívá například Sazka spadající pod mezinárodní skupinu Allwyn nebo sportovní zpravodajství Livesport. Obě společnosti kromě ČR provozují své mobilní i webové aplikace po celé Evropě a potvrzují, že MDS sjednocuje jejich prezentaci, zefektivňuje vývoj, zjednodušuje zaškolování nových designérů nebo vývojářů a snižuje chybovost.
„Smyslem existence Symbia je pomáhat technologickým firmám zrychlovat růst, expandovat do světa a přispět k tomu, aby ČR byla moderní, digitálně vyspělou a prosperující zemí. Naší budoucností nejsou montovny, máme super mozky a těm chceme pomáhat se prodat, být vidět. A MDS je jedním ze způsobů, jak firmám umožnit vstup na zahraniční trhy při zachování dravosti, bez které to dnes nejde,“ uzavírá Papp.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.