Allegro se chlubí, že naplnilo cíle. Reakce investorů? Propad ceny akcií o 11 procent za jeden den

Byznysu polského prodejce se daří na domácím trhu, jeho mezinárodní operace se ale začínají negativně přepisovat do výsledků celé skupiny.

Peter BrejčákPeter Brejčák

allegro_cc_1920_1080_1

Foto: Allegro

Výdejní box společnosti Allegro

0Zobrazit komentáře

V Polsku Allegro funguje jako namazaný stroj na peníze, který se ale začíná zadrhávat kvůli svým mezinárodním operacím včetně e-shopů Mall a expanzi svého online tržiště do nových zemí. Společnost, s jejímiž akciemi se obchoduje na Varšavské burze cenných papírů, ve čtvrtek představila své hospodářské výsledky za třetí kvartál letošního roku. V něm jako skupina dosáhla meziročního růstu prodejů (GMV) o téměř deset procent, meziročně jí rostl také zisk EBITDA (před úroky, daněmi, odpisy a amortizací) o 8,4 procenta.

Výhled na poslední čtvrtletí letošního roku ale pozitivní není, za celou konsolidovanou skupinu Allegro očekává pokles zisku EBITDA o dva až šest procent. V polských operacích pořád očekává růst zisku, avšak v rámci svých mezinárodních aktivit – kam počítá Mall v pěti zemích i své lokalizované české, slovenské a maďarské tržiště – očekává navýšení ztráty z úrovně v přepočtu 864 milionů korun na částku mezi 1,229 miliardy a 1,346 miliardy.

Na tento výhled negativně reagovali také investoři. Ve čtvrtek v průběhu dne cena akcií Allegra klesla z 35,12 polských zlotých na 31,14 zlotých, aktuálně se pohybuje na úrovni kolem 30 zlotých. Za den tak došlo k propadu hodnoty o jedenáct procent, v horizontu jednoho týdne jde aktuálně o patnáctiprocentní pokles.

Zatímco Allegro dlouhodobě hodně investuje do expanze svého marketplacu na nové zahraniční trhy, pořád také bojuje se ztrátovými e-shopy Mall Group. Během třetího čtvrtletí tak v Mall Group (což je Mall v pěti zemích a CZC) klesl objem prodaného zboží o 35 procent a ztráta meziročně narostla o 41 procent na 433 milionů korun.

screenshot-2024-11-15-at-15-09-23

Foto: Yahoo

Vývoj akcií Allegra za poslední týden

V případě CZC již došlo i k vypnutí samostatně fungujícího e-shopu s tím, že zákazníci u tohoto prodejce mohou nakupovat jen přímo na Allegru. Stejně tak došlo i k zavření kamenných prodejen. Očekává se i vypnutí samostatného e-shopu Mallu, konkrétní termín ale zatím není znám. Allegro v rámci snahy ozdravit tento byznys letos dvakrát přistoupilo k propouštění zaměstnanců, zároveň ve velkém vyprodává skladové zásoby Mallu, čímž se snaží zjednodušit strukturu prodejů, ale také uvolnit hotovost na další operace.

V případě českého a slovenského tržiště Allegro uvedlo, že na nich nakupuje již 2,8 milionu spotřebitelů, odnedávna funguje také v Maďarsku. Rostl také počet zapojených obchodníků na celkem 60 tisíc. Jak ale během prezentace výsledků přiznal generální ředitel Allegra Roy Perticucci: „Nejsme moc spokojeni s růstem GMV (hrubý objem prodaného zboží – pozn. red.).“

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Relativně pomalejší růst je podle jeho slov důsledkem dvou skutečností – lidé nakupují jiný a levnější druh zboží než před rokem, kdy si například mnohem častěji pořizovali elektroniku. „Zadruhé, což je nejdůležitější, frekvence nákupů je na rozumné úrovni a roste, ale nestoupá tak rychle, jak bychom si přáli,“ komentoval Perticucci.

Tržiště Allegro.cz a Allegro.sk v prodejích meziročně vyrostla o 98 procent na přibližně 1,9 miliardy, avšak průměrná hodnota jednoho prodaného kusu dosáhla 393 korun, což je meziroční pokles o 21 procent. Skupina zároveň bojuje s vysokými náklady na dopravu, což souvisí s tím, že hodně zboží si čeští a slovenští zákazníci objednávají od polských obchodníků. Řešením má být změna prodejního mixu ve prospěch lokálních prodejců.

Výrazné jsou pořád také marketingové náklady, které v případě českého a slovenského tržiště dosáhly 468 milionů korun, což odpovídá pětině objemu prodaného zboží. Výsledkem je tak vykázaná ztráta (EBITDA) na úrovni 520 milionů korun.

Groupon? Když ho zvládneme vzkřísit, bude to pro Česko obří úspěch, říkají Šenkypl a Fryc

Český pokus o záchranu Grouponu dál pokračuje. Naordinované ozdravné kúře věří jeho šéf Dušan Šenkypl i investor Ondřej Fryc.

fryc-senkypl-mm

Foto: Jan Nechvíle / CzechCrunch

Ondřej Fryc (Reflex Capital) a Dušan Šenkypl (Pale Fire Capital, Groupon) na konferenci Money Maker 2024

0Zobrazit komentáře

Americká společnost Groupon má své zlaté časy za sebou. Po roce 2016 začal tehdy úspěšný praotec slevových portálů klopýtat – a klesly jeho příjmy i hodnota. Zašlou slávu mu teď chtějí vrátit Češi v čele s investiční skupinou Pale Fire Capital, za kterou stojí Dušan Šenkypl a Jan Barta. Ozdravná kúra Grouponu je ale nakonec náročnější, než očekávali.

„Naše cesta začala jako standardní investiční záležitost. Firma procházela významnou proměnou podobně jako kdysi Slevomat, navíc jsme předpokládali, že se svět vrátí do předcovidových kolejí. To se nakonec ukázalo jako mylný předpoklad,“ říká Šenkypl. Kdysi výdělečný slevový portál zůstává dál ve ztrátě, kterou se Čechům daří pomalu snižovat. Šenkypl ale stále věří, že se Groupon nakonec podaří vzkřísit. „Důvěřuji jeho byznysovému modelu. Je udržitelný, jen se musí ještě trochu upravit,“ prohlásil na investiční konferenci Money Maker, kterou třetím rokem pořádá CzechCrunch.

Pale Fire Capital, která ve slevovém portálu drží více než čtvrtinový podíl, nelenila a již dříve obměnila vedení Grouponu. „Bylo to ale těžké rozhodnutí,“ potvrdil Šenkypl. Kromě něj figuruje v nejvyšším managementu firmy, který je teď převážně česko-slovenský, například bývalá šéfka Slevomatu Marie Havlíčková, jeden ze zachránců Aukra Vojtěch Ryšánek či Zdeněk Linc, který sbíral zkušenosti v Rohlíku a Keboole. Finančním ředitelem Grouponu je pak Jiří Ponrt – jde prý o nejtěžší práci, kterou kdy dělal.


Fotogalerie: Money Maker 2024

CzechCrunch uspořádal třetí ročník konference Money Maker, ze které se stala největší investičně-byznysová akce svého druhu v Česku.


Byť je ale nyní Šenkypl výkonným ředitelem Grouponu, do Spojených států nelétá zas tak často. Veškeré své ostatní aktivity ovšem omezil na maximálně hodinu a půl týdně – a zbytek času věnuje své nové štaci. „Ta firma je nesmírně komplexní a zevnitř opravdu složitá. Zvenčí to člověk obvykle vůbec nevidí. Komunikuji s lidmi z celého světa, je tak velmi časově náročné všechno tohle odřídit,“ popsal Šenkypl.

Tomu, že se Groupon podaří otočit, věří i Ondřej Fryc. Muž, který prodal Mall a nyní investuje přes svůj fond Reflex Capital, považuje celé toto tažení za super příležitost, jak z Česka zachránit velkou zahraniční firmu. „Celá ta situace je pro mě velmi inspirativní. To, že se do managementu dosadí lidé ze západních zemí, je zcela běžné. Když si ale někam najednou sedne partička z Čech, tak všichni koukají. Pokud uspěje, bude to pro Česko velký úspěch,“ podtrhl.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

oli

Přečtěte si takéVzácná nemoc jejich syna je nezlomila. Na výzkum vybrali milionyRodiče „andělského dítěte“ spojili vědu a veřejnost. Na vývoj léčby vzácné nemoci vybrali desítky milionů

Fryc tedy vsadil na akcie Grouponu i na tým Pale Fire Capital. „Je to moje osobní investice mimo Reflex, aktivněji se tomu nevěnuji. Zvedla se ve mně ale taková vlna patriotismu. A uznávám, že část téhle investice je tak trochu ‚vychcaná‘ – kluci to odmakají a já se svezu na jejich úspěchu,“ přiznal. Na konferenci Money Maker zároveň uvedl, že z povzdálí sleduje situaci kolem Mallu, který teď vlastní polský kolos Allegro. E-shop pod ním dál krvácí, loni jeho ztráta přesáhla miliardu. „Samozřejmě mě vůbec netěší, co s tím Poláci vyvádějí,“ dodal Fryc.

Češi začali kolem Grouponu kroužit v roce 2021, kdy investoři z Pale Fire Capital koupili první akcie firmy. Šenkypl se šéfem slevového portálu stal loni v březnu, zatím se mu však nepovedlo vrátit firmu na výsluní. Ostatně i výsledky za třetí čtvrtletí letošního roku ukazují na zhoršení většiny finančních ukazatelů, byť čistý zisk činil 14,5 milionu dolarů. Loni ve stejném období přitom Groupon vykázal ztrátu 40,8 milionu dolarů. Po oznámení výsledků přesto akcie firmy klesly o 20 procent. „Management dokolečka tvrdí, že je optimistický a že brzy přijdou lepší časy. Jenže investoři jsou už sliby unavení,“ hodnotí situaci Jakub Blaha z Patria Finance.