Aktivisté zazelenili pražskou magistrálu. Podívejte se, jak by podle nich mohla vypadat

Pruhy neubírají, přesto pohledem Automatu vypadá magistrála úplně jinak. Je plná stromů, záhonů a především lidí. Plány na změnu má ale i Praha.

Eliška NováEliška Nová

magistrala

Foto: Automat

Pražská magistrála podle spolku Automat

0Zobrazit komentáře

Existují fotografie, které ukazují, jak to před lety vypadalo před Národním muzeem. Nebo před secesní historickou Fantovou budovou hlavního nádraží v Praze. Fascinující je ten klid. Fotografie zachycují město před tím, než ho v sedmdesátých letech minulého století rozřízla magistrála. I tak je těžké si dnes představit, co by to znamenalo, kdyby v místě vedla jen normální ulice. Nezisková organizace Automat to ukázala na několika vizualizacích.

Spolek pravidelně pořádá například událost Do práce na kole a dlouhodobě prosazuje omezení dopravy v hlavním městě ve prospěch pěších či cyklistů. Nyní vyzval magistrát, aby proměnil magistrálu. Vedlo by to podle něj ke zlepšení podmínek udržitelné dopravy, životního prostředí i života místních lidí.

„Spolu s architektem Petrem Bednárem ukázal spolek pomocí vizualizací, jak by úprava této tepny mohla dopadnout. Všechny úpravy navrhuje bez větší redukce jízdních pruhů pro automobily, pruh ubírá pouze na některých místech,“ uvádí Automat. Vizualizacemi magistrály aktivisté reagují na plány samotného města, které na konci loňského roku začalo hledat projektanta na obnovu tříd Legerova a Sokolská, které tvoří značnou část magistrály v centru. Kromě nich má projít obnovou také Ječná.

Cílem je vytvořit tu moderní městské třídy. Kromě oprav povrchů tak ulice čeká i obnova stromořadí. Součástí projektu by měl být také vznik studie, která ukáže, zda je možné u Fügnerova náměstí zrušit podchody. Náměstí se nachází za Nuselským mostem ve směru do centra přesně mezi Legerovou a Sokolskou ulicí. Z jedné na druhou stranu se dá dostat jedině podchodem. Studie odpoví na otázku, co by s dopravou udělaly přechody pro chodce.

„Účelem projektů je umožnit vznik vstřícných, esteticky hodnotných a dopravně vhodně uspořádaných městských tříd a veřejných prostranství, která zvýší bezpečnost chodců a cyklistů a zásadně posílí možnosti užívání,“ cituje dokument k proměně ulic ČTK.

Jedna z vizualizací Automatu tak míří právě na Fügnerovo náměstí. Další je ze Sokolské ulice, pak z křižovatky Sokolské a Rumunské a také z ulice Legerova. Kromě stromů zahrnují vizualizace přechody i místa k sezení. Jakou přesnou podobu má mít chystaná obnova, kterou má na starosti Technická správa komunikací, zatím není jasné. Vzejít má až z finální verze projektu. Zatímco se stromy se počítá, cyklostezky se ještě budou posuzovat.

Praha má nicméně na magistrále v plánu ještě další změny, a to v úseku od Národního muzea dál kolem hlavního nádraží. Začít by se mělo přechodem před Fantovou budovou. „Je to projekt, na kterém spolupracujeme se Správou železnic. Fantovu budovu před nedávnem opravili a chtějí kultivovat i veřejné prostranství před ní. Chceme tu budovu přisunout trochu k městu, čemuž má přechod pomoci,“ řekl letos v únoru v rozhovoru pro CzechCrunch náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

To ale není jediná změna. Podle Hřiba je zároveň v plánu ponechat stejný počet pruhů, ale zúžit je, proměnou by měla projít návěstidla i osvětlení, aby vznikla bezpečná infrastruktura pro cyklisty a prostor pro pěší. „Na konci by magistrála měla vypadat jako jiné normální komunikace,“ dodal Hřib. Časem by tady měly magistrálu přetínat i koleje, které přivedou tramvaj přímo před novou odbavovací halu hlavního nádraží.

Dlouhodobá vize pak říká, že by mohlo dojít rovněž k úpravám estakády nad Florencí, komunikace by se tak položila na zem. To nicméně ještě nějakou dobu potrvá, plán je totiž založen na tom, že počet aut na magistrále výrazně klesne. A to se jen tak nestane.

Magistrála vznikala v sedmdesátých letech, nejdřív v úseku mezi Nuselským mostem a Žitnou ulicí po otevření mostu v roce 1973. Poslední část se otevřela v listopadu 1980, kdy přibyl most Barikádníků. Za oběť autostrádě padla dětská nemocnice na Karlově, budovy v Hvězdově ulici na Pankráci, nádraží Těšnov nebo část Vrchlického sadů. Denně tudy projede na sto tisíc aut.

Bezpečnostní normy dětských hřišť brání dětem v rozvoji, říkají autoři neobvyklých prolézaček

Navrhují prolézačky vycházející z nejnovějších poznatků kognitivní vědy a biomechaniky. Jejich hřiště se od plácků s houpačkou a klouzačkou liší.

skull-hriste11

Foto: Skull studio

I tak může vypadat dětské hřiště rozvíjející fyzické i mentální schopnosti dětí

0Zobrazit komentáře

Byť by mělo být na dětských hřištích ideálně živo, i v těch nejrušnějších urbanistických částech představují malou oázu klidu, hlavně pro rodiče. Pro děti jsou zase neuvěřitelným světem, kde se rozvíjí jejich fyzická i mentální zdatnost. Nemusí se přitom nutně jednat o klasický koncept dřevěného domečku, houpačky, klouzačky a kolotoče. Architekti ze Skull studio ukazují, že rozmanitost pojetí dětského hřiště je stejně bezbřehá jako samotná dětská fantazie.

Pokud někdy narazíte na dětské hřiště z pera architektů Skull Studia, možná vás na první dobrou ani nenapadne, že se o dětské hřiště jedná. Jejich projekty jsou jiné, netradiční, ale o to víc lákavější. A to nejen pro děti ale i dospělé.

„Z našeho pohledu plní dětské hřiště jednu z elementárně vitálních funkcí veřejného prostoru. Je místem, kde se setkávají obyvatelé lokality napříč generacemi. Dětské hřiště musí vábit, podněcovat zvědavost a touhu po dobrodružství,“ vysvětluje svůj pohled na věc Matěj Hájek ze Skull Studia.

Studio se oprostilo od vnímání dětského hřiště jako místa, kde má probíhat pouze dětská hra. Celý návrh je pro ně spíš funkční plastikou, tedy sochy s herní funkcí, která nemusí nutně jít na úkor sochařské a estetické kvality. Pro inspiraci si nejčastěji chodí do přírody.

„Čím hlouběji se ponoříme do detailů přírodních jevů, tím komplexnější mechanika vztahů se před námi otevírá,“ vysvětluje Hájek s tím, že tyto jevy zároveň kombinují se současnými poznatky z disciplín jako je kognitivní věda a biomechanika. Ne všechny nápady a poznatky je ale možné přetavit v realitu. Designéři dětských hřišť jsou svázáni řadou bezpečnostních norem, díky kterým jsou dětská hřiště ve finále vzájemně velmi podobná až zaměnitelná.

„Z pohledu sochaře je bezpečnostní norma osinou v zadku. Z pohledu designéra, se jedná o omezení, které se projevuje v estetické i funkční rovině návrhu. Prosadit atypický návrh je při současné praxi aplikace normy obtížnější. O to více pak ale výsledek stojí za to,“ vysvětluje Hájek s tím, že byť norma slouží k tomu, aby děti chránila, ve skutečnosti je spíše kontraproduktivní.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Zastáváme názor, že stávající legislativní rámec normy je nevyhovující. Nejen z důvodu dopadu normy na estetiku herních prvků, ale i z důvodů poznatků, které plynou z praxe užívání příliš bezpečných herních prvků. Dopady na rozvoj fyzického a mentálního aparátu dětí nejsou dobré, naopak,“ vysvětluje Hájek.

Jak celá filozofie studia vypadá v praxi, se lze přesvědčit na několika místech v republice. Nejstarším dětským hřištěm studia je projekt Rezervace Bororo, který byl navržen pro pražskou zoo. Ta si přála dětské hřiště stylizované do podoby amazonské stromové vesnice, která však bude plně v souladu s bezpečnostní normou.

„I přes limity normy se nám podařilo dosáhnout atraktivního výrazu, soudě dle popularity. Rodiče prý zařazují Bororo takticky až na závěr okruhu prohlídky z důvodů nevůle dětí opouštět herní areál,“ říká Hájek. Na další, tentokráte již více neobvyklé hřiště, lze narazit v Krkonoších. Pecka ve Velké Úpě je soubor herních prvků balancujících na pomezí sochy a herní konstrukce.

V nadmořské výšce 1 062 metrů lze relaxovat v přírodě, zatímco děti mohou do detailu prozkoumávat skulptury inspirované přírodou Krkonoš. Podle autorů návrhu Pecka ukazuje, jak zajímavý může být výsledek, pokud má provozovatel odvahu experimentovat s bezpečnostní normou.

„Konstrukční, materiálové řešení, je přímo úměrné povětrnostním podmínkám a předcházela mu podrobná studie příkladů z alpských a severských lokalit. Zásah do krajiny je minimalizovaný užitím neexpanzivní kotevní techniky, zemních vrutů. Soulad námětu, krkonošské fauny, se vzdělávacím programem národního parku. To vše dělá z Pecky výjimečný projekt na lokální, česká měřítka,“ vysvětluje Hájek.

Hřiště bez vodorovné plochy

Jak může vypadat dětské hřiště, pokud autor dostane absolutní svobodu, pak ukázalo studio na Bienále architektury v Benátkách v roce 2021. Vytvořilo zde dočasnou instalace s názvem Off Fence, která se zcela vymykala klasické představě o dětském hřišti i díky symbolice, kterou nesla.

Autoři ze Skull Studia říkají, že instalace symbolicky interpretovala náměř přehlídky How will we live together? a převrací význam v otázku Co nás rozděluje? Funkční design prvku byl výsledkem výzkumu na poli kognitivních disciplín. A vzniklo neobyčejné hřiště.

solarni-panel

Přečtěte si takéVelká rána pro solární byznys. V úpadku je pionýr oboruVelká rána pro byznys se soláry na střechách domů. V úpadku je pionýr oboru s miliardovými tržbami

„V celé konstrukci nenaleznete jedinou vodorovnou plochu. Pohybem v prolézačce jste tak vystaveni konstantní stimulaci balančního aparátu. Instalace je navržena jako plně funkční herní prvek, který je z to obsloužit všechny věkové kategorie návštěvníků dětského hřiště,“ popisuje Hájek s tím, že se nyní hledá místo, kam by se tato instalace mohla přesunout na trvalo.

Skull studio nyní pracuje na projektech dalších hřišť. Více se chce zaměřit na podobné projekty jako byla Pecka. Tedy dávat horským areálům určitou mimo lyžařskou náplň, za kterou by do nich mohli mířit turisté i v létě. Mimo to však Skull pracuje i na klasičtějších projektech, jako byl například nedávno odhaleny vzorový loft v projektu Vanguard.