Ambasador brandu nemusí být hvězda LinkedInu. Zjistěte, jak na efektivní ambasadoring

Ambasadoring jako neomezená sféra vlivu. V novém díle podcastu EB Talks mluvíme o tom, jak k němu přistupovat kreativně a kdo je vhodný ambasador.

Tomáš HybešTomáš Hybeš

0Zobrazit komentáře

Na trhu přesyceném reklamou není překvapením, že člověk více než nastrčenému herci uvěří loajálnímu zaměstnanci. A právě na výhodách komunikace skutečného reprezentanta značky, takzvaného ambasadora, stojí maketingová zbraň s názvem ambasadoring.

Nevýhodou ambasadoringu je, že je to běh na delší trať a nepřináší okamžité výsledky, což netrpělivým firmám nevyhovuje.  Rychlé recepty na úspěch mají ale většinou expirační dobu. Správně uchopený ambasadoring se k nim se svým neomezeným potenciálem a pevnou základnou ale neřadí a v dlouhodobém měřítku přináší firmě daleko více než rychlokampaň za miliony. Tomáš Hybeš a hlava employer brandingu České spořitelny Michal Kosař proto v dalším díle podcastu EB Talks z dílny CzechCrunche odhalují, kde by mělo začínat plánování kroků ambasadora firmy, jak se postarat o to, aby ho vlna popularity neodnesla jinam, i to, jak ho kreativně motivovat.

Michal Kosař hned v úvodu zdůrazňuje: „Můžete vytvořit strategii ambasadoringu. Ale nemůžete vytvořit ambasadora. Toho musíte najít.“ Překvapivě není nutné vybírat z těch, kteří už chytili fanouškovskou flow na LinkedInu, mají úctyhodný počet sledujících a přirozeně chrlí relevantní obsah. „Mám několik lidí, kteří se mnou vystavovali úplně první post na LinkedIn v životě. Když hledám ambasadora, hledám ho v tom, z koho cítím, že chce ambasadorem být, a interně už jím ve firmě vlastně je,“ vysvětluje Kosař.

A co přesně si pod ambasadoringem představit? Rozhodně nejde o vysvětlování, proč je váš brand super, protože toto téma rychle vyčerpáte. Můžete třeba nechat nahlédnout čtenáře, posluchače nebo diváka za oponu dění ve firmě. Ukázat, jak se v ní skutečně žije a kam firma směřuje v rámci různých oddělení, zkrátka nabídnout obsah, který má pro konkrétní cílovou skupinu opravdový přínos.

Můžete vytvořit strategii ambasadoringu. Ale nemůžete vytvořit ambasadora. Toho musíte najít.

Pokud se bavíme o obsahu, musíme zmínit podstatnou věc, která ambasadoring zastřešuje. „V minulém díle jsme se v podcastu bavili o strategii. Z ní musí vycházet i ambasadoring. Je totiž dalším dílem skládačky. Kromě toho, že ambasadoři mohou mít různé role, je třeba dobře vymyslet a naplánovat co, komu a kde jejich prostřednictvím o firmě řekneme,“ vysvětluje Kosař.

A dodává, že ambasadoring netkví v tom, že zaměstnanci přesně nadiktujete, co má říkat: „Jenom to ne! Ambasador musí zůstat autentický a vy mu pomáháte jenom vykrystalizovat, o čem by mohl hovořit. V praxi to přizpůsobuji i roli, kterou zaměstnanec zastává. A nedílnou součástí je i správná motivace.“

Jak ambasadora správně a dlouhodobě motivovat se dozvíte při poslechu další epizody EB Talks, kterou si můžete pustit už nyní na SpotifyYouTube a v Apple Podcasts. Co ještě v díle uslyšíte?

  • Jaká základní kritéria by měl ambasador splňovat?
  • Je nutné držet se jako primární platformy ambasadoringu sítě LinkedIn?
  • Jaký počet ambasadorů ve firmě nepřekročit?
  • A jak si ambasadora udržet, aby se nenechal unést stoupající popularitou?

Pro posílení duševního zdraví Gen Z. Čeští AI vědci založili startup, nabírají prvních 15 milionů

Rodiče se bojí děti pustit ven samotné na hřiště, zároveň je nechávají absolutně napospas a samotné v online světě, říká zakladatel startupu Elin.ai.

Peter BrejčákPeter Brejčák

founders_horacek-romportl-stanislav-min

Foto: Elin.ai

Zakladatelé Elin.ai Jiří Horáček, Jan Romportl a Petr Stanislav

0Zobrazit komentáře

Reagují na alarmující krizi duševního zdraví mezi teenagery a mladými dospělými. Přední čeští odborníci z oblasti umělé inteligence i profesor psychiatrie a neurovědy založili startup Elin.ai, který funguje jako digitální společník pro generaci Z s cílem snížit negativní dopady online komunikace a konzumace obsahu na duševní pohodu jejích příslušníků. Aplikace má v beta verzi prvních pět set uživatelů, pro další vývoj a rozšíření uzavřeli zakladatelé první investiční kolo. Přinášíme sumář nejdůležitějších informací.

Zainvestovaný startup: Elin.ai

Kdo investuje: Presto Ventures, BD Partners, andělští investoři

Kolik a v jakém kole: 600 tisíc eur (15 milionů korun) v pre-seed kole s tím, že zatím zůstává otevřené pro další strategické partnery.

Co Elin.ai dělá: Posiluje digitální zdraví generace Z a snižuje negativní dopady online komunikace a konzumace obsahu na duševní pohodu. V USA a EU totiž trpí 30 až 40 procent teenagerů depresemi nebo chronickou úzkostí kvůli sociálním médiím. Zároveň se celosvětově potýkáme s kritickým nedostatkem psychiatrické a psychoterapeutické péče pro děti a dospívající. I český Národní ústav duševního zdraví uvádí, že 40 procent žáků devátých tříd trpí depresemi, 30 procent vykazuje známky úzkosti.

„Zaráží mě obrovský rozpor mezi tím, kolik rodičů se bojí děti pustit ven samotné na hřiště, ačkoli jsou k tomu evolučně velmi dobře vybavené, ale zároveň je nechávají absolutně napospas a samotné v online světě, vůči kterému naopak nemáme vůbec žádné evolučně adaptované obranné mechanismy. A k tomu na nás i na děti neustále útočí superoptimalizované algoritmy, které se snaží maximalizovat náš čas strávený konzumací obsahu a prokliky,“ vysvětluje ředitel a spoluzakladatel Jan Romportl.

pv-team_all-min

Foto: Presto Ventures

Vojta Roček, Přemysl Rubeš, Eduard Kučera a Roman Nováček z Presto Ventures

Jak Elin.ai funguje: Jde o mobilní aplikaci, která se chová jako ‚kognitivní antivirus‘ a využívá velké jazykové modely umělé inteligence k analýze libovolného screenshotu, tedy snímku mobilní obrazovky, od uživatele. Ve formě chatu pak pomáhá danému obsahu porozumět, vyrovnat se s ním, případně dává personalizované rady, jak reagovat.

Elin.ai má dlouhodobou paměť a postupně lépe poznává osobnost uživatele. Díky tomu jim skrze další funkce nabízí i možnost, jak poznávat sebe samé a svou identitu. Elin.ai chce chránit teenagery a mladé dospělé před uvíznutím v toxických myšlenkových a emocionálních vzorcích, které může způsobit škodlivý, manipulativní nebo extrémní obsah nebo záměrně zkreslené informace.

Zakladatelé:

  • Jan Romportl je bývalý hlavní datový vědec v O2 a zakladatel a ředitel Dataclair.ai – AI Centra excelence pro PPF. Má doktorát z AI, inženýrský titul z kybernetiky a další magisterský titul z oboru teorie a filozofie komunikace.
  • Petr Stanislav je bývalý technologický ředitel Dataclair.ai a vedoucí Big Data Platformy v O2. Má doktorát z AI se zaměřením na využití AI v péči o onkologické pacienty po totální laryngektomii.
  • Jiří Horáček je profesor psychiatrie a neurovědy, terapeut, expert na psychofarmaka, vedoucí Psychiatrické kliniky Univerzity Karlovy v Praze a prezident České psychofarmakologické společnosti. Vedl celou řadu výzkumných projektů zaměřených na schizofrenii, psychotické poruchy, moderní psychedelika pro léčbu deprese, úzkosti a dalších duševních nemocí. Věnoval se také výzkumu dynamiky kognitivní války.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jak je startup velký: Byl založen v roce 2023, aktuálně má přístup do beta verze aplikace prvních pět set uživatelů, další zájemci se mohou hlásit na webu.

Proč je to zajímavé: „Pro Presto je Elin.ai naprosto výjimečná investice. Jednak tím, že je v kategorii B2C, uživatelských aplikací, kterým se obvykle nevěnujeme. Zadruhé tím, že Honza Romportl, coby uznávaný AI a deep tech expert, s námi spolupracuje už léta. Proto jsme neváhali, když za námi přišel se svým projektem, navíc v takhle prospěšné oblasti. A za třetí, je to vůbec jediný startup z našeho 60hlavého portfolia, kde jsme investovali v takzvané idea stage – tedy ještě ve chvíli, kdy neexistovala ani prezentace, natož samotný produkt. V zakladatelský tým a jejich misi máme naprostou důvěru,“ komentuje Přemysl Rubeš z Presto Ventures.

Na co plánuje využít investici: Milníkem této fáze je veřejné spuštění nativní mobilní aplikace s hlavními funkcemi pro okamžitou psychologickou podporu uživatelů. Cílí přitom minimálně na pět tisíc aktivních uživatelů.

Vše o startupových investicích