Amazon ztrojnásobil zisk na 8,1 miliardy dolarů a utržil více než Apple. Dařilo se cloudové divizi i reklamám
Amazon má za sebou podařený vstup do letošního roku a jeho nově zveřejněné výsledky hospodaření to jasně potvrzují. Společnost pod vedením Jeffa Bezose za uplynulé čtvrtletí utržila 108,5 miliardy dolarů (2,3 bilionu korun) a předčila tak očekávání na Wall Street. Velmi dobře se dařilo cloudovému řešení Amazon Web Services (AWS), ránu ovšem utrpěly kamenné obchody.
Vedle tržeb, které se oproti stejnému období v minulém roce zvýšily o 44 procent, se Amazonu podařilo dosáhnout na zhruba trojnásobně vyšší čistý zisk. Za první letošní kvartál vydělal 8,1 miliardy dolarů (173,3 miliardy korun) – před rokem to bylo „pouhých“ 2,5 miliardy dolarů. Zvýšil se také zisk na akcii, a to z 5,01 dolaru na 15,79 dolaru.
Byť se to může zdát už jako otřepané klišé, za úspěchem Amazonu stojí velkou měrou pandemie. Z ní ostatně těžily i jiné velké společnosti s technologickým zaměřením, jmenovitě Microsoft, Facebook, Google a Apple, který v zisku vyrostl o 110 procent v meziročním srovnání. Lidé zkrátka více času trávili online a doma, což přispělo k růstu služeb, počítačů a dalších zařízení.
Pro Amazon se to projevilo především v jeho cloudové divizi, respektive řešení AWS, které nabízí jednotlivcům, firmám i vládním agenturám. To meziročně vyrostlo o 32 procent a dosáhlo tržeb 13,5 miliardy dolarů. Boom zažil také jeho reklamní byznys, tam však Amazon nezveřejňuje přesná čísla. Tržby z reklamy zahrnuje do kategorie „ostatních příjmů“, jež vzrostla o 77 procent na 6,9 miliardy dolarů.
Během ohlašování výsledků zmínil Jeff Bezos, který během třetího letošního čtvrtletí na pozici výkonného ředitele Amazonu skončí, i pár informací týkajících se streamovací služby Prime Video, jež patří mezi klíčové služby v balíčku Prime. Za loňský rok si pořady a filmy přehrálo 175 milionů uživatelů, přičemž počet „prostreamovaných“ hodin se meziročně zvedl o 70 procent.
Co se samostatné služby Prime týče, na výhody spojené třeba s bezplatným doručením široké nabídky zboží do dvou dnů slyší přes 200 milionů předplatitelů, což je o zhruba 50 milionů více než na začátku letošního roku. Dobré zprávy ale Amazonu nepřinesly výsledky spojené s fyzickými prodejnami, typicky Whole Foods Market nebo Amazon Books, které klesly o 16 procent na 3,9 miliardy dolarů, a to kvůli koronavirovým opatřením.