Airbnb poprvé v plusu. Díky uvolněním po covidu a turistům z Asie loni vydělalo přes 40 miliard
Motorem růstu byl hlavně zájem z Asie, přispěla ale i nedočkavost turistů z Evropy. Po dlouhé době navíc roste touha po pobytech ve městech.
Airbnb bylo jedním ze symbolů negativních byznysových dopadů pandemie posledních let. Proticovidová opatření tvrdě zasáhla především turismus a ubytování – a služba propojující majitele nemovitostí se zájemci o pobyt předloni vykázala vysokou ztrátu. Ale s uvolňující se situací už za rok 2022 dosáhla na rekordní úspěch a také zisk ve výši 1,9 miliardy dolarů.
V přepočtu zhruba 42 miliard korun znamená pro Airbnb první ziskový rok v historii a výrazný nárůst oproti pandemickému období, který jeho byznys citelně ovlivnil i v Česku. Za rok 2021 společnost vykázala ztrátu 353 milionů dolarů (téměř osm miliard korun). Tržby za rok 2022 dosáhly rekordních 8,4 miliardy dolarů (185 miliard korun), o 40 procent víc než předloni. Hnacím motorem růstu logicky byla postupná rušení proticovidových omezení hlavně v Číně a s nimi spojená zvýšená poptávka asijských turistů.
K prvnímu ziskovému roku Airbnb významně přispěl čtvrtý kvartál, zahraniční pobyty ve sledovaném období narostly meziročně o 49 procent. Čtvrtletní tržby v meziročním srovnání vyrostly téměř o čtvrtinu na 1,9 miliardy dolarů a mírně tak překonaly odhady analytiků. V aktuálním kvartále Airbnb očekává celkově o trochu nižší obrat, přesto hlásí nárůst poptávky.
„Zájem zákazníků zůstává vysoký. Velice nás těší zájem evropských hostů, kteří letos letní pobyty rezervují s předstihem, nebo růst na latinskoamerickém trhu,“ sdělil akcionářům šéf a spoluzakladatel firmy Brian Chesky. Jak připomínají Financial Times, největšími tahouny loňského růstu byli nicméně především turisté z asijsko-pacifické oblasti.