Amazon jde do přímého boje se SpaceX, do vesmíru chce vypustit tři tisíce internetových satelitů

Jiří SvobodaJiří Svoboda

Jeff_Bezos_Pad
0Zobrazit komentáře

Retailový gigant Amazon se pravděpodobně v horizontu několika let dostane do křížku s vesmírným startupem SpaceX. Na oběžnou dráhu Země se totiž chystá vypustit přesně 3 236 satelitů na zprostředkování globálního připojení k internetu i na místech, ke to doposud nebylo možné. Project Kuiper, jak Amazon program nazývá, se tak může stát přímou konkurencí pro systém Starlink od SpaceX.

Jak objevil server GeekWire, Amazon přes svou entitu Kuiper Systems LLC podal potřebnou dokumentaci prostřednictvím americké Federální komunikační komise (FCC) Mezinárodní komunikační unii, specializované agentuře pod OSN, která globálně koordinuje orbity satelitů. Předtím, než bude moci satelity vypustit, bude potřebovat povolení také přímo od FCC, která se bude dívat například na to, jestli satelity nebudou tvořit na oběžné dráze další vesmírný odpad.

Podrobnosti kromě počtu satelitů však zatím nejsou známy – Amazon ještě řekne, zda bude vyrábět satelity sám, nebo je odkoupí od třetí strany. Stejně tak není vyloučeno, že koncern použije k vynesení satelitu na orbit vesmírný startup Blue Origin, který patří zakladateli Amazonu Jeffu Bezosovi.

Amazon Go First Store_0

Termín, kdy by mohla být konstelace satelitů v provozu, není zatím známý, jisté však je, že se bude jednat přinejmenším o několik let. Cena pro celý projekt půjde podle GeekWire do miliard dolarů (neboli desítek až stovek miliard korun), což však Amazon s aktuální tržní kapitalizací blížící se k 900 miliardám dolarů nemusí příliš trápit.

Amazon bude dohánět SpaceX

Koncern Jeffa Bezose však ani náhodou nepřichází na neobjevený trh, naopak bude muset novou konkurenci dohánět. Nejdále v pokusech o zavedení velkých konstelací internetových satelitů je startup SpaceX Elona Muska. Ten na rozdíl od Amazonu již má povolení od FCC na vypuštění celkem více než dvanácti tisíc satelitů v systému nazvaném Starlink. První dva testovací kusy vypustila na oběžnou dráhu raketa Falcon 9 už v únoru minulého roku.

bezos

Přečtěte si takéJeff Bezos si po rozvodu udrží kontrolu nad Amazonem. Jeho exmanželka bude jednou z nejbohatších žen světaJeff Bezos si po rozvodu udrží kontrolu nad Amazonem. Jeho exmanželka bude jednou z nejbohatších žen světa

Protože v případě SpaceX se jedná o zhruba patnácticentimetrové satelity s váhou jednoho kilogramu, očekává se, že je začnou rakety vynášet ve velkém ještě letos. Pokud Musk zůstane u svého původního termínu, Starlink by mohl být k provozu připravený příští rok. Povolení od FCC dostalo SpaceX mimo jiné za podmínky, že prokáže, že vysloužilé satelity z konstelace bezezbytku shoří v atmosféře a nebudou tak tvořit další odpad na oběžné dráze.

Do satelitů investuje třímiliardový startup i Facebook

Podle odhadů OSN nemá přístup k internetu více než polovina světové populace, což je potenciál, který pochopitelně láká mnohem více firem než jen Amazon a SpaceX. Například startup OneWeb získal od investorů celkem 3 miliardy dolarů a na oběžnou dráhu v únoru za pomocí ruského Sojuzu vypustil prvních šest satelitů. V plánu má stovky dalších.

První prototyp loni v lednu vypustil také americký Telesat a taktéž plánuje vypustit stovky dalších jeho klonů. Vloni v létě potvrdil zprávy o pracích na vlastním internetovém satelitu také Facebook, a tak bude zajímavé sledovat, jak si nově vytvářený trh rozdělí v příštích letech jedny z aktuálně nejhodnotnějších firem světa i menší startupy.

Shoptet otevírá pro svých 16 tisíc e-shopů nové platební brány. Jako první se napojuje české ThePay

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

daniel-havel-thepay

Daniel Havel, spoluzakladatel ThePay

Tuzemská e-shopová platforma Shoptet, kterou pro provoz svého internetového obchodu využívá přes 16 tisíc e-shopů v České republice a na Slovensku, vypustila dlouho očekávané vývojářské nástroje, díky nimž se na ni mohou napojit externí poskytovatelé e-commerce služeb. Mezi doplňky, které si může každý klient přida do svého e-shopu, se tak objeví například nové platební brány. Jako první představil Shoptet spolupráci s českou platební bránou ThePay.

Na tzv. tržišti doplňků si mohou klienti Shoptetu vybírat různé nástroje a služby pro optimalizaci marketingu, reporting nebo třeba dopravu a nově se na něj mohou dostat také externí platební brány. Až dosud měli na výběr e-shopy na Shoptetu pouze z jediné platební brány, GoPay, což se nyní mění. Jako první alternativa se nabízí jedna ze tří největších platebních bran v Česku, jihlavské ThePay.

„Jedná se o nejviditelnější výsledek naší velké investice do Shoptet API, kdy máme nyní k dispozici nástroj, který nám umožní, aby si napojení na nás připravovaly služby samotné a my tak zajistili a exponenciálně zrychlili integraci všech možných služeb a jejich následnou aktualizaci a rozvoj,“ okomentoval na Facebooku velkou novinku šéf Shoptetu Miroslav Uďan.

thepay-shoptet

Uživatelé po alternativních platebních branách na Shoptetu dlouhodobě volali a nově se tak nebudou moci ve výběru tolik omezovat. ThePay, které v loňském roce vyrostlo o čtvrtinu a zprostředkovalo transakce za 2,2 miliardy korun, si od spolupráce s Shoptetem rovněž hodně slibuje. Na české e-commerce platformě totiž běží necelá třetina všech českých i slovenských e-shopů, a tak je tu velký potenciál. Potvrzuje to i fakt, že pro prvních 50 zájemců nabídl Shoptet modul zdarma, a rozdáno bylo za 10 minut.

zazitky-hurricane-factory1

Přečtěte si takéParašutistou ve vesmíru. Zážitky.cz v Praze vytvořily unikátní virtuální realitu ve větrném tuneluParašutistou ve vesmíru. Zážitky.cz v Praze vytvořily unikátní virtuální realitu ve větrném tunelu

„Upřímně mohu říci, že toto je jedna z těch velkých věcí, které jsme chtěli realizovat, protože spoustu obchodníků, kteří Shoptet mají, si naši platební bránu přálo. Takže věříme, že odteď naplníme představy těch zákazníků Shoptetu, kteří vybírají pro svůj e-shop ideální platební bránu,“ uvádí k navázané spolupráci jeden ze spoluzakladatelů ThePay Daniel Havel s tím, že české e-shopy mohou využít služeb jeho brány okamžitě, podpora pro Slovensko přijde do konce roku.

ThePay

ThePay svým klientům nabízí celkem 20 různých platebních metod od plateb kartou přes platby předvyplněným bankovním tlačítkem až po kryptoměny a zároveň funguje kompletně online, včetně podpisu smlouvy. Zajímavou alternativu k dosavadnímu GoPay bude na Shoptetu představovat i s ohledem na cenu předplatného, kdy je ThePay o polovinu levnější a navíc nabídne speciální tarif ve výši 1,09 % a 0,99 Kč za transakci. Nainstalovat si ji mohou klienti jednoduše prostřednictvím nového doplňku na tržišti Shoptetu.