Není pochyb o tom, že technologie umělé inteligence začíná prosakovat i do životů běžných lidí. Již nějakou dobu existují v chytrých zařízeních virtuální asistenti, kteří mají za úkol zvyšovat uživatelský komfort během různých činností, nebo propracovaní boti, se kterými lze poměrně schopně komunikovat.
A právě sféře virtuálních asistentů a botů dává nový smysl Soul Machines, startup z novozélandského Aucklandu, jenž navrhuje tyto digitální „pomocníky“ v propracované lidské podobě, kteří dokáží reagovat na požadavky uživatele a plně s ním komunikovat.
Za konceptem, který na investicích získal zatím okolo 7,5 milionů dolarů, stojí tým podnikatele a profesora Aucklandské univerzity Marka Sagara, který se například podílel na digitálních obličejových animací ve filmech Avatar nebo King Kong. Ten věří, že chatboti a virtuální asistenti s lidskou podobou a vyspělými reakčními schopnostmi budou pro uživatele mnohem nápomocnější než tradiční textové pole pro zanechávání požadavků.
„Je mnohem jednodušší komunikovat s komplexním systémem tváří v tvář,“ říká Sagar, CEO Soul Machines.
Virtuální asistent budoucnosti podle Soul Machines je postaven na principu simulace lidské anatomie a mechaniky obličejového svalstva, přičemž – na základě přední kamery – dokáže reagovat na slova konkrétního uživatele a tomu přizpůsobovat své výrazy a odpovědi. Právě tento proces, kde v hlavní roli stojí využití neuronových sítí, je podle Sagara důležitý v tom, že lidé v komunikace face-to-face se dokáží více „otevřít“ a sdělit mnohdy i detailnější a rozhodující informace.
Video přehrávač
Media error: Format(s) not supported or source(s) not found
Soul Machines již vytvořili prvního takového asistenta, a to rovnou pro australskou vládu. Bot pod označením Nadia, kterého namluvila herečka Cate Blanchettová, je poháněn softwarem Watson od IBM (IBM mimo jiné experimentuje i s avatarem Rachel pro účely bankovnictví) a má za úkol poskytovat potřebné informace o vládních službách pro lidi se zdravotním postižením.
I v době, kdy na denní bázi vzniká nepřeberné množství technologických vychytávek a poznámkových aplikací na českém trhu dokáže slavit úspěch startup Clever Minds, který vyrábí papírové notesy zaměřující se na práci, osobní rozvoj, nebo volný čas. Více nám o něm řekl v rozhovoru Jan Straka, zakladatel projektu.
Jak zní příběh vzniku Clever Minds?
Jan Straka: Je to dlouhá historie, protože koncepty výrobků, co děláme dnes, existují už od roku 2006, 2007. Valná většina z nich vznikla tak, že jsem si je vyrobil sám pro sebe a protože jsme měli tiskárnu, tak jsem si je vytiskl a používal. Je to zkrátka o tom, že jsem hledal nové pracovní nástroje, osciloval jsem mezi papírem a elektronikou, ale léta to leželo v šuplíku. O pár let později jsme to při nějaké příležitosti vytáhli a začali pracovat. Ke spuštění ale došlo až více jak rok poté a naštěstí se to chytlo.
A jak moc se to vlastně chytlo? Jak je byznys velký?
Jan Straka: Záleží z jakého hlediska to bereme. Co se týče ročního obratu, tak jsme několikamilionová firma, s tím že to stále roste. Jsme na trhu teprve rok a půl, 2016 byl vůbec první rok, který jsme celý uzavírali. Na hodnocení je brzy. Nejsme ale klasický startup, jak by se dnes řeklo. Jdeme normální cestou a bereme to jako podnikání…
Mě by zajímal třeba počet objednávek, to je dobré měřítko.
Jan Straka: Když jsme začali, tak jsme hned první měsíc zpracovali přibližně 200 objednávek a dneska jsme cca na trojnásobku toho čísla za měsíc.
Kdo notesy vlastně vyrábí? Přímo vaše firma?
Jan Straka: Vtip je v tom, že když jsem to chtěl vyrábět původně, měli jsme s tátou kompletně vlastní výrobu. Táta se ale následně rozhodl tu výrobu prodat a dneska je to tak, že máme jednu partnerskou tiskárnu, která nám na začátku vešla vstříc. Fakt je ale ten, že nejspíš budeme potřebovat zvětšit kapacity.
Jak vysokou máte marži? Přece jenom jsou notesy oproti normálním poměrně drahé.
Jan Straka: Ona je otázka, jak to vezmete, protože pokud se podíváte na trh, tak si myslím, že jsme přibližně ve střední cenové kategorii. Pokud to chcete porovnávat s něčím, co najdete v papírnictví, tak tam jsme dražší, pokud půjde o největší značky co se dají na trhu koupit, tak tak jsme na 60-70% jejich cen. Takhle to je po uživatelské stránce, co se týče marže samotné, tak tu nechci říkat. Není to o ceně, ale přidané hodnotě toho kterého nástroje. Když Vám některé aplikace usnadní život, dáte za ní klidně 30-40 dolarů, jako například za Omnifocus.
S jakým největším problémem jste se při vývoji doposud potýkali?
Jan Straka: Na výrobu bereme kvalitní materiály a řešili jsme například problém, že německému výrobci nechytila v předvánočním shonu barva na spirály a my jsme je tak místo tří neděl měli na skladě za šest týdnů. Tím, že je to produkce fyzického výrobku, tak jsme částečně závislí na subdodavatelích.
A nějaká vyloženě vaše chyba, váš problém?
Jan Straka: Ale jistě, tak pracujeme s papírem a v té tiskové branži se občas stane, že vytisknete náklad a zjistíte, že někde chybí písmenko, někde je navíc použitý horní index. Takže vesměs takovéhle věci. Nejsou to velké problémy.
Není v dnešní době papírové zapisování přežitek?
(Jan Straka ukáže k vedlejšímu stolu, kde právě sedí slečna, která pracuje na notebooku a zároveň si zapisuje do papírového notesu) Jan Straka:Ta otázka je samozřejmě logická. Když jsem šel sem, tak jsem si řekl, že budu počítat lidi, kteří koukají do mobilu. No a bylo jich tolik, že jsem to vzdal. Vy jste generace která už jede hlavně na elektronice. Nicméně já věřím, že papír stále hraje důležitou roli, zejména v rozhodovacím a rychlopoznámkovém procesu. K nám chodí i lidi, kteří se právě stahují od těch technologií zpět. Neříkám, že je to trend, neříkám že je to většina a neumím to procentuálně vyjádřit, ale tím, že papír tu existuje staletí, nejspíš jen tak nezmizí.
Má tedy člověk, co si všechno řeší elektronicky nějakou motivaci přejít zpět k papíru?
Jan Straka: Je to vždy otázka konkrétních potřeb toho člověka. Netvrdím, že jsme vynalezli něco nového, to rozhodně ne, my jsme si pouze řekli, že zkusíme najít nástroje, které by pomohly například člověku, který běžně funguje na Google kalendáři. Většinou totiž lidé nemají problém s kalendářem, ale například s to-do listy. Těch aplikací na tohle je tolik, já sám jsem jich vyzkoušel mraky.
V čem je tedy papírový to-do list lepší než elektronický?
Jan Straka: Já sám, a mám to potvrzené také od spousty dalších lidí, se vždy, když se objeví nová to-do aplikace, dostávám do fáze, kdy se více zabývám nastavením aplikace, než samotným děláním. Papír s sebou nese několik pozitiv, jako například, že když si úkol odškrtnete v to-do aplikaci, tak zmizí, ale když ho odškrtnete na papíře, pořád ho vidíte jako odškrtnutý. Má to efekt, že za sebou vidíte nějakou práci. Zdá se to jako triviální věc, ale z hlediska toho, jak funguje lidské podvědomí, je to hodně důležité.
Skutečně to pomáhá ke zvýšení produktivity? Máte to vysledované?
Jan Straka: Náš nejprodávanější produkt, notes Pilot, vznikl tak, že jsem si dal dohromady moje oblíbené timemagementové metody, přidal nějaké segmenty. U něj to mám vysledované. V době, kdy můj příjem byl závislý na tom, co každý den udělám, jsem díky němu finančně narostl o 42 %. To pro někoho samozřejmě může být argument, pro někoho ne.
Co poradíte člověku, co přijde na vaši stránku, chce si svůj čas zmanagovat lépe a nebude vědět co si vybrat?
Jan Straka: S výběrem může pomoci dělení produktů, které máme. To jsou pracovní nástroje, volný čas a osobní rozvoj. U těch pracovní nástrojů, což je taky největší segment, najdete produkty, které jsou logicky rozdělené. Jsou tam dva, které jsou na čas, pak dva, které jsou vysloveně na to-do listy, dva na poznámky a pak dva na myšlenkové mapy.
Vnímám to ale tak, že to není o tom mít nějaký konkrétní problém, jako spíš o tom, jestli máte v životě určenou cestu, po které jdete a hledáte nástroje, které vám můžou pomoct. To je ten důvod proč stále vznikají ty nové to-do či poznámkové aplikace. Je to stejné jako kdybyste se zeptal, v čem mi pomůže Evernote, SimpleNote, OneNote. Prostě každá aplikace nabízí něco, co někdo ocení, někdo ne.
Dokážete specifikovat, co tedy nabízíte vy?
Jan Straka: Gró toho byznysu jsou pracovní nástroje a věci, které slouží k řízení priorit. Dále jsou tam pak různé jednoduché hacky. Například náš notes na schůzky je de facto úplně normální notes, který má ale v sobě implemetovanou myšlenku, že když sedíme na schůzce a vy řeknete něco důležitého, tak si to zapíšu na určité místo a zpětně když vyhledávám, tak mám mnohem lepší přehled.
Například o vášem notesu Idea Maker sami píšete, že je to “150 stran plných teček na malování, mapování, skečnouty”. Jaký je tedy v tomhle případě rozdíl oproti běžnému notesu z papírnictví?
Jan Straka: V tomhle konkrétním případě se jedná o náš nejjednodušší notes, který neobsahuje nic zázračného, jen to, že stránky jsou dělené na kvadranty. To znamená, že ho použijete jako plánovací nástroj s filozofií, kterou uvádíme, nebo je to čistě poznámkový notes.
Vzhledem k tomu, že těch produktů máte celkem dost, prodávají se i takovéhle jako Idea Maker, nebo máte například tři hlavní, co to celé táhnou?
Jan Straka: Nejprodávanější je určitě Pilot a notes na mindmapy nebo například Meeting Manager. My si s tím dost hrajeme. Když dostaneme nějaký nápad, tak to pustíme ven a až poté sledujeme jak bude trh reagovat. Takže některé věci se povedly víc, některé méně. Vyslovený propadák ale není žádný. Dobře se prodává například i Cestovatel a nebo Koresponďák..
A co je tedy ten driver? Je to pouze marketingová záležitost?
Jan Straka: Já si myslím, že ne. Chtěl jsem s tím původně jít ven už v roce 2008, tedy v době, kdy se objevil iPhone. Táta tehdy říkal “Hele já to tisknout nechci, kašleme na to”. A ještě že to udělal, protože kdybychom s tím vylezli tehdy, tak se s tím iPhonem pereme. Dneska sice žijeme v době kdy z mobilu vyřešíte celý svůj svět, ale on je svým způsobem celkem omezený. Myslím si, že lidé jsou zkrátka už příliš přehlcení informacemi a technologiemi a občas hledají únik.
Domníváte se tedy, že lidé se vrátí k základům?
Jan Straka: To si nemyslím. Papír v osobním použití podle mně není nějaká módní vlna, i když vaše generace už dost možná nebude papír chtít používat, ale nejspíš se to usadí někde zdravě uprostřed, jako všechno. Zrovna před měsícem vyšla zpráva, že například Moleskine, jakožto výrobce notesů, dvouciferně roste…
Rostete takhle rychle i vy?
Jan Straka: My máme v meziročním srovnání 170% nárůst.
Kdo je váš typický zákazník?
Jan Straka: Většinou jsou to ženy v rozmezí 23 – 40 let. To je asi nejsilnější persona, ale je to různé. Než jsem přišel na naše setkání, měl jsem u nás právníka, co nakoupil notesy pro svou kancelář, pak tam byl kluk, co podniká a zaměstnává asi 15 lidí a potřebuje si udržet přehled. Takže typický uživatel je nejspíš člověk, co je aktivní, co někam směřuje a může to být student, manažer, podnikatel, ředitel firmy. Naše cílovka není ten, kdo to bude srovnávat s notesem za 50 korun z Tesca, to nemá smysl.
Kolik procent zákazníků tvoří firmy a kolik jednotlivci?
Jan Straka: Teď je to tak 50 na 50.
O kolik dražší to mají firmy v důsledku vlastních úprav?
Jan Straka: Většinou se ty firmy dostanou spíše na lepší ceny, protože to děláme až od určitého množství. Ta služba tkví v tom, že přicházíme ke klientům s tím, že se bavíme o skutečných potřebách jejich lidí. Takže to není tak, že se vezme sto diářů a natiskne se na ně logo, ale děláme brainstorming s managementem dané firmy, bavíme se, co například obchoďák dnes potřebuje v terénu, co chce v notesu mít, jak potřebuje s informacemi pracovat a pododobně. No a pak to zapracujeme do notesu na míru.
Takže se reálně více vyplatí objednat si více notesů dopředu s nějakou úpravou, než si koupit jeden?
Jan Straka: To srovnáváte dvě věci co nejdou srovnat. Když vy přijdete k nám, tak já vám můžu od určitého množství nabídnout slevu. Chystáme také věrnostní program pro ty, kterým značka imponuje a chtějí ji využívat dlouhodobě, ale ten firemní segment je úplně něco jiného. Když to řeknu úplně otevřeně, pro mě je nejhorší zakázka taková, kdy přijde zákazník a chce to, co máme již v nabídce, ale jen se svým logem. To neposouvá ani jeho firmu, ani nás.
Mně stále připadá, že je to hodně o marketingu. Kolik do něj investujete?
Jan Straka: Je to zhruba 15 % rozpočtu.
Co s Clever Minds chystáte do budoucna?
Jan Straka: Jsem příjemně překvapený z toho, jaký to má vývoj. Takže když mi napíše někdo z Londýna, že se mu strašně líbí naše produkty a že by je rád pomohl rozšířit na britském trhu, tak si člověk řekne: tak jo, proč ne.
A tato expanze je ve fázi myšlenky, nebo dále?
Jan Straka: Ne, je to tak, že jsme rozjeli Slovensko. Tam máme partnera, firmu co nás zastupuje, z oblasti osobního rozvoje, takže je to blízko. Nicméně jednáme s partnerem pro americký trh, jehož úkolem je to vyzkoušet s testovacími sériemi.
Hledáme prostě cesty jak to rozšířit. Já mám trochu problém s tím, že ve všech článcích co čtu, vidím byznys plány, vidím definice, excelovské tabulky. Já to vnímám spíš tak, že máme konkrétní země, kde jednáme s lidmi a neexistují limity, jakože za rok tam prodáme x tisíc výrobků.
Aktuálně ale přesto vyvážíte jen na Slovensko.
Jan Straka: Už vyjednáváme možnosti další dopravy pro Evropu, protože nám chodí objednávky z Británie, z Německa a Rakouska. Zatím je to od Čechů, co žijí v těchto zemích, ale už máme připravené jazykové mutace. To je otázka následujícího půlroku, druhá věc pak bude připravit se na Vánoce, které jsme trochu podcenili v loňském roce.
Chce být tedy Clever Minds notes, co najdeme na ilustračních obrázcích vedle MacBooků,
Jan Straka: Ano. Pro mě je to vlastně životní téma. Přestože jsem velký “applista”, práce s papírem mě velmi baví. Dokud to půjde a lidi to bude taky bavit, dělat to budeme.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.