Alza hlásí nejrychlejší růst za posledních deset let. V roce 2020 překonala v obratu 37 miliard korun
Největší internetový obchod v Česku hlásí rekordní tržby. Alza oznámila, že v roce 2020 zaznamenala svůj nejrychlejší růst za posledních deset let a v obratu dosáhla na 37,3 miliardy korun bez DPH. Postaralo se o to mimo jiné 15,8 milionu zpracovaných objednávek a také pandemie koronaviru, která zásadním způsobem zvedla zájem o nákupy na internetu.
Zatímco v roce 2019 dosáhl čistý obrat Alzy na 29,6 miliardy korun, loňský rok největší tuzemský e-shop zakončil podle předběžných výsledků v obratu na částce o téměř 8 miliard korun vyšší. Meziročně tak Alza vyrostla o 26 procent, přičemž se jí dařilo nejen v Česku, ale také za hranicemi, kam v posledních letech expanduje.
„O tom, že nám zákazníci v náročných časech věřili, svědčí růst ve všech zemích, kde působíme. V Česku jsme rostli o 23 %, na Slovensku to bylo 36 % a v Maďarsku 27 %. Obrovský úspěch jsme zaznamenali v Rakousku a Německu, kde jsme vyrostli o 250, respektive 236 %,“ říká Tomáš Havryluk, místopředseda představenstva Alza.cz.
Počet unikátních zákazníků se v případě Alzy rozrostl na téměř pět milionů a celý internetový obchod tak dokázal růst stejným tempem jako celá česká e-commerce (předloni ji dokonce předběhl). Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) vyrostly tuzemské e-shopy v roce 2020 o čtvrtinu, když podle odhadu dosáhly jejich obraty celkově na téměř na 200 miliard korun.
Svůj zisk Alza tradičně v rámci předběžných výsledků neprozrazuje, protože prý stále počítá, ale v roce 2019 podle zveřejněné účetní závěrky vůbec poprvé přesáhla miliardovou hranici a také letos by ji měla překročit. Předloni její zisk po zdanění činil 1,055 miliardy korun, což představovalo meziroční růst o 9 procent, a podle Tomáše Havryluka rostla firma i loni v zisku podobným tempem. Přesná čísla teprve prozradí.
Místopředseda představenstva Alzy Tomáš Havryluk, který je jedním ze tří faktických šéfů celé firmy, v loňském velkém rozhovoru pro CzechCrunch popisoval, že díky tomu, jak Alza funguje, umí i z krize, jako je ta koronavirová, vyjít jako vítěz. Výsledky za rok 2020 to potvrzují, byť sám by si dokázal představit ještě významnější růst.