Allegro se chlubí, že naplnilo cíle. Reakce investorů? Propad ceny akcií o 11 procent za jeden den
Byznysu polského prodejce se daří na domácím trhu, jeho mezinárodní operace se ale začínají negativně přepisovat do výsledků celé skupiny.
V Polsku Allegro funguje jako namazaný stroj na peníze, který se ale začíná zadrhávat kvůli svým mezinárodním operacím včetně e-shopů Mall a expanzi svého online tržiště do nových zemí. Společnost, s jejímiž akciemi se obchoduje na Varšavské burze cenných papírů, ve čtvrtek představila své hospodářské výsledky za třetí kvartál letošního roku. V něm jako skupina dosáhla meziročního růstu prodejů (GMV) o téměř deset procent, meziročně jí rostl také zisk EBITDA (před úroky, daněmi, odpisy a amortizací) o 8,4 procenta.
Výhled na poslední čtvrtletí letošního roku ale pozitivní není, za celou konsolidovanou skupinu Allegro očekává pokles zisku EBITDA o dva až šest procent. V polských operacích pořád očekává růst zisku, avšak v rámci svých mezinárodních aktivit – kam počítá Mall v pěti zemích i své lokalizované české, slovenské a maďarské tržiště – očekává navýšení ztráty z úrovně v přepočtu 864 milionů korun na částku mezi 1,229 miliardy a 1,346 miliardy.
Na tento výhled negativně reagovali také investoři. Ve čtvrtek v průběhu dne cena akcií Allegra klesla z 35,12 polských zlotých na 31,14 zlotých, aktuálně se pohybuje na úrovni kolem 30 zlotých. Za den tak došlo k propadu hodnoty o jedenáct procent, v horizontu jednoho týdne jde aktuálně o patnáctiprocentní pokles.
Zatímco Allegro dlouhodobě hodně investuje do expanze svého marketplacu na nové zahraniční trhy, pořád také bojuje se ztrátovými e-shopy Mall Group. Během třetího čtvrtletí tak v Mall Group (což je Mall v pěti zemích a CZC) klesl objem prodaného zboží o 35 procent a ztráta meziročně narostla o 41 procent na 433 milionů korun.
V případě CZC již došlo i k vypnutí samostatně fungujícího e-shopu s tím, že zákazníci u tohoto prodejce mohou nakupovat jen přímo na Allegru. Stejně tak došlo i k zavření kamenných prodejen. Očekává se i vypnutí samostatného e-shopu Mallu, konkrétní termín ale zatím není znám. Allegro v rámci snahy ozdravit tento byznys letos dvakrát přistoupilo k propouštění zaměstnanců, zároveň ve velkém vyprodává skladové zásoby Mallu, čímž se snaží zjednodušit strukturu prodejů, ale také uvolnit hotovost na další operace.
V případě českého a slovenského tržiště Allegro uvedlo, že na nich nakupuje již 2,8 milionu spotřebitelů, odnedávna funguje také v Maďarsku. Rostl také počet zapojených obchodníků na celkem 60 tisíc. Jak ale během prezentace výsledků přiznal generální ředitel Allegra Roy Perticucci: „Nejsme moc spokojeni s růstem GMV (hrubý objem prodaného zboží – pozn. red.).“
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsRelativně pomalejší růst je podle jeho slov důsledkem dvou skutečností – lidé nakupují jiný a levnější druh zboží než před rokem, kdy si například mnohem častěji pořizovali elektroniku. „Zadruhé, což je nejdůležitější, frekvence nákupů je na rozumné úrovni a roste, ale nestoupá tak rychle, jak bychom si přáli,“ komentoval Perticucci.
Tržiště Allegro.cz a Allegro.sk v prodejích meziročně vyrostla o 98 procent na přibližně 1,9 miliardy, avšak průměrná hodnota jednoho prodaného kusu dosáhla 393 korun, což je meziroční pokles o 21 procent. Skupina zároveň bojuje s vysokými náklady na dopravu, což souvisí s tím, že hodně zboží si čeští a slovenští zákazníci objednávají od polských obchodníků. Řešením má být změna prodejního mixu ve prospěch lokálních prodejců.
Výrazné jsou pořád také marketingové náklady, které v případě českého a slovenského tržiště dosáhly 468 milionů korun, což odpovídá pětině objemu prodaného zboží. Výsledkem je tak vykázaná ztráta (EBITDA) na úrovni 520 milionů korun.